Oseriös avel 2023

Blåa ögon kan vara snyggt på huskies. Dom har oftast inte den där blicken som stirrar rakt genom din själ
Ja jag har huskyblandningar, sen att de blev tre med blåa ögon va helt slumpen :rofl: Tikarna med blå ögon visste jag inte alls hur dom såg ut förrän jag hämtade dom o ena hanen va den enda kvar i kullen som va ledig när han köptes
 
Blå ögon på husky är ok, jag räknar ändå med att de ska se ut som demoner - det är en del av charmen! :D

20240214_094442.jpg
 
Beror på hur nedklippt :angel: (ingen bra bild, men jag tog inga bra bilder just då, och inte helt jämnt klippt, framförallt vid huvudet och ben)

Visa bifogad fil 139072
Ja, okej, klipper man precis intill skinnet finns det ju inte så mycket kvar som kan vara krulligt :D (även om min erfarenhet av pudelpäls är att den växer rätt fort)

Oavsett så föredrar jag hundar med päls som är någorlunda funktionell i naturligt skick och varken är väldigt krullig eller väldigt riklig (sådär så att man inte ser hunden för all päls). Det är delvis en estetisk och delvis en praktisk preferens. Älskar nuvarande hundens halvlånga spetspäls som jag inte behöver göra någonting med och som gör att hunden i fråga aldrig behöver täcken eller fryser (men ja, han fäller ett par gånger om året :)).
 
Ja, okej, klipper man precis intill skinnet finns det ju inte så mycket kvar som kan vara krulligt :D (även om min erfarenhet av pudelpäls är att den växer rätt fort)

Oavsett så föredrar jag hundar med päls som är någorlunda funktionell i naturligt skick och varken är väldigt krullig eller väldigt riklig (sådär så att man inte ser hunden för all päls). Det är delvis en estetisk och delvis en praktisk preferens. Älskar nuvarande hundens halvlånga spetspäls som jag inte behöver göra någonting med och som gör att hunden i fråga aldrig behöver täcken eller fryser (men ja, han fäller ett par gånger om året :)).
Den växer definitivt fort, därför finns det inte så många bilder på henne som supersnaggad :p (och därför gjorde det inget att hon blev supersnaggad ett kort tag - oftast låter jag mer päls vara kvar)

Jag har tre olika hundar med tre olika pälsar - labbepäls, pudelpäls och typ aussiepäls. Jag håller egentligen med dig om att pudelpälsen inte är helt funktionell, i och med att den inte kan vara naturlig utan måste klippas - och att hunden inte själv kan reglera med t.ex. mer underull på vintern. Jag föredrar de andra två hundarnas pälsar, där de fäller men de sköter allt annat själv och klarar temperaturerna helt okej utan att jag behöver planera klippningen. Pälsen är det som gör att nästkommande hundar kanske inte blir pudlar, annars tycker jag om att de är atletiskt byggda och hänger med på allt utan att vara arbetsnarkomaner.
 
Men snälla,
”Planerad parning av jaktlabbradorer med skalldrivande linjer för ex. klövviltjakt. ”

Är inte detta väldigt onödigt? Såg även någon som efterfrågade skalldrivande labbe och frågade under en annons om valpar om föräldradjuren jagade så.

Känns som en jäkla tankevurpa.
Finns ju raser som är avlade för detta!
Jag skulle inte vilja köpa en labbe som jagar med skall iaf 🙈
 
Men snälla,
”Planerad parning av jaktlabbradorer med skalldrivande linjer för ex. klövviltjakt. ”

Är inte detta väldigt onödigt? Såg även någon som efterfrågade skalldrivande labbe och frågade under en annons om valpar om föräldradjuren jagade så.

Känns som en jäkla tankevurpa.
Finns ju raser som är avlade för detta!
Jag skulle inte vilja köpa en labbe som jagar med skall iaf 🙈

Man ska inte ens driva klövvilt med annat än långsamt drivande hundar, det brukar innebära att allt som har normal benlängd går bort. Härligt att uppmuntra oetiskt jaktbeteende redan i valpannonsen...

Fattar inte hur man tänker när man tar en tyst arbetande apportör som oftast är ganska enkel att få viltren och tänker att man ska göra om den till en skalldrivande jakthund. Vad är de ute efter, en grövre stövare som är enfärgad?
 
Senast ändrad:
Man ska inte ens driva klövvilt med annat än långsamt drivande hundar, det brukar innebär att allt som har normal benlängd går bort. Härligt att uppmuntra oetiskt jaktbeteende redan i valpannonsen...

Fattar inte hur man tänker när man tar en tyst arbetande apportör som oftast är ganska enkel att få viltren och tänker att man ska göra om den till en skalldrivande jakthund. Vad är de ute efter, en grövre stövare som är enfärgad?

Ja nej jag vet inte. De förstör rasen enligt mig. En av anledningarna till att jag köpte min är för att de just inte ska dra iväg efter vilt med skall 😅

Det är en till person som skriver på folks valpannonser i samma grupp ”Skalldrivande?”
En grupp för jaktlabradorer
 
Ja nej jag vet inte. De förstör rasen enligt mig. En av anledningarna till att jag köpte min är för att de just inte ska dra iväg efter vilt med skall 😅

Det är en till person som skriver på folks valpannonser i samma grupp ”Skalldrivande?”
En grupp för jaktlabradorer

Jag tror att de helt enkelt misstolkar 'jakt' biten i jaktlabrador och tänker att inget som inte är att hunden förföljer/ställer djur är jakt
 
På tal om demon så måste jag ju visa min ena grabb som liten :love: Han heter Demon (engelskt uttal) dessutom:rofl:
Ett perfekt exemplar ju! :rofl:

Men snälla,
”Planerad parning av jaktlabbradorer med skalldrivande linjer för ex. klövviltjakt. ”

Är inte detta väldigt onödigt? Såg även någon som efterfrågade skalldrivande labbe och frågade under en annons om valpar om föräldradjuren jagade så.

Känns som en jäkla tankevurpa.
Finns ju raser som är avlade för detta!
Jag skulle inte vilja köpa en labbe som jagar med skall iaf 🙈
Instämmer, snacka om att ta en omväg!
 
Men snälla,
”Planerad parning av jaktlabbradorer med skalldrivande linjer för ex. klövviltjakt. ”

Är inte detta väldigt onödigt? Såg även någon som efterfrågade skalldrivande labbe och frågade under en annons om valpar om föräldradjuren jagade så.

Känns som en jäkla tankevurpa.
Finns ju raser som är avlade för detta!
Jag skulle inte vilja köpa en labbe som jagar med skall iaf 🙈
Ser det rätt ofta i dom där grupperna och funderar alltid över varför man inte köper en av alla andra raser som är avlade för just det?
Finns andra raser som det blivit liknande med, munsterländer t.ex. Det ska bli någon form av allround jakthund som ska fungera till lite av varje men istället blir dom ofta inte riktigt bra på något 🙄
 
Fattar inte hur man tänker när man tar en tyst arbetande apportör som oftast är ganska enkel att få viltren och tänker att man ska göra om den till en skalldrivande jakthund. Vad är de ute efter, en grövre stövare som är enfärgad?
Jag har ställt samma frågande när det gäller engelsk springer spaniel och där var svaret en hund med kortare arbetsradie än de långbenta drivande hundarna på grund av små marker. Vet inte om alla resonerar likadant och om det är samma tankebanor gällande labbe.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 964
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 807
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 839
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 234
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp