Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför denna misstänksamhet?
Människor tar kontakt överallt. Måste man ha ett formulär i fickan med frågor som är "godkända"

Vill du inte prata med folk du inte känner sedan tidigare?

Gudars, jag har fastnat flera gånger i skogen när jag jobbat :laugh: de flesta tycker det jag gör är spännande. Det har resulterat i att hela bygden vet vilken bil jag har och vem jag är. Underlättar jobbet något vansinnigt :up:
 
Hade ni varit inbrottstjuvar hade ni säkert sett området ur annan synvinkel. Då hade ni kanske inte tänkt att ni gjorde "ingenting" och att det "inte fanns något att se".

Jag har full förståelse för att någon börjar fråga, framförallt när det nu varit ett flertal inbrott där senaste tiden. Jag hade snarare blivit förvånad om personen inte hade tagit kontakt. Sedan ställer folk olika typer av frågor, beter sig på olika sätt osv men han gjorde nog sitt bästa för att försöka hålla lite koll på vilka som rör sig i området och det är ju verkligen inget att reagera negativt på.

Ja, det finns smidigare och mindre smidigare sätt att ta det på. Den här gubben kanske inte hörde till de smidigare :D
 
Kanske kan man sortera ut svaren i den här tråden till
1 lantisar sedan födsel
2 stadsbor eller ny-lantisar
:D


...för att jag tror att det är olika sätt att förhålla sig till sin bygd och hemvist?


Om något "nytt" händer så frågar man varann om det. Man kollar om nån köpt en ny bil så man vet att man ska hälsa när den kör förbi. Man vill veta om det flyttat in nån ny så vet vem man ska hälsa på (allt annat är oartigt) :) :) :)

Jag är "lantis" sedan födsel. Men även jag blir trött på den ständiga misstänksamheten ibland. Droppen som fick bägaren att rinna över var när rektorn fick ta emot hot för att flyktingbarnen som bor 100 meter ifrån mig skulle börja skolan.

Att jag blir trött på mentaliteten med jämna mellanrum betyder inte att jag inte värnar om mina grannar.
 
Varför denna misstänksamhet?
Människor tar kontakt överallt. Måste man ha ett formulär i fickan med frågor som är "godkända"

Vill du inte prata med folk du inte känner sedan tidigare?
Jodå, jag pratar gärna med okänt folk. Man får gärna kommentera min hund, säga något om vädret, eller annat kallprat. Men när det blir en väldigt ensidig utfrågning angående vad jag gör, var jag bor, hur min boendesituation ser ut, osv då känner jag att man har gått över gränsen.
 
Tycker inte heller att det var så konstigt att han pratade med er, alla har väl rätt att ställa frågor om man undrar över något? Sen om han inte var så smidig när han ställde frågorna är en annan sak, men jag har hittills inte tagit illa upp när jag blivit 'uppkollad' utan tycker det är bra att folk håller koll.
Ofta kan man läsa ganska bra om personen ljuger eller inte, många busar har inte planerat ihop någon historia som håller om man börjar fråga dom lite.
Det perfekta alibit är just att ta med sig en hund när man går runt, just för att få misstänker en för att det ser ok och rätt ut.
 
Jag har en väg genom min mark. Om folk stannar dumt kan jag fråga om dom behöver hjälp eller tala om var det är smidigt att ställa bilen.

Jag skulle aldrig få för mig att fråga ut folk som kommer hit och promenerar sina hundar, plockar björnbär, tar en fika eller dylikt. Inte ens när folk stannar vid min brevlåda och byter blöja på sina barn är jag redo för utfrågning.
 
Jag är med i en facebookgrupp för min kommun. Och det har varit mycket stölder och inbrott i vissa områden. Jag förstår att folk är vaksamma. Men nu har det börjat läggas ut bilder på folk. Tex den här killen gick runt i området och tittade på båtarna, han letar nog efter något att stjäla. I ett fall var det någon som svarade och skrev att det är våran kompis - han letade bara efter vår båt! Och det tycker jag är riktigt obehagligt.
 
Jodå, jag pratar gärna med okänt folk. Man får gärna kommentera min hund, säga något om vädret, eller annat kallprat. Men när det blir en väldigt ensidig utfrågning angående vad jag gör, var jag bor, hur min boendesituation ser ut, osv då känner jag att man har gått över gränsen.

Som sagt, den här gubben verkar ju inte ha varit den smidigaste.
 
Att notera bilnummer är fullkomligt verkningslöst för att förhindra inbrott.
I den allra bästa av världar kan informationen bidra till en utredning efter ett inbrott, men inte heller det är självklart.

En personlig kontakt som den beskrivna, även om den inte behöver innebära förhör, kan däremot vara avskräckande och förhindra inbrott. Och hade mannen ifråga varit litet smidigare så hade han förstås börjat med att förklara orsaken, det hade inte gjort kontakten mindre effektiv om TS hade varit ute och rekat för inbrott. Då hade ingen behövt känna sig utfrågad eller kränkt.
 
Jag tycker också det är bra att folk frågar. Jag är med i en facebookgrupp för min kommun. Och det har varit mycket stölder och inbrott i vissa områden. Jag förstår att folk är vaksamma. Men nu har det börjat läggas ut bilder på folk. Tex den här killen gick runt i området och tittade på båtarna, han letar nog efter något att stjäla. I ett fall var det någon som svarade och skrev att det är våran kompis - han letade bara efter vår båt!

Det är naturligtvis inte en ok nivå på det.
 
Vi kan vända lite på det också. OM vi hade varit potentiella inbrottstjuvar eller något liknade finns det faktiskt en risk med att konfrontera. Inte helt sällan har människor som gör inbrott även våldsamma tendenser....
 
Som sagt, den här gubben verkar ju inte ha varit den smidigaste.
Nej. Och det är ju det jag försöker förklara. Det var det som var obehagligt, och som inte alls kändes okej. Jag är ingen inbrottstjuv. Men för att bevisa det så måste jag vara villig att berätta EXAKT var jag bor och om jag äger/hur mitt hus... :crazy:? Det var ju det som var obehagligt. Inte att han helt generellt började prata med oss. Det är det många som gör.
 
Men vad väntade mannen sig för svar på sina frågor då? Om jag hade sagt att jag hyrde stuga, hade jag varit misstänkt då, t.ex.? Eller om jag hade sagt att jag var från en ort 10 mil därifrån, hade det varit misstänkt? Vad är det som avgör vad som är rätt svar?

Han ville väl bara kolla läget, se vad ni var för typ av människor. Inte vet jag, jag säger bara att jag inte tycker att det är något att bli upprörd över.
 
Kanske kan man sortera ut svaren i den här tråden till
1 lantisar sedan födsel
2 stadsbor eller ny-lantisar
:D
Jag är "inflyttad" på min ort. Det händer emellanåt att jag träffar på någon som inte vet vem jag är. Då kommer direkt frågorna. Vilken by, vilket hus, hur länge har jag bott där? Vem är jag släkt med? Sen får de veta att jag bott här ett kvarts sekel och då blir det knäpptyst medan de funderar. HUR kunde de ha missat mig? Alltid lika intressant att se. :D

Med viss distans så tycker jag det är charmigt hur folk fungerar på landet och visst är det bra att man håller lite reda på varann. Så länge jag slipper höra byskvallret så är jag nöjd. :p
 
Nej. Och det är ju det jag försöker förklara. Det var det som var obehagligt, och som inte alls kändes okej. Jag är ingen inbrottstjuv. Men för att bevisa det så måste jag vara villig att berätta EXAKT var jag bor och om jag äger/hur mitt hus... :crazy:? Det var ju det som var obehagligt. Inte att han helt generellt började prata med oss. Det är det många som gör.

Återigen, det var ingen som tvingade er att svara.
 
Jag är "inflyttad" på min ort. Det händer emellanåt att jag träffar på någon som inte vet vem jag är. Då kommer direkt frågorna. Vilken by, vilket hus, hur länge har jag bott där? Vem är jag släkt med? Sen får de veta att jag bott här ett kvarts sekel och då blir det knäpptyst medan de funderar. HUR kunde de ha missat mig? Alltid lika intressant att se. :D

Med viss distans så tycker jag det är charmigt hur folk fungerar på landet och visst är det bra att man håller lite reda på varann. Så länge jag slipper höra byskvallret så är jag nöjd. :p

Fast jag är född och uppvuxen här är jag totalt clueless vad gäller byskvallret (tack och lov) :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 053
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 136
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 840
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 132
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp