Ovanliga hundraser.

Visa bifogad fil 111456Min favorit är Chesapeak bay retriver, är inne på min femte. Föds kanske upp till två kullar om året i Sverige.
I jakt och retriverkretsar känner man ofta till rasen men har sällan eller aldrig träffat någon. Ute bland vanligt folk är kommentarerna allt från en ovanligt ful golden retriver till "är det en labradoodel?".
"är det en labradoodel?" Man är inte så förvånad ändå, vänner och grannar som har lagotto och spansk vattenhund får höra det ibland, fast lite ironiskt när en granne som brukade ha en storpudel fick ofta höra frågan. :D
 
Åh, vi har förresten två bluetick coonhound i byn också! Kanske inte en väldigt ovanlig ras generellt, men det är i alla fall de enda två jag sett utanför TV. :)
Det var svårt att hitta en representativ bild, nästan alla såg så tunga ut. Paret den här tjejen har är nätta och väldigt atletiska, hon kör bland annat mycket canicross med dem. Jag får fråga om jag får ta ett kort nästa gång jag stöter på dem.
Lånad bild:
Visa bifogad fil 111368

Fast Coonhounds ar ju ursprungligen avlade fran Blodhundar och "Black and Tan Foxhound" om jag inte missminner mig och blir darfor ofta tunga och lite stabbiga. De som anvands som jakthundar ser ofta ut som din bild ... medan de som ar familje pets ofta ar ganska "stabbiga". Det ar ganska vanliga hundar har, framfor allt i sodra USA.

Visa bifogad fil 111456Min favorit är Chesapeak bay retriver, är inne på min femte. Föds kanske upp till två kullar om året i Sverige.
I jakt och retriverkretsar känner man ofta till rasen men har sällan eller aldrig träffat någon. Ute bland vanligt folk är kommentarerna allt från en ovanligt ful golden retriver till "är det en labradoodel?".

Vi hade en golden retriever nar jag bodde i Sverige, en ljus som de brukar vara dar. Nar jag sedan bodde i Maryland i borjan pa -90 talet traffade jag min forsta Chesapeake Retriever och var helt sald. En helt fantastisk hund, men jag har ju bott i sodra USA sa lange att jag nastan glomt bort hur fantastiska de ar. :heart
 
En ras som ar relativt vanlig har ... pa grund av sitt utseende tyvarr ... ar Louisiana Catahoula Leopard Dog. De ar vansinnigt sota, men valdigt mycket mer hund an manga ar medvetna om. De ar duktiga jagare av bade sma-vilt och stort som bjorn, bergs lejon, puma, och klovdjur.
De avlades av en sammelsurium av hundar som anlande i Louisiana fran forsta borjan nar folk kom fran Frankrike, Spanien, och "wherever".

download.jpg
 
Jag är uppvuxen med Polski Owczarek nizinny. Vet inte riktigt hur ovanliga de är men det är väldigt sällan jag personligen stöter på någon.
Vaktiga, men otroligt kärvänliga mot familjen.
Nu ska aveln ha gått framåt och de ska tydligen inte vara lika skeptiska mot främlingar.
Pälsen var… krävande, minns jag.

Har ingen egen bild, men lånat en från nätet.

E8B416C3-A726-40DC-800A-67D89835B381.png
 
Jag är uppvuxen med Polski Owczarek nizinny. Vet inte riktigt hur ovanliga de är men det är väldigt sällan jag personligen stöter på någon.
Vaktiga, men otroligt kärvänliga mot familjen.
Nu ska aveln ha gått framåt och de ska tydligen inte vara lika skeptiska mot främlingar.
Pälsen var… krävande, minns jag.

Har ingen egen bild, men lånat en från nätet.

Visa bifogad fil 111518
Hade de inte monter på My Dog? Verkade vara väldigt trevliga hundar i ett praktiskt format (fast de sa att pälsen var lättskött)

Två hundar var i montern när jag var där - en glad född i Sverige och en polsk som smygkikade från under bordet innan han bestämde sig för om.man var värdig en hälsning eller inte)
 
En ras som ar relativt vanlig har ... pa grund av sitt utseende tyvarr ... ar Louisiana Catahoula Leopard Dog. De ar vansinnigt sota, men valdigt mycket mer hund an manga ar medvetna om. De ar duktiga jagare av bade sma-vilt och stort som bjorn, bergs lejon, puma, och klovdjur.
De avlades av en sammelsurium av hundar som anlande i Louisiana fran forsta borjan nar folk kom fran Frankrike, Spanien, och "wherever".

Visa bifogad fil 111517
Tror det gjorts försök i Sverige att jaga grisar med de där, men det har nog inte riktigt slagit
 
En ras som ar relativt vanlig har ... pa grund av sitt utseende tyvarr ... ar Louisiana Catahoula Leopard Dog. De ar vansinnigt sota, men valdigt mycket mer hund an manga ar medvetna om. De ar duktiga jagare av bade sma-vilt och stort som bjorn, bergs lejon, puma, och klovdjur.
De avlades av en sammelsurium av hundar som anlande i Louisiana fran forsta borjan nar folk kom fran Frankrike, Spanien, och "wherever".

Visa bifogad fil 111517
De är skitläckra! Men inga pets, det har jag förstått. :D En vän i Kanada har ett par stycken, tror de används till jakt, vakt, samt cattledogs i viss utsträckning.
 
"är det en labradoodel?" Man är inte så förvånad ändå, vänner och grannar som har lagotto och spansk vattenhund får höra det ibland, fast lite ironiskt när en granne som brukade ha en storpudel fick ofta höra frågan. :D
Jag har en brun storpudel, och jag får lite olika gissningar beroende på hur hon är klippt ;)

Har hon flera centimeter jämnlångt hår på hela kroppen, inklusive ansiktet, så gissas det oftast på labradoodle. Är bara bakdelen klippt gissas det portugisisk vattenhund. Någon gång när hon varit kortklippt har det kommit någon gissning om wachtel. Det har även kommit gissning om barbet några gånger (där har vi en ovanlig ras :D).
Det absolut vanligaste är att folk som undrar inte tänker att hon är pudel :p
 
Jag har en brun storpudel, och jag får lite olika gissningar beroende på hur hon är klippt ;)

Har hon flera centimeter jämnlångt hår på hela kroppen, inklusive ansiktet, så gissas det oftast på labradoodle. Är bara bakdelen klippt gissas det portugisisk vattenhund. Någon gång när hon varit kortklippt har det kommit någon gissning om wachtel. Det har även kommit gissning om barbet några gånger (där har vi en ovanlig ras :D).
Det absolut vanligaste är att folk som undrar inte tänker att hon är pudel :p
Min storpudel var alltid en curly coated retriever (de räknas nog också som ganska ovanliga), till och med bland utställningsfolk. Men han var både högre, längre och grövre än de flesta andra pudlar jag sett.
Curly på bilden
8A475493-21A5-40D7-91FF-3BCC04230D74.jpeg
 
Hade de inte monter på My Dog? Verkade vara väldigt trevliga hundar i ett praktiskt format (fast de sa att pälsen var lättskött)

Två hundar var i montern när jag var där - en glad född i Sverige och en polsk som smygkikade från under bordet innan han bestämde sig för om.man var värdig en hälsning eller inte)

Det vet jag inte om de hade, jag var inte där.
De är super, våra skulle gått genom eld för sin familj. Men som sagt, det där avvaktande (aggressiva snarare som vår var) mot främlingar ska ju vara bortavlat. Vet att andra PON vi hälsade på hos inte alls var som våran. Han var nog ett måndagsexemplar.
Vår tik var lite mildare. Mer avvaktande mot främlingar bara.

Hanen var dock den roligaste av dem. Stor portion humor, egenheter (positiva), vi barn kunde göra ALLT med honom. Världens snällaste hund mot oss. Men aggressiv mot främlingar. Man släppte inte in någon i huset bara sådär. Ignorerade de honom, så gick det bra sen. Men han var inte intresserad av dem.

Pälsen tovade mycket. Men har man tid att borsta ofta så… Men en lättskött päls var det inte. Mamma valde att klippa ner våran hane med jämna mellanrum.
Tiken tror jag inte hon behövde göra det med.
Hade det inte varit för pälsen hade jag kunnat tänka mig en PON igen.
 
Senast ändrad:
Visa bifogad fil 111456Min favorit är Chesapeak bay retriver, är inne på min femte. Föds kanske upp till två kullar om året i Sverige.
I jakt och retriverkretsar känner man ofta till rasen men har sällan eller aldrig träffat någon. Ute bland vanligt folk är kommentarerna allt från en ovanligt ful golden retriver till "är det en labradoodel?".

Min kompis har en chesapeak, den är trevlig men ligger ganska högt i intensitetsnivå som slår över i stress. Och ljud. Men hon är väldigt arbetsvillig om än lite mer betongskalle än vad jag upplever att jaktlabbarna är.
 
Min storpudel var alltid en curly coated retriever (de räknas nog också som ganska ovanliga), till och med bland utställningsfolk. Men han var både högre, längre och grövre än de flesta andra pudlar jag sett.
Curly på bilden
Visa bifogad fil 111529
Just det ja, curly coated glömde jag - det var två som undrade över ras på sista rallylydnadstävlingen i höstas, och då trodde de båda curly coated (och då fanns det ändå en startlista där det fanns en pudel med och ingen curly coated :p )
 
Kul! Det är en väldigt behändig storlek på en spets :) vad gör att ni är sugna på en nobs?

Frågade sambon nu och han svarade att de är bra på att jaga vildsvin.
Vi verkar ha en förkärlek för fågelhundar, trotts att han inte alls jagar fågel.
Vi får se vad det blir nästa gång. Vi har ju redan två hundar. Och det räcker. Ingen av dem är gammal heller, så han har tid på sig att fundera över nästa hund.
 
Senast ändrad:
Frågade sambon nu och han svarade att de är bra på att jaga vildsvin.
Vi verkar ha en förkärlek för fågelhundar, trotts att han inte alls jagar fågel.
Vi får se vad det blir nästa gång. Vi har ju redan två hundar. Och det räcker. Ingen av dem är gammal heller, så han har tid på sig att fundera över nästa hund.
Dock är jag själv lite skeptiskt till spetsens skällande. Ingen av våra nuvarande hundar skäller öht hemma. Mycket behagligt.
Likaså pälsen. Vet inte riktigt hur mycket en spets fäller.
Har ju en golden nu och aldrig mer en hund som fäller så mycket. Essas päls gillar jag. Så jag fortsätter gärna med KLMs.
 
Min kompis har en chesapeak, den är trevlig men ligger ganska högt i intensitetsnivå som slår över i stress. Och ljud. Men hon är väldigt arbetsvillig om än lite mer betongskalle än vad jag upplever att jaktlabbarna är.
Jag jobbar mycket med labbar och den största skillnaden jag ser är att en labbe kan du få till att göra samma sak (söka på samma gömma, hoppa samma hinder o s v) hur många gånger som helst. En chessie gör det till den har klarat uppgifterna en gång kanske två sedan börjar den ifrågasätta föraren. Typ vi har ju gjort det och jag har visat dig det) Däremot med uppgifter som vatten apportering vid jakt med många fåglar är chessien outtröttlig och tänker en del själv om ordningen det hämtas i.
Den är komplex i och med att den är tuff/hård för att vara retriever men också otroligt förarvek. Det nog lite "betongskalle" i det tuffa men den är extremt känslig om föraren upplevs som missnöjd.
Brukar vara väldigt svårt för tränare som jobbar med labbar att träffa chessies.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 236
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 046
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 457
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp