Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej bara utan att bli bortjagad.
Det finns ingen rättighet att slippa bli störd.

Det påstod jag inte heller, eller hur?
Jag har rört mig i skog och mark under alla mina 30 år. Inte har någon markägare förhört mig om saken, eftersom jag håller mig väl till vad allemansrätten säger. Då räknar jag också med att slippa bli förhörd om varför jag är där.
 
Ja ser en fara i att människor anser sig ha rättigheter att göra som de vill i fred på andras mark.
Dessa rättigheter verkar dessutom öka i antal med tiden.
Flera i tråden anser sig ha rätt att göra sådant som faktiskt är olagligt, t.ex. ta med sig bilen ut i naturen, campa en vecka på en trevlig plats utan att bli störd eller fiska i vilken sjö som helst.
Det kommer att bli konflikter av det och det kommer att komma krav på inskränkningar av allemansrätten.
 
Jo du påstod att du skulle ha rätt att slippa bli förhörd.
Den rätten har du inte.

Då så kan jag förstå om det blir konflikter.
Men du har ingen rätt att slippa det.

Var har jag skrivit om "konflikter"? Jag har inte varit med om en enda konflikt med markägare.
Och jo, jag har rätt att slippa bli förhörd. Att förhöra folk anser jag är ett försök att jaga bort människor på, och det har man inte rätt till som markägare, så länge "folket" har hållit sig inom allemansrättens lagar.
 
Ja ser en fara i att människor anser sig ha rättigheter att göra som de vill i fred på andras mark.
Dessa rättigheter verkar dessutom öka i antal med tiden.
Flera i tråden anser sig ha rätt att göra sådant som faktiskt är olagligt, t.ex. ta med sig bilen ut i naturen, campa en vecka på en trevlig plats utan att bli störd eller fiska i vilken sjö som helst.
Det kommer att bli konflikter av det och det kommer att komma krav på inskränkningar av allemansrätten.

Men nu blir det ju bara så otroligt tramsigt. Ingen i tråden har väl sagt att man ska få campa i en vecka på samma ställe? Eller fiska i vilken sjö som helst? Kan du på riktigt peka ut sådana inlägg i tråden eller försöker du bara gripa efter halmstrån till din egen pseudodiskussion?
 
Det är inte heller per automatik olagligt att parkera bara för att marken tillhör någon annan.
Ur Naturvårdsverkets publikation om Allemansrätten:

Parkering
Också den praktiska frågan om rätten till bilparkering är oklar. Till en början är det naturligt, att parkering är tillåten bara där man får färdas med bil (se sid. 35 f). Troligen har man i princip rätt att ställa bilen intill väg, om parkeringen inte medför någon skada eller olägenhet för markägaren. Det räknas inte som terrängkörning. Man har dock antagit att bilisten åtminstone måste respektera ett uttryckligt förbud mot parkering på viss plats. I varje fall om han parkerar längre än rent tillfälligt på ett område som markägaren har intresse att förfoga över – till exempel en parkeringsplats som denne själv använder – kan detta tänkas vara olovlig besittningsrubbning (enligt 8 kap. 11 § brottsbalken) och alltså straffas som egenmäktigt förfarande
 
Det är inte heller per automatik olagligt att parkera bara för att marken tillhör någon annan.
Ur Naturvårdsverkets publikation om Allemansrätten:

Parkering
Också den praktiska frågan om rätten till bilparkering är oklar. Till en början är det naturligt, att parkering är tillåten bara där man får färdas med bil (se sid. 35 f). Troligen har man i princip rätt att ställa bilen intill väg, om parkeringen inte medför någon skada eller olägenhet för markägaren. Det räknas inte som terrängkörning. Man har dock antagit att bilisten åtminstone måste respektera ett uttryckligt förbud mot parkering på viss plats. I varje fall om han parkerar längre än rent tillfälligt på ett område som markägaren har intresse att förfoga över – till exempel en parkeringsplats som denne själv använder – kan detta tänkas vara olovlig besittningsrubbning (enligt 8 kap. 11 § brottsbalken) och alltså straffas som egenmäktigt förfarande
Logiskt och vettigt :up: !
 
Var har jag skrivit om "konflikter"? Jag har inte varit med om en enda konflikt med markägare.
Den här tråden handlar om konflikter i skogen.
Och jo, jag har rätt att slippa bli förhörd.
Nej den rätten har du faktiskt inte.
Att förhöra folk anser jag är ett försök att jaga bort människor på,
Det är inte alls så ur juridisk synvinkel.
Även om det kanske fungerar så rent praktiskt så är det inget som man kan komma någon vart med.
 
Den här tråden handlar om konflikter i skogen.

Nej den rätten har du faktiskt inte.

Det är inte alls så ur juridisk synvinkel.
Även om det kanske fungerar så rent praktiskt så är det inget som man kan komma någon vart med.

Du får tycka precis vad du vill. Du sitter bara och griper efter halmstrån och hittar på potentiella situationer som tråden inte ens handlar om. Jag orkar inte ens.
 
Men nu blir det ju bara så otroligt tramsigt. Ingen i tråden har väl sagt att man ska få campa i en vecka på samma ställe? Eller fiska i vilken sjö som helst? Kan du på riktigt peka ut sådana inlägg i tråden eller försöker du bara gripa efter halmstrån till din egen pseudodiskussion?
Nej det handlar om situationer som jag själv har upplevt.
Vi har de bekymren här och måste hantera dem.
Så jag tog upp dem som exempel på vad markägare råkar ut för.
 
Fast läste du inte hela @FrauleinLeo s inlägg?
"Troligen har man i princip rätt att ställa bilen intill väg, om parkeringen inte medför någon skada eller olägenhet för markägaren. Det räknas inte som terrängkörning."
Jo.
Men jag läste också
Till en början är det naturligt, att parkering är tillåten bara där man får färdas med bil (se sid. 35 f).
och man får inte färdas med bil bredvid vägen.
 
Nej jag beskriver mina egna upplevelser.
Och jag skriver också i den här tråden.

Nej, du skrev att flera i tråden anser sig ha rätt att fiska i vilka sjöar som helst och att campa på samma plats i en vecka. Då får du rimligtvis också peka ut de inläggen, annars anser jag att du bara sitter och hittar på.

Jo.
Men jag läste också

och man får inte färdas med bil bredvid vägen.

"Bredvid vägen"?! :rofl: Men snälla någon. Bilen kör man vägen. Inte bredvid. Nu blir det här alldeles för mycket än vad jag faktiskt orkar hantera.
 
Nej, du skrev att flera i tråden anser sig ha rätt att fiska i vilka sjöar som helst och att campa på samma plats i en vecka.
Ojdå det blev litet fel.
Jag började med exempel från tråden och kom sedan på att det var bättre med exempel ur verkliga livet och sedan så missade jag att ta bort "i tråden".

Jag formulerar om som jag tänkte det.
Många som rör sig i skog och mark anser sig ha rätt att fiska i vilka sjöar som helst och att campa på samma plats i en vecka.

"Bredvid vägen"?! :rofl: Men snälla någon. Bilen kör man vägen. Inte bredvid. .
Precis.
Var skall man då parkera?
På vägen så riskerar man ju att hindra annan trafik, så får man inte parkera.
Bredvid vägen får man inte köra bil varför man inte heller får parkera där.
 
Fast läste du inte hela @FrauleinLeo s inlägg?
"Troligen har man i princip rätt att ställa bilen intill väg, om parkeringen inte medför någon skada eller olägenhet för markägaren. Det räknas inte som terrängkörning."
Men om en parkerad bil inte ska skada mark eller vegetation måste ju ytan bilen parkeras på vara hårdgjord. Sällan man träffar på sådana ytor i skogen.

Att ställa bilen på en mötesplats torde vara möjligt, om man uppehåller sig mycket nära, och genast kan flytta bilen när mötesplatsen behöver användas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 317
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 252
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 073
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 260
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp