Oseriös avel 2023

Fick upp på Instagram en som föder upp ”Borderpap” för agility. Verkar vara någon som ändå tävlar seriöst i agility med sina BCs samt shelrie men också då föder upp borderpap.
Vill ni gissa kombinationen? ;)
Undrar mest vad syftet är.
Den är ju populär utomlands , rätt känd inom agility :)

Jämfört med bc så är de raserna inte lika lättränade enligt de som haft bägge och kan jämföra, de avlas ju inte för arbete på samma sätt, undantaget jakt cocker då.

Nu vet jag inte varför man skulle vilja ha en mindre variant av bc ändå då det som stt be om problem men det är som sagt min teori. Har sett några bc mixar som går riktigt bra i agility på crufts i de mindre storleksklasserna (sheltie/bc, corgi/bc mfl) när man kollat på crufts, så kanske hittat inspiration därifrån?
Men du spär ju liksom ut BCn med en annan ras så det kommer sannolikt inte bli bättre tänker jag. Möjligtvis att du kanske får bort en del epilepsi men frågan är vilka BCs som används till blandrasaveln.

Om jag förstått det rätt så får hund automatiskt avelsspärr hos SKK när den blir avstängd pga aggressivitet? Har iaf råkat på en hund som efter attacker mot såväl hundar som människor på SKK-aktiviteter blivit rapporterad, inte får vara med längre och nu har avelsspärr. Vad ägaren säger om detta? Jo, hen håller såklart tyst om det utåt, och kikar på möjligheterna att regga en kull utomlands för att kunna använda hunden i avel.

Och vad som är ännu roligare är att när jag pratade med en vän om detta, så såg hon inte riktigt problemet för "det är så många som avlar på exteriört osunda hundar". Vännen i fråga är också uppfödare.

Om jag förstått det rätt så får hund automatiskt avelsspärr hos SKK när den blir avstängd pga aggressivitet? Har iaf råkat på en hund som efter attacker mot såväl hundar som människor på SKK-aktiviteter blivit rapporterad, inte får vara med längre och nu har avelsspärr. Vad ägaren säger om detta? Jo, hen håller såklart tyst om det utåt, och kikar på möjligheterna att regga en kull utomlands för att kunna använda hunden i avel.

Och vad som är ännu roligare är att när jag pratade med en vän om detta, så såg hon inte riktigt problemet för "det är så många som avlar på exteriört osunda hundar". Vännen i fråga är också uppfödare.
Men vadfan?! Osund som osund, oavsett om det är exteriört eller mentalt.

Nu har jag ingen aning om vad den här hunden har gjort, men normalt sett så är det tre rapporteringar som leder till avstängning. Osäker på om det kan gå direkt till avstängning om nåt grövre händer.

Jag har fått en mentalnolla på min ena hund vid utställning. Det var korrekt bedömt av domaren, men jag skulle aldrig tveka kring hans mentalitet pga detta. Men skulle det hända en gång till skulle jag se till att inte sätta honom i den situationen mer och riskera en avstängning, så det känns ju dumt gjort av den här ägaren att chansa fler gånger om det nu handlar om 3 rapporter som blivit till en avstängning.

Sen kan du, tyvärr, bli rapporterad för skitsaker när det gäller "hundaggression" på utställning. Jag begär inte att hundar av bruksras ska vara oberörda om det kommer upp en annan hane i baken på dem, men om din hund då försöker vända om och tala om för den andra hunden att det inte var okej med en morrning, så kan du absolut bli rapporterad om fel funktionär ser det.

• Gilla
Reactions: Sel
Nu har jag ingen aning om vad den här hunden har gjort, men normalt sett så är det tre rapporteringar som leder till avstängning. Osäker på om det kan gå direkt till avstängning om nåt grövre händer.

Jag har fått en mentalnolla på min ena hund vid utställning. Det var korrekt bedömt av domaren, men jag skulle aldrig tveka kring hans mentalitet pga detta. Men skulle det hända en gång till skulle jag se till att inte sätta honom i den situationen mer och riskera en avstängning, så det känns ju dumt gjort av den här ägaren att chansa fler gånger om det nu handlar om 3 rapporter som blivit till en avstängning.

Sen kan du, tyvärr, bli rapporterad för skitsaker när det gäller "hundaggression" på utställning. Jag begär inte att hundar av bruksras ska vara oberörda om det kommer upp en annan hane i baken på dem, men om din hund då försöker vända om och tala om för den andra hunden att det inte var okej med en morrning, så kan du absolut bli rapporterad om fel funktionär ser det.
I det här fallet är det, utifrån vad jag själv och nära vänner sett med egna ögon, mer konstigt att den inte fick 3st rapporteringar snabbare än vad den nu fick.

Att hundar kan bli rapporterade för "skitsaker" har jag tyvärr också sett, men inte alls lika många gånger som jag sett domaren "bara" ge ett VG (eller hålla inne ett CK) istället för ett Excellent när hunden försöker kasta sig iväg, inte låter sig tas i, försöker hugga domaren när den inte kan fly osv.

I det här fallet är det, utifrån vad jag själv och nära vänner sett med egna ögon, mer konstigt att den inte fick 3st rapporteringar snabbare än vad den nu fick.

Att hundar kan bli rapporterade för "skitsaker" har jag tyvärr också sett, men inte alls lika många gånger som jag sett domaren "bara" ge ett VG (eller hålla inne ett CK) istället för ett Excellent när hunden försöker kasta sig iväg, inte låter sig tas i, försöker hugga domaren när den inte kan fly osv.

Så är det tyvärr. Jag menade mest att har man inte sett några exempel på hur hunden beter sig, så vet man inte alltid om det är välförtjänta rapporteringar. Men absolut att det också är för vanligt att domare släpper igenom speciellt rädslor.

Håller med. Om jag tvingas välja så har jag hellre en hund som är trevlig men dåligt konstruerad (så länge den kan andas och leva normalt hundliv om än med enklare anpassningar) än en hund som är bra exteriört men riskerar att bita mig, grannars hundar, vänners hundar osv.
Jag antar att det beror på hur allvarliga svårigheterna är.

Jag har mycket lättare att anpassa mitt liv efter en hund som till exempel är reaktiv mot andra hundar, eller kanske har resursförsvar och är övertygad om att den kommer att kunna leva ett fullkomligt, rikt och rätt problemfritt hundliv.... än en som har jättedåliga höfter och kommer att lämna mig eller kräva operationer efter bara halva livet - inte kan andas, måste vila varma dagar etc etc.
Handlar det däremot som till exmepel EXTREM rädsla är det ju någonting som påverkar hunden hela tiden, varje dag, precis som fysiska problem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 858
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 771
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 801
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leverera valp vid 12 veckor?
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025