Bukefalos 28 år!

Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, ytan måste inte vara hårdgjord. Är inte du hundägare själv? Har du inte den blekaste aning hur det kan se ut kring och på skogsvägar, t ex? Eller vanliga mindre vägar. Man kan inte bli stämd av en markägare för att det blir tillfälliga hjulspår i gräset av bilen efter att man stått parkerad.

Det är för övrigt struntsamma. Texten är i min mening väldigt tydlig.
Jag är hundägare, och också botaniskt intresserad. I de torra, magra marker där jag rör mig kan en parkering tillintetgöra tio års tillväxt för en ömtålig ört. Därför skulle jag aldrig ställa mig i "gräset".

Dessutom är det ju så att den absoluta majoriteten av alla hundar gärna går ett par, tre kilometer extra, så det finns sällan anledning att parkera på känsliga ställen.
 
Det innebär inte att en skogsägare har rätt att ta lagen i egna händer och starta utredningar. Inte ens om brott har begåtts. Det är rättväsendets grej. Det vet nog de flesta i landet.
Man får visst utreda en massa saker privat.
Om man vill.
Och man får fråga vad man vill även om man inte har rätt att få något svar.
Om man skall driva ett rättsfall så måste man göra massor av eget utredningsarbete.
 
Det är inte markägaren som du får problem med utan terrängkörningslagen.
Bilen får inte vara i terrängen alls.
Fast nu har du fått text från allemansrätten citerad för dig att det ÄR okej att parkera bredvid vägen och att det INTE har något med terrängkörning att göra. Jag misstänker att flertalet personer som skriver här kör helt vanliga bilar, och de mår inte särskilt bra av att köras i terrängen. Så, nej, risken för terrängkörning när jag är ute och vandrar med min hund är inte särskilt överhängande.
 
Det är ju olika saker.
Det är fortfarande parkeringsförbud på mötesplatser även om ingen har blivit straffad för att bryta mot förbudet.
Jag anser att dessa lagar skall följas oavsett om det finns något "case" eller inte.
Ja, men alla juridiska diskussioner där du deltar spårar ur på grund av dina rättshaveristiska tendenser.
 
Man får visst utreda en massa saker privat.
Om man vill.
Och man får fråga vad man vill även om man inte har rätt att få något svar.
Om man skall driva ett rättsfall så måste man göra massor av eget utredningsarbete.
Men skärp dig. Du har ingen rätt att ta lagen i egna händer. Vi lever i en rättsstat. Det är rättsväsendets roll.
 
Jag är hundägare, och också botaniskt intresserad. I de torra, magra marker där jag rör mig kan en parkering tillintetgöra tio års tillväxt för en ömtålig ört. Därför skulle jag aldrig ställa mig i "gräset".

Dessutom är det ju så att den absoluta majoriteten av alla hundar gärna går ett par, tre kilometer extra, så det finns sällan anledning att parkera på känsliga ställen.

Men vad du skulle göra eller inte göra, det har jag verkligen inte ork till att ens fundera över.
Jag håller mig inom allemansrättens ramar, det räcker gott så. Det är ingen som har skrivit att man ska parkera på "känsliga" ställen. Ingen alls, faktiskt. Jättekonstigt sätt att diskutera på.
 
Fast nu har du fått text från allemansrätten citerad för dig att det ÄR okej att parkera bredvid vägen och att det INTE har något med terrängkörning att göra. Jag misstänker att flertalet personer som skriver här kör helt vanliga bilar, och de mår inte särskilt bra av att köras i terrängen. Så, nej, risken för terrängkörning när jag är ute och vandrar med min hund är inte särskilt överhängande.
Du utelämnar den centrala förutsättningen att parkeringen inte får skada mark eller vegetation.
 
Situation som aldrig uppstått cirka någonsin i hela mitt liv:

*FrauleinLeo åker på grusväg*
*Parkerar bilen bredvid vägen*
*Tusen olika örter oupptäckta sedan istiden förstörs och däcken lämnar en halvmeter djupa permanenta spår som kommer överleva nästa istid*

Aldrig ens varit i närheten av, faktiskt, och ändå parkerar jag bilen vid väg åtminstone ett par gånger i veckan.
 
Nej jag såg att du beskrev en parkering som verkar helt i sin ordning.
@FrauleinLeo däremot tjatar om att stå bredvid vägen.
Jag hittar alldeles för ofta bilar parkerade i vad som definitivt anses som terräng.

Du tjatar om att parkering är terrängkörning. Jag vill hävda att för att det ska räknas som "körning" så rör bilen på sig. Har man parkerat bilen står den rimligtvis stilla.

Men det kanske bara är min bil, vad vet jag.
Himla obehagligt med en bil som rör sig efter att man parkerat den dock.
 
Det är inte markägaren som du får problem med utan terrängkörningslagen.
Bilen får inte vara i terrängen alls.
Parkering utanför väg
Naturvårdsverket anger att parkering utanför väg, d v s i terräng, kan accepteras upp till 5 meter från vägkanten. Förbud mot parkering på sådan plats kan föreskrivas i lokal trafikföreskrift.

I samband med idrottstävlingar, frilufts- och nöjesarrangemang eller liknande kan det vara lämpligt att anordna parkering på åkermark eller betesmark. Sådan parkering får dock inte ske utan länsstyrelsens tillstånd.

http://ntf.se/konsumentupplysning/lagar-och-regler/terrangkorning/regler-i-terrang/
 
Ja, men alla juridiska diskussioner där du deltar spårar ur på grund av dina rättshaveristiska tendenser.
Eller för att folk i allmänhet vet alldeles för litet om vad de får och inte får göra samt att de också anser att de kan strunta i det.
@Liran anser att det är helt okej att parkera på en mötesplats bara man inte åker dit för det.
En trist inställning som kan hindra utryckningsfordon om det blir bråttom.
 
Fast alla vägar på landsbygden är ju inte en del av någons mark. Dels ägs mycket mark av skogsbolag snarare än privatpersoner, dels kan vägarna vara vägsamfälligheter eller kommunala. Där vi hänger på somrarna så finns det delvis privatägd skog, men de som äger den har annat för sig än att bevaka stigarna.
Eh, va? Även bolagsskog har en ägare. Som har samma intresse och ansvar för sin mark. Sedan är bolag ofta givmilda med att hålla vägarna öppen för allmänheten. Men på ställen det missköts, stängs vägarna.
 
Naturvårdsverket anger att parkering utanför väg, d v s i terräng, kan accepteras upp till 5 meter från vägkanten.
Vad säger Länsstyrelsen?
Det är de som råder över det där med terrängkörningslagen.
Hos oss (i Knivsta) så spelar det ingen roll för där så kör man över fridlysta orkideér om man lämnar vägen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 206
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 179
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 951
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 191
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp