Överjävligt ont i ryggen

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket svar vill du ha? Träning- övningar, är det enda som hjälper i det här läget, även mot den nuvarande smärtan. Ta värktabletter och gör övningarna.

Har du turen att träffa en läkare på vc nu så lär du bli hänvisad till fysioterapeut och träningsprogram innan du blir utredd för något annat eller andra undersökningar görs, du har ju inte givit träningen en chans och vet därmed inte om det fungerar, således kan man inte heller gå vidare i en utredning.
Jag kan inte röra mig ens med full dos värktabletter i mig. Proppat i mig så mycket Alvedon och Ipren som jag får. Jag vill bara lösa den akuta smärtan NU. Det är omöjligt att ens tänka på träning just nu. Hur kan du ha missat det?

Men jag är helt jävla oduglig på precis allt och får inget att fungera. Jag vill reklamera mitt jävla skitliv.

Jag kan inte röra mig ens med full dos värktabletter i mig. Proppat i mig så mycket Alvedon och Ipren som jag får. Jag vill bara lösa den akuta smärtan NU. Det är omöjligt att ens tänka på träning just nu. Hur kan du ha missat det?

Men jag är helt jävla oduglig på precis allt och får inget att fungera. Jag vill reklamera mitt jävla skitliv.
Du fick väl en telefontid på VC, vad sa de? 😊

Problemet är att om det sitter i mjukdelarna är det inte så mycket vården kan göra. Röntgen kommer inte visa något och du kanske kan propsa på en MR men det är nog väldigt svårt att få, särskilt där du bor. VC kommer referera dig till fysio är jag nästan säker på. Nu killgissar jag men om det är tex en nerv som sitter i kläm så kommer du också hänvisas till fysio. Jag hade ju en nedsjunken kota just i början av ryggen. Min TENS blev en räddare i nöden. De tänkte operera men jag blev frisk innan dess halleluja!

Det finns tyvärr inget mirakelmedel det är en tråkiga sanningen. Det VC kan göra är att skriva remiss till fysio och skriva ut starkare värktabletter, vilket inte är att rekommendera att ta regelbundet eftersom de flesta är beroendeframkallande. Det *kan* ju vara så att du fått en fraktur men tom då så kommer vården säga att det får läka ut av sig själv och vi kan inte göra något.

Du fick väl en telefontid på VC, vad sa de? 😊
Jag fick en läkartid. Och jag har redan varit där. Och jag tänkte redan innan jag gick dit att vad sjutton ska läkaren göra förutom att skriva ut piller jag inte vågar ta? Det var precis det som hände. Plus att han rekommenderade mig att inte jobba på en vecka. Visst, träning nämndes, men jag kan inte för mitt liv begripa hur jag ska lyckas med det.

Jävla skitliv.

Jag har inte missat det. Du behöver inte gör alla övningar, ta värktabletter och gör en eller två så ska du se att det snart känns något bättre, och så ökar du på.

Det finns ingen som kan ta bort värken från dig simsalabim.

Jag fick en läkartid. Och jag har redan varit där. Och jag tänkte redan innan jag gick dit att vad sjutton ska läkaren göra förutom att skriva ut piller jag inte vågar ta? Det var precis det som hände. Plus att han rekommenderade mig att inte jobba på en vecka. Visst, träning nämndes, men jag kan inte för mitt liv begripa hur jag ska lyckas med det.

Jävla skitliv.
Men vad väntar du dig första dagen med ryggont som kommit av arbete/ansträngning utan någon särskild traumahändelse?
Vila, rör dig i den mån du kan, träna när det går.
Och är det ohållbart att rodda vardagen tills det blivit bättre: dämpa smärtan med medicin.

Jag har inte missat det. Du behöver inte gör alla övningar, ta värktabletter och gör en eller två så ska du se att det snart känns något bättre, och så ökar du på.

Det finns ingen som kan ta bort värken från dig simsalabim.
Men hur ska jag ens kunna ta mig upp från golvet?

Nyss gick jag till min verkstad för att få lite svalka. Promenaden var långsam och gick med stor möda. Jag stånkade i varje steg. Jag HAR TAGIT VÄRKTABLETTER!!! Det GÅR INTE att träna nu. Det är inte heller det läkaren rekommenderar. Det är rörelse efter förmåga som gäller nu.

Jävla skitliv.

Hur gammal är du? Jag är själv runt 50 och hade absolut haft rätt mycket värk och stelhet om jag inte höll igång i vardagen, gjorde säg 10 minuter rehabövningar och tränade enklare styrketräning (obs korta pass hemmaträning) några gånger i veckan. Det är egenvård som gäller om man vill hålla sig hyfsat smärt- och skadefri som medelålders. Även kosten spelar in. Har man dessutom ett ganska fysiskt jobb är det nästan ett krav för att orka med. Det handlar inte om speciellt mycket tid, men jag förstår att det kan vara svårt att få det att bli av om man har exekutiva funktionsnedsättningar (det kan vara svårt även om man inte har det).

Hur gammal är du? Jag är själv runt 50 och hade absolut haft rätt mycket värk och stelhet om jag inte höll igång i vardagen, gjorde säg 10 minuter rehabövningar och tränade enklare styrketräning (obs korta pass hemmaträning) några gånger i veckan. Det är egenvård som gäller om man vill hålla sig hyfsat smärt- och skadefri som medelålders. Även kosten spelar in. Har man dessutom ett ganska fysiskt jobb är det nästan ett krav för att orka med. Det handlar inte om speciellt mycket tid, men jag förstår att det kan vara svårt att få det att bli av om man har exekutiva funktionsnedsättningar (det kan vara svårt även om man inte har det).
Jag är snart 53 och är rätt aktiv.

Mina övningar tar ganska lång tid att göra (minst en halvtimme tar de.) Jag lyckades göra dem i början. Sen fick jag två övningar till att göra. Övningarna skulle göras varannan dag. Och det blev övermäktigt.

Två månader är ungefär gränsen som jag kan lyckas hålla i en föresats. Sen spricker det. Jag har aldrig lyckats längre än så.

Nyss gick jag till min verkstad för att få lite svalka. Promenaden var långsam och gick med stor möda. Jag stånkade i varje steg. Jag HAR TAGIT VÄRKTABLETTER!!! Det GÅR INTE att träna nu. Det är inte heller det läkaren rekommenderar. Det är rörelse efter förmåga som gäller nu.
Med risk att du blir sur.

heja dig som faktiskt gick bort till verkstaden! DET är väl tränng i liten skala. Jag lever med smärta och stänkar rejält. Men ingen som hör och kan bry sig. Tar bil till skogen så ingen kan se min stapplande långsamma gång.

Om du så bara gick 20 meter så är det 20 meter bättre än inget!

Med risk att du blir sur.

heja dig som faktiskt gick bort till verkstaden! DET är väl tränng i liten skala. Jag lever med smärta och stänkar rejält. Men ingen som hör och kan bry sig. Tar bil till skogen så ingen kan se min stapplande långsamma gång.

Om du så bara gick 20 meter så är det 20 meter bättre än inget!
Alltså ja, jag ska försöka röra på mig efter förmåga. Och det är väl det här jag kan just nu.

Gör stående övningar du fick tips om i tråden, gör inte alla så det inte tar så lång tid.

Gör stående övningar du fick tips om i tråden, gör inte alla så det inte tar så lång tid.
Nej. Jag har så brutalt lite energi att jag inte slösar den på måfå-träning som kanske inte ger mig något alls.

En av de övningar jag fick av fysio, ska göras stående. Den klarar jag inte just nu.

Vad är det som gör att du inte förstår att jag inte kan träna just nu? Jag kan liksom knappt stå upp. Trots maxdos värktabletter.

Nu är det ju långt ifrån lika bra som en kiropraktor. Men kanske fysioterapeut med OMT steg 3 finns och går att få på högkostnadsskydd? De har inte samma höga utbildning inom manipulation som en kiro. Men det kanske kan hjälpa iaf med den manipulation de kan.
Annars är det ju tyvärr så att akut värk kan behöva medicineras och så får man som du gör röra sig så gott man kan.
Hoppas på bättring för dig!

Jävla skitliv.
Jag har skadat min axel
För en dryg vecka sen. Den gör hysteriskt skitont. Lindras inte av Alvedon eller Ipren. Ungefär samma smärta som när jag bröt den. VC klämde och skickade akut till röntgen. Ingen skelettskada så då fick jag akuttid till fysioterapeut. Som konstaterade att jag har så stark smärta att det är svårt att undersöka. Så nytt besök om en vecka för ställningstagande till ev ultraljud. Och - två övningar att göra flera gånger dagligen tills dess. För övrigt precis samma övningar jag direkt fick börja med dagen efter frakturen. (Det handlar om att med tyngdlagen dingla armen, samt att ”glida” underarmen fram och tillbaka på en friktionslös yta)

Så, det finns övningar även när saker är svårt skadade, när man har extremt ont osv. Oftast känns de inte ens som de gör någon skillnad - men det gör de verkligen.

Så har du fått någon tid till fysioterapeut? Alltså efter läkarbesöket? Annars kan det vara väl värt att försöka boka till nästa vecka. En fysio kommmer absolut inte kräva du ska göra mer än din förmåga är osv!

Du vill väl inte höra det men har en inte varit i en olycka så blir den här typen av smärta inte bättre av att sitta på arslet. Det som hjälper är att röra sig och göra lösgörande övningar. En läkare kommer inte att kunna skriva ut ett magiskt piller, hen kommer med ytterst stor sannolikhet att skicka dig till en fysioterapeut (igen). Ett besök hos en kiro/naprapat är också en bra idé men de kommer med stor sannolikhet också rekommendera övningar, en blir inte magiskt permanent bättre efter en behandling.

Ibland får en helt enkelt bita ihop och traggla övningar trots att en har ont. Skulle jag lägga mig platt varenda gång jag har ont i ryggen hade jag aldrig kommit ur sängen.

Det är rörelse efter förmåga som gäller nu.
Rörelse efter förmåga är träning. Vad du än gör kommer det att ge någonting, så gör det du kan. Det behöver inte vara ett halvtimmesprogram för att det ska ge något.

Jag har haft ont i ryggen länge(!) och det jag har lärt mig är att när jag slutar röra på mig så kommer det att göra ondare, även om det tillfälligt gör ondare när jag överanstränger mig. Det gäller bara att hitta hur mycket man kan röra på sig. En promenad till verkstaden är bättre än att låta bli. En "armhävning" mot köksbänken är bättre än tio riktiga som inte blir av. Sätt nivån där det är rimligt för dig, inte efter vad man "ska" klara av.

Vi kan inte tala om för dig hur du ska göra för att bli av med den akuta värken, men tricket att slippa hamna där igen sen är så tråkigt som just rörelse efter förmåga.

Mvh,
Lady_S

Rörelse efter förmåga är träning. Vad du än gör kommer det att ge någonting, så gör det du kan. Det behöver inte vara ett halvtimmesprogram för att det ska ge något.

Jag har haft ont i ryggen länge(!) och det jag har lärt mig är att när jag slutar röra på mig så kommer det att göra ondare, även om det tillfälligt gör ondare när jag överanstränger mig. Det gäller bara att hitta hur mycket man kan röra på sig. En promenad till verkstaden är bättre än att låta bli. En "armhävning" mot köksbänken är bättre än tio riktiga som inte blir av. Sätt nivån där det är rimligt för dig, inte efter vad man "ska" klara av.

Vi kan inte tala om för dig hur du ska göra för att bli av med den akuta värken, men tricket att slippa hamna där igen sen är så tråkigt som just rörelse efter förmåga.

Mvh,
Lady_S
Jag är en aktiv person och rör mig en hel del fysiskt. Jag får rörelse i jobbet också. Tyvärr är det inte tillräckligt.

Det är många i den här tråden som tror att jag är ovillig till att träna. Det är jag inte.

Det verkar finnas en kollektiv iq-befrielse som inte fattar att mina svårigheter inte beror på brist på vilja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Symptom efter missfall
  • Vad är onormal trötthet?
  • Ryggont
  • När vara hemma vid förkylning?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund