Bukefalos 28 år!

När jag har frågat på en ostaffär (Norins i Linköping) så brukar svaret bli en vitmögelost, en blå- eller grönmögelost, en kittost och en lite hårdare typ getost av något slag. Lite olika kex och småburkar med marmelad typ päron och fikon samt lite frukt.
Om det ska vara barn med så brukar mini babybel vara populära. :)
 
När jag har frågat på en ostaffär (Norins i Linköping) så brukar svaret bli en vitmögelost, en blå- eller grönmögelost, en kittost och en lite hårdare typ getost av något slag. Lite olika kex och småburkar med marmelad typ päron och fikon samt lite frukt.
Om det ska vara barn med så brukar mini babybel vara populära. :)

Får nästan springa in på Norins i morgon om de har öppet. :)
 
Tack hörrni för alla tips! :)
Nu har jag skrivit en lång lista till mannen min så får han själv välja vad han vill inhandla. :D
 
Jag är inte så förtjust i mögelostar, med ett undantag; brillat savarin :love:

Och chèvre är fantastiskt gott upphettad :love: men på ostbricka :yuck:
 
Jag gillar inte blåmögelost och kan inte äta någon ost med getmjölk i. Kan ha svårt om det är mycket fårmjölk också,

Jag brukar välja Brie de meux, fransk bondost (vet inte exakt vad sorten heter men finns alltid i delin på min Ica maxi) samt någon mer lagrad typ engelsk cheddar eller manchego (sistnämnda dock inte alla sorter).
Inland är Gruyere med och ibland Morbier.
Köper jag en färskost också tycker jag att Boursin med vitlök är godast!
 
Jag är inte så förtjust i mögelostar, med ett undantag; brillat savarin :love:

Och chèvre är fantastiskt gott upphettad :love: men på ostbricka :yuck:
Har inside information om att det är drottning Silvias favorit också:D. Ostbricka kan ju vara allt från ett halvt smörgåsbord till min personliga favorit; En liten bit Appenzeller och Amarone :d.
 
Och om vi ska tala färskost har jag hittat en ny favorit;
Image.aspx
 
Jag vill ha Västerbotten, Bergader blu och fikon- och lagerbladsmarmelad på min ostbricka. Det räcker så för mig. :)
 
Jag blir lite chockad över att ingen har nämnt valnötsost, det är ju något fantastiskt gott :d
Jag vill gärna ha en brie, en fin cheddarost och en färskost med typ vitlök och örter samt valnötsost såklart.
Blåmögelost är fint i mindre mängder på pepparkaka och chévre i rödbetssallad, men nja dom hör inte hemma på min ostbrickan :p
 
Ska jag gå till ostbutiker så serveras:
Viktigast är en Vacherin Mont d'Or eller en Langres. Fantastiskt till en bra cider eller champagne om man hellre vill :d

Sen en Gryuère, som måste matchas med rätt marmelad.

Och till sist en Farmhouse Cheddar, när man snäppt upp cidern litegrann. :heart

Bra chark, oliver och päron är givet till.

Min ostsmak är inte så raffinerad, blått och grönt mögel smakar just mögligt och chèvre?? :wtf:
 
Ni allvetare, hur vet man att ett fikon är ätmoget? De ser så olika ut i butiken så jag vet inte vilka man ska ta. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 428
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 803
Senast: Fetaost
·
Äldre Jag skulle behöva tips till ikväll på god smakrik hårdost eller liknande som passar bra med lite marmelad till! Äter det gärna på...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Smulu
·
Trädgård & Växter Efter otaliga misslyckade försök vänder jag mig nu till Buke för lite experttips. Som en person som gärna lagar mat har tanken om en...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp