Oseriös avel 2023

Bara jämför kroppsformen på Poppy och Bella! Och Bella har långt ifrån de längsta benen. Det skilde drygt 10cm i mankhöjd och mer än 1,5kg i vikt mellan dem
Visa bifogad fil 138611
Är/var alla dina hundar korsningar pudel/chihuahua? Ser ut som om chicuahuan slår igenom ganska mycket i utseendet/uttrycket i ansiktet! Och bara Pärla som har pudelpäls, men hon var större andel pudel än de andra?

Vet du om hälsoproblemen kommer från chihuahuan? Jag har alltid inbillat mig att pudel som ras är en ganska frisk hund?

I alla händelser visar dina hundar väldigt tydligt att man sällan vet precis vad man får när man väljer blandras - varken utseendemässigt eller på andra sätt! Sedan kan ju individerna vara fantastiska ändå, men som någon sorts medvetet avelsarbete har jag svårt att förstå detta.
 
Är/var alla dina hundar korsningar pudel/chihuahua? Ser ut som om chicuahuan slår igenom ganska mycket i utseendet/uttrycket i ansiktet! Och bara Pärla som har pudelpäls, men hon var större andel pudel än de andra?

Vet du om hälsoproblemen kommer från chihuahuan? Jag har alltid inbillat mig att pudel som ras är en ganska frisk hund?

I alla händelser visar dina hundar väldigt tydligt att man sällan vet precis vad man får när man väljer blandras - varken utseendemässigt eller på andra sätt! Sedan kan ju individerna vara fantastiska ändå, men som någon sorts medvetet avelsarbete har jag svårt att förstå detta.
Ja. Poppy och Bella är kullsystrar där både mamma och pappa är 50/50 och Pärla hade samma pappa och pudelmamma. Pärla hade chihuahuahuvud också så ja, det verkar slå igenom mer än pudelhuvudet! Jag vet ingenting om chihuahorna som använts i aveln, men pudlarna är de flesta oreggade och bär nog på en del av allting eftersom många är släkt. Jag har dock inte hört om någon ”ren” pudel därifrån med hjärtfel, men flera av de som är/var pudel/chihuahua. Det betyder ju inte att där inte finns hjärtfel hos pudlarna också, jag har bara inte hört om det. Pärlas syndrom kommer ifrån pudlarna, men som tur väl är så har det bara fötts en sådan valp till efter Pärla. Det vet jag att uppfödaren jobbar för att få bort, men resten verkar inte så noga.

Första generationen pudel och långhårig chihuahua är relativt homogena även om variationer finns där också, men eftersom mina är andra generationen så får man total gensoppa av olika anlag.

Min hund jag hade innan jag skaffade Poppy, och sedan Bella och Pärla som kom in som omplaceringar, var pudel/papillon och de verkar också relativt homogena i första generationen. Hon är helt klart den bästa hunden jag har haft mentalt! Tätt följd av min storpudel.

Fördelen med att använda pudel är att man vet med säkerhet att man får en ”furnishing”gen och en krullgen eftersom alla pudlar är homozygota för det så därför kan man gissa ganska bra hur första generationen kommer att se ut, men beroende på vad för ras och hårlag man parar med så kan ändå 50% pudel se extremt olika ut
 
Det där om alla pudelkorsningar, hittade en rolig kommentar från en storpudelägare om när folk tror en renrasig pudel är en doodle. Standard poodle = Storpudel

Visa bifogad fil 138573
Jag vet inte riktigt varför, men det där fick mig att tänka på filmklippet på när David Batra ska omplacera en "pudel" och lämnar över en alpacka till väldigt förvånade människor.
(Antagligen kopplade jag ihop det med att folk numera knappt vet hur en pudel ser ut, för att de tror att allt är doodlar.)
 
IMG_4867.jpeg

Jag kan till viss del förstå att vissa vill ha det här 😳 Pomsky
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 854
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 800
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 786
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 219
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp