Otrevlig upplevelse - är det detta som kallas "grannsamverkan"...???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man googlar på mig så ser man att jag äger min gård.
Inte helt trivialt men det går att hitta.
Ahmeds körkort går att använda för att ringa till Polisen och fråga om han är efterlyst.
Nä jag orkar inte heller. Det är inte ditt jobb som markägare att starta utredningar när inget brott begåtts, tack och lov har de flesta som äger mark annat att göra och det är ingen i vanlig företeelse att någon kommer och ifrågasätter varför andra är u skogen så länge de respekterar lagar och regler och inte springer runt gårdar och snokar. Det finns heller ingen i tråden som hävdar att de har rätt att fiska i vilken sjö som helst eller bosätter sig i tält i långa perioder för övrigt, var sjutton läser du in det någonstans?

Skönt att de flesta man träffar i skogen oavsett vad de har för befogenhet att vara där är vettiga människor och att maniska skogsägare som ser allt folk som rövare och tungt kriminella efterlysta av Interpol mest existerar i fablernas värld och på buke....
 
Ja, alltså parkering bredvid en väg som man får färdas med bil på..... :grin: Eller är det bättre att parkera bilen PÅ vägen?
Men du får ju bara parkera där du får färdas med bil.
Det står det klart och tydligt.
Du får inte färdas med bil bredvid vägen alltså får du inte heller parkera där.
Det är faktiskt mycket svårt att parkera lagligt ute i skogen.
 
Men du får ju bara parkera där du får färdas med bil.
Det står det klart och tydligt.
Du får inte färdas med bil bredvid vägen alltså får du inte heller parkera där.
Det är faktiskt mycket svårt att parkera lagligt ute i skogen.

+ @Liran

Det är bara att kolla upp allemansrätten själva. Man får ställa bilen bredvid vägen om detta är möjligt. Det är inte hjärnkirurgi. Så länge parkering inte tillfogar skada eller bilen står i vägen. Som hundmänniska, aktiv ute i skog och mark, så är man nog väldigt väl medveten om hur man får ställa bilen. Det är i alla fall jag. Markägaren kan inte kräva mig på ersättning för lite hjulspår i gräset. Tjipp och hej.
 
Men om en parkerad bil inte ska skada mark eller vegetation måste ju ytan bilen parkeras på vara hårdgjord. Sällan man träffar på sådana ytor i skogen.
Nej, då. Det finns gott om sådana platser här. Mindre vägar som mynnar ut mot grusvägen och som är såpass breda att det går att få plats att parkera där samt komma förbi med ett annat fordon. Tro mig, jag är rädd om min bil också...
 
+ @Liran

Det är bara att kolla upp allemansrätten själva. Man får ställa bilen bredvid vägen om detta är möjligt. Det är inte hjärnkirurgi. Så länge parkering inte tillfogar skada eller bilen står i vägen. Som hundmänniska, aktiv ute i skog och mark, så är man nog väldigt väl medveten om hur man får ställa bilen. Det är i alla fall jag. Tjipp och hej.
Ja, men det är ju bara möjligt om du inte skadar marken eller vegetationen, alltså måste ytan vara hårdgjord. Vilken vegetation anser du inte skadas av att man ställer en bil på den?
 
Ja, men det är ju bara möjligt om du inte skadar marken eller vegetationen, alltså måste ytan vara hårdgjord. Vilken vegetation anser du inte skadas av att man ställer en bil på den?

Nej, ytan måste inte vara hårdgjord. Är inte du hundägare själv? Har du inte den blekaste aning hur det kan se ut kring och på skogsvägar, t ex? Eller vanliga mindre vägar. Man kan inte bli stämd av en markägare för att det blir tillfälliga hjulspår i gräset av bilen efter att man stått parkerad.

Det är för övrigt struntsamma. Texten är i min mening väldigt tydlig.
 
Det innebär inte att en skogsägare har rätt att ta lagen i egna händer och starta utredningar. Inte ens om brott har begåtts. Det är rättväsendets grej. Det vet nog de flesta i landet.
 
Det är bara att kolla upp allemansrätten själva. Man får ställa bilen bredvid vägen om detta är möjligt. Det är inte hjärnkirurgi. Så länge parkering inte tillfogar skada eller bilen står i väg
Det är inte markägaren som du får problem med utan terrängkörningslagen.
Bilen får inte vara i terrängen alls.
 
Om man omdelbart är redo att flytta bilen tror jag inte att det är ett problem, eller någon som klagar.
Då hinner man ju inte ens från vägrenen i så fall. Hålla sig till att plocka smultron då kanske. Nä, mötesplatser är verkligen inte något bra ställe att ställa bilen på. Där ska två mötande bilar kunna mötas och det kan de oftast inte om det står en bil parkerad där (om det inte är en väldigt lång mötesplats).
 
Det är inte markägaren som du får problem med utan terrängkörningslagen.
Bilen får inte vara i terrängen alls.

DET ÄR INGEN SOM SAGT ATT MAN SKA KÖRA BIL MITT UTE I TERRÄNGEN.
Sluta hitta på nu!

Man får köra bil på väg. Man får parkera där det anses möjligt.
End of story.
 
Ta fram ett case när någon har fått en påföljd efter att omedelbart flyttat en bil som stannats på en mötesplats.
Det är ju olika saker.
Det är fortfarande parkeringsförbud på mötesplatser även om ingen har blivit straffad för att bryta mot förbudet.
Jag anser att dessa lagar skall följas oavsett om det finns något "case" eller inte.
 
Nu har jag rapporterat tråden och hoppas på stängning snarast innan det hittas på fler saker som ingen har sagt eller skrivit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 317
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 252
Senast: jolan
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 073
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 260
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp