Oseriös avel 2023

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_8104.webp

Bästa labradortik från en utställning. Varför väljer domare hundar som ser ut så här?

Stackars hund :( Svensk utställning?
Ja precis, från i helgen. Ingen svensk domare men det är ju ingen ovanlig syn att hundar likt denna står i BIR/BIM även för svenska domare.
Förutom fetman så börjar ju aveln också gå allt mer mot lågställda individer med lång kropp. Är väl de som vinner på utställning.
Jag undrar halsmåttet på den där hunden, den har så himla mycket fett kring nacke, hals och bringa. Det går liksom inte att bortförklara med att den har en kraftig benstomme.

Ja precis, från i helgen. Ingen svensk domare men det är ju ingen ovanlig syn att hundar likt denna står i BIR/BIM även för svenska domare.
Förutom fetman så börjar ju aveln också gå allt mer mot lågställda individer med lång kropp. Är väl de som vinner på utställning.
Jag undrar halsmåttet på den där hunden, den har så himla mycket fett kring nacke, hals och bringa. Det går liksom inte att bortförklara med att den har en kraftig benstomme.
Jag gick bara på nyfikenhet ut och kikade lite på ett par kennelhemsidor. De två första som kom upp hade gott om hundar och ALLA var överviktiga/feta. Båda kennlarna höll både kurser och var aktiva med hundarna i apportering etc... hur i hela friden? :(

Senast ändrad:

Funderar ibland på att åka o ställa Knut bara för att. Vet iofs han kommer dömmas ner för hull bland annat.

Vet hur det var när vi ställde settrarna 🙃 Våra var jaktsettrar bland utställningsvarianten

Och jag sitter precis och velar om huruvida jag ska anmäla till utställning igen, trots att jag är ganska övertygad om att kritiken återigen kommer bestå av att hon är för smal. När man ser sånt där tänker man att man kanske bara helt ska strunta i att visa hunden och göra andra saker istället.

Och jag sitter precis och velar om huruvida jag ska anmäla till utställning igen, trots att jag är ganska övertygad om att kritiken återigen kommer bestå av att hon är för smal. När man ser sånt där tänker man att man kanske bara helt ska strunta i att visa hunden och göra andra saker istället.
Jag gör helt andra saker med mina hundar trots att dom har fina stamtavlor och den ena hunden är grymt snygg både vad gäller kroppstyp och päls och färg men nä jag stöttar inte utställningar sen många år tillbaka.

Det kanske skulle behövas ett uppror från veterärer och branschfolk a la trubbnosupproret riktat mot utställningsbranschen?
Släng gärna med fler extrema avvikelser som överpälsade hundar, övervinklade bakpartier mm.

Jag gör helt andra saker med mina hundar trots att dom har fina stamtavlor och den ena hunden är grymt snygg både vad gäller kroppstyp och päls och färg men nä jag stöttar inte utställningar sen många år tillbaka.
Jag visade min renrasiga pudel två gånger, en gång som unghund och en gång som vuxen. Men jag har egentligen inget som helst utställningsintresse, vill egentligen inte stötta utställningar och den utveckling som de verkar ha i vissa raser, och hade föredragit om det fanns typ exteriörbedömning eller liknande för att bara kunna se att se ser okej ut, och få reda på deras för- och nackdelar exteriört (i stil med hästarna, där jag nu ska visa mina två ungponnyer på sommarpremiering, för att få en bild av hur de ser ut och för att kunna utvärdera aveln av föräldrarna - men jag räknar med att aldrig visa dem igen)

Jag visade min renrasiga pudel två gånger, en gång som unghund och en gång som vuxen. Men jag har egentligen inget som helst utställningsintresse, vill egentligen inte stötta utställningar och den utveckling som de verkar ha i vissa raser, och hade föredragit om det fanns typ exteriörbedömning eller liknande för att bara kunna se att se ser okej ut, och få reda på deras för- och nackdelar exteriört (i stil med hästarna, där jag nu ska visa mina två ungponnyer på sommarpremiering, för att få en bild av hur de ser ut och för att kunna utvärdera aveln av föräldrarna - men jag räknar med att aldrig visa dem igen)
Rasklubbarna brukar anordna sånt. Jag ska själv på rasspecialen för västgötaspets nu i helgen. Vi ska göra vallanlagstest och extriörbeskrivning.

Funderar ibland på att åka o ställa Knut bara för att. Vet iofs han kommer dömmas ner för hull bland annat.

Vet hur det var när vi ställde settrarna 🙃 Våra var jaktsettrar bland utställningsvarianten
Själv åker jag på utställning ibland lite av samma anledning, för att visa upp en annan typ än den som vanligtvis vinner. Men jag väljer då mina domare väl (förutom när det krävs utställning för någon annan meritering, tex lure coursing).

För rätt domare kan mina seniorer få CK, men Lily har aldrig fått bättre än ett Very good. Och Lily är den snyggaste här hemma. Men även på saluki så finns det uppfödare som bara ställer ut under vinterhalvåret och då "göder upp" hundarna, och så håller de hundarna i toppkondition under lure coursing-säsongen. Så det är inte bara så att det är skillnad i konstruktionen på de flesta saluki som vinner på utställning och mina hundar, även hullet skiljer. Och vi är flera som fått kritik med "för mycket muskler" :rolleyes:

Precis, jag gnällde över Gissas ca 500g för mycket .
Floki fick höra att han var det smalaste veterinären sett på länge när vi var där idag pga att hon ser så mycket otroligt feta hundar i Stockholm. Ser det rätt ofta på promenader, tror nog bara att det är jaktlabbarna och vinthundarna som inte är feta i mitt område. Känns som att det blir mer och mer normaliserat, speciellt om man nu premierar den här typen av fetma på utställningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Aktiva ledarhundar (utbruten från Oseriös avel 2023)
  • Oseriös avel 2022
  • Alaskan malamute

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka