Orimligt lång väntetid folktandvården

Jag förstår att du funderar på att avsluta, låter väldigt dyrt när man inte får tid på flera månader/år. Sen måste det ju finnas vettiga alternativ såklart!
Jag har privilegiet att bo i Stockholm där det kryllar av tandläkare, förstår ju att läget är annorlunda på andra ställen.
Nej, det är ju hela tiden en avvägning. För mig har det varit en trygghet. Mina tänder verkar gå sönder i perioder, och helt plötsligt biter jag av tre flisor inom en period av bara några månader. Sådant blir ju snabbt pengar. Men samtidigt måste man ju känna att man då får något för försäkringen som man betalar. Ska det bli allt för krångligt att använda den så får det ju vara istället.
 
Men varför har ni som har fina tänder abonnemang hos folktandvården? Betala flera tusen varje år för ingenting?
Jag går privat, det kostar mig ungefär 1000 kr per år, om jag går varje år. Ibland går jag efter 1,5 år eftersom mina tänder är så bra. Dessutom får man ju något slags bidrag från staten på några hundralappar också varje år så det blir betydligt billigare än att gå till folktandvården, och bättre service eftersom jag kan få tid fort och när jag vill i princip.
Har alltid gått privat, även som liten. Aldrig varit problem med något. Har dragit ut alla visdomständer, gjort tandreglering och bettkorrigerinf, fått komma akut pga smärta efter operation osv och aldrig några väntetider. Smidigt och inget överpris.
Jag vet faktiskt inte. Jag tänker inte förlänga när mitt går ut hösten 2023. Kanske om jag blir gravid igen eftersom jag kräks mycket som gravid och det är ju risk för skador på tänderna då, då är det ju skönt att inte behöva betala massor för tandvård. Men ska verkligen fundera över detta och inte bada fortsätta av vana.
 
Jag hävdar fortfarande att det känns rätt orättvist att betala fullt för en försäkring som man inte kan utnyttja på det viset som det var tänkt. Nästa gång den förfaller överväger jag absolut att avsluta den och söka mig till en privat tandläkare istället. Jag vill kunna vara noggrann med mina tänder och förebygga stora problem så långt det går, och då känns det långt ifrån bra att behöva vänta flera månader på att laga trasiga tänder.
Och jag har aldrig ifrågasatt att det känns orättvist, eller att det skulle vara rimligt att tycka det. Jag säger bara att inte nyttja som tänkt, viss väntetid osv. inte är det samma som att få ingenting.

Jag försöker inte förringa det med något "det finns faktiskt de som har det värre"-argument. Jag tycker bara det är bra att vara tydlig med om det man pratar om verkligen är att få ingenting, eller om det är att få något sämre än vad man väntar sig.
 
Jag går till tandläkarhögskolan eller någon tandläkare som har deal på Let's deal. Brukar gå ungefär var 18:e månad och kostnaden brukar bli några hundralappar per tillfälle.
Finns inte en chans att det är billigare med abonnemang :)
För snart ett år sedan drog jag ut en visdomstand. Tandläkarhögskolan tog 220 kronor. Hade de behövt sätta stygn så hade det kostat ca 400 kronor. Lätt värt att själva behandlingen tar några minuter extra!
 
Jag går till tandläkarhögskolan eller någon tandläkare som har deal på Let's deal. Brukar gå ungefär var 18:e månad och kostnaden brukar bli några hundralappar per tillfälle.
Finns inte en chans att det är billigare med abonnemang :)
För snart ett år sedan drog jag ut en visdomstand. Tandläkarhögskolan tog 220 kronor. Hade de behövt sätta stygn så hade det kostat ca 400 kronor. Lätt värt att själva behandlingen tar några minuter extra!
Smart ändå. Dock är jag sjåpig med tänder och skulle det behöva dras ut så är det specialtandvården som får göra det under narkos :p det får dock alla tandläkare skriva remiss till så kan ju lika gärna gå privat. Plus har inte behövt dra tänder och hoppas aldrig behöva.
 
Men varför har ni som har fina tänder abonnemang hos folktandvården? Betala flera tusen varje år för ingenting?
Jag går privat, det kostar mig ungefär 1000 kr per år, om jag går varje år. Ibland går jag efter 1,5 år eftersom mina tänder är så bra. Dessutom får man ju något slags bidrag från staten på några hundralappar också varje år så det blir betydligt billigare än att gå till folktandvården, och bättre service eftersom jag kan få tid fort och när jag vill i princip.
Har alltid gått privat, även som liten. Aldrig varit problem med något. Har dragit ut alla visdomständer, gjort tandreglering och bettkorrigerinf, fått komma akut pga smärta efter operation osv och aldrig några väntetider. Smidigt och inget överpris.
Abonnemang kostar olika beroende på vilket skick tänderna är i, så har man fina tänder, betalar man inte flera tusen om året, utan kanske en tusenlapp eller mindre.
 
Smart ändå. Dock är jag sjåpig med tänder och skulle det behöva dras ut så är det specialtandvården som får göra det under narkos :p det får dock alla tandläkare skriva remiss till så kan ju lika gärna gå privat. Plus har inte behövt dra tänder och hoppas aldrig behöva.

Aha, jag förstår.
Jag är precis raka motsatsen :p Även som barn var jag lugn. Drog ut fyra tänder som typ 12-13-åring (otroligt trång käke, inför tandställning) och behövde inget särskilt mer än vanlig bedövning :)
 
Aha, jag förstår.
Jag är precis raka motsatsen :p Även som barn var jag lugn. Drog ut fyra tänder som typ 12-13-åring (otroligt trång käke, inför tandställning) och behövde inget särskilt mer än vanlig bedövning :)
Gud vad skönt, jag är helt chill med smärta annars, bröt handen och kom till akuten några timmar senare och typ ”jag kanske skadat handen lite” så var den som en boll 😂 blodprover går också bra, verkligen allt utom tänderna. Vet inte heller varför 🙈 därför känns det också motigt byta tandläkare för min är så himla snäll fast jag antagligen är värre än hennes barnpatienter.
 
Själv går jag en gång per år till tandhygienist, privat mottagning. Om det behövs kollas något av tandläkare eller tandhygienist är osäker på så kommer oftast tandläkaren in och kollar. Bedöms det behövas så får jag tid till tandläkaren.

Tandhygienisten gör en koll, röntgen och skrapar tandsten. Har inte behövt tandläkartid på de senaste sju åren tror jag. Men väldigt smidigt. Jag skulle kunna gå vartannat år men då jag har haft en del problem med tänderna bakåt så har jag valt att gå varje år det känns bättre för mig.
 
Men varför har ni som har fina tänder abonnemang hos folktandvården? Betala flera tusen varje år för ingenting?
Jag går privat, det kostar mig ungefär 1000 kr per år, om jag går varje år. Ibland går jag efter 1,5 år eftersom mina tänder är så bra. Dessutom får man ju något slags bidrag från staten på några hundralappar också varje år så det blir betydligt billigare än att gå till folktandvården, och bättre service eftersom jag kan få tid fort och när jag vill i princip.
Har alltid gått privat, även som liten. Aldrig varit problem med något. Har dragit ut alla visdomständer, gjort tandreglering och bettkorrigerinf, fått komma akut pga smärta efter operation osv och aldrig några väntetider. Smidigt och inget överpris.
Jag betalar 85 kr/månad. Jag behåller nog försäkringen tills jag dragit visdomstand nummer två i alla fall. :)
 
Jag skyr FTV. Går privat vilket tar emot!

Men har urusla upplevelser, bla otrevlig tandläkare som inte använder munskydd.

Deras system var nere vid ett besök vilket gjorde att jag fick en faktura med påminnelse avgift. :rage: :rage:

Gick ur för jag behövde bettskena osv vilket de inte ville ge mig.
Sen av någon anledning fick jag för mig att gå på försäkringen igen och då gav de mig högsta avgift eftersom jag hade "problem" med tänderna, som de inte hade ansett varit ett problem tidigare. :rage::rage:
F U på riktigt.
 
Men varför har ni som har fina tänder abonnemang hos folktandvården? Betala flera tusen varje år för ingenting?
Jag går privat, det kostar mig ungefär 1000 kr per år, om jag går varje år. Ibland går jag efter 1,5 år eftersom mina tänder är så bra. Dessutom får man ju något slags bidrag från staten på några hundralappar också varje år så det blir betydligt billigare än att gå till folktandvården, och bättre service eftersom jag kan få tid fort och när jag vill i princip.
Har alltid gått privat, även som liten. Aldrig varit problem med något. Har dragit ut alla visdomständer, gjort tandreglering och bettkorrigerinf, fått komma akut pga smärta efter operation osv och aldrig några väntetider. Smidigt och inget överpris.
Jag instämmer, blev förvånad över att det inget är så dyrt särskilt med bidraget.
Har en trevlig tandläkare som har tid för mig, han vill definitivt inte bara pracka på mig behandlingar.
Inga problem med att få bettskena vilket hjälper mig i perioder jag tuggar tänder och slipper ha huvudvärk hela dagar pga det.

Däremot så tycker jag att det inte ska behövas att vända sig privat.
 
Hos vår FTV i Göteborg har det inte varit några problem att få tid. Vi bytte från en FTV där det visserligen gick att få tid till men inte behandling (de ville bara dra ut tänderna). Nuvarande FTV är vi supernöjda med och inga problem med tider, sen underlättar det säkert att vi kan gå dagtid också.
 
Kunde inte säga det bättre själv,folktanvården är grunden till både min spruträdsla och tand"läkar" skräck, går inte dit ens om någon hotar mig med kniv.
Nej det gör verkligen inte jag heller. Barnen gick en period på Folktandvården innan de kom in där jag går, och när de fick samma tandläkare som höll fast mig avbokade jag tiden.... Jag kunde inte följa med dem. De har skapat sånna hemska minnen och sår att det inte går att läka dem.
 
När jag kollar på tandpriskollen så kan jag jämföra priserna mellan olika tandläkare i min kommun, och det kan vara värt att ta en blick! Förra gången jag kollade där så kom jag fram till att en vanlig undersökning hos tandhygienisten skulle kosta likadant hos min privata som hos folktandvården. Men om jag behöver laga något i framtiden så kan det vara värt att ta en titt på folktandvården först.
Ja, om priset är allt, och omhändertagandet och kvaliteten på jobbet och bemötandet inte är viktigt så absolut....

Själv är min privata lika dyr eller billig som Folktandvården. Men bemötandet är bättre, de skräms inte, de kan ge sprutor utan att orsaka trauman, de kan laga håll utan att hålla fast och de hotar inte, håller inte fast och är inte stressade på samma nivå.
 
Ja, om priset är allt, och omhändertagandet och kvaliteten på jobbet och bemötandet inte är viktigt så absolut....

Själv är min privata lika dyr eller billig som Folktandvården. Men bemötandet är bättre, de skräms inte, de kan ge sprutor utan att orsaka trauman, de kan laga håll utan att hålla fast och de hotar inte, håller inte fast och är inte stressade på samma nivå.
Fast din erfarenhet av privat vs Folktandvården är inte allmängiltig. Jag känner inte igen minsta grej du beskriver och har varit kund hos Folktandvården i snart 50 år.
 
Den som har botat min tidigare tandläkarskräck är faktiskt en helt underbar tandläkare hos just Folktandvården. Snäll, pedagogisk, snabb... Men det hjälper ju inte nu när jag inte får komma dit när jag behöver.... :(
Jag träffade en sådan tandläkare på Folktandvården också. De finns guldstjärnor där! dock slutade hon, och hon och några till därifrån öppnade en egen praktik. De tröttnade på Folktandvården pga låga löner, dålig arbetsmiljö, dålig kontakt med patienterna, stress osv. De ville inte utföra sitt jobb på det viset. Henne har jag tänkt på genom åren faktiskt. :)
 
Fast din erfarenhet av privat vs Folktandvården är inte allmängiltig. Jag känner inte igen minsta grej du beskriver och har varit kund hos Folktandvården i snart 50 år.
Nej det är den inte. Men många patienter känner i och för sig igen sig. Många privata tandläkare tar emot patienter från Folktandvården med liknande beskrivningar av vården som jag har. Och problemen i Folktandvården för tandläkarna är inte okänd.

Men självklart är det bara min upplevelse. :) Som jag har rätt att uttrycka tänker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: cassiopeja
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 439
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 692
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp