OS-dressyren

@Niyama det är ju inte så att domarna bestämt sig i förväg men däremot är bedömningssporter just det - komplexa utifrån den mänskliga faktorn ingen kommer ifrån . På ont och gott .

Det är ju för den skull inte så att domarna premierar slitande händer såtillvida att det ekipaget skulle vinna topppoäng och mästerskap på mästerskap tex , vilket du ju oroat dig för /tyckt ang Valegros ryttare tidigare i tråden .

Tycker @Jfrelin kommenterat väl som svar på din reflektion .
 
@Niyama Det brukar vara så att man några gånger får mer än man var värd om man har ett namn pga förväntningarna men det brukar ganska snabbt korrigeras. Titta bara på Gal och Voice.

Däremot är ju pallen korrekt så det spelar ju mindre roll vilka procent de hade.

Jag inser att domarna inte prioriterar det jag tycker bör premieras. Kan inte uttala mig om pallen men tycker det är sorgligt att kunna vinna OS med så hårda händer.
 
@Niyama jag förstår vad du menar men det blir lite samma sak som de som säger att ingen kan göra en korrekt piaff. GP är mer än en rörelse liksom. Annars skulle det heta piafftävling.

Det jag menar är att trots att Charlotte fick jobba hårt idag så är kvalitén i hennes utförande så mycket högre än de andra, alltså ska hon vinna. Hårda händer eller inte. Fiona som red med hängande stång är ju långt ifrån lika bra, alltså får hon sämre poäng. Eller IW för den delen som hade jättestilla händer hela ritten.
Idealet är ju såklart mjuka händer och små hjälper, något jag sett från Charlotte tidigare.
 
@Niyama jag förstår vad du menar men det blir lite samma sak som de som säger att ingen kan göra en korrekt piaff. GP är mer än en rörelse liksom. Annars skulle det heta piafftävling.

Det jag menar är att trots att Charlotte fick jobba hårt idag så är kvalitén i hennes utförande så mycket högre än de andra, alltså ska hon vinna. Hårda händer eller inte. Fiona som red med hängande stång är ju långt ifrån lika bra, alltså får hon sämre poäng. Eller IW för den delen som hade jättestilla händer hela ritten.
Idealet är ju såklart mjuka händer och små hjälper, något jag sett från Charlotte tidigare.

Ja, alltså jag förstår att det är så det funkar. Jag tycker hela systemet är fel, jag tycker mjukhet, samspel och liknande borde väga tyngst, så tungt att det blir i princip omöjligt att vinna (tävlingar på denna nivå) om man inte är på topp där. Oavsett hur fina byten, piaffer osv som visas upp tycker jag bara det ser tråkigt ut när händerna är så hårda, för mig är det som att "grunden" saknas. Nu har jag ju aldrig varit dressyrryttare, men när jag utbildat hopphästar så har jag backat några steg istället för att vara hårdare i handen för att det ska bli "perfekt". Vet inte om jag lyckats förklara vad jag menar.
 
Vad tror ni Valegro kommer få göra nu resten av livet? Han är väl inte hingst så sånt roligt får han inte ha. Han kan ju inte gå som hagprydnad i 10 år. Blir han skogsmulle tro? Läromästare? Läste nånstans att ägaren inte tänkte sälja honom i alla fall.
 
Vad tror ni Valegro kommer få göra nu resten av livet? Han är väl inte hingst så sånt roligt får han inte ha. Han kan ju inte gå som hagprydnad i 10 år. Blir han skogsmulle tro? Läromästare? Läste nånstans att ägaren inte tänkte sälja honom i alla fall.

Spännande fundering! :down: :up: Vad gör man med en såpass ung valack? Läromästare måste ju iaf ligga närmre till hands än skogsmulle... väl?
 
@Niyama Glöm inte bort att just inne på banan, just där och då ska tex piaffen sitta och den ska vara på en specifik plats, då kan det krävas att ryttaren får ta i lite för att få det att funka just där och då. Det är skitsvårt att tävla dressyr och göra alla rörelser i snabb följd på exakta punkter. Att få allt mjukt och perfekt är sinnesjukt svårt. Det dressyr tävlar i är vem som kan få det närmst perfekt-och där ligger Charlotte i topp helt enkelt.

Ingen kan väl säga att detta OSet inte premierat god ridning? De som inte ridit fint inne på banan har kommit långt ner i resultatlistan. Steffen Peters var månne överbetald i specialen, men han var väl ändå inte heller på samma procent hade ridit på tidigare eftersom ritten inte var nåt vidare. Alla tre individuella medaljörerna red väldigt fint och kommer alla ur en klassisk träningsfilosofi. Carl Hester belönades med höga poäng med sin tråkhäst tack vare sin exakta, mjuka och harmoniska ridning och Tinne fick mycket fina poäng för sin fina mjuka ritt. Så nog har dressyren gått in i en era där hamoni premieras mer än tidigare!
 
@Niyama Glöm inte bort att just inne på banan, just där och då ska tex piaffen sitta och den ska vara på en specifik plats, då kan det krävas att ryttaren får ta i lite för att få det att funka just där och då. Det är skitsvårt att tävla dressyr och göra alla rörelser i snabb följd på exakta punkter. Att få allt mjukt och perfekt är sinnesjukt svårt. Det dressyr tävlar i är vem som kan få det närmst perfekt-och där ligger Charlotte i topp helt enkelt.

Jo, jag förstår allt det. Det är liksom det jag har problem med. Sen tycker jag Charlotte tar i mest hela tiden.
 
Spännande fundering! :down: :up: Vad gör man med en såpass ung valack? Läromästare måste ju iaf ligga närmre till hands än skogsmulle... väl?

Ska man gå efter det som skrivts så blir det nog faktiskt lite skogsmulle och kanske någon clinic nu och då. Framför allt ska han nog få ägna sig åt favorithobbien: äta... :-)

“He’ll retire to my farm. The truth is Valegro loves nothing more than having his head shoved down eating grass. He’ll still be ridden, and maybe come to Florida and do a demonstration. I don’t think it would be good for him not to be ridden when he retires.

Trish Gardner, who lives on her own in a nearby village and rode for Great Britain in the 1988 Seoul Olympics, some times hacks out Valegro when Charlotte is away and she ocassionally goes to Carl’s stables to watch him ride the horse"


http://www.dressage-news.com/?p=29677
 
@Niyama Glöm inte bort att just inne på banan, just där och då ska tex piaffen sitta och den ska vara på en specifik plats, då kan det krävas att ryttaren får ta i lite för att få det att funka just där och då. Det är skitsvårt att tävla dressyr och göra alla rörelser i snabb följd på exakta punkter. Att få allt mjukt och perfekt är sinnesjukt svårt. Det dressyr tävlar i är vem som kan få det närmst perfekt-och där ligger Charlotte i topp helt enkelt.

Ingen kan väl säga att detta OSet inte premierat god ridning? De som inte ridit fint inne på banan har kommit långt ner i resultatlistan. Steffen Peters var månne överbetald i specialen, men han var väl ändå inte heller på samma procent hade ridit på tidigare eftersom ritten inte var nåt vidare. Alla tre individuella medaljörerna red väldigt fint och kommer alla ur en klassisk träningsfilosofi. Carl Hester belönades med höga poäng med sin tråkhäst tack vare sin exakta, mjuka och harmoniska ridning och Tinne fick mycket fina poäng för sin fina mjuka ritt. Så nog har dressyren gått in i en era där hamoni premieras mer än tidigare!

Jag håller med, imponerande att IW har hängt med i toppen hela vägen, trots att idealen ändrats så mycket. Sen tycker jag Kristina Bröring-Sprere på tredjeplatsen har en galet fin sits, en sån stillhet och balans utan att se spänd ut.

Rosevelt som gick tidigare i klassen, är det samma Rosevelt som stod till avel i Sverige förut, eller någon annan?
 
Jo, jag förstår allt det. Det är liksom det jag har problem med. Sen tycker jag Charlotte tar i mest hela tiden.
Jag tänker att hästen kanske behöver det. Hur man rider beror på hästen också. Skulle hon släppa efter kanske han springer iväg. Man kan inte alltid rida på samma sätt. Svårt att säga om man bara sett henne på en häst.
 
Jag tänker att hästen kanske behöver det. Hur man rider beror på hästen också. Skulle hon släppa efter kanske han springer iväg. Man kan inte alltid rida på samma sätt. Svårt att säga om man bara sett henne på en häst.

Jag måste vara helt dum som inte alls ser samma som några här. Isabell tex tycker jag inte rider särskilt harmoniskt även om det såklart ser bättre ut på lättare häst.

Jag tycker inte alls att Charlotte håller hårt hela tiden, han ser lite tyngre ut i Rio än tidigare kanske, men hon rider verkligen mjukt och harmoniskt för det mesta, tycker jag. Men jag gillar inte hennes kurmusik nu.

Jag blir så förundrad över vad olika man ser, ja tur att inte vi alla är domare
 
Jag hann bara se de 8 sista ekipagen i går, men den enda som hade en riktigt fin musik till sin kür enligt min smak, var faktiskt Tinne! :) Hon red även ett riktigt bra program, skulle gärna sett henne få ännu bättre poäng.

Annars verkade det ju som förutspått gå lite inflation i procentarna på slutet - Valegro var såklart superfin, och absolut bäst, men han har blivit alldeles för tjock och det såg aningens tungt ut emellanåt - särskilt piaffen tyckte jag. Men hans travökningar och galoppombyten är ju fortfarande bara :love::love::love:. Rörande hur Charlotte grät efter ritten, om det nu var deras sista tävling tillsammans så kan jag tänka mig att det är ganska jobbigt känslomässigt för henne!

Personligen tyckte jag nog Kristina och Desperados var bättre än Isabell och Weihegold, framförallt att Desperados har bättre kvalitèer (Isabell rider nog fortfarande bättre, jag glömmer ibland bort att titta på ryttaren därför att jag blir så fokuserad på hästen...). Ser att även två av domarna höll med mig och hade Kristina 2a. :angel:

Känns som att det kan bli spännande framöver vem som kommer vinna EM och VM om Valegro och Charlotte inte ska vara med längre. Fanns flera riktigt fina hästar och duktiga yngre ryttare som jag ser fram emot att följa vidare! :up: Hoppast även att Isabell får igång denna Bella Rose eller vad den nu het tills nästa mästerskap! :)
 
Jag måste vara helt dum som inte alls ser samma som några här. Isabell tex tycker jag inte rider särskilt harmoniskt även om det såklart ser bättre ut på lättare häst.

Jag tycker inte alls att Charlotte håller hårt hela tiden, han ser lite tyngre ut i Rio än tidigare kanske, men hon rider verkligen mjukt och harmoniskt för det mesta, tycker jag. Men jag gillar inte hennes kurmusik nu.

Jag blir så förundrad över vad olika man ser, ja tur att inte vi alla är domare
Jag tycker inte heller Charlotte rider hårt, var mer en förklaring till att man inte kan rida lika på alla hästar.
Då tycker jag Kittel rider hårdare för hans stångtygel är kort hela programmen.
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 231
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Under torsdagen och fredagen hävdade sig svenska dressyrryttare på den internationella arenan. Tinne Vilhelmson Silfvén plockade hem en...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Gunnar
·
Dressyr Imorgon börjar det! Svenska laget: Patrik/Touchdown Therese/Dante Malin/Valbonne😍😍😍 Johanna/Mazy Tror ni vi har någon chans till...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
16 473
Senast: Roheryn
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
42 233
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp