OS Tokyo 2020 / 2021

På ett annat forum jag hänger på är det många kanadensare som gillar fotboll och hockey + att det manliga fotbollslaget är så fruktansvärt uselt att de sätter allt sitt hopp till damernas. Intensiv diskussion! Jag är en liten minoritet (1) :rofl:
 
Det är skitsvårt! Bouldering finns i alla tänkbara nivåer, och i såhär stora tävlingar så behöver de ha rejält svåra problem för klättrarna för att skilja dem åt. Det är inte riktigt meningen att alla ska klara allt eftersom det inte går på tid :p Skulle du gå till en klätterhall så finns det olika svårighetsgrader på boulderproblemen, där de lättaste är ungefär lika komplicerade som att ta sig upp för en vanlig stege och de svåraste kommer du inte klara av att ens starta på :D Sedan får man "såklart" jobba sig uppåt i den takt man trivs med. Likadant med ledklättring, men där börjar man med något som kallas "topprep", då sitter repet fast högst upp på väggen och klättraren behöver inte fundera på något mer än att ta sig upp, först senare brukar man börja med ledklättring där man alltså klipper in repet i karbiner allt eftersom man jobbar sig uppåt.

Här är ett exempel på en betydligt lättare boulder som jag klättrade i "min" klätterhall, jag gillade att den var lila :D
https://www.instagram.com/p/CBFz1k6D1pF/

Och här är när man istället bara klarar starten (det här är väl säkert fortfarande lättare än det som OS-klättrarna värmer upp på...)
https://www.instagram.com/p/CQJRcMZjOhG/
Tack så spännande! Så imponerad av deras tålamod.
Ska försöka kolla lite mer på finalen en annan dag. 😀
 
@Red_Chili Tack för att du lobbat så mycket för klättringen. Vi skulle provtitta lite, men det slutade med att hela familjen sett större delen av kvalet och suttit som klistrade vid herrarnas final idag. Så sjukt duktiga de är och vilken rolig sport att följa! :)
 
@Red_Chili Tack för att du lobbat så mycket för klättringen. Vi skulle provtitta lite, men det slutade med att hela familjen sett större delen av kvalet och suttit som klistrade vid herrarnas final idag. Så sjukt duktiga de är och vilken rolig sport att följa! :)
Men så kul! Imorgon är det dags för kvinnornas final, då blir nog framförallt boulderingen mer teknisk. Männen är ju generellt sett starkare, så de får ofta lite tyngre saker att klättra och så får kvinnorna sådant som kräver smidighet.
 

Liknande trådar

Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
151
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp