Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

Fick nytt försäkringsbrev från Folksam. Tydligen ser dom att aveln inte förbättras och lägger in fler begränsningar.

Så här står det:
Då vi ser att dagens avel inte bidrar till friskare hundar, behöver vi utöka den rasspecifika begränsningen som idag gäller undersökning, behandling eller operation av luftstrupe, mjuka gommen, näsborrar eller förträngningar i svalget med följande:
•Utökning av raser. Begränsningen utökas till att även omfatta shih-tzu och pekingese.
Begränsningen gäller sedan tidigare för raserna bostonterrier, engelsk- och fransk
bulldogg samt mops.
•Ingen ersättning för blandningar mellan dessa raser:
- bostonterrier
- engelsk bulldogg
- fransk bulldogg
- mops
- pekignese
- shih-tzu
•Utökning av diagnoser och ingrepp. Begränsningen utökas till att även omfatta följande diagnoser och ingrepp:
- hiatusbråck
- aspirationspneumoni
- operation av nos – och svansvecksplastik

Begränsningen gäller sedan tidigare för undersökning, behandling eller operation av
luftstrupe, mjuka gommen, näsborrar eller förträngningar i svalget.

~~~~

Kommer detta hjälpa aveln framåt tror ni om fler försäkringsbolag vägrar ersätta vissa saker eller kommer folk bara låta bli att söka vård för hundarna som har dessa problem?
Ja jag tror 100 procent på detta. Mycket bra.

Man undrar ju om ögonen ens skulle gå att rädda med operation. Förmodligen går hon omkring med kronisk smärta och irritation samt nedsatt syn.
Kanske, kanske inte. Det kan hända att hon faktiskt inte har problem med ögonen, men med så djupt liggande ögon så är risken stor att det om inte annat KAN BLI problem med ögonen. Att operera i förebyggande syfte är dock inte riskfritt då det handlar om en ansiktlyftning för att rätta till något. En operation som kräver stor skicklighet och erfarenhet av veterinären för att inte sabba hunden helt och hållet.

Den här stackars, stackars chowtiken. :(
Visst sjutton är det dags att ta ansvaret att klippa, operera ögonen och sterilisera innan man säljer??
Jag undrar hur många problembeteenden som beror på att hon har ont, inte kan se och är allmänt obekväm.

"Looking for a loving new home for my 4-year-old red Chow Chow girl, Goldie.
Due to a change in my job and lack of time, I need to find her a quiet and caring home. She would suit an older person or a calm couple, preferably with no children.
Goldie likes peace and quiet, enjoys her own space, and prefers short walks. She also needs regular eye care due to her deeply set eyes.
Goldie is KC registered, but she will be rehomed as a pet only and will not come with her papers. No breeders, please."

Visa bifogad fil 186711
Absolut en övertypad tik, men i övrigt så ser jag mest en hund som har en väldigt otypisk lockig päls. Behov av klippning ser jag inte, men helt klart skulle hon se bättre ut efter ett bad och en ordentlig genomkamning av pälsen.
Ingenstans ser jag att tiken har några problembeteenden, om man inte väljer att se det som ett problembeteende att man söker ett hem utan småbarn (kanske är tiken inte van vid barn, kanske trivs hon bäst i ett hem där det inte är stoj och liv av aktiva barn – jag tycker det är bra att man är ärlig med detta, så ingen köper en nallebjörn som leksak åt sina barn).

Hon kan absolut ha allvarligare problem med ögonen, men det kan även vara lindriga problem där daglig skötsel räcker för att hon ska må bra.

Jag har levt med denna ras i nästan 40 år och har haft alla typer av hundar utseendemässigt. Min första hade problem med ögonen och jag har haft ett par till som fått det efter en ögonskada, men jag har även haft sådana som typ sett ut som denna i huvudet helt utan minsta ögonproblem.

Bilden visar inte en vacker chow chow och i utställningsringen så hade hon inte fått några högre priser, men inom rasen finns en bred variation av olika typer. Det är bra att hon inte ska gå i avel, men det enda som kan garantera det är ju en kastrering. Dock ska man då veta att en kastrering kommer att ge tiken en otroligt ful, ej funktionell och svårskött päls och risk för viktuppgång, något som inte är nyttigt om det skulle vara så att hon har dåliga leder.

Det har inte haft effekt hittills, så jag tror inte det kommer ha det på shih-tzu heller.

Jag tänker att det är raser jag direkt sorterar bort inför nästa hund. Frisk är det som står högst på listan jämte passa min livsstil, jag vill inte medvetet köpa en hund som kan drabbas av sånt. Jag tror inte aveln ändras men att det blir svårare att hitta köpare. Kollegan som haft fralla säger aldrig igen, den var hyfsat frisk (allergier och döv) men ORON fanns där hela tiden.

Jag tänker att det är raser jag direkt sorterar bort inför nästa hund. Frisk är det som står högst på listan jämte passa min livsstil, jag vill inte medvetet köpa en hund som kan drabbas av sånt. Jag tror inte aveln ändras men att det blir svårare att hitta köpare. Kollegan som haft fralla säger aldrig igen, den var hyfsat frisk (allergier och döv) men ORON fanns där hela tiden.
Jag har varit med på ett par rasklubbsmöten för Shih-tzu där de nya BOAS-testen diskuterats och där har inställningen överlag varit mycket positiv. Men vad det sen innebär i praktiken är ju något helt annat. Jag vet att det pratats om att inte tillåta avel på något över 1 men jag tycker rimligen att 0 bör vara gränsen.

Nästa hund kommer bli av annan ras även för mig. Våran har inga problem alls när det kommer till detta men som du säger, oron finns ju där oavsett. Det är synd för det är verkligen underbara små hundar. Ett tag funderade jag på om man på något sätt kunde engagera sig för att vara delaktig i att driva aveln mot ett sunt håll (inte bara när det gäller BOAS) men det känns också som ett lite väl stort projekt om det ens skulle ha effekt.

Jag har varit med på ett par rasklubbsmöten för Shih-tzu där de nya BOAS-testen diskuterats och där har inställningen överlag varit mycket positiv. Men vad det sen innebär i praktiken är ju något helt annat. Jag vet att det pratats om att inte tillåta avel på något över 1 men jag tycker rimligen att 0 bör vara gränsen.

Nästa hund kommer bli av annan ras även för mig. Våran har inga problem alls när det kommer till detta men som du säger, oron finns ju där oavsett. Det är synd för det är verkligen underbara små hundar. Ett tag funderade jag på om man på något sätt kunde engagera sig för att vara delaktig i att driva aveln mot ett sunt håll (inte bara när det gäller BOAS) men det känns också som ett lite väl stort projekt om det ens skulle ha effekt.
Jag pratade med en uppfödare till Shih-tsu som hävdade att den rasen inte hade några problem med ansikte eller andning alls. Fullständigt huvudet i sanden. Hon ansåg att BOAS test inte ens skulle göras på Shih-tsu.

Jag pratade med en uppfödare till Shih-tsu som hävdade att den rasen inte hade några problem med ansikte eller andning alls. Fullständigt huvudet i sanden. Hon ansåg att BOAS test inte ens skulle göras på Shih-tsu.
Det är ju just den inställningen som är problemet tyvärr. Klart det inte alls är lika illa som typ mopsen men det är ju dels en rätt låg ribba att lägga och det är klart problemen finns, man hör och ser ju på vissa individer att de såklart påverkas.

Jag tror tyvärr det är lätt för vissa som varit i samma ras länge att bli hemmablinda också. Mopsordern tillhör ju SDHK och ibland när man hör vissa prata där blir man ju rent mörkrädd..

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...
  • Kai Ken

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat