Otyget med utbrutna trådar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, nu är det jag som tackar för ögonöppnaren! Du har helt rätt i att det är en hel del hästsnack i träningstråden (fast hälften av tråden var att ta i, tycker jag) men jag har av någon anledning inte tänkt på det förrän nu. Där ser man hur hemmablind man kan bli i en tråd som man skriver i ofta...

Men jag måste bara fråga: Hur kommer det sig att du inte vill skriva om din träning i den tråden bara för att 1-2 användare (för fler än så är det faktiskt inte) skriver om sin ridning i den? Det är ju en massa annan träning (löpning, spinning, crossfit, styrketräning, orientering...) som diskuteras också. Jag hade tyckt det var jätteroligt om det blev lite mer aktivitet där, då det är en av mina favorittrådar men också en som tyvärr minskat i aktivitet väldigt mycket de senaste åren.

Och för att hjälpa @LenaH ytterligare: Jag håller också med om att det är lite för mycket hästsnack i träningstråden. Ridning kan jag tycka är okej att nämna lite i förbifarten, då det för mig faktiskt räknas som träning, men när det upprepade gånger skrivs hela inlägg om bara hästar håller jag med om att det blir OT.

Jag tänkte svarat dig och hade skrivit ett långt svar som jag raderade men en del av orsaken är personlig och jag vet inte om jag vill delge hela världen det.

Men jag håller med dig i att man borde få skriva att man ridit men kanske inte om precis allt som skedde under ridturen och lite annat jag reagerat på.
 
Nej. Så är det verkligen inte i min verklighet. Jag hade gärna startat en tråd men vet då att vissa kommer gå in i den enbart för att förstöra. Då ser jag ingen mening med att starta en tråd för jag orkar inte med sånt. Ignorera hjälper inte heller för jag har ju ett intresse av att läsa tråden jag skapat.
Jag tänkte skapat en tråd igår men kom att tänka på konsekvenserna det kan ge så jag gjorde det inte. Det berörde ett ämne de jag gärna undviker håller sig inom.

Med andra ord - jag känner mig inte trygg med att diskutera med vissa användare och startar därför inga trådar. Problemet löst men buke får inga nya trådar från mig.
(Ämnet är f.ö. aldrig nämnt i VVG tråden).

Och nej, jag behöver inte mer skinn på näsan. Det har jag gott om. Jag orkar bara inte med evighetskarusellen.
Känner igen det.
Jag är intresserad av bla politik och samhällsfrågor. Det finns mycket inom det jag skulle vilja diskutera men har flera gånger stoppat mig själv från att starta frågor. Såna ämnen kommer alltid förr eller senare att börja diskutera invandring. Några användare kör på det spåret och några andra debatterar emot och andra användare lägger ner och överger den tråden. Man får förstås inte förbjuda folk att skriva i trådarna. Men det är så synd när det alltid händer och det får mig att känna att det är meningslöst att starta trådar om tex politik. Sen skriver jag inte detta i evighetstrådarna heller.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte svarat dig och hade skrivit ett långt svar som jag raderade men en del av orsaken är personlig och jag vet inte om jag vill delge hela världen det.

Men jag håller med dig i att man borde få skriva att man ridit men kanske inte om precis allt som skedde under ridturen och lite annat jag reagerat på.
Ingen fara, du behöver naturligtvis inte förklara om du inte vill! Men jag skulle i alla fall tycka det var jättekul om du tittade in i träningstråden, och är övertygad om att de andra trådmedlemmarna håller med mig :)
 
Jag tycker snarare det var en väntad utveckling faktiskt
Ja, fast chattrådar för ett gäng kompisar stämmer dåligt med dagboksformatet, tycker jag. Jag hade fortfarande föredragit ett chattforum (eller varför inte en ren chatt som vi hade ett tag) för sådant. Men det stupar nog på att ingen skulle orka moderera det, det är för mycket jobb att hålla koll där. Nu faller jobbet att hålla koll på chattrådarna på moderatorerna på Allmänt och Dagbok i stället.
 
Ja, fast chattrådar för ett gäng kompisar stämmer dåligt med dagboksformatet, tycker jag. Jag hade fortfarande föredragit ett chattforum (eller varför inte en ren chatt som vi hade ett tag) för sådant. Men det stupar nog på att ingen skulle orka moderera det, det är för mycket jobb att hålla koll där. Nu faller jobbet att hålla koll på chattrådarna på moderatorerna på Allmänt och Dagbok i stället.
Fanns det en ren chatt det har jag nog missat jag var nog inte aktiv här just då? Haft en del pauser härifrån. Är det länge sedan? Är det omöjligt att prova det igen tro?
 
Jag tror poängen var att vissa blir/känner sig välkomna och vissa inte. Där kan man ju undra varför visa känner det och vissa ej? Det finns ju en risk att det är så att vissa faktiskt är mer välkomna än andra. Och även om det nu inte skulle stämma, så finns känslan fortfarande där.

Jag förstår logiken och den känslan, liksom diskriminering i allmänhet är ofta subjektivt. Men det vore enklare om det kom fram mer konkreta exempel så att de som känner sig uteslutna inte ska behöva göra det och de som skriver i trådarna inte känner sig uteslutna/utesluter.

Jag tror att den absoluta merparten av de som skriver är vettiga människor som, om de 'mobbar' behöver få höra det så man kan ändra sitt uppträdande. Men det år svårt, för att inte säga omöjligt, när man inte vet vad man ska göra?
 
Fanns det en ren chatt det har jag nog missat jag var nog inte aktiv här just då? Haft en del pauser härifrån. Är det länge sedan? Är det omöjligt att prova det igen tro?
Det är jättelängesen och jag minns inte exakt omständigheterna. Har för mig att den startades i kölvattnet efter tramsturbulensen (det fanns ett gäng som kallade sina trådar tramstråden).

Första åtgärden från admin blev att starta en forumavdelning för evighets/chattrådar, sen tror jag även att chatten startades i det sammanhanget. Men den blev inte långlivad, tror inte den blev så populär tyvärr. Tramsarna ville att deras inlägg skulle ligga kvar, inte försvinna som de gör i ett chattflöde. Alltihop slutade med att de startade ett helt eget forum.
 
Jag förstår logiken och den känslan, liksom diskriminering i allmänhet är ofta subjektivt. Men det vore enklare om det kom fram mer konkreta exempel så att de som känner sig uteslutna inte ska behöva göra det och de som skriver i trådarna inte känner sig uteslutna/utesluter.

Tja, jag har redan gett ett konkret exempel tidigare i tråden - det hejvilda raljerande som uppstod bakom ryggen (och knappt det, det var inte ett dugg svårt att gissa vem som menades) när jag och några andra användare nämnde att vi inte kände oss helt välkomna i chatt-trådarna alla gånger. Hur ska man reagera på det annat än att inse att man tydligen blivit utvald till acceptabel måltavla?

Jag förstår att vissa inte känner sig bekväma med att starta egna trådar när det riskerar att bli så att en klick användare sitter i andra trådar och gör sig roliga åt en. De tycker uppenbarligen att det är höjden av underhållning och ett bra sätt att få till en gemenskap, men när man snubblar över det och inser att det är en själv de pratar om så är det ungefär som en käftsmäll.

Och ärligt talat så tycker jag inte att jag eller någon annan ska behöva utbilda vuxna människor till att inte bete sig som utfrysande mobbare. Det handlar om vanligt hyfs, det vet till och med jag fast jag är en ärkebitch i många andra sammanhang. :cautious:
 
Tja, jag har redan gett ett konkret exempel tidigare i tråden - det hejvilda raljerande som uppstod bakom ryggen (och knappt det, det var inte ett dugg svårt att gissa vem som menades) när jag och några andra användare nämnde att vi inte kände oss helt välkomna i chatt-trådarna alla gånger. Hur ska man reagera på det annat än att inse att man tydligen blivit utvald till acceptabel måltavla?

Jag förstår att vissa inte känner sig bekväma med att starta egna trådar när det riskerar att bli så att en klick användare sitter i andra trådar och gör sig roliga åt en. De tycker uppenbarligen att det är höjden av underhållning och ett bra sätt att få till en gemenskap, men när man snubblar över det och inser att det är en själv de pratar om så är det ungefär som en käftsmäll.

Och ärligt talat så tycker jag inte att jag eller någon annan ska behöva utbilda vuxna människor till att inte bete sig som utfrysande mobbare. Det handlar om vanligt hyfs, det vet till och med jag fast jag är en ärkebitch i många andra sammanhang. :cautious:

Men vad var det som kände dig utfryst och raljerad mot? Och att bryta ut till ett stor antal trådar hjälper inte dig eftersom du inte vill delta i trådarna av rädsla att återigen bli utfryst. Det är därmed inte problematiken med VGV tråden som du har problem med?
 
Men vad var det som kände dig utfryst och raljerad mot? Och att bryta ut till ett stor antal trådar hjälper inte dig eftersom du inte vill delta i trådarna av rädsla att återigen bli utfryst. Det är därmed inte problematiken med VGV tråden som du har problem med?

Det faktum att jag råkade ha "fel åsikt" och det därför ansågs okej att sitta i en annan tråd och höhö-a och hinta om att jag nog måste vara lite puckad som inte känner mig välkommen i alla trådar? Det ger inte direkt mersmak att se sånt, snarare inser man att det finns ett gäng som gärna pekar ut och hånar andra användare sinsemellan så fort de gör något som anses som ett snedsteg. Nu var det i "vad gör vi"-tråden som det hände just den gången, men eftersom ungefär samma klick användare är aktiva i de flesta chatt-trådarna så är det klart att problemet finns i nästan alla av dem.

Att delta i andra trådar som inte är chatt-trådarna har jag inget problem med, det är däremot nåt jag sett att andra användare i bland annat den här tråden nämnt som något de drar sig för. Så jag är uppenbarligen inte den enda som upplever att stämningen inte alltid är så bra här, men vi hanterar den känslan på lite olika sätt.

För övrigt har jag redan skrivit ett antal inlägg om det här tidigare i just den här tråden, så du kan gärna gå tillbaks och läsa dem om du verkligen vill förstå mitt resonemang. Jag tycker att det är ett väldigt jobbigt ämne att prata om så jag vill helst inte dra ut på det mer här.
 
Fanns det en ren chatt det har jag nog missat jag var nog inte aktiv här just då? Haft en del pauser härifrån. Är det länge sedan? Är det omöjligt att prova det igen tro?
Har forskat lite och det var nog drygt 10 år sedan. Forumet för chattrådar som jag skrev om i det andra svaret hette tydligen lekforumet och startades 2007. Så här togs det emot när Gunnar la till en funktion som gjorde att inlägg i lekforumet inte räknades in i ens statistik. Nostalgi! :D

https://www.bukefalos.se/threads/rakneverket-star-stilla-pa-lek-s.737142/
 
Alltså, detta med att inte känna sig välkommen i chat-trådarna.
Det är ganska mycket samma sak som i verkliga livet, där vissa människor är bra på att ta plats i vilken grupp som helst, medan andra - ofta lite blyga eller kanske tidigare utstötta - har ett inbyggt motstånd mot att ge sig in i en befintlig grupp människor och börja diskutera. Och ju mer sammansvetsad gruppen upplevs av den försiktige, desto mindre välkommen känner man sig.
 
Varför finns kategorin "lek och tjatter" om det inte är tillåtet...? :confused:

Det är väl ingen som har sagt att det inte är tillåtet.
Däremot är det, tycker jag också, synd om en massa intressanta diskussioner inte syns om man inte följer tjatter-trådarna.
Jag tycker att det i grund är positivt att ämnen som ger upphov till en allmän diskussion i en tjatter-tråd bryts ut till en egen tråd.
Antingen finns det massor av folk som vill diskutera ämnet, och i så fall får den nya tråden ett lagom långt liv.
Eller så var allt sagt som folk ville säga, och då dalar den nya tråden snabbt ner i sidorna.
 
Kom på en annan bukenostalgisk grej av ännu äldre datum än tramsarna på temat starka interna gäng: det fanns ett mycket tongivande starkt kompisgäng där nog de flesta hängt med från Stallets/Bukes barndom.

En av de centrala personerna i gänget föreslog i klagande ton att de som var stammisar skulle få en egen sluten forumavdelning, för det var så jobbigt att det kommit till så mycket nytt folk :laugh:
 
Kom på en annan bukenostalgisk grej av ännu äldre datum än tramsarna på temat starka interna gäng: det fanns ett mycket tongivande starkt kompisgäng där nog de flesta hängt med från Stallets/Bukes barndom.

En av de centrala personerna i gänget föreslog i klagande ton att de som var stammisar skulle få en egen sluten forumavdelning, för det var så jobbigt att det kommit till så mycket nytt folk :laugh:
:eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 489
Senast: Tofs
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 877
Senast: ginnies
·
Gravid - 1år Jag har snart-30-års-kris och funderar en del på det här med hur länge man vågar vänta innan man försöker skaffa barn, om barn nu är...
34 35 36
Svar
715
· Visningar
38 989
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp