Ovanliga hundraser.

Här är @AraSlei ’s brorsas hund pappa -aka Helix. En norrbottenspets alltså.
Visa bifogad fil 111664

Tänker inte på dom som ovanliga eftersom vi har två och fler i bekantskapskretsen 😊 men så vanliga är dom nog inte!

”Storebror” jagar älg och vildsvin och det gör även Helix om än inte lika intensivt som den äldre än. Båda är rådjursrena men skäller gärna ekorre i brist på annat 😆
Den äldre har väldigt mycket lättare till skall än vad Helix har -det är väldigt stor skillnad på dom i det mesta faktiskt!
Den här tråden har faktiskt plockat upp dem på kortlistan igen - det finns mycket roligt och nyttigt att göra med en hund.

(Hej buke/bullen, är det orealistiskt att skaffa en hund och satsa mot Skallkungen. Jag bor i en lägenhet i närförort. Men vi har faktiskt ett par träd i området och ibland sitter det fåglar i demO_o)
 
Pumi är ju inte en superovanlig ras, kanske 1000-1500 i Sverige,
F6F5A31A-72E2-4B3C-BA85-C12D4869B2BF.jpeg
men lite kul är det att i vår lilla by, om vi räknar nån kilometer runt, bor det 16 stycken 😅 19 om vi räknar valparna vi har kvar ännu 🐶
 
Pumi är ju inte en superovanlig ras, kanske 1000-1500 i Sverige, Visa bifogad fil 111677men lite kul är det att i vår lilla by, om vi räknar nån kilometer runt, bor det 16 stycken 😅 19 om vi räknar valparna vi har kvar ännu 🐶
Ibland blir det sådär. Här i byn har vi Vizslas överallt. Även flera strävhåriga, som jag inte tycker att man ser särskilt ofta. :D
Inte ovanliga men här är det totalt smockfullt av frallor. Bor tydligen en stor uppfödare utanför stan
 
Är väl olika delar av landet men där jag bor ser man nästan aldrig några franska bulldoggar. Tänker att de är vanligare i större städer?
 
Det har tydligen dykt upp en ny form av albino som inte går att testa för. Blandras pudel/labbe/cockerspaniel (”australian labradoodle” 🙄). Det finns en bild på en helt bedårande valp med vit päls, blåa ögon och ljus näsa. Pälsen är ljusare än på dobermann men nosen och ögonlocken ser mörkare ut. Man får inte dela screenshots från gruppen men den heter Färggenetik hos hundar om ni vill kolla själva 🙂
 
Jag känner faktiskt till en fransk bulldog här, som en kompis till en kompis har. Den verkar lite halvtrög för den fattar inte hur det funkar med koppel. Står killen och pratar med någon går hunden iväg till kopplet tar slut och det blir tvärstopp och den studsar tillbaka. Då reser den sig upp och försöker gå igen. Så kan den hålla på i flera minuter utan att fatta. Och vid två år ålder har detta ännu inte gått att lära hunden.
 
Reggas mellan 800-1000st varje år, och så finns det ju massor av fralla-blandisar som kan se väldigt mycket ut som renrasiga, åtminstone på håll.
Ja, jag har svårt för att se den som ovanlig när det reggas 800 om året.
Är van vid hundraser där det reggas 100st om året i världen när det är ett bra år (raser som bara finns i Sverige och någon enstaka export till Norge).
 
Vad tycker ni är en ovanlig ras? Ungefär hur många reggas om året i Sverige och världen för att vara ovanlig?
Jag tycker att en ovanlig hundras är en som inte syns mycket i vardagen helt enkelt, eller som kanske är lokalt isolerad. Det spelar ju ingen roll om det finns tretusen x i Tibet, jag skulle fortfarande kunna reagera på rasen som ovanlig om jag såg en i Skottland. Lite som Coonhounden jag gjorde ett inlägg om - jag är medveten om att den är vanlig i staterna, men det är de enda två jag sett här. Tror överlag inte att den är vanlig i europa. :)
 
I linköping med.

De verkar ha ett helt annat hundspråk än många andra?
Skäller på håll sen när de får hälsa går de bara rakt förbi. Interagerade inte alls.
Grannens bet barnen i familjen o så hade de klippkort hos veterinären..
Här finns också ett överflöd av frallor. Ser man på brittiska "blocket" vimlar det av dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
736
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 224
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 757
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 438
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp