Oseriös avel 2023

Läste nån historia om någon som köpt en pudelkorsning, skulle väl vara goldendoodle, visade sig sen vid DNA-test att det var inte rätt blandning. Hemska tanke, personen hade fel pudelkorsning! Den var inte en "renrasig" goldendoodle. Har för mig att den inte hade golden i sig alls.

Påminner om ett fall där en Chowoodle som vid gentest var en salig blandning med vallhundraser i resten av 50% som visst skulle vara från en pudelpappa, :idea: uppfödaren bodde ute på landet med en massa gårdar till grannar
 
Jag lekte lite med hotpot.ai för att veta vad vi kan få för bukekullar om hundarna själva får välja. Enligt AI blir det så här:

Dvärgschnauzer och collie

1000025013.png


(Går säkert som smör i solsken!)
 
Perfekt. Lova är faktiskt lite avis att hon missade den här möjligheten pga elak matte som bestämde att hon skulle kastreras. Jag får köa för en av Wallans fantastiska valpar med denna stjärna.

(Vad är det för ras, btw? :rofl: Även om sånt inte är lika viktigt som att det är bra gener liksom. Men bara av ren nyfikenhet.)
Annonsen var för en cavapoo, så… schnoodailer? :idea:
 
Jag vet att jag drar upp henne i nästan varenda tråd som diskuterar ”poo” och ”doodle”, men om man nu vill ha precis lika mycket pudel som annan ras så måste ju Bella vara fullkomligt perfekt med så mycket i mitten hon är! Bara kolla denna pälsen 😍 Fast hon fäller iofs värre än exets labbe/schäfer/golden :cautious:
Visa bifogad fil 138531
Jag älskar när du drar upp dina hundar, de visar så tydligt att man kan få precis vad som helst av pudelkorsningar. Dina är väldigt söta på sitt eget sätt men inte direkt de perfekta nallebjörnar som utlovas av doodleproducenterna 😬
 
Jag älskar när du drar upp dina hundar, de visar så tydligt att man kan få precis vad som helst av pudelkorsningar. Dina är väldigt söta på sitt eget sätt men inte direkt de perfekta nallebjörnar som utlovas av doodleproducenterna 😬
Så bra 😁
Pärla var den mest underbara lilla nallebjörn man bara kan föreställa sig 😍 men så var hon dels väldigt mycket mer pudel än chihuahua, dels hade hon ju sitt konstiga syndrom med hornhinnedystrofi och dövhet som jag även misstänker har påverkat hennes personlighet plus uppvuxen i knäet på en dement tant vilket definitivt påverkade hennes personlighet. Så henne tycker jag nog man kan räkna bort från resultaten. Bortsett hennes dåliga hälsa. Dyrare gratishund får man nog leta efter.
Poppy och Bella… Not so much nallebjörn där! Poppy var chihuahua ut i klospetsarna utom hennes öron. Bella är precis i mitten av båda raserna, men fällfri, frisk och lätthanterad är hon inte. Och alla tre har/hade hjärtfel 😞

Jag har bilder på en del av syskonen och på föräldrarna, men jag har tyvärr inte tillstånd att lägga in dem. Men de varierade från 1,7-4,5kg, taxben till låååånga modellben (ett par ser photoshopade ut i benen), öron från helt hängande till helt stående och allt däremellan och pälsarna var i princip allt utom korthår. (Fem kullar med samma föräldrar så det finns många att jämföra med och nej, det är ingen avel jag kommer att stödja mer!!)
Blandar man med korthårig chihuahua så räkna in ett antal olika pälsar till 😅

Min fina lilla Pärla. Så saknad hon är 😭
2023-07-25%20(3).jpeg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 977
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 818
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 887
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 238
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp