Otäckt med den nya reglen (Införsel)

Fraggel_Tess

Trådstartare
Jag tycker det är otäckt att vi ska lätta på reglerna för införsel av djur (hund och katt)

Vad har ni för åsikter kring detta?

Själv är jag väldigt emot det med tanke på vad det kan leda till. Har just nu lyssnat på radio där en veterinär pratat om riskerna. Man blir ju rädd!
 
I juni/juli kommer det bli defintivt lättare att ta med sig hundar/katter över gränserna.


Följande införselkrav att försvinna: friskintyg, vaccination mot leptospiros och valpsjuka samt registrering/tillstånd för registrerad importör. Jordbruksverket rekommenderar dock att djuret vaccineras mot leptospiros och valpsjuka för att förhindra att dessa sjukdomar förs in i Sverige.

Frågan är hur många i andra länder som kommer följa rekomendationen om vaccinering av leptospiros och valpsjuka.
 
Jag tycker också att det är väldigt otäckt :(
Är rädd för alla sjukdomar som kan (kommer att) komma hit. Jag skulle själv aldrig ta med mig hunden till de länder där "nya" sjukdomar finns.
 
Ja, det verkar ju märkligt.... men vi är kända nere på kontinenten, för att ha hårda regler i Sverige .
Vaccinerar man mot rabies kan man ju hoppas att människor har nog med sunt förnuft för att ge en kombination med lepto.
Men som du säger, folk gör nog bara det nödvändigaste....
Tar de alltså bort tillstånd för registrerad importör?
Då är det ju onödigt att jag förnyar min.....
 
Jag tror man kommer märka av konsekvenserna i Sverige om ett par år. Som veterinären sade i radion idag det är ju inte bara hundar det drabbar utan vanliga vilda djur i naturen också om det kommer in nya sjukdomar.
 
Vet inte riktigt hur det där funkar med import.

Kolla på Jordbruksverket det står allt om de nya reglerna där :)
 
Enligt min Vet så är detr något enstaka fall med valpsjuka någon gång om året. Detta drabbar enbart icke-vaccinerade. Så vaccinerar man sin hund mot det ska det inte vara någon fara alls.

Jag tycker inte att det är särskilt mycket lättare nu. Det är ju rabiesvaccinationerna alla vill komma undan, eftersom dom tar minst 6 månader att genomföra.

Men det ska bli skönt att slippa tillstånden, eftersom att dom kan ta så himla lång tid ibland. Kostar bara runt en femhundring sist jag kollade, så priset är inte farligt.

Förstår egentligen inte varför dom tar bort leptospirosen, eftersom man i nästan alla fall ger den ihop med rabiesen, och den måste man ju fortfarande ge.. Då kan dom lika gärna ha kvar kravet på lepton, i samband med rabiesvaccinationerna.
 
Jo givetvis vaccinerar man sin hund.

Men det finns alltid någon som fuskar som med allt annat.
Det finns många sjukdomar i andra länder som inte finns i Sverige. Med lättare regler är desto lättare för att nya sjukdomar sprida sig...
 
Självklart blir det så, det är ju naturligt. Men jag antar att dom som bestämt det här vill att folk ska resa mer med sina djur, få det liiite lättare att ta in nytt blod till aveln etc :)
 
Detta är vad som gäller från den tredje juli 2004:

ID-märkning med mikrochip eller en klart läslig tatuering,

vaccination mot rabies enligt vaccintillverkarens rekommendationer med ett vaccin godkänt av WHO (vaccination behövs ej vid direktinförsel från Storbritannien och Irland),

antikroppstest som utvisar minst 0,5 IE/ml rabiesantikroppar. Provet ska tas tidigast 120 dagar och senast 365 dagar efter senaste rabiesvaccination, d.v.s. med samma tidsfrister som i nuvarande regler (antikroppstest behövs ej vid direktinförsel från Storbritannien och Irland),

avmaskning mot dvärgbandmask (Echinococcus spp) utförd av veterinär med ett prazikvantelhaltigt preparat inom tio dagar före införseln. Pendlare mellan Sverige och Danmark kan även fortsättningsvis använda fyraveckorsintyg,

dokumentation i form av ett pass där behörig veterinär noterar alla nödvändiga åtgärder.



Pass kan bli väldigt bra om man utvecklar tanken. Det vill säga att hunden skall i passet vara lätt indentifierbar så att tullen lätt kan kontrellera att rätt hund förs över gränsen.

Jag tror inte att de nya reglerna är så farliga, man har väl bedömt smittläget och ansett att det inte är så farligt att det måste vara ett krav. De flesta hundar som är tävlings eller utställningshundar kommer säkerligen att fortsätta att vaccineras mot lepto (valpsjuka har de säkert redan).
 
Nu är bara frågan, vart får man hundpasset? Superbra att börja med det tycker jag!

Tycker även att man borde ha en teckning av hunden där, framifrån och från sidan för att visa dess specialla tecken om dom har några etc. Som hästpasset :)
 
Passen kommer troligen finnas hos veterinär. Jo, om det blir som med hästpasser så kan ju tullen ofta enbart genom att titta på hunden avgöra om det är rätt hund.
 
Min bror ska ta in en kuperad dobermann tik från England. Innan hunden lämnar England är det en massa papper som måste fyllas i och man måste ansöka om tillstånd (import tillstånd) hos Jordbruksverket om att få föra in en hund i Sverige. Lätt och billigt är det inte, men England är trots allt ett av de enklaste länderna att importera hund i från. Hunden slipper sitta i karantän när den kommer till Sverige. Hunden måste vara minst 13 veckor och grund vaccinerad innan den kommer till Sverige. Varför det är så lätt att föra in hund från England är att landet räknas som en ö och de kan på så sätt hålla koll på smitta o sjukdomar som eventuellt förs in i landet. Mycket man inte visste innan. Men visst e det skrämande när man hör att i en del länder finns rabies mm. Reser till Thailand en gång om året och där skulle jag aldrig få för mig att klappa en hund... lider när jag ser de stakars hundarna som kliar sig så att det blir öppna så i pälsen. Skabb och rabies är vanligt där. Tycker inte Sverige ska lätta på reglerna när det gäller att ta med hund på semester till annat land och ta med den hem igen, vet ju aldrig vad hund tar med sig hem.
 
Hur kommer det då sig att alla dobermannar i England är kuperade???
 
Skulle alla uppfödare bryta mot lagen? Tror inte det. :mad: Min bror ska köpa sin dobermann i från en av Englands bästa dobermann uppfödare så de vet nog vad de sysslar med. Hur skulle annars veterinären godkänna hunden vid en besiktningen.
 
min ena hund har pass. det ska finnas foto på hunden + att det finns att fylla i speciella kännetäcken.
 
Det är bara jag som tänker att kupering innebär både öron och svans, eller bara öron.

Jag insåg att dom fortfarande får kupera svansen där.
Fast jag tycker det är så fult med bara svansen, så jag förtränger det som en riktig kupering :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 834
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
489
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 810
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 028
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp