Oseriös avel 2023

Jag hoppas f ö att ingen tar illa upp om de har en hund med blå ögon osv. Åtminstone för min del är det mer generellt och jag går inte omkring och tycker att hundindivider i sig är fula - tvärtom kan jag tycka att vilken hund som helst med är fin!
Problemet med sånt som blå ögon och merle är väl när det blir en accessoar, en häftig grej som gör att man väljer just den rasen/individen. Och om uppfödare tar mer betalt för ett avvikande utseende. Avvikelsen är ju ofta lockande. När jag skulle ha valp fick jag hejda mig för att inte nappa på en liten vit pappis vars enda teckning var en svart ögonlapp. Hon var SÅ söt men man kan ju inte låta det styra.

(Inget direkt svar till dig förstås :))
 
Men deras kroppsform är så konstig. Typ som när jag klipper ner min Aussie, han är skitful utan päls. :laugh:

Jag tycker precis tvärtom! Pudlar har en kroppsform som verkligen inte borde döljas av en massa päls. :love:

1000025069.jpg
 
KL, eller i alla fall svar till flera:

Jag får väl gå emot majoriteten här då och säga att jag gillar både merle och blå ögon (både husky-ögon och såna som beror på merle eller vita tecken) :)

Det jag personligen ogillar utseendemässigt (förutom osund anatomi) är pudelpäls och doodle-päls. För mig är det en komplett gåta hur det kan ha blivit så populärt att korsa "allting" med pudel?!? :confused:
Rent logiskt kan jag förstå doodlarna åtminstone i första generationen - samtidigt är de en konstant påminnelse om hur lite folk förstår om genetik och husdjursavel.

Om man har en hundtyp/ras som ofta är ok som assistanshund och mer allergivänlig och en hund som är bra som assistanshund. Så kan en mix ge bra assistanshundar som kanske också är mer allergivänliga.

Men man behöver förstå vilka egenskaper man avlar på och hur de nedärvs. Vad är allergivänlig? Hur nedärvs det? Har alla pudlar den önskade egenskapen? Om det är något med enkel dominant nedärvning och pudlar är homozygota så kommer F1 att ha egenskapen, men inte alla F2 etc - då är en pudelkorsning som slutprodukt kanske vettig, men avel för att få fram den önskade hunden mer komplicerad.

Skulle det gå att kombinera egenskaper hos pudel och labbe för att få en allergivänlig assistanshund skulle man behöva definiera de önskade egenskaperna. Säkerställa att de är genetiska. Göra mixen, rensa ut alla hundar som inte hade egenskaperna. Para de som har egenskaperna. Rensa ut alla hundar som inte har egenskaperna. Para de som hade egenskaperna... tills man hade en konsoliderad underpopulation där alla (nästan alla) besatt önskade egenskaper. Även om det skulle gå, så är ju inte att pyttsa in random pudel i random mängd i random annan hund inte särskilt....konstruktivt. Om nu inte pudlarna är magiska och då skulle ju alla vilja ha en renrasig pudel.
 
Bara dumheten i projektet gör att jag inte gillar att se hundarna (rent objektivt är de väl inte fulare än många rashundar)
 
Jag hoppas f ö att ingen tar illa upp om de har en hund med blå ögon osv. Åtminstone för min del är det mer generellt och jag går inte omkring och tycker att hundindivider i sig är fula - tvärtom kan jag tycka att vilken hund som helst med är fin!
Jag som har 3 med blåa ögon kan tycka att blå ögon kan va fult med beroende på hund så här tas de inte illa upp (de skulle väl möjligtvis va den stora prinsen här hemma som skulle ta illa upp men han e kränkt över allt just nu :rofl:)
 
En av mina har lite häfiga ögon faktiskt, båda e brunblå. Ena har bara en fläck med blått o andra har som en rand annars har tre av dom blåa ögon o en har typ gul/bruna
 
Rent logiskt kan jag förstå doodlarna åtminstone i första generationen - samtidigt är de en konstant påminnelse om hur lite folk förstår om genetik och husdjursavel.

Om man har en hundtyp/ras som ofta är ok som assistanshund och mer allergivänlig och en hund som är bra som assistanshund. Så kan en mix ge bra assistanshundar som kanske också är mer allergivänliga.

Men man behöver förstå vilka egenskaper man avlar på och hur de nedärvs. Vad är allergivänlig? Hur nedärvs det? Har alla pudlar den önskade egenskapen? Om det är något med enkel dominant nedärvning och pudlar är homozygota så kommer F1 att ha egenskapen, men inte alla F2 etc - då är en pudelkorsning som slutprodukt kanske vettig, men avel för att få fram den önskade hunden mer komplicerad.

Skulle det gå att kombinera egenskaper hos pudel och labbe för att få en allergivänlig assistanshund skulle man behöva definiera de önskade egenskaperna. Säkerställa att de är genetiska. Göra mixen, rensa ut alla hundar som inte hade egenskaperna. Para de som har egenskaperna. Rensa ut alla hundar som inte har egenskaperna. Para de som hade egenskaperna... tills man hade en konsoliderad underpopulation där alla (nästan alla) besatt önskade egenskaper. Även om det skulle gå, så är ju inte att pyttsa in random pudel i random mängd i random annan hund inte särskilt....konstruktivt. Om nu inte pudlarna är magiska och då skulle ju alla vilja ha en renrasig pudel.

Just när det gäller labradoodlen som servicehund var väl aldrig tanken mer än att göra någon enstaka F1-korsning i de fall där det behövdes heller.
 
KL, eller i alla fall svar till flera:

Jag får väl gå emot majoriteten här då och säga att jag gillar både merle och blå ögon (både husky-ögon och såna som beror på merle eller vita tecken) :)

Det jag personligen ogillar utseendemässigt (förutom osund anatomi) är pudelpäls och doodle-päls. För mig är det en komplett gåta hur det kan ha blivit så populärt att korsa "allting" med pudel?!? :confused:

Jag har svårt för strävhårig päls. Jag tycker ofta att händerna känns smutsiga och lite feta efter att ha klappat en hund med strävhårig päls. Inte alla, men många.
 
Rent logiskt kan jag förstå doodlarna åtminstone i första generationen - samtidigt är de en konstant påminnelse om hur lite folk förstår om genetik och husdjursavel.

Om man har en hundtyp/ras som ofta är ok som assistanshund och mer allergivänlig och en hund som är bra som assistanshund. Så kan en mix ge bra assistanshundar som kanske också är mer allergivänliga.

Men man behöver förstå vilka egenskaper man avlar på och hur de nedärvs. Vad är allergivänlig? Hur nedärvs det? Har alla pudlar den önskade egenskapen? Om det är något med enkel dominant nedärvning och pudlar är homozygota så kommer F1 att ha egenskapen, men inte alla F2 etc - då är en pudelkorsning som slutprodukt kanske vettig, men avel för att få fram den önskade hunden mer komplicerad.
Hela tanken med allergivänliga pudelkorsningar faller ju på att pudlar har mer av den vanligaste allergenen CAN1 än labradorer när man forskat på det. Möjligtvis så upplevs pudlar som mer allergivänliga för att de tvättas ofta så koncentrationen av allergener blir lägre. Dessutom har man inte hittat något som bekfräftar att allergivänlighet är genetiskt betingat i den forskning som gjorts.
 
Rent logiskt kan jag förstå doodlarna åtminstone i första generationen - samtidigt är de en konstant påminnelse om hur lite folk förstår om genetik och husdjursavel.
Nja, de flesta doodlarna numera är väl inte alls tänkta som assistans- eller servicehundar utan bara "gulliga sällskapshundar" och då förstår jag fortfarande ingenting.

Om man har en hundtyp/ras som ofta är ok som assistanshund och mer allergivänlig och en hund som är bra som assistanshund. Så kan en mix ge bra assistanshundar som kanske också är mer allergivänliga.
Är det säkerställt att pudlar ÄR allergivänligare än andra då? Förvisso fäller de inte, men det är ju inte riktigt samma sak som att vara allergivänlig.

Men man behöver förstå vilka egenskaper man avlar på och hur de nedärvs. Vad är allergivänlig? Hur nedärvs det? Har alla pudlar den önskade egenskapen? Om det är något med enkel dominant nedärvning och pudlar är homozygota så kommer F1 att ha egenskapen, men inte alla F2 etc - då är en pudelkorsning som slutprodukt kanske vettig, men avel för att få fram den önskade hunden mer komplicerad.
Vad jag vet så fungerar nedärvning av "pudelkrullet" så - dvs pudlar är homozygota för krullig päls så alla F1 doodlar får också åtminstone lockig päls.
Skulle det gå att kombinera egenskaper hos pudel och labbe för att få en allergivänlig assistanshund skulle man behöva definiera de önskade egenskaperna. Säkerställa att de är genetiska. Göra mixen, rensa ut alla hundar som inte hade egenskaperna. Para de som har egenskaperna. Rensa ut alla hundar som inte har egenskaperna. Para de som hade egenskaperna... tills man hade en konsoliderad underpopulation där alla (nästan alla) besatt önskade egenskaper. Även om det skulle gå, så är ju inte att pyttsa in random pudel i random mängd i random annan hund inte särskilt....konstruktivt. Om nu inte pudlarna är magiska och då skulle ju alla vilja ha en renrasig pudel.
Men det där görs ju inte... Då skulle man få en "riktig" ras på sikt, men det "avelsarbete" som görs nu beträffande doodlar är ju i princip att man parar vadsomhelst med pudel och kallar det "doodle" eller "poo". Tydligen är pudlar magiska, men bara i korsning med något annat 🤣
 
När jag valde ras försökte jag bortse från utseendepreferenser så mycket jag bara orkade. Men jag är glad att jag inte landade på en ras som behöver hårspänne 🙄
Jag tycker att utseende är EN preferens bland många. Jag skulle aldrig välja hund(ras) baserat HELT på utseende, men skulle inte kunna eller vilja bortse från det helt heller. Jag vill absolut ha en hund med utseende som tilltalar mig, men har nog ändå ett så brett spann i utseendepreferens att jag hade kunnat hitta flertalet passande raser "inom" det jag gillar.
 
Jag har en fot i varje läger - jag tycker både att massa pudel/doodle-päls(eller annan överdriven päls) och blå ögon för det mesta är rätt fult. :D
Men en pudel som är helt nerklippt är kanonsnyggt!
Betydligt bättre nerklippt, det håller jag med om, men fortfarande inget utseende som tilltalar mig.
 
Jag har svårt för strävhårig päls. Jag tycker ofta att händerna känns smutsiga och lite feta efter att ha klappat en hund med strävhårig päls. Inte alla, men många.
Och jag tycker precis tvärt om :laugh:
Något av det absolut bästa med sträv päls är hur fräsch den känns. Smuts och väta fastnar inte och den luktar alltid rent.
Jag har haft en rad olika pälsar, släta, semilånghår och tjock ”spetspäls” och den sträva har varit solklart fräschast!

Sunkigast var den med goldenpäls (blandras).

Rejält långpälsade hundar tycker jag är fulast. Där man inte kan se kroppen utan det är bara en hög med hår.
 
Jag som har 3 med blåa ögon kan tycka att blå ögon kan va fult med beroende på hund så här tas de inte illa upp (de skulle väl möjligtvis va den stora prinsen här hemma som skulle ta illa upp men han e kränkt över allt just nu :rofl:)

Blåa ögon kan vara snyggt på huskies. Dom har oftast inte den där blicken som stirrar rakt genom din själ
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 964
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 807
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 839
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 234
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp