Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kan vända lite på det också. OM vi hade varit potentiella inbrottstjuvar eller något liknade finns det faktiskt en risk med att konfrontera. Inte helt sällan har människor som gör inbrott även våldsamma tendenser....
Tror inte den är så stor om det inte är under pågående stöldförsök.

Jag läste precis en artikel i tidningen och just grannars uppsikt är det mest avskräckande och före larm och hund.
 
Nej. Och det är ju det jag försöker förklara. Det var det som var obehagligt, och som inte alls kändes okej. Jag är ingen inbrottstjuv. Men för att bevisa det så måste jag vara villig att berätta EXAKT var jag bor och om jag äger/hur mitt hus... :crazy:? Det var ju det som var obehagligt. Inte att han helt generellt började prata med oss. Det är det många som gör.
Jag tycker du gjorde rätt som undrade varför han frågade; eftersom det kändes för ingående. Kanske tog han till sig det till en annan gång, kanske inte. Men nu förstår du ju iaf tanken bakom. Ta det inte personligt.
 
Återigen, det var ingen som tvingade er att svara.
Egentligen inte. Men han kom runt till min sida när jag redan hade satt mig i bilen och började sin frågerunda. Varje svar möttes med en ny fråga. Jag är väl alldeles för väluppfostrad för att låta bli att svara, tänker jag.... Och någonstans säger det väl mig att vi hade betraktats som VÄLDIGT misstänkta om vi hade smällt igen bildörren framför näsan på honom och åkt därifrån...

Jag tror ju att situationen kan upplevas som lite "trevlig" och "gullig" om man inte var där. Men kanske inte lika mysig om man faktiskt upplevde det. Om jag inte haft man och hund med mig hade jag nog faktiskt blivit rädd. Nu tyckte jag ju bara att det var allmänt otrevligt uppförande.
 
Red förbi den då nyinflyttade grannen - han talade om att det minsann var en skåpbil som åkt upp och parkerat bortanför gården. Och ägaren bodde minsann där och vad gjorde den här vad var det för någon osv, och vad gjorde den där vid flera tillfällen.
Det roliga var att det var jag som lagt in hinken i bilen och var och plockade lingon på vägen hem.
Har pratat med flera äldre damer, kan vi kalla dem, som inte vågar åka ut och plocka svamp längre för att de tycker det är så otäckt att vara så påpassade av de boende i området där de haft sina svampställen.
Jag tältade mycket förr - men glädjen försvann när det kommer folk och ska ifrågasätta varför jag "ska hållas här". På motfrågan om var jag annars skulle hållas så svarar de att det finns campingplatser där man kan betala för att få sätta upp sitt tält.
Det är ett problem med de som inte sköter sig ,med nedskräpning etc., men att det ska få nära en oginhet i vårt samhälle är beklagligt.
 
Egentligen inte. Men han kom runt till min sida när jag redan hade satt mig i bilen och började sin frågerunda. Varje svar möttes med en ny fråga. Jag är väl alldeles för väluppfostrad för att låta bli att svara, tänker jag.... Och någonstans säger det väl mig att vi hade betraktats som VÄLDIGT misstänkta om vi hade smällt igen bildörren framför näsan på honom och åkt därifrån...

Jag tror ju att situationen kan upplevas som lite "trevlig" och "gullig" om man inte var där. Men kanske inte lika mysig om man faktiskt upplevde det. Om jag inte haft man och hund med mig hade jag nog faktiskt blivit rädd. Nu tyckte jag ju bara att det var allmänt otrevligt uppförande.

Tro mig, jag har blivit ordentligt otrevligt bemött (initialt) när jag jobbat. Hittills har jag lyckats snacka runt dem, dvs fått dem att inse att jag inte är en tjuv (eller tjuvjägare) och de har blivit väldigt trevliga och gett mig användbar information.
 
När de pratade om grannsamverkan här i bygden så var det mer om att "se och iaktta samt synas". Man skulle inte fråga eller konfrontera, men man skulle tydligt visa att man sett samt kontakta någon granne eller liknande så man inte var själv om informationen. Något mer skulle man inte göra bara av att se främmande folk.
 
Red förbi den då nyinflyttade grannen - han talade om att det minsann var en skåpbil som åkt upp och parkerat bortanför gården. Och ägaren bodde minsann där och vad gjorde den här vad var det för någon osv, och vad gjorde den där vid flera tillfällen.
Det roliga var att det var jag som lagt in hinken i bilen och var och plockade lingon på vägen hem.
Har pratat med flera äldre damer, kan vi kalla dem, som inte vågar åka ut och plocka svamp längre för att de tycker det är så otäckt att vara så påpassade av de boende i området där de haft sina svampställen.
Jag tältade mycket förr - men glädjen försvann när det kommer folk och ska ifrågasätta varför jag "ska hållas här". På motfrågan om var jag annars skulle hållas så svarar de att det finns campingplatser där man kan betala för att få sätta upp sitt tält.
Det är ett problem med de som inte sköter sig ,med nedskräpning etc., men att det ska få nära en oginhet i vårt samhälle är beklagligt.
Jag håller med. Håll koll på mig på avstånd. Det gör ingenting. Men det känns som om allemansrätten försvinner undan för undan om folk blir misstänkta för brott, och ifrågasatta, så fort de är ute och rör sig i skog och mark. Jag förstör inget. Jag skräpar inte ner. Jag är inte högljudd. Och så vidare, och så vidare, och så vidare....
 
När de pratade om grannsamverkan här i bygden så var det mer om att "se och iaktta samt synas". Man skulle inte fråga eller konfrontera, men man skulle tydligt visa att man sett samt kontakta någon granne eller liknande så man inte var själv om informationen. Något mer skulle man inte göra bara av att se främmande folk.
Det låter vettigt och fullt normalt :) .
 
Red förbi den då nyinflyttade grannen - han talade om att det minsann var en skåpbil som åkt upp och parkerat bortanför gården. Och ägaren bodde minsann där och vad gjorde den här vad var det för någon osv, och vad gjorde den där vid flera tillfällen.
Det roliga var att det var jag som lagt in hinken i bilen och var och plockade lingon på vägen hem.
Har pratat med flera äldre damer, kan vi kalla dem, som inte vågar åka ut och plocka svamp längre för att de tycker det är så otäckt att vara så påpassade av de boende i området där de haft sina svampställen.
Jag tältade mycket förr - men glädjen försvann när det kommer folk och ska ifrågasätta varför jag "ska hållas här". På motfrågan om var jag annars skulle hållas så svarar de att det finns campingplatser där man kan betala för att få sätta upp sitt tält.
Det är ett problem med de som inte sköter sig ,med nedskräpning etc., men att det ska få nära en oginhet i vårt samhälle är beklagligt.
Jag kan hålla med men samtidigt är utsattheten för stölder inte heller kul och den har ökat enormt i vissa områden. Under de senaste tiotalet åren har vi i snitt haft 2-3 stöldförsök per år på vår gård, först när vi monterade övervakningskameror och spärrat av infarter har det minskat. Att jämföra med 2 mindre stölder under de åttio åren innan och då var det inte ens lås på dörrar varken till uthus eller mangårdsbyggnad.
 
Jag hade också stört mig på sånt!
Bodde på landet förut (inflyttad) och ibland höll jag på att bli galen på skvallermentaliteten. Folk snokar och har sig om ALLT. Inte för att de skulle erkänna det såklart.
Jag kan inte tycka att det bara handlar om trygghet, det är ett jäkla konstigt beteende som tycks vara helt normaliserat i den lilla subkulturen.

Har även varit med i en sån FB-grupp och mött samma otäcka stämning som flera andra beskriver. Idioter!
 
Jag förstår inte heller problemet. Gubben var osmidig men rädd om sig själv och sina grannar.

Du hade lätt kunnat reka efter lämplig plats att byta bil, vänta eller vad katten nu tjuvar gör ;)
Förstår inte vad problemet är, eller varför du fortsätter på samma spår efter 2 sidor som visar en annan sida av myntet. Vill du inte diskutera det så skriv dagbok?
 
Jag lovar att det är bra mycket mer obehagligt att bli utsatt för inbrott än att någon som vill förhindra fler inbrott frågar vem man är och vad man gör där. Senast vi hade inbrott ställde de sin bil så som du beskriver och sedan gick de på "promenad". De var här och rekade innan alltså men tyvärr var det ingen som såg dem som frågade dem då. Hade någon ifrågasatt vad de gjorde där så hade vi kanske sluppit det inbrottet.
 
Vi hade en lite speciell upplevelse i förrgår... Vi gillar att ta bilen, köra någon mil eller så i närområdet, stanna vid någon mysig liten väg/plats och ta ut hunden på promenad. För att se lite nytt i stället för att harva runt samma runda varje dag. Kul både oss och hunden, tycker vi. Häromdagen gjorde vi så. Körde på en grusväg och stannade till på en lämplig plats. Gick in på en skogsväg, som blev en mindre stig bredvid en sjö. Inte ett hus i sikte. På tillbakavägen möter vi en äldre man. Vi hejjar på varandra. När vi kommer ut till bilen ser vi ytterligare en skogsväg som vi vill prova innan vi kör hem igen. När vi kommer tillbaka ut står mannen där med sin cykel och väntar på oss. Förhöret börjar. "Är ni härifrån?" "Hyr ni en stuga, eller bor ni permanent?" Osv, osv, osv. Jag svarar så gott det går på alla hans frågor, utan att typ uppge min exakta hemadress. När gubben tydligen är nöjd börjar han vända och gå, då ställer jag motfrågan "Varför undrar du detta, om jag får fråga?" (tänker väl att ska han intervjua mig så är det väl ändå inte mer än rätt att jag får veta varför?). Jo, han bodde ju en bit bort på vägen, och de hade haft 5-6 inbrott på senaste tiden. Därför försöker han prata med alla som kommer till området.

Jag förstår desperationen och problemet, men inte är det väl rätt och riktigt att förhöra folk som kommer och går med sin hund i skog och mark?? Vi gjorde ju verkligen INGENTING som kunde uppfattas som misstänkt. Parkerade bilen helt öppet. Gick en runda i skogen på en stig där det inte fanns ett enda hus, eller en enda sak att stjäla. Det begås en hel del inbrott och stölder ute på landet tyvärr och, som sagt, jag förstår att folk blir hysteriska till slut. Men man kan väl inte misstänka varenda kotte som motionerar, flanerar, plockar svamp och bär, etc. Notera bilnumret om du vill, men att förhöra folk :crazy:???
Vi hade inbrott i vårt hus i början av juni. Inte på landet utan i ett villaområde. Min mans reaktion var att han ville stoppa varenda person som passerade förbi och fråga dem vilka de är och vad de gör. Jag reagerade inte likadant men jag förstår hans reaktion, och jag tror att jag förstår mannen du mötte. För honom finns inget värde i att ha dig där så han struntar i din upplevelse, han vill bara se om sitt område. Ganska logiskt.

Det är jättesvårt att skydda sig mot inbrott, och det är allt annat än roligt att bli utsatt. Både pga övergreppet att någon går in i ens privata sfär och för den ekonomiska skadan (hemförsäkringen har en väldigt begränsad täckning). Polisen menar att det viktigaste och mest effektiva för att förebygga inbrott är grannar som ser och hör, och visar att de ser och hör. Näst viktigast är att göra åtgärder för att hindra att tjuvarna kan ta sig in (lås och brytskydd).
 
Verkligen. Lynchstämningen är inte långt borta så fort någon stackare råkat köra fel.
Ungefär så, ja.

Jag hade också upplevt det TS beskriver som obehagligt. Man ser ju sådana där Grannsamverkanskyltar ibland. Jag blir alltid lite orolig för smärre lynchmobbar då.

Det har inget med stad/land att göra. Jag har samma känsla kring det i stadens villaområden som på landet.

Det där att folk kollar misstänksamt som utgångsläge.
 
Men jag har ALL förståelse för att man vill förhindra inbrott. Jag känner ju själv folk som har råkat illa ut. Vi har själva blivit av med lite småsaker, som t.ex. en bensindunk som stals ur vår carport på förra stället vi bodde på. Och, tror jag att jag redan har nämnt, så håller jag väl själv lite koll på saker och ting som händer i mitt område. Såklart. Men det är väldigt långt ifrån att jag hade ens funderat på att börja fråga folk som ställer sin bil och går ur den vad de gör, och var de kommer ifrån.
 
Som pokemon och ingress spelare är jag FULLT medveten om att det ser VÄLDIGT suspekt ut när jag åker/går/cyklar omkring i mina "hemtrakter" (dvs i stort sett hela storstockholm) dvs inte bara bostadsområden utan även "lantliga" områden... Men hade någon frågat hade jag verkligen förstått deras utfrågning... Det händer jättemkt här... Inbrott i typ allt som går att göra inbrott i... Jag håller helt sonika upp mina telefoner (eller bara ena) och visar att jag spelar pokemon (alt ingress)

Även om utfrågningen nu kändes obehaglig mm tycker jag ändå den va fullt berättigad.
Sen är det ju självklart så att man inte måste svara ... I ditt fall hade jag bara enkelt sagt "bor i området och använder olika platser att rasta min hund på för att ge både hunden och mej själv nya saker att titta på i skog och mark" hade det svaret inte varit ok för gubben hade det varit hans problem inte mitt egna... Hade han ändå haft invändningar mot detta hade jag helt enkelt hänvisat till allemansrätten och menat att det står mej fritt att gå var jag vill med min hund...

Men som sagt tror inte nån skulle komma så långt att jag skulle behöva "kontra" med de...
 
Jag har både en å flera gånger faktiskt fått frågan vad jag gör... i villaområden och som sagt visar bara telefonen med pokemon (ingress) och pratar lite om det sen går/åker jag vidare...
 
Jag hade, precis som @bettysmatte, tyckt att det var obehagligt och möjligen också blivit rädd av att utsättas för frågor/förhör på det sättet. Jag är ganska "privat" av mig och vill ogärna berätta en massa saker om vem jag är, vad jag gör och var jag bor för främmande människor...

Jag hade nog svarat något i stil med att "Jag tyckte det här verkade vara ett trevligt ställe att ta en promenad med hunden, så jag åkte hit och parkerade här. Nu har vi promenerat klart så nu skall vi åka hem."

På mer personliga frågor hade jag nog svarat att "Det vill jag inte gärna dela med mig av till människor jag inte känner, varför undrar du?"

Och ja, jag är en av de människor som inte gärna ger mig in i samtal med människor jag inte känner...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 053
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 136
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 840
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 132
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp