Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Jag har kört transport rätt så regelbundet sedan jag tog körkortet för ca 30 år sedan (herregud så gammal jag kände mig nu) och alltid varit noga att jag kan reglerna och att bil och släp- ekipaget är lagligt vad gäller vikter och last.

Jag har dock ALDRIG blivit stoppad för viktkontroll?! Jag har frågat runt bland hästvänner och inte en enda har råkat ut för det. Nu bor vi förvisso i glesbygd, men vi har tre travbanor inom rimligt avstånd och jag har ofta kört till och från travet på träningar och tävlingar och inte heller där förekom det.

Har DU någonsin blivit stoppad och viktkontrollerad? Har du någonsin fått böter för överlast?

Nej, jag har kört häst i 20 år och i perioder både långt och ofta, har aldrig blivit stoppad för kontroll av släpet.
Sist jag körde med släp till tävling blev jag stannad i nykterhetskontroll, den polisen var dock helt kostnadsfritt och frågade om det var ett lätt släp 😂

Jag har kört transport rätt så regelbundet sedan jag tog körkortet för ca 30 år sedan (herregud så gammal jag kände mig nu) och alltid varit noga att jag kan reglerna och att bil och släp- ekipaget är lagligt vad gäller vikter och last.

Jag har dock ALDRIG blivit stoppad för viktkontroll?! Jag har frågat runt bland hästvänner och inte en enda har råkat ut för det. Nu bor vi förvisso i glesbygd, men vi har tre travbanor inom rimligt avstånd och jag har ofta kört till och från travet på träningar och tävlingar och inte heller där förekom det.

Har DU någonsin blivit stoppad och viktkontrollerad? Har du någonsin fått böter för överlast?
Jag har blivit det, en gång på drygt 30 år, för cirka 20-22 år sedan. Hade två ponnyer i släpet och klarade vikten med marginal.

På den tiden då jag körde Cheva Van så blev jag stoppad och kontrollerad några gånger av "Tunga Gruppen".
Men det var rimligt eftersom att det syntes att ekipaget var över 3,5 ton och behövde högre behörighet på körkortet.

Aldrig blivit stoppad för viktkontroll. Inte ens när jag hade en kombination med en pyttebil som fått vägas upp för att få dra 1200 kg

Min mamma blev stoppad en gång där de ville att vi skulle ta ut hästen för att väga släpet. Det hela var mycket märkligt. Vi vägrade ta ut hästen ur släpet mitt på en stor riksväg.

Det slutade med att vi slapp väga. Inte för att det hade spelat någon roll, vi fick lasta 800 kilo på släpet o hade en arab så det var tvärlugnt.

Jag har blivit stoppad och vägd vid ett tillfälle. Hade koll på vikterna så inga konstigheter. Men det har hänt en gång och jag har åkt med häst genom hela (okej, halva) Sverige under flera år när jag tävlade fälttävlan aktivt.

Har bekanta som blivit stoppade med överlast eller felaktigt ekipage, i vissa fall har den inte fått köra vidare alls. Kan ju vara olovlig körning.

Jag har aldrig blivit stoppad, varken som chaufför eller passagerare. Har haft häst i ungefär 30 år.
Jag har BE och koll på vikterna på släp och ponnyer. När jag var barn och åkte med mamma eller pappa som chaufför körde vi i princip enbart en ponny eller ponny plus föl så vikterna fungerade bra även då.

Kört mycket med släp sen jag tog körkort för snart 30 år sedan. Bara blivit stoppad en gång med släp (då tomt) och då var det bara för att blåsa, ingen vägning.

Aldrig blivit stoppad. Vet bara om att en person blivit det. Det var grönt allting och bara att åka vidare.

Aldrig blivit stoppad.
Känner ingen som blivit det heller.
Kör lagligt för gissar att jag blivit stoppad direkt annars...

Jag har bara blivit stoppad för att blåsa och körkortskontroll, aldrig vägning.
Vad otäckt om de hävdar att hästen ska lastas ur invid en stor väg! Har de ingen grundläggande kunskap om djur? Eller insikt om konsekvenserna om ett djur kommer lös?

Jag har blivit stoppad för nykterhetskontroll ca kl 6 på jag har för mig typ tisdagmorgonen när vi var på väg till veterinär.. Hur stora är oddsen att man kör onykter då liksom och med hästsläp dessutom..
Däremot har jag fått böter för fortkörning med släp på en sträcka som dom gjort om från 80 till 60 och jag var disträ ska jag erkänna efter en lång dag hos veterinären så körde väl drygt 70.. Var en lång raksträcka med svacka på mitten och så stod dom med laser i backen upp. Tråkiga pengar!! Det hade ju inte varit gratis hos vet heller så den dagen vill jag nog helst glömma faktiskt!😣

Jag har bara blivit stoppad för att blåsa och körkortskontroll, aldrig vägning.
Vad otäckt om de hävdar att hästen ska lastas ur invid en stor väg! Har de ingen grundläggande kunskap om djur? Eller insikt om konsekvenserna om ett djur kommer lös?
Ovanstående, men hästen har ju också en ganska väsentligt del i totalvikten... så jag förstår nog inte hur de tänkte där. Räcker väl med att kolla registrerade vikterna plus kolla den faktiska bruttovikten?

Haft BE i 32 år. Kört mycket bil och transport kors och tvärs över halva Sverige (travhästar). Även kört kollektivtrafik. Sammanlagt har jag genom åren råkat ut för fyra nykterhetskontroller och noll vägningar.

Däremot har jag två gånger blivit inringd för att komma och köra ett felaktigt ekipage hem. Båda gångerna jättetrevliga poliser som själva hade hjälpt till och kört ekipaget hem om föraren inte hade fått tag på någon med rätt körkort :D

Så risken att åka dit är nog minimal. Vad man dock ska ha i åtanke är att om man råkar ut för en olycka så är det inte säkert att bilförsäkringen gäller om det kommer fram att ekipaget var olagligt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?