Orsaker till att småskaligt inte längre fungerar?

Bukefalos 30 år!

Det handlar om pengar. För 30 år sedan hade vi en butik 5 km härifrån och det fanns kollektivtrafik in till den större staden om man ville åka in. En tur in på förmiddagen och en hem på eftermiddagen. För typ 23 år sedan drog man in kollektivtrafiken och det var i princip då som "lanthandeln" i byn försvann också. Det var inte lönsamt.

Nu har de även lagt ner skolan i närmsta ort. Det finns en förskola, ett kollektiv, men grundskolan är borta.

Posten, livsmedelsbutiken, skolan och kollektivtrafiken har försvunnit. Poff väck.

Jag bor vid ett litet "stadsdelstorg" a la 50-tal, med mataffär, bibliotek, VC, tandläkare, pizzeria och kvartersrestaurang och en frisör/fotvårdare. Jag älskar att ha det så, en jag tror ärligt talat inte att så många av verksamheterna går runt med annat än att hyresvärden för området går in med rätt mycket medel för att hålla nere hyrorna och dra folk till torget via olika aktivitetsdagar.
Mormor, farmor och farfar bodde alla i samma stadsdel i Göteborg under min uppväxt. Där gick man ner på torget och hade allting! Man behövde aldrig åka någon annanstans. Zoobutik, leksaksaffär, Systembolaget, ett stort bibliotek, massa klädesaffärer, två elektronikaffärer, en frukthandel, en järnhandel, en Konsum och en Bogö, ett gäng frisörer, restauranger osv osv. Idag finns matbutiken kvar och det är någon större kedja. Kanske någon frisör. Jag blev helt chockad över hur dött torget var, för när jag var liten var det aktivitet, barn lekte, folk möttes upp. Nu finns knappt en människa ute.

Mormor, farmor och farfar bodde alla i samma stadsdel i Göteborg under min uppväxt. Där gick man ner på torget och hade allting! Man behövde aldrig åka någon annanstans. Zoobutik, leksaksaffär, Systembolaget, ett stort bibliotek, massa klädesaffärer, två elektronikaffärer, en frukthandel, en järnhandel, en Konsum och en Bogö, ett gäng frisörer, restauranger osv osv. Idag finns matbutiken kvar och det är någon större kedja. Kanske någon frisör. Jag blev helt chockad över hur dött torget var, för när jag var liten var det aktivitet, barn lekte, folk möttes upp. Nu finns knappt en människa ute.
Alla de där små stadsdelstorgen ja... jag har exakt samma typ av minnen som du beskriver, från mitt lokala stadsdelstorg när jag växte upp i Mölndal. Och där spelar förstås andra förklaringsmodeller in, än min med jordbruksutvecklingen.
I Mölndal tror jag iofs att mycket handlade om att kommun och fastighetsägare satsade stort på Mölndals Bro som central marknadsplats i kommunen. Man ville skapa ett alternativ till att åka in till Göteborg, och en motvikt till till Frölunda Torg som från starten var landets största köpcentrum. Utbudet på Mölndals Bro var från början egentligen inte mycket bredare än på det lilla lokala stadsdelstorget, men Åhléns och ett par större butiker drog besökare - och så var bollen i rullning. (Sedan körde Mölndals Bro ju totalt i diket med utbredd butiksdöd till följd av höga lokalhyror och sviktande besök, och haltade under femton-tjugo år fram i skuggan av både Frölunda Torg och utbudet i Kållered.)

Tittar man på andra liknande satellittorg som Kyrkbytorget, Olskrokstorget, Radiotorget, Axel Dahlströms torg så tycker jag att jag känner igen samma negativa spiral. Jag tror(!) att mycket där handlar om hur köpvanor förändrats i samband med att rörligheten ökade när bilar blev mycket vanligare under 60- och 70-talet, plus förstås skalfördelarna för handeln med större enheter. Samtidigt finns torg i de yttre stadsdelarna, jag tänker på t ex Kortedala torg, Angereds torg och kanske Vårväderstorget där mycket av utbudet verkar(!) finnas kvar om än litet förändrat över tid och torgmiljön verkar mer levande. (Jag skriver tror och verkar eftersom jag inte är lika mycket i Gbg längre.) Men där funderar jag på om inte sammansättningen av invånare spelar in starkare.

Det blir oftast dyrare att handla i mindre butiker i jämförelse med kedjor på nätet. Så om dessa ska klara sig så bygger det på att folk är villiga eller har möjlighet att betala något dyrare priser. Priser i kombination med att vi är mer rörliga idag tror jag är de allra största anledningarna. I min hemkommun finns ett centrum men i grannkommunerna finns större centrum. Ofta hör jag hur folk klagar på att butiker stänger i centrumet i kommunen men samma personer handlar ju aldrig där utan väljer att åka till större centrum. På samma sätt är det med den lokala biografen som antagligen snart kommer behöva stänga. När jag tar upp dessa saker så säger folk alltid att "det är ju dåligt att det inte finns biograf eller så få butiker i vår kommun. Butik X är ju bra men den stängde ju." När jag då frågar varför de alltid åker till andra ställen för att handla så verkar de inte göra den kopplingen. Så folk vill att det ska finnas ett bra utbud men de vill inte själv handla i dessa butiker.

Något jag också har hört från butiker tex skoaffärer är att folk ofta går och provar skor i butiken men aldrig köper där. För de vill bara ta reda på vad de vill ha för sko och sen hitta billigare på nätet. Problemet är att fysiska, speciellt mindre butiker kommer aldrig kunna konkurrera med priserna som stora kedjor har på nätet. Jag förstår att folk inte alltid har råd att betala mer men jag tänker att de som har råd att inte bara betala det billigaste behöver tänka till att om man bara ser butiker som gratis Showroom där man bara ser ut vad man vill ha men aldrig handlar så kommer dessa tillslut försvinna. Det butiker i vissa fall kan göra för att finns kvar är att konkurrera med kunnande eller speciell service. Då blir detta ett mervärde som folk är beredda att betala för. Dvs om jag går till en skoaffär och där träffar någon som är duktig på att föreslå och se vad för sko som passar mig så kan jag betala mer för den servicen.

Företag på nätet har ju också varit smarta på så sätt att de kan erbjuda att det är enkelt . Många företag kan tex erbjuda gratis frakt både hem och tillbaka med det man inte vill ha. Ett problem jag märkt med många klädföretag på nätet är att det är dåligt utskrivet kring storlekar. Jag skulle tex beställa en klänning och de kunde inte säga vad storlekarna hade för mått. Istället föreslog de att jag skulle beställa de i tre storlekar och sen skicka tillbaka två och om jag gjorde det skulle jag få gratis frakt både dit och hem. Ur miljösynpunkt innebär ju det att det också blir mycket transporter för allt som transporteras hem och tillbaka så det är ju också en aspekt. Jag läste också om att vissa företag såsom Bonprix inte ens tar emot returförsändelser utan de åker direkt och eldas upp. Har bara läst detta i en tidning så kan inte lova att det är sant men om det är så som företag hanterar returer är ju detta också katastrof och det har fått mig att bli mer tveksam till att beställa saker och kläder från nätet.

Senast ändrad:
Frågeställningen och tråden handlar om flera olika frågor, som på många sätt såklart är ihopkopplade med varandra, men inte helt.

Dels handlar det om urbaniseringen. Den frågan är global och har pågått sedan industrialiseringen. Sedan början av sjuttiontalet har ca hälften av landsbygdens befolkning flyttat till "stan". Idag (eller ja 2010 när senaste tätortsavgränsningen gjordes) bor 87 % av Sveriges befolkning på drygt 1 % av landets yta. Det säger sig självt vilken utmaning det är att driva både kommersiell och offentlig verksamhet I många delar av landet.

Sen handlar det om utbud och efterfrågan. Vi "kräver" ett helt annat utbud idag. Och när det blir lättillängligt via nätet blir det hopplöst att driva fysisk butik. Både på "landet" och i "stan", även om det såklart blir värre och värre ju längre från storstan du kommar.

Fast grejen är ju den att om dagens invånare i den stadsdelen skulle resa tillbaka i tiden till dina morföräldrars dagar skulle ingen anse att "allt" fanns på torget.

Vi går först och tittar i zoobutiken, leksaksaaffären eller klädersbutiken. På plats bredvid hyllan så surfar vi runt på andra butikers utbud och priser. Hittar vi en variant som passar oss något bättre, eller någon krona billigare någon annanstans så beställer vi där ifrån istället. Och inte bryr vi oss ett dugg om ifall det är en okontrollerad variant som direktimporteras från någon skräpsida á la Temu. Och så upprepas det mönstret femtio gånger om dagen och så har butiken gått i konkurs.

Jag är snarare chockad över hur folk kan vara chockade över detta.

Det blir oftast dyrare att handla i mindre butiker i jämförelse med kedjor på nätet. Så om dessa ska klara sig så bygger det på att folk är villiga eller har möjlighet att betala något dyrare priser. Priser i kombination med att vi är mer rörliga idag tror jag är de allra största anledningarna. I min hemkommun finns ett centrum men i grannkommunerna finns större centrum. Ofta hör jag hur folk klagar på att butiker stänger i centrumet i kommunen men samma personer handlar ju aldrig där utan väljer att åka till större centrum. På samma sätt är det med den lokala biografen som antagligen snart kommer behöva stänga. När jag tar upp dessa saker så säger folk alltid att "det är ju dåligt att det inte finns biograf eller så få butiker i vår kommun. Butik X är ju bra men den stängde ju." När jag då frågar varför de alltid åker till andra ställen för att handla så verkar de inte göra den kopplingen. Så folk vill att det ska finnas ett bra utbud men de vill inte själv handla i dessa butiker.

Något jag också har hört från butiker tex skoaffärer är att folk ofta går och provar skor i butiken men aldrig köper där. För de vill bara ta reda på vad de vill ha för sko och sen hitta billigare på nätet. Problemet är att fysiska, speciellt mindre butiker kommer aldrig kunna konkurrera med priserna som stora kedjor har på nätet. Jag förstår att folk inte alltid har råd att betala mer men jag tänker att de som har råd att inte bara betala det billigaste behöver tänka till att om man bara ser butiker som gratis Showroom där man bara ser ut vad man vill ha men aldrig handlar så kommer dessa tillslut försvinna. Det butiker i vissa fall kan göra för att finns kvar är att konkurrera med kunnande eller speciell service. Då blir detta ett mervärde som folk är beredda att betala för. Dvs om jag går till en skoaffär och där träffar någon som är duktig på att föreslå och se vad för sko som passar mig så kan jag betala mer för den servicen.

Företag på nätet har ju också varit smarta på så sätt att de kan erbjuda att det är enkelt . Många företag kan tex erbjuda gratis frakt både hem och tillbaka med det man inte vill ha. Ett problem jag märkt med många klädföretag på nätet är att det är dåligt utskrivet kring storlekar. Jag skulle tex beställa en klänning och de kunde inte säga vad storlekarna hade för mått. Istället föreslog de att jag skulle beställa de i tre storlekar och sen skicka tillbaka två och om jag gjorde det skulle jag få gratis frakt både dit och hem. Ur miljösynpunkt innebär ju det att det också blir mycket transporter för allt som transporteras hem och tillbaka så det är ju också en aspekt. Jag läste också om att vissa företag såsom Bonprix inte ens tar emot returförsändelser utan de åker direkt och eldas upp. Har bara läst detta i en tidning så kan inte lova att det är sant men om det är så som företag hanterar returer är ju detta också katastrof och det har fått mig att bli mer tveksam till att beställa saker och kläder från nätet.
Ja till slut kanske vi ändå gått cirkeln runt och det kommer butiker igen med kunnig personal som har agens :) Jmf min lilla supermysiga favoritbokhandel där man får hjälp att beställa en bok till världs ände om det krävs, med energi och engagemang, från vilken i personalen som helst. Hjälp att välja, julklappstips författarmöten osv.

Men akademibokhandeln som frontar lite papper och pennor och om man vill ha en bok de inte har kan de bara trycka på en knapp på datorn, inte ens den mest erfarna person de har kan göra någonting alls för att hjälpa. När den inte kommer kan de bara trycka igen och säga att de kan inte annat. De kan inte ens veta varför den inte dyker upp. De kan inte ens veta vad som dyker upp eller varför -nej det kommer bara, vi vet inte vad, det dyker upp. Nej jag vet inte varför vi inte har bläck till pennor vi säljer, det har inte dykt upp.

En dag kanske till och med det finns underlag för en radioaffär som kan hjälpa en hitta rätt lurar.

Ja till slut kanske vi ändå gått cirkeln runt och det kommer butiker igen med kunnig personal som har agens :)
I min uppväxtstad finns numera en köttaffär.
Som alltså i huvudsak säljer kött.
...det finns nog ett fint ord för det som jag tillfälligt har glömt :o

Min mamma brukar vara noga att handla där (men köper också direkt från bönder).

En annan orsak kan vara att vi är med prismedvetna och jagar bättre priser nu. Det är åtminstone anledningen till att jag handlar mycket online. På vissa apotek kan det kosta uppåt dubbelt så mycket att handla i butik, det är ganska avgörande för många av oss.
Det kan också handla om att en del butiker har ett ganska begränsat utbud och då blir det online om den varan jag söker inte finns.
Det där med apoteken stör mig verkligen! Själva grejen med att ha ett pris på nätet (med fri frakt...) och dubbla priset i butik. Det är som att de inte vill ha fysiska butiker.

Sedan är ju folk inte hemma längre - när jag växte upp fanns hemmafruar. Det är rätt orealistiskt att människor ska åka till jobbet och sedan hem och sedan till det lokala centrumet för att handla

Det där med apoteken stör mig verkligen! Själva grejen med att ha ett pris på nätet (med fri frakt...) och dubbla priset i butik. Det är som att de inte vill ha fysiska butiker.

Har alltså samma apotek dubbla priset i sin egen nätbutik jämfört med fysisk butik? Jag har inte tänkt på det men låter helt galet. Apoteket här hemma är nästan den butik där jag är mest nitisk med att handla i lokal butik. Just eftersom jag tycker det är så otroligt viktigt att det finns ett på plats i byn.

Ännu knasigare blir det ju att man kan ju i nätbutiken välja "hämta i butik". Då blir det ju två helt olika pris för samma vara beroende på vilken disk i butiken man betalar. Och antagligen var det mer jobb för det köpet som kostade mindre...

Har alltså samma apotek dubbla priset i sin egen nätbutik jämfört med fysisk butik? Jag har inte tänkt på det men låter helt galet. Apoteket här hemma är nästan den butik där jag är mest nitisk med att handla i lokal butik. Just eftersom jag tycker det är så otroligt viktigt att det finns ett på plats i byn.

Ännu knasigare blir det ju att man kan ju i nätbutiken välja "hämta i butik". Då blir det ju två helt olika pris för samma vara beroende på vilken disk i butiken man betalar. Och antagligen var det mer jobb för det köpet som kostade mindre...
Ja, tyvärr. Här ett exempel (men inte riktigt "dubbla"):

1760520187395.webp

Så dumt!

Men inget av apoteken som också har fysiska butiker erbjuder väl fri frakt om man köper en nässpray för 29:-? Dvs man måste handla betydligt mer. Så om man enbart vill ha nässpray så blir det fortfarande billigare att gå till den fysiska butiken.
Hämta i butik är gratis och det kan du hämta inom två timmar

På sjukhuset där jag oftast jobbar finns ett apotek där jag ofta handlar och alltid väljer "hämta i butik". Prisskillnaden är mycket större än apotekspersonalens egen personalrabatt, så även de handlar till sig själva på samma sätt...

Ja typ så är det. Helt värdelöst. Men inte på receptbelagt vad jag sett.

Hämta i butik är gratis och det kan du hämta inom två timmar

På mitt lokala apotek kan man hämta inom två dagar om man väljer hämta i butik. Så ska man ha tex då nässpray akut så är det ju helt klart värt att betala 20 kronor till och gå till butiken direkt istället för att gå till samma butik två dagar senare. Och ja är väl även då liten möjlighet till merförsäljning för butiken.

Men konceptet i sig är ju lika orimligt för det! Och ännu värre om man kan hämta så snabbt som på ditt apotek.

På mitt lokala apotek kan man hämta inom två dagar om man väljer hämta i butik. Så ska man ha tex då nässpray akut så är det ju helt klart värt att betala 20 kronor till och gå till butiken direkt istället för att gå till samma butik två dagar senare. Och ja är väl även då liten möjlighet till merförsäljning för butiken.

Men konceptet i sig är ju lika orimligt för det! Och ännu värre om man kan hämta så snabbt som på ditt apotek.
Där hade det ju varit enklare beslut tänker jag, att köpa direkt på vanligt sätt som du säger. På mitt sjukhusapotek är "hämta i butik" normalt en expresstjänst, man kan hämta inom garanterat två timmar, i praktiken ofta under en timme.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?