Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

Den tiken var inte mumma om man säger så...
Alla deras hundar verkar se ut så. Jag hittade dem på FB. Här är en mer normal bild på "Roy".
Samtliga hundar har sådana där hemska hängande ansikten också. Sedan när har en schäfer dregelläppar?
1786129973357.webp

Hundarna verkar vara polska baserat på namnen(det är även där ägaren till hanen bor) Annonstexten är uppenbart översatt och lite svår att förstå, men det är ikryssat att valparna är registrerade i kennelklubben här i UK. Kullen finns i Glasgow.

Dom verkar gilla det extrema där i Polen, många av dom värsta labbar jag sett har också kommit därifrån. :(

Nej att det är fel på pälsen har jag inte skrivit. Jag vet inte om det uppfattades som det? Men det är inte alls det jag menar, de har något mer päls överlag bara, och jo det ger skillnad.

För mig som rakar mina hundar flera gånger om året så är det här väldigt självklart. Det är ENORM skillnad på mina hundar som klippt/oklippt, även om pälsen som oklippt bara är 5 mm.

Jag har aldrig sett någon normalviktig, du får jättegärna visa bild om du vill såklart. Men jag förstår om du inte är bekväm med det också :)
Musti_group_outdoor_lifestyle_labrador-3__1_.jpg

Normalviktig showlabbe

Jag har hållit på med både halvblod och kallblod i över 40 år, jag utgår ifrån mig personliga erfarenhet vilken storlek de drar på skydd men även när de känns igenom för hand.

Vi kan ju fråga @skogaliten som föder upp nordsvenskar om de har lika grova ben som halvblod eller grövre?

Den nordsvenska brukshästen kännetecknas av sina kraftiga, väl dimensionerade och starka ben med breda ledgångar och välutvecklade senor. Denna robusta benstruktur gör rasen till en extremt hållbar och stark arbetshäst. [1, 2, 3]

Benens anatomiska egenskaper
    • Grova leder: Breda och starka ledgångar som tål hög belastning.
    • Hovskägg: Rikligt och grovt skyddshår runt hovarna.
    • Skenbensomfång: Markant grövre än hos lättare hästraser.
    • Hovkvalitet: Naturligt hårda, starka och motståndskraftiga hovar. [1, 2, 3]
Ja, nordsvenskarna har "grövre skelett" och ben än hästar av halvblodstyp.

Man mäter faktiskt ben och ledgångar på premieringarna...

Ja, nordsvenskarna har "grövre skelett" och ben än hästar av halvblodstyp.

Man mäter faktiskt ben och ledgångar på premieringarna...
Men mätningen sker med päls fortfarande. Visst kanske de är lite grövre, men inte i närheten av så mycket som det ser ut vid första anblicken.

Sen finns det givetvis både gracilare och grövre exemplar av båda raser. Men det jag menar är att skillnaden inte alls är så stor som det ser ut med päls.

Men mätningen sker med päls fortfarande. Visst kanske de är lite grövre, men inte i närheten av så mycket som det ser ut vid första anblicken.

Sen finns det givetvis både gracilare och grövre exemplar av båda raser. Men det jag menar är att skillnaden inte alls är så stor som det ser ut med päls.
Det är där det är kort hår där man mäter benen.
Det är faktiskt stor skillnad på benverket hos en genomsnittlig NSV brukshäst och en genomsnittligt ridhäst av halvblodstyp.

Det finns statistik att läsa sedan 100 år i respektive rasers stamböcker.

Det är där det är kort hår där man mäter benen.
Det är faktiskt stor skillnad på benverket hos en genomsnittlig NSV brukshäst och en genomsnittligt ridhäst av halvblodstyp.

Det finns statistik att läsa sedan 100 år i respektive rasers stamböcker.
Det är inte lika kort hår som på tex en varmblodig häst. Och statistiken är fortfarande mätt med päls.

Jag har själv sett förvandlingen mellan fullpälsad och rakad, det försvinner hur mycket som helst. Hästägaren var enormt förvånad över hur benet såg ut utan päls och sa själv att det inte är mycket tjockare än hennes halvblod hemma.

Har ingen av er gått från långt hår till kortklippt och behövt köpa ny (mindre hjälm tex? Jag har det och då har jag extremt tunnt hår.

Förlåt, men jag förstår verkligen inte logiken här. Hur kan pälsen inte ta plats menar ni? Rent fysiologiskt, hur upptar päls noll plats?

Det är inte lika kort hår som på tex en varmblodig häst. Och statistiken är fortfarande mätt med päls.

Jag har själv sett förvandlingen mellan fullpälsad och rakad, det försvinner hur mycket som helst. Hästägaren var enormt förvånad över hur benet såg ut utan päls och sa själv att det inte är mycket tjockare än hennes halvblod hemma.

Har ingen av er gått från långt hår till kortklippt och behövt köpa ny (mindre hjälm tex? Jag har det och då har jag extremt tunnt hår.

Förlåt, men jag förstår verkligen inte logiken här. Hur kan pälsen inte ta plats menar ni? Rent fysiologiskt, hur upptar päls noll plats?
Självklart tar pälsen plats, men benen är inte lika grova på ett halvblod som på ett kallblod oavsett behåring. Isf är araber lika grova som ardennrar? Det är bara pälsen som skiljer. :angel:

Jag har blivit tvungen att klippa bort pälsen när jag hade min grova kallblodstravare pga skabb i stallet. Han hade fortfarande betydlig grövre ben än halvblod.

Även mitt kallblod hade mycket grövre ben än kompisen ganska grova halvblod både med o utan päls. De e som när jag mäter min malamuteblandnings halsomfång, lägger jag bara måttbandet på pälsen så har han säkert 65 i halsband men drar jag åt de så pälsen lägger sej för o få rätt mått så har han typ 50 i halsband. Pälsen lägger sej ju ner om man mäter korrekt vilket innebär att statistiken stämmer oavsett päls eller ej.

Jag har då aldrig behövt byta storlek på ridhjälm för att jag klippt mej eller tunnat ut mitt hår vilket jag gjort i perioder eller för den delen haft löshår också i perioder.

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...
  • Kai Ken

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026