Orimligt lång väntetid folktandvården

Folktandvården :up: jag är uppe i 6 års väntetid (totalt över 7 år men flyttade) för att dra en visdomstand. Det "lustiga" är att varje gång avtalet förnyats säger de att en orsak till att jag ligger så pass högt är att jag har den där visdomstanden kvar. Känns som jag nu betalat flera gånger om för att få bort den.

Har inga svar, bara luftade min bitterhet 😅
Citerar mig själv. Måste lägga till att varje folktandvårdsklinik jag tillhört har hanterat min tandvårdsrädsla fantastiskt bra. Från att ligga och skaka så mycket att de inte kan göra nånting till att jag gjort rotfyllning utan att ens ta lugnande. Nuvarande har jag aldrig gjort nåt annat än vanliga kontrollen på dock.
 
Det har varit problem hos Folktandvården under många år. Tandläkare vill inte stanna. Arbetsmiljön är under all kritik. lönerna är dåliga. Stress osv. Jag kan inte låta bli att fundera på att låga löner har något att göra med den här försäkringen folk har. Det stoppas in patienter efter patienter efter patienter, ja ingen rast och ingen ro, som sjukvården i övrigt. Sägs det vad jag förstått.

Jag själv bytte till privat 2008 efter att ha mått dåligt i flera år och lider av sådan jävla rädsla att det är svårt att bara gå dit, före bytet var det ännu värre. Allt pga Folktandvården. Fick världens bästa privata tandläkare, inte dyrare än Folktandvården men fan så mycket bättre. Gick i pension för två år sedan men jag är kvar på privata mottagningen. Varför skulle jag byta från ett ställe som har tid för mig, tar sig tid, är rädd om mig och är försiktiga, till ett ställe som lider av det motsatta? Ett ställe som håller fast mig när jag är rädd, som behandlar mig illa, där jag måste träffa nya personer varje gång, där man är stressade och inte tar det lugnt osv?
Kunde inte säga det bättre själv,folktanvården är grunden till både min spruträdsla och tand"läkar" skräck, går inte dit ens om någon hotar mig med kniv.
 
När jag kollar på tandpriskollen så kan jag jämföra priserna mellan olika tandläkare i min kommun, och det kan vara värt att ta en blick! Förra gången jag kollade där så kom jag fram till att en vanlig undersökning hos tandhygienisten skulle kosta likadant hos min privata som hos folktandvården. Men om jag behöver laga något i framtiden så kan det vara värt att ta en titt på folktandvården först.
 
Den som har botat min tidigare tandläkarskräck är faktiskt en helt underbar tandläkare hos just Folktandvården. Snäll, pedagogisk, snabb... Men det hjälper ju inte nu när jag inte får komma dit när jag behöver.... :(
 
Jag måste säga att jag är nöjd med ftv. Jag har dock fina tänder och har inte behövt dit så ofta, men har fått tid hyfsat nära när jag velat skrapa tandsten. Det har dock blivit mindre sen jag bytte till eltandborste. I vintras fick jag akut besvär med en visdomstand, ftv skickade mig på tandakuten samma dag, kostade mig inte en krona med min försäkring. Kommer behöva dra en till visdomstand gissar jag, hoppas det går lika smidigt!
 
Jag har visserligen ingen försäkring, det här aldrig nämnts vid något besök men har på det stora hela varit nöjd med FTV. Jag har inte varit på besök under pandemin men fick en tid nu i juni, en lördag och sen en ny tid 3 veckor senare för att fixa en lagning som höll på att gå sönder. De jobbade lördagar för att komma ikapp vårdkön och de muttra lite om att de fick för lite tid till varje besök men min tandläkare kändes ändå väldigt lugn och lät mig komma upp och andas när jag behövde.
 
Jag har gått privat i många år, och flyttade över mina kids när deras FTV började kaosa under pandemin. Det fanns helt enkelt inga tider vare sig för regelbundna kollar eller när den ene fick ont. Så för att säkra deras tandhälsa kände jag mig tvungen att byta.
 
Jag måste säga att jag är nöjd med ftv. Jag har dock fina tänder och har inte behövt dit så ofta, men har fått tid hyfsat nära när jag velat skrapa tandsten. Det har dock blivit mindre sen jag bytte till eltandborste. I vintras fick jag akut besvär med en visdomstand, ftv skickade mig på tandakuten samma dag, kostade mig inte en krona med min försäkring. Kommer behöva dra en till visdomstand gissar jag, hoppas det går lika smidigt!
Jag har också varit jättenöjd samt har jättefina tänder. Har några jättegamla lagningar som går sönder då och då men aldrig nya hål osv. Men detta är verkligen under all kritik.
 
FTV i Göteborg har funkat bra för min familj (2 vuxna med bra tänder och 2 barn med krångliga mjölktänder) Vi vuxna har blivit kallade på regelbundna kontroller (avtal) och barnen har fått kontroller och all vård de har behövt snabbt t.ex. utdragning av envisa mjölktänder, extra besök hos tandhygienisten för att lära sig borsta rätt (tandsten) osv.

”Tricket” är väl att ha en FTV som fungerar där personalen trivs. Sonen har haft samma tandläkare år efter år.
 
Jag håller med om att det är orimligt! Du betalar dyra pengar och får inte ta del av tjänsten!

Jag kan köpa att de har mycket att göra och därmed behöver skjuta upp tex mitt besök till 2023. Men då ska mitt frisktandvårdsavtal vara gratis tills jag får min undersökning, jag har ju redan betalat för typ 4 undersökningar på de här två åren och fått noll och inget.
 
Jag kan köpa att de har mycket att göra och därmed behöver skjuta upp tex mitt besök till 2023. Men då ska mitt frisktandvårdsavtal vara gratis tills jag får min undersökning, jag har ju redan betalat för typ 4 undersökningar på de här två åren och fått noll och inget.
Ja, det tycker jag är ett rimligt krav. De måste följa sin del av avtalet kan man tycka..
 
Folktandvården :up: jag är uppe i 6 års väntetid (totalt över 7 år men flyttade) för att dra en visdomstand. Det "lustiga" är att varje gång avtalet förnyats säger de att en orsak till att jag ligger så pass högt är att jag har den där visdomstanden kvar. Känns som jag nu betalat flera gånger om för att få bort den.

Har inga svar, bara luftade min bitterhet 😅

Jag fick vänta typ 5 år.. fast brevet sa att jag skulle få bli opererad inom ett år. Väntetiderna är verkligen uppåt väggarna så jag förstår din bitterhet.
 
Jag kan köpa att de har mycket att göra och därmed behöver skjuta upp tex mitt besök till 2023. Men då ska mitt frisktandvårdsavtal vara gratis tills jag får min undersökning, jag har ju redan betalat för typ 4 undersökningar på de här två åren och fått noll och inget.
Merparten av det du betalar för är väl försäkringen, att du inte betalar fullt för att åtgärda hål och skador under den avtalade tidsperioden.
Så bara för att undersökningen inte blir gjord är det ju inte samma som att du inte fått något alls för pengarna. Om du tuggar sönder en fyllning så ger de väl annan prio på att boka in det och så gäller den kostnadsnivån som försäkringen säger?
 
Merparten av det du betalar för är väl försäkringen, att du inte betalar fullt för att åtgärda hål och skador under den avtalade tidsperioden.
Så bara för att undersökningen inte blir gjord är det ju inte samma som att du inte fått något alls för pengarna. Om du tuggar sönder en fyllning så ger de väl annan prio på att boka in det och så gäller den kostnadsnivån som försäkringen säger?
Fast man får ju sin nivå på vad man ska betala utifrån vad man förväntas använda den under tiden. Jag ska enligt mitt avtal ha undersökning var 18e månad och har låg risk för karies/hål. Men inte ens mina undersökningar kan jag få = jag har betalat för ingenting.
 
Jag har gått privat i många år, och flyttade över mina kids när deras FTV började kaosa under pandemin. Det fanns helt enkelt inga tider vare sig för regelbundna kollar eller när den ene fick ont. Så för att säkra deras tandhälsa kände jag mig tvungen att byta.
Hur hittade du privat som tog barnen? Har en vän som försöker byta åt barnet men ingen hon pratat med tar emot barn.
 
Jag sätter inte min fot hos ftv. Dom lät mig gå med en provisorisk lagning i flera år som gick sönder och fick göras om iaf en gång om året. Bytte till en privat som fixade en krona och sen dess har jag haft noll besvär.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 515
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 692
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp