• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare SaraXX
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 468
  • Visningar Visningar 12 883

Bukefalos 30 år!

Hon har ju alltid varit tjurigt lagd och dessutom en dålig förlorare ;)
Att man i ett längre lopp "bara" tar sig runt i ett lugnt tempo är sin sak men här blir det lite tramsigt.

Ja, jag tror ju inte att hon kommer åka fler lopp i OS. De är ju dumma om de tar ut henne till sprintstafetten. Hon kommer aldrig orka den banan flera gånger raken i det tempo de svenska tjejerna kommer hålla.

Hade jag varit de norska tränarna hade jag tagit ut Weng och Drivenes till sprintstafetten. Weng har farten, hon är en helt ok sprinter och en fantastisk hängåkare. Sen Drivenes på sista. De ska i normalfallet inte kunna hota svenskorna men definitivt medaljchans. Med Skistad så är risken att hon går sig stum och de hamnar långt ner i resultatlistan.

Ja, jag tror ju inte att hon kommer åka fler lopp i OS. De är ju dumma om de tar ut henne till sprintstafetten. Hon kommer aldrig orka den banan flera gånger raken i det tempo de svenska tjejerna kommer hålla.

Hade jag varit de norska tränarna hade jag tagit ut Weng och Drivenes till sprintstafetten. Weng har farten, hon är en helt ok sprinter och en fantastisk hängåkare. Sen Drivenes på sista. De ska i normalfallet inte kunna hota svenskorna men definitivt medaljchans. Med Skistad så är risken att hon går sig stum och de hamnar långt ner i resultatlistan.
Fast Weng har inte presterat i en fristilssprint på länge. I TdS gick hon väl inte ens vidare från kvalet om jag minns rätt, vilket Slind gjorde. Slind har ju dessutom kört de två team sprintar som varit den här säsongen (båda i fritt, om jag minns rätt, orkar inte dubbelkolla) och varit tvåa i båda tillsammans med Myhrvold och Drivenes. Känns väldigt märkligt om Weng skulle tas ut.

Fast Weng har inte presterat i en fristilssprint på länge. I TdS gick hon väl inte ens vidare från kvalet om jag minns rätt, vilket Slind gjorde. Slind har ju dessutom kört de två team sprintar som varit den här säsongen (båda i fritt, om jag minns rätt, orkar inte dubbelkolla) och varit tvåa i båda tillsammans med Myhrvold och Drivenes. Känns väldigt märkligt om Weng skulle tas ut.

Den här banan är lång och teamsprintarna är vanligtvis mer distansbetonade och med den här långa banan blir det ännu mer så. Hon är dessutom i bra form nu.

Den här banan är lång och teamsprintarna är vanligtvis mer distansbetonade och med den här långa banan blir det ännu mer så. Hon är dessutom i bra form nu.
Men Slind är ju också mer av en distansåkare. Varför peta henne och istället välja Weng som inte presterat alls varken i teamsprint eller fristilssprint? Slind är ju också i form.

Skulle ni våga sätta in Frida i Sveriges sprintstafett lag?
Hon var helt grym på skiathlonen men har ju varit ojämn i år och vi har ju världens bästa sprinters i laget… men med den banan och så många varv, ska man gå på mer uthållighet i laget?

Hon var helt grym på skiathlonen men har ju varit ojämn i år och vi har ju världens bästa sprinters i laget… men med den banan och så många varv, ska man gå på mer uthållighet i laget?
Ja, om inte Sverige redan haft tre bättre alternativ (Jonna, Maja, Linn). Med tanke på dessa finns det ju ingen anledning att sätta in Frida. Både Jonna och Linn har presterat på distans och Maja har höjt sig på distans i år. Frågetecknet är väl Linns skejtform men den har väl tränare och ledare koll på.

Ja, om inte Sverige redan haft tre bättre alternativ (Jonna, Maja, Linn). Med tanke på dessa finns det ju ingen anledning att sätta in Frida. Både Jonna och Linn har presterat på distans och Maja har höjt sig på distans i år. Frågetecknet är väl Linns skejtform men den har väl tränare och ledare koll på.
Teamsprinten har ju kortare bana, men jag har inte förstått hur sträckningen kommer bli och om sista utförsbacken (igen) kommer bli helt avgörande… det vore ju trist men ska banan ner på en kilometer är det väl risk att man kapar sista backen?

För att Weng tog brons i Skiathlon. Alltså, i riktigt bra form.
Slind såg riktigt bra ut till efter skidbytet. Då fick hon betala för att ha gått med i Ebbas och Fridas galna tempo. Weng var långt efter då. Fristilssträckorna går ju inte riktigt att jämföra efter det och i teamsprinten har de inte åkt 10 km klassiskt först.

Weng var ju trea i TdS, alltså bra form men åkte ändå dåligt i sprintarna.

Teamsprinten har ju kortare bana, men jag har inte förstått hur sträckningen kommer bli och om sista utförsbacken (igen) kommer bli helt avgörande… det vore ju trist men ska banan ner på en kilometer är det väl risk att man kapar sista backen?
Jag har inte kollat banprofilerna alls. Men för resonemanget spelar det ingen roll: Sverige har ju flera så uthålliga sprinters så de skulle oavsett vara bättre än Frida.

Nä, Linn och Jonna. Alternativt Maja och Jonna om Linn av nån anledning inte kan. Vi har så bra sprinter som visat sig även vara bra på teamsprint så nä vi ska inte slänga in distansåkare.

Fast vad skulle hon kämpa för? Hon gick med så länge hon kunde så när hon tar slut tar hon nog tvärslut, och sen besvikelsen över det. Det är inte så lätt att prestera då, även om hon hade kämpat. Så gör ju inte bara hon utan många andra åkare också.

Jag får intrycket att hon inte har så mycket pannben så att säga. Att hon är bra så länge det inte kommer nån motgång i loppet. Så länge det inte blir för jobbigt för då ger hon upp. Mycket lättare än de flesta skidåkarna på den nivån. Jämför t.ex. med Diggins som är raka motsatsen och som aldrig ger upp!

Jag undrar vad planen är för uttagningen av Ribom till 10 fritt är ju obegriplig. Lät ju inte som Jonna tackat nej, utan blivit överkörd igen? Och Maja borde nog också gått före Ribom, om de inte sparar henne till sprintstafetten?

Jag får intrycket att hon inte har så mycket pannben så att säga. Att hon är bra så länge det inte kommer nån motgång i loppet. Så länge det inte blir för jobbigt för då ger hon upp. Mycket lättare än de flesta skidåkarna på den nivån. Jämför t.ex. med Diggins som är raka motsatsen och som aldrig ger upp!
Trodde du svarade om Slind först :eek:. Hon har ju inte så mycket kapacitet, hon är bra på att åka jättefort en jättekort sträcka. Dessutom verkar hon överskatta sig själv 😅 och inte tycka att det är värt att köra om nåt annat än pallplatser.

Dock nu senast tror jag hon tog tvärslut och hon åkte ju i mål, hon släppte inte förbi Kern.

Kollar på konståkning med både kanadensiska och brittiska kommentatorer. Så intressant när de tar upp olika saker. Båda har fd os medaljörer (kurt browning och Robin cousins), plus koreografer/tränare. De ser en hel massa som vi vanliga dödliga inte snappar upp. Och är inte blyga med att uttrycka sig kritiskt vid behov. Lite som våra bra fälttävlanskommentatorer. Samtidigt som de hyllar åkare när de förtjänar det.

Trodde du svarade om Slind först :eek:. Hon har ju inte så mycket kapacitet, hon är bra på att åka jättefort en jättekort sträcka. Dessutom verkar hon överskatta sig själv 😅 och inte tycka att det är värt att köra om nåt annat än pallplatser.

Dock nu senast tror jag hon tog tvärslut och hon åkte ju i mål, hon släppte inte förbi Kern.
Jag tänker att är man på ett OS så kan man kämpa hela vägen in i mål. Jag har generellt lite svårt för henne, tycker hon är lite väl dryg och uppfylld av sig själv. Precis motsatsen till Diggins (som @Lingon redan gjort jämförelsen med). Hon skulle aldrig lägga av, oavsett hur slut hon är.

Möjligt att hon tog tokslut, men hon gick ju typ uppför sista backen. Min känsla var att hon märkte att de andra drog ifrån, hon blev trött och då la hon av. För henne är det säkert inte så viktigt om hon kommer på plats 4 eller 5, det är bara medalj som gäller. Men det är ju säkert den enda tävlingen hon gör.

Jag undrar vad planen är för uttagningen av Ribom till 10 fritt är ju obegriplig. Lät ju inte som Jonna tackat nej, utan blivit överkörd igen? Och Maja borde nog också gått före Ribom, om de inte sparar henne till sprintstafetten?

De sparar Jonna till stafetterna.

Liknande trådar

• Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026
  • Buke mot Earth Overshoot Day
  • Biltält

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur