Öster om Vänern

Bukefalos 30 år!

Jag och min man har suttit fast I en dyr kommun i ganska många år nu på grund av bonusbarn. På grund av att kommunen är så dyr är vi trångbodda och vi drömmer om lite större ytor att bo på. Nu är bonusbarnen större och det är inte många år kvar tills vi inte längre är bundna att bo nära deras mamma. Innan har vi alltid pratat om att flytta till min mans hemstad men på grund av vissa händelser har vi börjat tänka om. Efter att i så många år varit bundna av en annan vuxen känns friheten som stundar helt fantastiskt och vi har börjat fundera på att flytta till ett ställe utan anknytning för nån av oss. Sverige är ju otroligt vackert på många ställen.

Båda vill bo på pendlingsavstånd till en lite större ort men ha tillgång till sjöar och skog. Gärna lite känsla av vildmark. Vi gillar snö och skidåkning men även vandring. Tycker inte om risiga skogar man inte kan gå i. Gärna kuperat landskap. Min man har drömt om att bo mot norska gränsen med tillgång till fjällkedjan men där finns ju inte någon större ort. Jag vill inte ha en för svår odlingszon heller.

För några somrar sedan hade vi en mini semester runt trollhättan och Vänersborg. Jag tyckte verkligen om naturen där. Vi vandrade på vargberget och det var vackert. Trollhättan kändes som en tillräckligt stor stad för att kunna erbjuda arbetstillfällen?

Jag har hört mycket gott om Karlstad men faktiskt inte varit där själv. Såg att Karlstad också verkar vara en dyrare ort. Hur är det att bo väster om Karlstad?

Nån som bor i dessa trakter och kan berätta lite? Hur ser arbetsmarknaden ut? Finns det skidåkning på närmare håll? Hur är det med snö på vintrarna? Mygg på somrarna? Vilken odlingszon är det? Hur är folket?

Jag kommer själv från Skåne ursprungligen och har svårt för småorterna i Skåne då jag tycker att folk är för vanligt med otrevliga och rasistiska människor där och det är något jag gärna kommer bort från. Särskilt som vi är en mixad familj och min man och barn inte ser svenska ut. Min man är norrlänning och där upplever jag att folk generellt är trevligare än i Skåne.

Har ni några tips?
Menar du öster om Vänern? Isåfall går väl varken Trollhättan eller Dalsland in under det? Jag tycker Dalsland är fint men kanske inte skulle välja att bo där själv. Skulle också föredra lite större städer, tex Karlstad som är trevligt, och går att pendla hyfsat smidigt över dagen till både Stockholm, Oslo och Göteborg. Örebro tycker jag är fint i stadskärnan. Vill man ha mer snösäkert är det faktiskt helt ok snösäkerhet från Ulricehamn och neråt, både Borås, Tranemo och Ulricehamn har bra med snö för längdskidor de flesta vintrar, isaberg och Ulricehamn är bra alpinanläggningar för breddgraden och finns mycket aktivitet även sommartid för cykling. Ulricehamn är en väldigt mysig stad tycker jag, den stora nackdelen är väl att det inte finns någon riktigt bra tågförbindelse (gäller ju Borås och tex Jönköping som jag också tycker är en trevlig stad också) Borås och Jönköping ska väl få bättre kommunikationer men det känns som det kommer ta ett tag..
Östersund är inte ett alternativ?

Angående utförsåkning och Kristinehamn så finns ju Branäs inom hyfsat avstånd, dit åkte vi när jag växte upp.
Ja det är ju otroligt stor skillnad på avstånd till skidåkning. Från de delarna av Värmland är man ju om väglaget är hyfsat i Sälen på 3 timmar, och i Härjedalsfjällen på 5,5. För oss är det 9 h upp till Härjedalen, blir alltid en övernattning på vägen om jag kör själv.

Menar du öster om Vänern? Isåfall går väl varken Trollhättan eller Dalsland in under det? Jag tycker Dalsland är fint men kanske inte skulle välja att bo där själv. Skulle också föredra lite större städer, tex Karlstad som är trevligt, och går att pendla hyfsat smidigt över dagen till både Stockholm, Oslo och Göteborg. Örebro tycker jag är fint i stadskärnan. Vill man ha mer snösäkert är det faktiskt helt ok snösäkerhet från Ulricehamn och neråt, både Borås, Tranemo och Ulricehamn har bra med snö för längdskidor de flesta vintrar, isaberg och Ulricehamn är bra alpinanläggningar för breddgraden och finns mycket aktivitet även sommartid för cykling. Ulricehamn är en väldigt mysig stad tycker jag, den stora nackdelen är väl att det inte finns någon riktigt bra tågförbindelse (gäller ju Borås och tex Jönköping som jag också tycker är en trevlig stad också) Borås och Jönköping ska väl få bättre kommunikationer men det känns som det kommer ta ett tag..
Vi har sommarstuga utanför Ulricehamn som jag bodde i tidigare. Håller med om att det är en fin omgivning och att det är mycket skidor däromkring. Världscupen har ju ibland tävling i Ulricehamn på Lassalyckan ☺️

Slänger också in Norrköping som ett alternativ som faktiskt ligger öster om Vänern 🤣. Alpinsporten är stor och välorganiserad och det är ofta ett gäng åkare som kommer in på skidgymnasiet, stan i sig är ju lite platt och lite ful i stadskärnan men finns otroligt fin natur ffa öster/norrut upp mot Åby/katrineholm och Kolmården som också brukar ha bra längdspår. Bra kommunikationer till flera större städer (både Nyköping, Linköping, Katrineholm (kanske inte större stad..) nås inom en timme med kollektivtrafik.

Och gällande mygg... det har vi mycket. Även knott. Varierar ju lite beroende på hur nära vatten, hur öppet osv, men jag känner inte till något ställe i Dalsland där det inte finns mycket mygg. Jag brukar ha sjal på kvällen på sommaren pga knott och mygg. En av ganska få saker jag saknar från SkSkåne.
Ok. Då går nog Dalsland bort. Jag har svårt att njuta av naturen när man är helt täckt av mygg. Tror jag blivit knäpp av att bo i det långa stunder. Att åka några dagar i inlandet i Västerbotten går bra. Men myggen sänker ändå upplevelsen.. Bra info! 👌

Karlstad är toppen! Men jag är såklart partisk 😊 Har ni kollat på Sunne? Mysig liten stad med fin natur och trevlig stadskärna. Och nära till Karlstad.
Sunne ser ju intressant ut! Vacker natur och där verkar ju finnas möjlighet att köpa en liten gård också. Känns det väldigt ödsligt att bo där? Hur är det med mygg? Börjar inse hur viktigt det är med mygge för mig :laugh:

Det är väldigt lätt att pendla både till Karlstad och Karlskoga. Någon enstaka känner jag som även pendlar till Örebro och Filipstad och Storfors. Vintrarna är sådär medel. Men det finns längdspår med konstsnö när det är för lite vanlig snö. Det heter Hultets frilufsgård och har löprundor och skidspår bastu och väldigt kantarellsäker skog. Mygg har jag inte ens tänkt på och jag frågade runt här på jobbet och vi bedömer att det är rätt myggfritt. Jättebra att ni åker och tittar det är fint här. Jag hjälper gärna till. Ett stort intresse här i staden är att ha båt. Jättefin skärgård och massor med fina öar att upptäcka. Det går även badbåt hela sommaren till lite fina ställen så man kan göra utflykter på sjön även om man inte har egen båt.
Badplatser finns flera nära staden också. Det är även lätt att vara hästägare här med flera bra anläggningar och ridskola.
Det finns många fina vandringsleder. Järnleden tex
Kristinehamn med omnejd börjar kännas mycket intressant! Väldigt många vackra hus och husen verkar välskötta. Vi är inga båtmänniskor men Vänern är ju kul då man upplever den som havet men utan nackdelarna med saltvatten och illaluktande tång. Min sons första dopp utomhus skedde i Vänern!

Hur är skolorna? Vi har ju 4 barn i åldern dagis till högstadie. Så alla årskurser även gymnasium är ju viktigt för oss. Gillar verkligen att det går att ta sig både till Örebro och Karlstad. Karlstad har jag hört mycket gott om och Örebro har jag varit en hel del i och gillar staden. Finns det några områden man ska undvika?

Vi kommer bila Örebro, längs med Vänerns norra sida och sen ner för VÄSTRA :laugh: sidan. Kommer helt klart spendera en dag i Kristinehamn. Jag har blivit booli missbrukare

Välkommen till Västernorrland :)

Här finns billiga boenden, snö, hav, sjöar, berg och skog. Massor med snö dessutom. Beroende på var du bor finns Sundsvall och Örnsköldsvik. Skidåkning finns i alla dess former. Gillar man att surfa finns det dessutom fantastisk surfing utanför Härnösand.
Örnsköldsvik är helt klart på kartan. Min man lyfter gärna staden som ett starkt alternativ. Det känns roligt att frigöra sig från tanken att vi måste bo i en av dessa två (dyra kommuner) Sverige har så mycket att erbjuda och har så många vackra platser.

Sunne ser ju intressant ut! Vacker natur och där verkar ju finnas möjlighet att köpa en liten gård också. Känns det väldigt ödsligt att bo där? Hur är det med mygg? Börjar inse hur viktigt det är med mygge för mig :laugh:

Jag bor i Karlstad kommun så kan inte uttala mig om hur det är att bo i Sunne tyvärr. Har bara varit där på små dagatripper och slås alltid av hur fint det är. Gårdar lär det finnas gott om 😊 Men mygg och ödslighet kan jag inte svara på dessvärre..

Vi semestrade en dag i Norrköping och jag slogs snarare av hur otroligt vacker stadskärna det var där runt kanalen och de gamla fabrikerna.
Ja den delen är fin, den delen man liksom vistas i (handlar etc) är rätt ful. Men de har verkligen gjort det bästa av strömmen. Bodde där 5 år när det hände väldigt mycket, kändes som det var en helt annan stad jag lämnade än den jag kom till. Bara varit där en gång sen jag flyttade men det händer mycket även ner mot stationsområdet, de har nog en bra stadsarkitekt :)

Jag bor i Karlstad kommun så kan inte uttala mig om hur det är att bo i Sunne tyvärr. Har bara varit där på små dagatripper och slås alltid av hur fint det är. Gårdar lär det finnas gott om 😊 Men mygg och ödslighet kan jag inte svara på dessvärre..
Det jag tycker verkar jobbigt med att bo i Sunne (och resterande orter längs med e45) är den enorma trafiken som går mitt igenom staden/samhället en stor del av året. Tänkt på det varje gång jag är en del av den trafiken, att det måste vara skitjobbigt att vara beroende av den här utfarten och vägen som inte sväljer den trafik som faktiskt är..

Vi semestrade en dag i Norrköping och jag slogs snarare av hur otroligt vacker stadskärna det var där runt kanalen och de gamla fabrikerna.
Och håller med som någon skrev tidigare i tråden, alla dagar Vänersborg före Trollhättan. Både pga trafiken och läget, men också . Det är ju typ samma stad men Vänersborg är nog lite säkrare och mysigare också.

Det jag tycker verkar jobbigt med att bo i Sunne (och resterande orter längs med e45) är den enorma trafiken som går mitt igenom staden/samhället en stor del av året. Tänkt på det varje gång jag är en del av den trafiken, att det måste vara skitjobbigt att vara beroende av den här utfarten och vägen som inte sväljer den trafik som faktiskt är..
Sån information är ju väldigt bra. Det är ju sånt man inte ser för än man är där mycket.

Liknande trådar

• Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?
  • Om det skiter sig, en tråd om planering
  • Flytt till Malmö
  • Parkering i Malmö City?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Webinarier/minikurser

Barn