Orkar inte ha det såhär mer..

@Sasse

Du ska ha läkarintyg att skicka in till FK om sjukpenning. Jag har aktivitetsersättning och har inget jobb. Men det får man bara vid långvarig sjukskrivning (2 år i mitt fall) så det är sjukpenning du ska ansöka om.

Jag kan dubbelkolla med en vän om du vill? Hon var nog exakt i din sits faktiskt.

@Sasse

Så här säger min vän;

Det beror på om hon har jobbat tidigare och har en sjukpenninggrundande inkomst, det är den som avgör om man kan få sjukpenning. Tror det är att man ska ha jobbat heltid i 6 mån, eller halvtid ett år.
Men CSN o FK har massa konstiga lagar sinsemellan...

Fast om du är "frisk nog" att studera så är du ju inte sjukskriven, men blir du sjukskriven är det ju från studierna du är sjukskriven från och då ska du kunna få sjukpenning.

@Gnist Jag är inte frisk nog att kunna studera, anser min läkare som ville ha mig sjukskriven till 100% först. Men som sagt så anser Försäkringskassan att jag antingen måste ha CSN-stöd eller arbete vid sidan av studierna för att kunna vara sjukskriven.

@Matmissbrukaren Jag har läkarintyg, ska jag skicka in det innan jag ansöker? Jag har även arbetat innan. Är det något jag behöver fylla i hur mycket och så? Enligt min läkare borde jag ha rätt till sjukpenning.

Det du måste ha är SGI, utan den så kan man nog inte få sjukpenning skulle jag tro, men det kan du logga in på f-kassan och se vad den ligger på och likaså sjukanmälan går att göra via "mina sidor", men läkarintyget ska postas in om det inte går elektroniskt från hc.

@Sasse

När jag ansökte om aktivitetsersättning så skickade jag in min ansökan tillsammans med läkarintyget som bilaga. Då var läkarintyget helt nytt, som jag misstänker det måste vara.

Eftersom man måste jobbat/pluggat för att få sjukpenning så måste du nog skicka med något intyg på hur länge du gjort det. Skolan måste ju kunna ge ett intyg på hur länge du studerat hos dom, eller ett anställningsintyg för ett jobb. Ring och kolla med FK exakt vad dom kräver för att kunna ansöka.
Skit i om dom säger att du inte har rätt att ansöka, skicka in ansökan ändå så du får in ansökan nu direkt i anslutning till sjukskrivningen.

@Matmissbrukaren Så ett vanligt arbetsintyg (eller vad det heter) är något som kan fungera? Alltså ett intyg om hur länge jag arbetat och i vilken omfattning? Samma med skolan då, omfattning och längd?

Hur får man SGI?

@Matmissbrukaren Så ett vanligt arbetsintyg (eller vad det heter) är något som kan fungera? Alltså ett intyg om hur länge jag arbetat och i vilken omfattning? Samma med skolan då, omfattning och längd?

Hur får man SGI?

Min vän sa att dom kollar din inkomst från skatteverket först och ber om mer specificerade intyg sen om dom behöver det. Det är din inkomst som styr sjukpenningen.

SGI= Den är baserad på ens inkomst. Som exempel får X ut 800 kr om dagen när X är föräldrarledig och Y får ut 200 kr. Det är baserat på vad dom tjänar. Ju mer man tjänar ju mer får man. Men det finns ett tak någonstans. Detta är dock bara ett exempel. Det finns andra som kan förklara bättre. Jag är urkass på det.

Men X kanske får ut 500 kr i sjukpenning om dagen medans Y bara får 300 kr beroende på vad dom tjänat då.
Sen ska det finnas en lägstanivå med om jag minns rätt.

Är du sjukskriven från och med idag? Sjukanmäl dig isf idag!

Från FKs hemsida:

Vad är sjukpenninggrundande inkomst?
Sjukpenninggrundande inkomst är ett underlag för att beräkna hur mycket pengar du kan få. Oftast är den densamma som din årliga arbetsinkomst.

Vad händer med min sjukpenninggrundande inkomst om jag blir arbetslös?
Om du har arbetat i minst 6 månader innan du blir arbetslös är din sjukpenninggrundande inkomst automatiskt skyddad i 3 månader. Det innebär att du i 3 månader har samma SGI som när du arbetade.

Efter 3 månader kan du fortsätta skydda din SGI om du:

• är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete
  • studerar med studiestöd eller om du studerar inom det egna yrkesområdet
  • får utbildningsbidrag för doktorander
  • är föräldraledig med ett barn som är under ett år
  • är gravid och det är mindre än sex månader kvar till beräknad förlossning när du blir arbetslös
  • inte kan arbeta på grund av sjukdom och har ett läkarintyg som styrker det
  • får ersättning från trygghetsråd eller -stiftelse för studier, praktik eller för att starta eget företag
  • deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program och får utvecklingsersättning eller aktivitetsstöd.
  • deltar i aktiviteter enligt en etableringsplan för vissa nyanlända invandrare
  • fullgör pliktjänstgöring
  • går en militär utbildning på minst 60 dagar inom Försvarsmakten som rekryt.
  • deltar i arbetslivsinriktad rehabilitering och får livränta enligt arbetsskadeförsäkringen
Viktigt att det inte blir glapp mellan dagarnaDet är viktigt att du inte får något glapp med dagar då du inte gör något av sakerna ovanför. Om du exempelvis skulle bli sjuk när du är arbetslös måste du sjukanmäla dig till Försäkringskassan den första sjukdagen. Sen ska du på den första vardagen efter att du blivit frisk anmäla dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen igen. Om du inte gör det kan du inte behålla din sjukpenninggrundande inkomst.

Men hon sa ju att jag inte kunde när jag försökte. Jag vet inte vad jag ska säga för att det ska gå igenom :(

Du har alltså fått ett sjukskrivningsintyg idag?

Då jävlas dom med dig. Du ska kunna anmäla dig sjukskriven. Du är ju sjukskriven från studierna.

@Matmissbrukaren Precis. Men vad ska jag ansöka för sjukpenning då? För när man går in på "Studerande och sjuk" står det: "Här får du veta vad du ska göra om du blir sjuk och har studiemedel och vad du ska göra om du studerar och arbetar samtidigt."

"Om du studerar och blir så sjuk att du inte kan studera alls kan du behålla ditt studiemedel. För att behålla ditt studiemedel när du är sjuk ska du", "Du som arbetar samtidigt som du studerar och blir sjuk kan få sjukpenning. För att du ska ha rätt till sjukpenning måste du tjäna minst 10 700 kronor om året."

Det vill säga det hon sa, att jag inte kan sjukskriva mig som studerande om jag varken har CSN eller ett arbete. Sjukskriver jag mig som arbetslös då eller var ska jag ansöka?

Ursäkta att jag inte förstår, jag är jättetrött nu..

Det blir ju lite klurigt eftersom du inte har CSN. Men du borde väl kunna sjukskriva dig som arbetslös? Jag är ju det. Men jag är ju inskriven på AF och sjukskriven på 50% på lång tid.
Kanske måste du skriva in dig på AF då?
Jag måste vara inskriven och samarbeta med AF för min aktivitetsersättning.

Kan inte nån stadig typ hjälpa Sasse med att ringa? Jag skulle gärna göra det men det blir för dyrt härifrån.

Det blir ju lite klurigt eftersom du inte har CSN. Men du borde väl kunna sjukskriva dig som arbetslös? Jag är ju det. Men jag är ju inskriven på AF och sjukskriven på 50% på lång tid.
Kanske måste du skriva in dig på AF då?
Jag måste vara inskriven och samarbeta med AF för min aktivitetsersättning.
Jag är ju inte inskriven på Arbetsförmedlingen. Det var meningen att jag skulle dit imorgon, men min läkare sa att jag inte skulle åka dit, utan bara sjukskriva. Jag förstår inte riktigt när den ena säger det och den andra säger något annat.
Skriva in mig på AF kan jag ju göra först imorgon. Jag har redan skrivit in mig på deras hemsida, men det är inte officiellt förrän jag går dit.

Det låter konstigt. Jag hade aktivitetsersättning och var i princip arbetslös (var ju ingen mening att ens söka jobb när jag var heltidssjukskriven). Hade aldrig någon kontakt med AF.

Här samarbetar dom. Har haft trepartssamtal med FK och AF om hur det går för mig. Sedan ringer FK och hör med oss båda hur det går ibland.

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 479
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 317
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31