Orsaker till att småskaligt inte längre fungerar?

Bukefalos 30 år!

Åh.. i min lilla by jag växte upp i fanns det en liten, liten butik. Ca 40 kvm.
Farmor och andra äldre handlade nästan allt där, ibland tog hon bussen eller cykeln till "stan" och köpte på sig mer.

Inne i "stan" fanns det en liten djurbutik med akvarium, råttor, fåglar, kaniner mm och tillbehör. Förskräckligt små burar men så var djursynen då.
Det fanns klädbutiker, bokhandel, två blombutiker, flera mindre matbutiker, skobutik. Mm, men allt man behövde.
Stan hade ca 4-5000 invånare 😄

Har alltså samma apotek dubbla priset i sin egen nätbutik jämfört med fysisk butik? Jag har inte tänkt på det men låter helt galet. Apoteket här hemma är nästan den butik där jag är mest nitisk med att handla i lokal butik. Just eftersom jag tycker det är så otroligt viktigt att det finns ett på plats i byn.

Ännu knasigare blir det ju att man kan ju i nätbutiken välja "hämta i butik". Då blir det ju två helt olika pris för samma vara beroende på vilken disk i butiken man betalar. Och antagligen var det mer jobb för det köpet som kostade mindre...
Japp, eller kanske inte dubbla men nästan dubbla priset. Senast jag tänkte på det köpte jag Canikur-tabletter till hund.

Det funkade för att det fanns få bilar och många hemmafruar.

Nu går en del av hushållskassan till bilen, som man behöver för att ta sig till jobbet, och så handlar man på vägen hem, ofta ganska sent på kvällen. Kylen och frysen är stora och rymmer storhandling från stora varuhuset.

Det är få som har tid att promenera till sin lokala lilla butik och lilla slaktare under "kontorstid", flera dagar i veckan.

Har alltså samma apotek dubbla priset i sin egen nätbutik jämfört med fysisk butik? Jag har inte tänkt på det men låter helt galet. Apoteket här hemma är nästan den butik där jag är mest nitisk med att handla i lokal butik. Just eftersom jag tycker det är så otroligt viktigt att det finns ett på plats i byn.

Ännu knasigare blir det ju att man kan ju i nätbutiken välja "hämta i butik". Då blir det ju två helt olika pris för samma vara beroende på vilken disk i butiken man betalar. Och antagligen var det mer jobb för det köpet som kostade mindre...
Här, det står både pris på webben och butikspris:
1000089509.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur