OS-dressyren

Du har problem med grenen dressyr alltså?
Ja!

Jag tänker att hästen kanske behöver det. Hur man rider beror på hästen också. Skulle hon släppa efter kanske han springer iväg. Man kan inte alltid rida på samma sätt. Svårt att säga om man bara sett henne på en häst.

Jag tror inte jag behöver en förklaring av att man rider olika på olika hästar :laugh:. Jag menar att i mina ögon är någon annan bättre då, om han springer iväg om hon inte håller honom hårt. Men jag ger upp diskussionen, jag har för annorlunda syn på hur en häst bör gå.
 
Charlottes&Hesters hästhållning är beundransvärd. Valegro ska ju inte pensioneras, utan enbart tas ur tävligssnurren och de ständiga prestationskraven. De sa i en intervju att få gjort så mycket prestationsmässigt för sitt land som han och att enough is enough.

Jag tycker överhuvudtaget att deras inställning till hästarna med 2 uteritter/v, en ledig dag, 4 träningsdagar - daglig hagvistelse och enbart 5 tävlingar/år är föredömlig.
Detta beslut går helt i linje med detta.
Ok, ja då så. Ja han har ju vunnit allt och varit på topp länge. Klokt beslut.
 
Jag tycker överhuvudtaget att deras inställning till hästarna med 2 uteritter/v, en ledig dag, 4 träningsdagar - daglig hagvistelse och enbart 5 tävlingar/år är föredömlig.
Detta beslut går helt i linje med detta.

Går alla deras hästar endast fem tävlingar per år?

Just två uteritter per vecka tycker jag inte är så föredömligt, men i dressyrmått mätt kanske det är det.
 
Fast jag tror knappast att många av hopphästarna på toppnivå går i skogen så många fler dagar än så heller? Visst går det att träna i princip lika bra ute som inne, men jag tror inte att det egentligen spelar stor roll för hästens väl och ve att köra tuffa teknikpass ute eller inne.

Som jag förstått det så är uteritterna som Hester o Co har till för hästen. Alltså inte träning. Det är väl t om någon äldre dam (typ 70 plus) som rider ut på Valegro, just för att det ska vara ett avbrott från arbetet och kravlöst. Kanske t om kan vara positivt för en häst med den energin att det blir så stor skillnad på arbete (bana) och avslappning (ute).
 
Nej, det är därför jag har problem med dressyr :angel:

Det blir ju då lite märkligt varför du huserar i OS dressyrtråden och anser att CD rider med hårda händer, blir tillfrågad vem som enligt dig rider väl men inte vill svara ? Blir väldigt nyfiken på vad du menar och vad du anser är bra ridning ? Särskilt som du utbildar /rider hopphästar osv ?
Uppenbarligen ville du väl diskutera dina åsikter när du fällde kommentaren om CD /Vallegro tidigare och fortsätter upprepa den åsikten ? Eller ?
Vem skulle vunnit OS:et istället som du ser det ?
 
Det blir ju då lite märkligt varför du huserar i OS dressyrtråden och anser att CD rider med hårda händer, blir tillfrågad vem som enligt dig rider väl men inte vill svara ? Blir väldigt nyfiken på vad du menar och vad du anser är bra ridning ? Särskilt som du utbildar /rider hopphästar osv ?

Måste man älska dressyr för att hänga här? :confused: Vad vill jag inte svara på?

Jag rider inte alls längre av djurrättsliga skäl. Tidigare arbetade jag med träning och utbildning, hoppinriktat men mest med sk problemhästar, men det var längesen nu.
 
Måste man älska dressyr för att hänga här? :confused: Vad vill jag inte svara på?

Jag rider inte alls längre av djurrättsliga skäl. Tidigare arbetade jag med träning och utbildning, hoppinriktat men mest med sk problemhästar, men det var längesen nu.

Det var en fråga kort och gott - tack för svar .
 
@Niyama Glöm inte bort att just inne på banan, just där och då ska tex piaffen sitta och den ska vara på en specifik plats, då kan det krävas att ryttaren får ta i lite för att få det att funka just där och då. Det är skitsvårt att tävla dressyr och göra alla rörelser i snabb följd på exakta punkter. Att få allt mjukt och perfekt är sinnesjukt svårt.
Det ska först och främst vara PIAFF på stället när det ska vara piaff, inte vilken rörelse som helst på stället. Det ska alltså inte vara skritt, trav eller galopp på stället utan PIAFF. Om ryttaren måste "ta i" för att få till en piaff blir det oftast ingen piaff på stället utan något annat tex en framtung häst som sprattlar bak. Att bromsa rörelse framåt med händerna för att fixa en piaff på stället är helt fel väg. Det är andra hjälper som ska användas.
 
Enligt intervjuer rids han ut av Tricia Gardiner 80 år. Hon är visserligen gammal os-ryttarinna i dressyr, men han rids ut bettlöst i skog och mark utan krav på varesig form eller takt - och får beta gräs under ridturen.....så det är för hästens skull som det verkar. Visar också att dressyrhästar på absolut toppnivå både kan gå i hage och ridas ut - och faktiskt genom sitt välmående av detta spöa alla andra.
Fast jag tror knappast att många av hopphästarna på toppnivå går i skogen så många fler dagar än så heller? Visst går det att träna i princip lika bra ute som inne, men jag tror inte att det egentligen spelar stor roll för hästens väl och ve att köra tuffa teknikpass ute eller inne.

Som jag förstått det så är uteritterna som Hester o Co har till för hästen. Alltså inte träning. Det är väl t om någon äldre dam (typ 70 plus) som rider ut på Valegro, just för att det ska vara ett avbrott från arbetet och kravlöst. Kanske t om kan vara positivt för en häst med den energin att det blir så stor skillnad på arbete (bana) och avslappning (ute).
 
@Brille Nej, jag bara orkar inte. Du letar fel och konstigheter as always. Det måste vara otroligt jobbigt mentalt att alltid leta fel och att vara negativ på gränsen till hatisk. Sånt har jag inte varken ork eller tid för i mitt liv.

Så hej då OS-tråden! Det var tamejtusan ett magiskt vackert dressyr-OS i år och det var värt vartenda krona att betala för Viaplay även om jag hoppas på bättre kommentator när det beger sig i Tokyo:).
 
@Brille Nej, jag bara orkar inte. Du letar fel och konstigheter as always. Det måste vara otroligt jobbigt mentalt att alltid leta fel och att vara negativ på gränsen till hatisk. Sånt har jag inte varken ork eller tid för i mitt liv.

Så hej då OS-tråden! Det var tamejtusan ett magiskt vackert dressyr-OS i år och det var värt vartenda krona att betala för Viaplay även om jag hoppas på bättre kommentator när det beger sig i Tokyo:).
Det är rätt att det viktigaste med piaff är att den utförs taktmässigt med lätt framdel och med korrekta signaler från ryttaren. Du påstod i ditt inlägg att det viktiga med (så kallad) piaff är att den utförs på stället. Ditt påstående är faktiskt fel och behöver bemötas.

Jag hoppas på bättre prestationer av de svenska om de ny kommer till nästa OS. Men det kanske inte blir något svenskt deltagande öht. De pengar dressyrekipage kostar kan komma att användas för deltagare i andra dicipliner. Man får mycket annat för den summan. Sverige är inte tillräckligt bra i internationell konkurrens och lär inte nå högre än 5 plats med nuvarande inställning, företrädare, funktionärer och representanter. Det tar mer än 4 år att ändra inställning och därefter utbilda och träna domare och tränare samt ryttare och hästar.
 
Går alla deras hästar endast fem tävlingar per år?

Just två uteritter per vecka tycker jag inte är så föredömligt, men i dressyrmått mätt kanske det är det.

Möjligtvis om unghästarna tävlar lite mer, eftersom de behöver samla rutin på ett annat sätt, men ja, de tävlar lite. Det är därför Charlotte Dujardin är så lågt rankad trots att hon har hur många raka mästerskapstitlar som helst. Lite som Jeroen Dubbeldam på hoppsidan.

Att få in all den dressyrträning en GP-häst behöver på fyra 45-minuterspass i veckan tycker jag är rätt extremt. Det är mer än de flesta skulle klara.
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 231
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Under torsdagen och fredagen hävdade sig svenska dressyrryttare på den internationella arenan. Tinne Vilhelmson Silfvén plockade hem en...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Gunnar
·
Dressyr Imorgon börjar det! Svenska laget: Patrik/Touchdown Therese/Dante Malin/Valbonne😍😍😍 Johanna/Mazy Tror ni vi har någon chans till...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
16 472
Senast: Roheryn
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
42 232
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hage
  • Lättare foderstrupsförstoppning

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp