Bästa labradortik från en utställning. Varför väljer domare hundar som ser ut så här?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var det värsta?! Så hemskt! Det där måste ju vara tio kilo övervikt!Visa bifogad fil 168200
Bästa labradortik från en utställning. Varför väljer domare hundar som ser ut så här?
Och så sitter det folk och försvarar och påstår att det där aldrig har hänt dom och dom är då flitiga utställare. Antingen är dom blinda eller så är deras egna "smala" hundar så feta att dom inte ser skillnad.Visa bifogad fil 168200
Visa bifogad fil 168200
Precis, jag gnällde över Gissas ca 500g för mycket .Och jag som tycker Floki är tjock....
Stackars hundVisa bifogad fil 168200
Ja precis, från i helgen. Ingen svensk domare men det är ju ingen ovanlig syn att hundar likt denna står i BIR/BIM även för svenska domare.Stackars hundSvensk utställning?
Jag gick bara på nyfikenhet ut och kikade lite på ett par kennelhemsidor. De två första som kom upp hade gott om hundar och ALLA var överviktiga/feta. Båda kennlarna höll både kurser och var aktiva med hundarna i apportering etc... hur i hela friden?Ja precis, från i helgen. Ingen svensk domare men det är ju ingen ovanlig syn att hundar likt denna står i BIR/BIM även för svenska domare.
Förutom fetman så börjar ju aveln också gå allt mer mot lågställda individer med lång kropp. Är väl de som vinner på utställning.
Jag undrar halsmåttet på den där hunden, den har så himla mycket fett kring nacke, hals och bringa. Det går liksom inte att bortförklara med att den har en kraftig benstomme.
Ja precis, från i helgen. Ingen svensk domare men det är ju ingen ovanlig syn att hundar likt denna står i BIR/BIM även för svenska domare.
Förutom fetman så börjar ju aveln också gå allt mer mot lågställda individer med lång kropp. Är väl de som vinner på utställning.
Jag undrar halsmåttet på den där hunden, den har så himla mycket fett kring nacke, hals och bringa. Det går liksom inte att bortförklara med att den har en kraftig benstomme.
Alltså man finner ju inga ord...Visa bifogad fil 168200
Att SKK låter sånt här komma igenom är helt förkastligt. Sån här fettma är ett hälsoproblem för hunden! HUR kan en människa som håller på med hund inte se att detta är sjuklig fettma?!Visa bifogad fil 168200
Jag gör helt andra saker med mina hundar trots att dom har fina stamtavlor och den ena hunden är grymt snygg både vad gäller kroppstyp och päls och färg men nä jag stöttar inte utställningar sen många år tillbaka.Och jag sitter precis och velar om huruvida jag ska anmäla till utställning igen, trots att jag är ganska övertygad om att kritiken återigen kommer bestå av att hon är för smal. När man ser sånt där tänker man att man kanske bara helt ska strunta i att visa hunden och göra andra saker istället.
Det kanske skulle behövas ett uppror från veterärer och branschfolk a la trubbnosupproret riktat mot utställningsbranschen?Ja precis, från i helgen. Ingen svensk domare men det är ju ingen ovanlig syn att hundar likt denna står i BIR/BIM även för svenska domare.
Jag visade min renrasiga pudel två gånger, en gång som unghund och en gång som vuxen. Men jag har egentligen inget som helst utställningsintresse, vill egentligen inte stötta utställningar och den utveckling som de verkar ha i vissa raser, och hade föredragit om det fanns typ exteriörbedömning eller liknande för att bara kunna se att se ser okej ut, och få reda på deras för- och nackdelar exteriört (i stil med hästarna, där jag nu ska visa mina två ungponnyer på sommarpremiering, för att få en bild av hur de ser ut och för att kunna utvärdera aveln av föräldrarna - men jag räknar med att aldrig visa dem igen)Jag gör helt andra saker med mina hundar trots att dom har fina stamtavlor och den ena hunden är grymt snygg både vad gäller kroppstyp och päls och färg men nä jag stöttar inte utställningar sen många år tillbaka.
Rasklubbarna brukar anordna sånt. Jag ska själv på rasspecialen för västgötaspets nu i helgen. Vi ska göra vallanlagstest och extriörbeskrivning.Jag visade min renrasiga pudel två gånger, en gång som unghund och en gång som vuxen. Men jag har egentligen inget som helst utställningsintresse, vill egentligen inte stötta utställningar och den utveckling som de verkar ha i vissa raser, och hade föredragit om det fanns typ exteriörbedömning eller liknande för att bara kunna se att se ser okej ut, och få reda på deras för- och nackdelar exteriört (i stil med hästarna, där jag nu ska visa mina två ungponnyer på sommarpremiering, för att få en bild av hur de ser ut och för att kunna utvärdera aveln av föräldrarna - men jag räknar med att aldrig visa dem igen)
Själv åker jag på utställning ibland lite av samma anledning, för att visa upp en annan typ än den som vanligtvis vinner. Men jag väljer då mina domare väl (förutom när det krävs utställning för någon annan meritering, tex lure coursing).Funderar ibland på att åka o ställa Knut bara för att. Vet iofs han kommer dömmas ner för hull bland annat.
Vet hur det var när vi ställde settrarnaVåra var jaktsettrar bland utställningsvarianten

Floki fick höra att han var det smalaste veterinären sett på länge när vi var där idag pga att hon ser så mycket otroligt feta hundar i Stockholm. Ser det rätt ofta på promenader, tror nog bara att det är jaktlabbarna och vinthundarna som inte är feta i mitt område. Känns som att det blir mer och mer normaliserat, speciellt om man nu premierar den här typen av fetma på utställningar.Precis, jag gnällde över Gissas ca 500g för mycket .