Orimligt lång väntetid folktandvården

Fast man får ju sin nivå på vad man ska betala utifrån vad man förväntas använda den under tiden. Jag ska enligt mitt avtal ha undersökning var 18e månad och har låg risk för karies/hål. Men inte ens mina undersökningar kan jag få = jag har betalat för ingenting.
Men de har väl inte kastat ut dig ur försäkringen eller ändrat priset på den? Så länge de inte ger dig tid så har ju inte du försummat någon av dina skyldigheter.
 
Merparten av det du betalar för är väl försäkringen, att du inte betalar fullt för att åtgärda hål och skador under den avtalade tidsperioden.
Så bara för att undersökningen inte blir gjord är det ju inte samma som att du inte fått något alls för pengarna. Om du tuggar sönder en fyllning så ger de väl annan prio på att boka in det och så gäller den kostnadsnivån som försäkringen säger?
Annan prio är ju sant, men samtidigt känns det rätt orimligt att bli hänvisad till 3 månaders väntetid när man har bitit av en flisa på en tand. Min tandhälsa riskerar ju att bli sämre av att jag måste vänta så länge. Jag har inga som helst problem med att vänta ett par veckor om jag inte har ont, men flera månader känns verkligen inte bra alls. Det som sedan händer - när mina tänder blir sämre och sämre - är att jag hamnar i ny riskkategori = min försäkring blir dyrare och dyrare. Det är så det har blivit för mig. Det togs liksom inte heller någon hänsyn till att de inte alls hade kallat till undersökning under hela pandemin. Då var det stängt för allt förutom absolut rena akutbesök.
 
Annan prio är ju sant, men samtidigt känns det rätt orimligt att bli hänvisad till 3 månaders väntetid när man har bitit av en flisa på en tand. Min tandhälsa riskerar ju att bli sämre av att jag måste vänta så länge. Jag har inga som helst problem med att vänta ett par veckor om jag inte har ont, men flera månader känns verkligen inte bra alls. Det som sedan händer - när mina tänder blir sämre och sämre - är att jag hamnar i ny riskkategori = min försäkring blir dyrare och dyrare. Det är så det har blivit för mig. Det togs liksom inte heller någon hänsyn till att de inte alls hade kallat till undersökning under hela pandemin. Då var det stängt för allt förutom absolut rena akutbesök.
Säger inte att det är bra. Men det är inte ekvivalent med att få inget alls för pengarna. Inget är vad de som blir helt utan tandvård får.

Att det inte finns tandläkare nog för att ge de som behöver tider går ju inte att trolla bort. Så vare sig man vill eller inte så får både patienter och vårdgivare förhålla sig till det.
 
Säger inte att det är bra. Men det är inte ekvivalent med att få inget alls för pengarna. Inget är vad de som blir helt utan tandvård får.

Att det inte finns tandläkare nog för att ge de som behöver tider går ju inte att trolla bort. Så vare sig man vill eller inte så får både patienter och vårdgivare förhålla sig till det.
Det är dock mycket mer än "inte bra". Det är rätt förfärligt faktiskt, för alla inblandade parter.
 
Det är dock mycket mer än "inte bra". Det är rätt förfärligt faktiskt, för alla inblandade parter.
Jo, vad jag menade var att det inte var det jag hade sagt något om, att det inte skulle vara ett problem att vård försenas, fördyras etc.
Men jag tycker att det är viktigt att fortfarande skilja det från att inte komma till tandläkaren alls. Och att få utglesade undersökningar är inte det samma som att inte kunna få t.ex. värkande hål lagade.
 
Men varför har ni som har fina tänder abonnemang hos folktandvården? Betala flera tusen varje år för ingenting?
Jag går privat, det kostar mig ungefär 1000 kr per år, om jag går varje år. Ibland går jag efter 1,5 år eftersom mina tänder är så bra. Dessutom får man ju något slags bidrag från staten på några hundralappar också varje år så det blir betydligt billigare än att gå till folktandvården, och bättre service eftersom jag kan få tid fort och när jag vill i princip.
Har alltid gått privat, även som liten. Aldrig varit problem med något. Har dragit ut alla visdomständer, gjort tandreglering och bettkorrigerinf, fått komma akut pga smärta efter operation osv och aldrig några väntetider. Smidigt och inget överpris.
 
Jo, vad jag menade var att det inte var det jag hade sagt något om, att det inte skulle vara ett problem att vård försenas, fördyras etc.
Men jag tycker att det är viktigt att fortfarande skilja det från att inte komma till tandläkaren alls. Och att få utglesade undersökningar är inte det samma som att inte kunna få t.ex. värkande hål lagade.
Jag hävdar fortfarande att det känns rätt orättvist att betala fullt för en försäkring som man inte kan utnyttja på det viset som det var tänkt. Nästa gång den förfaller överväger jag absolut att avsluta den och söka mig till en privat tandläkare istället. Jag vill kunna vara noggrann med mina tänder och förebygga stora problem så långt det går, och då känns det långt ifrån bra att behöva vänta flera månader på att laga trasiga tänder.
 
Men varför har ni som har fina tänder abonnemang hos folktandvården? Betala flera tusen varje år för ingenting?
Jag går privat, det kostar mig ungefär 1000 kr per år, om jag går varje år. Ibland går jag efter 1,5 år eftersom mina tänder är så bra. Dessutom får man ju något slags bidrag från staten på några hundralappar också varje år så det blir betydligt billigare än att gå till folktandvården, och bättre service eftersom jag kan få tid fort och när jag vill i princip.
Har alltid gått privat, även som liten. Aldrig varit problem med något. Har dragit ut alla visdomständer, gjort tandreglering och bettkorrigerinf, fått komma akut pga smärta efter operation osv och aldrig några väntetider. Smidigt och inget överpris.

För att det är enda sättet jag kan få en tid. Privata här tar inte nya kunder och hos FTV är det 4 års väntetid om du inte har försäkring.
 
Men varför har ni som har fina tänder abonnemang hos folktandvården? Betala flera tusen varje år för ingenting?
Jag går privat, det kostar mig ungefär 1000 kr per år, om jag går varje år. Ibland går jag efter 1,5 år eftersom mina tänder är så bra. Dessutom får man ju något slags bidrag från staten på några hundralappar också varje år så det blir betydligt billigare än att gå till folktandvården, och bättre service eftersom jag kan få tid fort och när jag vill i princip.
Har alltid gått privat, även som liten. Aldrig varit problem med något. Har dragit ut alla visdomständer, gjort tandreglering och bettkorrigerinf, fått komma akut pga smärta efter operation osv och aldrig några väntetider. Smidigt och inget överpris.
Jag har inte speciellt fina tänder, och nu när jag är lite äldre (50+) börjar en del gamla lagningar trilla sönder. Hittills har det känts vettigt att behålla den trygghet som en försäkring ändå ger, men i takt med att kostnaden går upp och det blir svårare och svårare att få tandvård så har jag börjat fundera på nyttan med försäkringen.
 
Men flera i tråden skriver ju om att de väntat i flera år på att få tid, trots abonnemanget/försäkringen?
För mig har den stora försämringen kommit nu i sommar. Innan har det varit helt vettigt angående att kunna få tid osv. (Om man nu inte räknar in pandemin för under den tiden kallade de ingen alls till undersökning.)
 
Men varför har ni som har fina tänder abonnemang hos folktandvården? Betala flera tusen varje år för ingenting?
Jag går privat, det kostar mig ungefär 1000 kr per år, om jag går varje år. Ibland går jag efter 1,5 år eftersom mina tänder är så bra. Dessutom får man ju något slags bidrag från staten på några hundralappar också varje år så det blir betydligt billigare än att gå till folktandvården, och bättre service eftersom jag kan få tid fort och när jag vill i princip.
Har alltid gått privat, även som liten. Aldrig varit problem med något. Har dragit ut alla visdomständer, gjort tandreglering och bettkorrigerinf, fått komma akut pga smärta efter operation osv och aldrig några väntetider. Smidigt och inget överpris.

Fast Folktandvården är inte dyrare - inget överpris. Jag betalar ungefär 1000 kr vartannat år (inget abonnemang), stora delen är omfattande rensning av tandsten. Fram tills för 2 år sedan var det aldrig problem att få tid.

Men här blir man kontaktad av privata kliniker som erbjuder "gratis" undersökning som sedan följs av en åtgärdslista med ganska många pengar i insats. Jag kan dock inte bedöma om det är överbehandling eller helt rimligt. Har inte hört om någon som det slutat i närheten av "gratis" för, oavsett tandstatus.

Det finns en referensprislista för tandvård och folktandvården följer ofta den.
 
Jag har inte speciellt fina tänder, och nu när jag är lite äldre (50+) börjar en del gamla lagningar trilla sönder. Hittills har det känts vettigt att behålla den trygghet som en försäkring ändå ger, men i takt med att kostnaden går upp och det blir svårare och svårare att få tandvård så har jag börjat fundera på nyttan med försäkringen.
Jag förstår att du funderar på att avsluta, låter väldigt dyrt när man inte får tid på flera månader/år. Sen måste det ju finnas vettiga alternativ såklart!
Jag har privilegiet att bo i Stockholm där det kryllar av tandläkare, förstår ju att läget är annorlunda på andra ställen.
 
Fast Folktandvården är inte dyrare - inget överpris. Jag betalar ungefär 1000 kr vartannat år (inget abonnemang), stora delen är omfattande rensning av tandsten. Fram tills för 2 år sedan var det aldrig problem att få tid.

Men här blir man kontaktad av privata kliniker som erbjuder "gratis" undersökning som sedan följs av en åtgärdslista med ganska många pengar i insats. Jag kan dock inte bedöma om det är överbehandling eller helt rimligt. Har inte hört om någon som det slutat i närheten av "gratis" för, oavsett tandstatus.

Det finns en referensprislista för tandvård och folktandvården följer ofta den.
Jag menar att det blir väldigt dyrt när man har abonnemang hos folktandvården men ändå inte får komma på undersökning. Dvs någon som betalade typ 3500kr per år för ingenting.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: cassiopeja
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 517
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 692
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp