Otäck sjukdom...:(

K

kanin_ungar

Hej!snälla om non kan svara på min fråga så är jag tacksam.

Jag har haft 2 kaniner men dem är döda och det är där frågan kommer hur dog dom.vi hittade dem nämligen bara liggandes där.Dem var jätte friska men sedan den dagen dem dog så var de jätte trötta....

men det otäcka är att innan det så hade grannen ringt och undrat om det var vår kanin som låg död på deras tomt.men nej det var det inte det vara en vildkanin.efter ungefär två veckor så dog min ena kanin.vi hoppades att min andra kanin inte skulle ha blivit smittad.det tog ungefär fem dagar och han var jätte pigg och glad.men den sjätte dagen blev han lite seg och halvdan.på kvällen när jag skulle gå ut till han låg han död.:(det tog ungefär en och en halv vecka sedan dog min kompis kanin.efter ennu en vecka dog min andra kompis kanin ochså av samma symptom båda två.det dröjde inte länge förens en annans två kaniner dog av samma symtom och hon bor unge fär 50 m ifrån mig.och sedan har vi hittat 3 döda kaniner på min skola..bara ligganes som alla andra kaniner har gjort...skumt eller hur vet nogon vad det är för sjukdom eller vi tror ialla fall att det är en sjukdom efter som det är så många kaniner som har dött på typ 2 månader.:mad:men det värsta är att det inte går att rädda de stackars små...:(:cry:så snälla berätta om ni vet nogonting ...och en sak till...det är inte kaninpestenför dens symptom är att den får bölder och variga sår...så de är det inte...

PS:ursäkta det långa inlägget...:bump:
[COLOR="DarkOrange[COLOR]
 
Sv: Otäck sjukdom...:(

Jag skulle gissa på att det är fall av RVHD (kaningulsot).
Såhär står det om just RVHD på kanin-net:

"RVHD
Rabbit Viral Haemorragic Disease (även kallad "kaningulsot") är en mycket smittsam sjukdom som förekommer hos tama och vilda kaniner med hög dödlighet. Orsakas av ett virus som ger invärtes blödande lever och njurar. Dräktiga och digivande djur är mest känsliga, därefter andra vuxna djur. Unga kaniner under 2 månaders ålder är mest motståndskraftiga. Inkubationstiden är 24-72 timmar. Något som är vanligt är att man hittar kaniner döda utan att man sett något tecken på sjukdom inom kretsen. I mer utdragna fall kan man se andnöd, svullna ögonlock, bukandning, snabb puls. Ibland ses ett blodfärgat näsflöde. Dödligheten uppgår till 90%. Infekterade kaniner som återhämtat sig kan bära viruset i åtminstone 4 veckor. Vaccin finns."
 
Sv: Otäck sjukdom...:(

"RVHD
Rabbit Viral Haemorragic Disease (även kallad "kaningulsot") är en mycket smittsam sjukdom som förekommer hos tama och vilda kaniner med hög dödlighet. Orsakas av ett virus som ger invärtes blödande lever och njurar. Dräktiga och digivande djur är mest känsliga, därefter andra vuxna djur. Unga kaniner under 2 månaders ålder är mest motståndskraftiga. Inkubationstiden är 24-72 timmar. Något som är vanligt är att man hittar kaniner döda utan att man sett något tecken på sjukdom inom kretsen. I mer utdragna fall kan man se andnöd, svullna ögonlock, bukandning, snabb puls. Ibland ses ett blodfärgat näsflöde. Dödligheten uppgår till 90%. Infekterade kaniner som återhämtat sig kan bära viruset i åtminstone 4 veckor. Vaccin finns."

o fy! Usch hoppas det inte sprider sig, låter inte som en trevlig sjukdom. Den verkar ju verka så fort så man inte hinner ta sig till veterinären innan djuret är dött :(
 
Sv: Otäck sjukdom...:(

o fy! Usch hoppas det inte sprider sig, låter inte som en trevlig sjukdom. Den verkar ju verka så fort så man inte hinner ta sig till veterinären innan djuret är dött :(

Det är av den anledningen man bör vaccinera sina kaniner emot RVHD och Myxomatos (kaninpest) om man bor där det finns mycket vildkaniner.

En nackdel med vaccin är att kaninen ändå kan vara smittbärare, utan att den själv blir sjuk.
Har man flera kaniner, så ska man se till att alla är vaccinerade och inte bara några stycken.
Då dessa sjukdomar kan sprida sig väldigt lätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Otäck sjukdom...:(

Oj, ärligt talat hade jag ingen aning om det :o .
Nu har ju jag mina kaniner inomhus, och vad jag vet finns det inte så mkt vildkaniner runtikring här.
Hur mkt kostar vacc?
 
Sv: Otäck sjukdom...:(

Har faktiskt ingen aning.
Ingen av mina är vaccinerade ännu, då det inte finns några vildkaniner här och jag inte är aktiv inom utställning ännu.
Men har för mig att det låg på 160kr eller någonting, om jag inte minns helt galet.
 
Sv: Otäck sjukdom...:(

så skönt, det var ju inga skyhöga summor! Får hoppas det kostar därikring, då kanske man tar och vaccinerar de man har ifall jag flyttar ut dem.

Är det du som hade den där ursöta mörka dvärgväduren till salu i höstas?
 
Sv: Otäck sjukdom...:(

Jajemensan, det är jag.
Och hon är fortfarande till salu.
Men det är lite OT, så funderar du över det kan du PM:a mig. :)
Så slipper tråden vandra iväg från det den egentligen handlar om. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 125
Senast: Berin
·
S
Katthälsa Nu finns inte min lilla vackra oriental bebis längre, han hann gå bort på min kudde, medans jag gick för att hämta hans mat, som jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 003
Senast: bengeten
·
M
Hästvård En av våra hästar har feber idag - igen. Det är tredje gången det inträffar och mellan varje feberperiod har det gått cirka tre veckor...
Svar
10
· Visningar
2 201
Senast: md5krist
·
Hästvård min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
15 456
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp