Öronen bakåt vid frihetsdressyr

Man måste ju skilja på öron bakåtdragna och öron slickade bakåt i kombo med övrigt ansiktsspråk hos hästen (spända käkar och läppar tex).

Frihetsdressyrhästarna har ofta öronen bakåt men de är inte slickade och hästen är inte aggressiv i sitt övriga kroppsspråk.
Jag ser inte alls att de visar obehag/missnöje utan har öronen där för att ta in allt som händer från alla håll - ffa de som jobbas ihop med flera andra hästar samtidigt, som de ska hålla koll på och synka med, i kombo med tränarens språk och signaler.

Detta tycker jag är väldigt tydligt om man tittar på de stora riktigt världskända tränarna med deras hästar som gör oerhört intensiva program med många hästar samtidigt.

Om man sen tittar på något ”lite enklare” som tex Tobbes hästar, så tycker jag man ser det också - när han har enbart en häst så har den öronen mindre vinklade bakåt men inte för den skull spetsade, och när de är flera har de öronen med bakåt utan att (fortfarande) för den skull vara varesig missnöjda eller arga.
 
Joo det var därför jag ville försöka jämföra med någonting riktigt förmodat stressigt som typ, de ser ju livliga men inte förbannade ut.

Men helt ärligt vet jag inte, jag brukar inte titta på frihetsdressyr och hade faktiskt inte tänkt på öron bakåt alls innan Monkie nämnde det och jag såg ett par filmer (på stora klipp är det ju mängder av hästar i formation men inte så mycket närbild). Men det kopplade direkt till klippet med hästen som frihetshoppade och var urförbannad medan ägaren var glad och uppmuntrande och inte ens märkte det förrän hon fick en flygspark i huvudet (hittar inte filmen igen, det var en riktigt gammal sur hästgubbe som hade publicerat på en amerikansk blogg).

Kändes som en intressant frågeställning faktiskt. Nu såg jag ett par videos, en med en van tränare där hästen ser ut som en ättiksgurka när den följer henne när hon backar och springer efter henne i galopp, och en med en nybörjarkurs med en arab som såg glad och intresserad ut när den följde en backande ägare.

Man blir ju nyfiken på om de är förbannade eller om det är en del i -följa efter, koncentrera sig.

Var det den här du tänkte på?

Inte nöjd häst alls och visar tidigt alla tecken på detta ...
 
Snillen spekulerar nu men jag kopplar det till missnöjdhet. Hästen vet att den ska följa ”order” men är inte helt nöjd med det men gör det. En häst som var mer ”ja, roligt, nästa uppgift!” Skulle troligen ha öronen framåt - men samtidigt lätt förekomma osv. Dvs inte alls lika passande kanske?.

Jag hade en ponny som förra ägaren tricktränat. Jag gjorde aldrig det. Men om ponnyn blev frustrerad så kom ofelbart en hel radda ”cirkuskonster”. Dvs för mig var tricken helt klart kopplade till en känsla av frustration för ponnyn. Så när han blev frustrerad av något annat - så gjorde han automatiskt alla trick han kunde.
Samtidigt som jag tänker att du har rätt, så kan det vara du som skapade frustrationen hos hästen- hästen gjorde vad den kunde för att få dig att ta bort trycket/ du skulle tagga ner/ ge eftergift.
Den vet sen tidigare ett par konster som brukar ge stor utdelning då är det klart att den testar det i första hand.

Lite som vissa hundar räcker det med att man tar fram något gott ur kylskåpet så kör den alla konster den kan, inte för att frustrationen sitter i konsterna- utan det är det som brukar ge utdelning (snarare än att gå och lägga sig i korgen).
 
som jag tänker att du har rätt, så kan det vara du som skapade frustrationen hos hästen- hästen gjorde vad den kunde för att få dig att ta bort trycket/ du skulle tagga ner/ ge eftergift.
Den vet sen tidigare ett par konster som

Lite som vissa hundar räcker det med att man tar fram något gott ur kylskåpet så kör den alla konster den kan, inte för att frustrationen sitter i konsterna- utan det är det som brukar ge utdelning (snarare än att gå och lägga sig i korgen).
 
Jag är inte så förtjust i den slags frihetsdressyr. där man ber hästar göra saker som man likaväl kan ha hundar till .., Tycker mest hästarna ser lobotomerade ut och att det är för mycket cirkus över det hela.

Men på vilket sätt skulle frihetsdressyr vara värre än rida/köra hästen?
Den är ju inte skapt till något av det.

Jag är övertygad om att man kan göra så hästen får behållning av både frihetsdressyr och trick och ridning och körning. Men att man också kan göra allt detta på ett sätt som inte är trevligt för hästen och tom skadligt i vissa fall.
 
Var det den här du tänkte på?

Inte nöjd häst alls och visar tidigt alla tecken på detta ...

Det där ser inte jag som frihetsdressyr eller trick. Jag ser någon som försöker göra något liknande utan någon som helst kunskap.

Det finns ju inte en enda semi-kunnig person inom frihetsdressyr/trick etc som skulle tycka att det vore lämpligt att på en häst i den felaktiga energin hålla på med övningar, eller vad fasen man ska kalla det hon gör, som ökar på den energin och sen placera sig själv så otroligt korkat i förhållande till hästen.

Nu för tiden tränar och undervisar jag väl mest dressyr. Men jag kommer ju i grunden från frihetsdressyr/trick/hanteringsproblem etc och kan fortf leka med lite sånt ibland med min egen häst.
Jag upplever att många hästar vippar örat lite bak då de processar och tänker. Det gör min både i frihetsdressyren och när han är i hagen/lös annars och måste fundera kring ngt.
Sen tror jag vilka övningar man ber om och hur påverkar också. Vissa övningar tenderar att ofta få med sig en viss energi, ökad eller minskad. Och det är ju inte alltid helt lätt att dosera den, rikta den etc.
 
@tuaphua klippet är världskänt och jag håller med om att det öht inte illustrerar någon ”frihetsdressyr” utan bara är ett hemskt exempel på när någon som alls inte förstår något om hästar/träning osv, ändå ”tränar” eller ”leker” med sin häst ...
 
Intressanta svar! Såg just ett klipp på youtube där man får se flera tillfällen då tjejen är på väg att råka riktigt illa ut.
Får man länka?
Tänker att det faktiskt är just såhär det ser ut, ung tjej med häst, vilja att kommunicera, rida utan sadel och träns, vilja att hästen följer. I just detta klipp(kan länka om man får) var hästen Supertydligt missnöjd. Min såg bara grinig ut vilket var ovanligt, jag kände mig inte bekväm och lade ner projektet. Och började fundera på hästspråket ☺
 
Intressanta svar! Såg just ett klipp på youtube där man får se flera tillfällen då tjejen är på väg att råka riktigt illa ut.
Får man länka?
Tänker att det faktiskt är just såhär det ser ut, ung tjej med häst, vilja att kommunicera, rida utan sadel och träns, vilja att hästen följer. I just detta klipp(kan länka om man får) var hästen Supertydligt missnöjd. Min såg bara grinig ut vilket var ovanligt, jag kände mig inte bekväm och lade ner projektet. Och började fundera på hästspråket ☺
Vad är problemet med att länka?
 
Intressanta svar! Såg just ett klipp på youtube där man får se flera tillfällen då tjejen är på väg att råka riktigt illa ut.
Får man länka?
Tänker att det faktiskt är just såhär det ser ut, ung tjej med häst, vilja att kommunicera, rida utan sadel och träns, vilja att hästen följer. I just detta klipp(kan länka om man får) var hästen Supertydligt missnöjd. Min såg bara grinig ut vilket var ovanligt, jag kände mig inte bekväm och lade ner projektet. Och började fundera på hästspråket ☺

Är det alltså denna tjej/häst du baserat din tråd på gällande uppfattningar ? Nej jag tycker inte det är lämpligt att förkovra sig i klipp som tydligen utifrån det som skett, har lett till andra klipp om ”hur och varför” osv.
 
Vad är problemet med att länka?
Osäker på om man får det i och med att det är en privatperson som lagt ut filmen på Youtube
Är det alltså denna tjej/häst du baserat din tråd på gällande uppfattningar ? Nej jag tycker inte det är lämpligt att förkovra sig i klipp som tydligen utifrån det som skett, har lett till andra klipp om ”hur och varför” osv.
Nej? Jag skrev i mitt första inlägg att jag funderat över detta länge.
 
Osäker på om man får det i och med att det är en privatperson som lagt ut filmen på Youtube
Det glr det väldigt svårt att diskutera... Jag kan tycka att har man lagt ut något sökbart på youtube så får man också tåla att det diskuteras.
 
Förra veckan provade jag att rida min ena utan träns. Fick precis den effekt som diskuteras här, dvs missnöjd häst som la öronen bakåt. Jag reagerar på det också eftersom jag när jag rider vanlig fokuserad dressyr sas, är jag betydligt jobbigare för hästen med mina krav än när jag bara vill rida övergångar och styra runt lite lättsamt utan tränset. Min enda teori är att frihetsridningen/dressyren inte ger hästarna den ram det trivs i. Där de hela tiden vet vad som förväntas av dom och som de känner trygghet i.
35193517_10214515566594825_2047545514278256640_n.jpg


35297189_10214515567874857_4597968730402586624_n.jpg


Från samma pass och helt annat uttryck på hästen, ett uttryck som jag tycker är koncentrerat med avspänt
35166850_10214515566394820_7946482924088459264_n.jpg

35888217_10214574597070550_6181755779276603392_n.jpg
 
Förra veckan provade jag att rida min ena utan träns. Fick precis den effekt som diskuteras här, dvs missnöjd häst som la öronen bakåt. Jag reagerar på det också eftersom jag när jag rider vanlig fokuserad dressyr sas, är jag betydligt jobbigare för hästen med mina krav än när jag bara vill rida övergångar och styra runt lite lättsamt utan tränset. Min enda teori är att frihetsridningen/dressyren inte ger hästarna den ram det trivs i. Där de hela tiden vet vad som förväntas av dom och som de känner trygghet i.
35193517_10214515566594825_2047545514278256640_n.jpg


35297189_10214515567874857_4597968730402586624_n.jpg


Från samma pass och helt annat uttryck på hästen, ett uttryck som jag tycker är koncentrerat med avspänt
35166850_10214515566394820_7946482924088459264_n.jpg

35888217_10214574597070550_6181755779276603392_n.jpg
Så intressant med bilder! Jag tolkar hästen som du, nöjd/koncentrerad på sadelbilderna och som, vad jag tolkar som lite mer missnöjd på de andra.
I några av de filmer jag kollat verkar det som att hästarna främst används till just frihetsdressyr, i så fall stämmer inte teorin med att de är vana vid en viss ram. (Men så kan det ju också vara - jag vet ju inte ☺. )

Fin häst!
 
Men på vilket sätt skulle frihetsdressyr vara värre än rida/köra hästen?
Den är ju inte skapt till något av det.

Jag är övertygad om att man kan göra så hästen får behållning av både frihetsdressyr och trick och ridning och körning. Men att man också kan göra allt detta på ett sätt som inte är trevligt för hästen och tom skadligt i vissa fall.
Nej, inget vi gör m hästar är ju eg naturligt men när man har hästar som sitter på baken i flera minuter, ligger ner medan andra hästar står med framhovarna på dem eller låter hästar hoppar över en häst som ligger platt på marken så tycker jag att man går för långt. Jag uppskattar det inte och tycker att hästarna verkar helt avtrubbade.
 
Så intressant med bilder! Jag tolkar hästen som du, nöjd/koncentrerad på sadelbilderna och som, vad jag tolkar som lite mer missnöjd på de andra.
I några av de filmer jag kollat verkar det som att hästarna främst används till just frihetsdressyr, i så fall stämmer inte teorin med att de är vana vid en viss ram. (Men så kan det ju också vara - jag vet ju inte ☺. )

Fin häst!

Jag tror inte att hästarna behöver vara vana vid att vara i "dressyrramen" för att finna ett lugn i den. Har varit med om hästar som varit ganska yrsiga och stressade när de haft ägare som ridit rätt planlöst, men som när de efter en tids riktigare dressyrjobb lugnat sig och blivit som tryggare i sig själva. Så jag tror att dressyrjobb som är utfört lugnt och konsekvent får hästarna att trivas.
 
Förra veckan provade jag att rida min ena utan träns. Fick precis den effekt som diskuteras här, dvs missnöjd häst som la öronen bakåt. Jag reagerar på det också eftersom jag när jag rider vanlig fokuserad dressyr sas, är jag betydligt jobbigare för hästen med mina krav än när jag bara vill rida övergångar och styra runt lite lättsamt utan tränset. Min enda teori är att frihetsridningen/dressyren inte ger hästarna den ram det trivs i. Där de hela tiden vet vad som förväntas av dom och som de känner trygghet i.
35193517_10214515566594825_2047545514278256640_n.jpg


35297189_10214515567874857_4597968730402586624_n.jpg


Från samma pass och helt annat uttryck på hästen, ett uttryck som jag tycker är koncentrerat med avspänt
35166850_10214515566394820_7946482924088459264_n.jpg

35888217_10214574597070550_6181755779276603392_n.jpg
Intressant! Mitt snälla sto blev jättesur när jag skulle rida barbacka i grimma. Brukar inte göra det ..,
 
Nej, inget vi gör m hästar är ju eg naturligt men när man har hästar som sitter på baken i flera minuter, ligger ner medan andra hästar står med framhovarna på dem eller låter hästar hoppar över en häst som ligger platt på marken så tycker jag att man går för långt. Jag uppskattar det inte och tycker att hästarna verkar helt avtrubbade.
Håller nog med om det där. De hästar och filmer jag sett är mer "enkel frihetsdressyr".

Min häst såg tjurig ut när jag tränade "följalekar" och inkallning med godis. Han var både körd, tävlad och riden, van att barn satt på ryggen på stall gången, supertrevlig att hantera och lasta. Men just i frihetsdressyr (eller försök till) såg han tjurig ut precis som man kan se i filmer.
 

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 890
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 546
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Behöver lite råd och ideer. Köpte i höstas ett 2,5 årigt sto. Redan direkt så märkte jag hur skeptisk hon var mot alla nya...
Svar
5
· Visningar
857
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp