Öronen bakåt vid frihetsdressyr

Jag tror inte att hästarna behöver vara vana vid att vara i "dressyrramen" för att finna ett lugn i den. Har varit med om hästar som varit ganska yrsiga och stressade när de haft ägare som ridit rätt planlöst, men som när de efter en tids riktigare dressyrjobb lugnat sig och blivit som tryggare i sig själva. Så jag tror att dressyrjobb som är utfört lugnt och konsekvent får hästarna att trivas.
Håller med!
 
Intressant! Mitt snälla sto blev jättesur när jag skulle rida barbacka i grimma. Brukar inte göra det ..,

Jag rider väldigt mycket barbacka på denna (för att det tar tid att sadla haha), så det är inget nytt för henne. Rider dessutom alltid bettlöst när jag rider ut.
29571416_10213999995025858_5919436226124000594_n.jpg
 
Nej, inget vi gör m hästar är ju eg naturligt men när man har hästar som sitter på baken i flera minuter, ligger ner medan andra hästar står med framhovarna på dem eller låter hästar hoppar över en häst som ligger platt på marken så tycker jag att man går för långt. Jag uppskattar det inte och tycker att hästarna verkar helt avtrubbade.

Att sitta ser jag inga problem med. Det är ju ngt man utbildar dem till gradvis ur läggningen. Och det säger ju sig självt att för att ens komma till läggning krävs en del förarbete.

Att ha andra hästar stående på dem och hoppa över dem håller jag däremot med om att det känns överdrivet.
 
Det där ser inte jag som frihetsdressyr eller trick. Jag ser någon som försöker göra något liknande utan någon som helst kunskap.

Det finns ju inte en enda semi-kunnig person inom frihetsdressyr/trick etc som skulle tycka att det vore lämpligt att på en häst i den felaktiga energin hålla på med övningar, eller vad fasen man ska kalla det hon gör, som ökar på den energin och sen placera sig själv så otroligt korkat i förhållande till hästen.

Nu för tiden tränar och undervisar jag väl mest dressyr. Men jag kommer ju i grunden från frihetsdressyr/trick/hanteringsproblem etc och kan fortf leka med lite sånt ibland med min egen häst.
Jag upplever att många hästar vippar örat lite bak då de processar och tänker. Det gör min både i frihetsdressyren och när han är i hagen/lös annars och måste fundera kring ngt.
Sen tror jag vilka övningar man ber om och hur påverkar också. Vissa övningar tenderar att ofta få med sig en viss energi, ökad eller minskad. Och det är ju inte alltid helt lätt att dosera den, rikta den etc.
Ser din grinig ut nån gång när du leker/tränar frihetsdressyr?
 
Jag tror inte de hästarna är nöjda och har därför aldrig njutit av att se frihetsdressyr.

Undrar vad som skulle vara sämre utan utrustning. Har du någon teori?
Jag har tänkt att det borde vara trevligt för hästen att kunna välja om den vill utföra eller inte. Men man kanske sätter större press från marken, det låter iofs också märkligt i alla fall i jämförelse med att ha träns, lina och pisk.
 
Har reflekterat över samma sak - är hästen sur - eller uttalat fokuserad?

De går ju inte med öronen slickade bakåt hela tiden, utan kan vinkla dem bakåt när de tar sats in i en uppgift.
Jag har dock sett samma typ av beteende hos hästar som Tänker - som vallar kor (i stunden de får uppdraget att pejla in kon och lösa det själva), hästar som jagar bollar och blir så uppslukade av det, och när de föser runt varandra i hagen.

Jag skulle inte tolka dessa slickade öron bakåt i dessa specifika situationer som ilska eller missnöje, utan de rynkar snarare på ögonbrynen, fokuserar och tar sats in i en uppgift där de förväntas jobba själva och inte vara helt kommandostyrda.

Faktiskt helt underbart ögonblick att få se, när det sker. Så jag ser det nog väldigt tvärtom än många andra i denna tråd.
 
Ser din grinig ut nån gång när du leker/tränar frihetsdressyr?

Min är en mycket dramatisk herre, väldigt känslig och extrovert. Så han kan absolut se upprörd ut någon gång. Det gör han både i hage, box, arbete för hand, ridning, prommis etc. Men det är över lika hastigt som det kom.

När han inte förstod då jag ville testa piaff utan prylar tex blev han först upprörd. Då var det mkt energi jag krävde och ingen möjlighet för den energin att pysa ur genom rörelse framåt. Vi har bara jobbat med det påklätt förr. Så det var väl 2-3 försök som han inte var helt nöjd.

Men tex löslongering då de får gå fram och energin sas får ta vägen någonstans brukar ju inte generera surighet. Backa, ligga ner, sänka huvud etc brukar dämpa energin och då inte leda till surighet sas.
 
Undrar vad som skulle vara sämre utan utrustning. Har du någon teori?
Jag har tänkt att det borde vara trevligt för hästen att kunna välja om den vill utföra eller inte. Men man kanske sätter större press från marken, det låter iofs också märkligt i alla fall i jämförelse med att ha träns, lina och pisk.

Men varför har du bestämt dig för att hästarna i ”frihetsdressyr” är missnöjda/dåligt tränade/inte mår bra ? 😳
 
Men varför har du bestämt dig för att hästarna i ”frihetsdressyr” är missnöjda/dåligt trånade/inte mår bra ? 😳
Varför har du fått för dig att jag tycker det? Jag försöker lära mig och förstå vad öronen bakåt i frihetsdressyr står för. Tycker du kan lägga ner de sura minerna, läs inte om du stör dig på att jag undrar.
 
Undrar vad som skulle vara sämre utan utrustning. Har du någon teori?
Jag har tänkt att det borde vara trevligt för hästen att kunna välja om den vill utföra eller inte. Men man kanske sätter större press från marken, det låter iofs också märkligt i alla fall i jämförelse med att ha träns, lina och pisk.

Jag vet faktiskt inte. Men faktum är att med välanpassad utrustning och ( vettig) ryttare på ryggen så verkar hästen mer tillfreds ( öronen framåt eller snabbt lyssnandes bakåt).
 
Samtidigt som jag tänker att du har rätt, så kan det vara du som skapade frustrationen hos hästen- hästen gjorde vad den kunde för att få dig att ta bort trycket/ du skulle tagga ner/ ge eftergift.
Den vet sen tidigare ett par konster som brukar ge stor utdelning då är det klart att den testar det i första hand.

Lite som vissa hundar räcker det med att man tar fram något gott ur kylskåpet så kör den alla konster den kan, inte för att frustrationen sitter i konsterna- utan det är det som brukar ge utdelning (snarare än att gå och lägga sig i korgen).

Absolut. Men här handlade det alltså även om frustration utan att någon människa var inblandad eller ens i närheten.

Sen vet jag inte hur det lärts in. Där borde det kunna vara stor skillnad på hur hästarna sen upplever det?
 
Joo det var därför jag ville försöka jämföra med någonting riktigt förmodat stressigt som typ, de ser ju livliga men inte förbannade ut.

Men helt ärligt vet jag inte, jag brukar inte titta på frihetsdressyr och hade faktiskt inte tänkt på öron bakåt alls innan Monkie nämnde det och jag såg ett par filmer (på stora klipp är det ju mängder av hästar i formation men inte så mycket närbild). Men det kopplade direkt till klippet med hästen som frihetshoppade och var urförbannad medan ägaren var glad och uppmuntrande och inte ens märkte det förrän hon fick en flygspark i huvudet (hittar inte filmen igen, det var en riktigt gammal sur hästgubbe som hade publicerat på en amerikansk blogg).

Kändes som en intressant frågeställning faktiskt. Nu såg jag ett par videos, en med en van tränare där hästen ser ut som en ättiksgurka när den följer henne när hon backar och springer efter henne i galopp, och en med en nybörjarkurs med en arab som såg glad och intresserad ut när den följde en backande ägare.

Man blir ju nyfiken på om de är förbannade eller om det är en del i -följa efter, koncentrera sig.
Hade du haft film/bilder från upploppet så hade du sett att hästarna kan ha öronen slickade bakåt (speciellt om de är flera som ligger tight ihop). Det gäller både fullblod och shettisar. (Minns en shettis som de andra ponnyerna inte vågade passera bara för att han tydligt signalerade att han skulle minsann ligga först)
 
Hade du haft film/bilder från upploppet så hade du sett att hästarna kan ha öronen slickade bakåt (speciellt om de är flera som ligger tight ihop). Det gäller både fullblod och shettisar. (Minns en shettis som de andra ponnyerna inte vågade passera bara för att han tydligt signalerade att han skulle minsann ligga först)

Fast jag tror fortfarande inte att de bakåtlagda öronen i det sammanhanget har något med att göra att ”säga till” de andra hästarna att de ska hålla sig si eller så faktiskt. Om det skulle vara sant så isåfall har vi ju en helt annan situation att några hästar isåfall inte skiljer på arbete under ryttare jmf med om de vore i en annan situation, och det tror jag inte på i sammanhanget .

De lägger bak öronen av många andra anledningar än att det handlar om att de är sura/signalerar till andra hästar osv...

I löp tex så lägger de ofta bak öronen för att det dels är mycket att hålla koll på bakåt och från sidorna och alla håll , samt att det dessutom utifrån farten blir oerhört onaturligt att hålla öronen åt annat håll än bort från ”vinddraget” ...
 
Varför har du fått för dig att jag tycker det? Jag försöker lära mig och förstå vad öronen bakåt i frihetsdressyr står för. Tycker du kan lägga ner de sura minerna, läs inte om du stör dig på att jag undrar.

Jag har inga sura miner alls, det ser du om du läser objektivt det jag reflekterat över i de inlägg jag gjort i din tråd.
 
Jag upplever att vissa hästar riktar öronen bakåt när de koncentrerar sig intensivt.

Men om du ser på mina bilder tex, så är de bilderna där jag har utrustning på öronen också bakåt-men det är på ett helt annat sätt-som om hon fokuserat lyssnar på mig. På bilderna utan utrustning ser hon direkt arg ut. Tycker det är stor skillnad på att lägga öronen och rynka upp näsan som de gör vid ilska/irritation än när hästen koncentrerat lyssnar bakåt på vad ryttaren vill. Ser jag häst med öronen argt bakåt på en dressyrtävling får jag ett väldigt negativt intryck av hela ekipaget.
 
Men om du ser på mina bilder tex, så är de bilderna där jag har utrustning på öronen också bakåt-men det är på ett helt annat sätt-som om hon fokuserat lyssnar på mig. På bilderna utan utrustning ser hon direkt arg ut. Tycker det är stor skillnad på att lägga öronen och rynka upp näsan som de gör vid ilska/irritation än när hästen koncentrerat lyssnar bakåt på vad ryttaren vill. Ser jag häst med öronen argt bakåt på en dressyrtävling får jag ett väldigt negativt intryck av hela ekipaget.

Ja naturligtvis är det så. Jag menade mer på att endast öronen är en väldigt liten del i en hästs kroppsspråk, och öron riktade rakt fram är inte alltid lika med glad häst, likaså är öron vinklade bak inte alltid lika med arg häst. Strukna öron brukar däremot vara ett varnande beteende.
 
När det handlar om frihetsdressyr osv så är det så otroligt viktigt att veta vad det är för signaler man sänder ut till hästen. Det är stora risker för missförstånd annars.

Tycker Hempfling förklarar väldigt bra huruvida man ska bete sig mot hästen i sådana lägen på marken och förklarar hur otroligt viktigt kroppspråket är för att undvika missförstånd.

Frihetsdressyr är jättefint när hästen är med på noterna.
 
Men om du ser på mina bilder tex, så är de bilderna där jag har utrustning på öronen också bakåt-men det är på ett helt annat sätt-som om hon fokuserat lyssnar på mig. På bilderna utan utrustning ser hon direkt arg ut. Tycker det är stor skillnad på att lägga öronen och rynka upp näsan som de gör vid ilska/irritation än när hästen koncentrerat lyssnar bakåt på vad ryttaren vill. Ser jag häst med öronen argt bakåt på en dressyrtävling får jag ett väldigt negativt intryck av hela ekipaget.
Fast dressyr går ju inte att jämföra på det sättet. Mycket beror ju på vad hästen ska göra och vilken kraft och och vilket fokus den behöver och hur mycket den satsar. Det har med så mycket mera att göra med situationen och vad som krävs av den.

I dressyr ska ju hästen vara avslappnad i kroppen och mera harmonisk på ett annat sätt än i vissa andra sammanhang. I dressyr krävs det inte den typen av satsande och målmedvetenhet på det sättet.

Att hästen kanske har mera uttryck med öronen och ansiktet utan utrustning kan ju vara att hästen också måste kanske mera fokusera extra och vara mera lyhörd då den ju kanske har lättare att förstå ridningen med utrustningen. Trots allt så förändras ju det lite beroende på hur man rider.
 
Det här är en lite skämsfråga från mig. Aldrig vågat fråga 🤗. I Många filmer på frihetsdressyr går hästarna med öronen bakåt. Även min förra gjorde detta när jag provade ett par gånger. Vid uteritt ser jag detta som normalt hos sista hästen - lystrar bakåt, och även om missnöje uppstår. Kan inte riktigt tolka detta i just frihetsdressyr dock. Kan någon hjälpa till att förklara hästspråket här?
Jag har nog tolkat det som att hästen gör ”snällöron”? De är ju i regel bakåtvända, inte bakåtstrukna. Snällöron gör de när de rättar sig efter nån annans order på marken, oavsett om det är häst eller människa.
 

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 890
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 543
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Behöver lite råd och ideer. Köpte i höstas ett 2,5 årigt sto. Redan direkt så märkte jag hur skeptisk hon var mot alla nya...
Svar
5
· Visningar
857
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp