Bukefalos 30 år!

Kört släp i snart 30 år och aldrig blivit vägd. Har kört olagligt väldigt mycket men har numera B96 och glider betydligt lugnare förbi vägstationen jag alltid passerar på väg söderut. Har blivit stoppad med olovlig kombination för nykerhetskoll, det var lite svettigt.

Jag har kört transport rätt så regelbundet sedan jag tog körkortet för ca 30 år sedan (herregud så gammal jag kände mig nu) och alltid varit noga att jag kan reglerna och att bil och släp- ekipaget är lagligt vad gäller vikter och last.

Jag har dock ALDRIG blivit stoppad för viktkontroll?! Jag har frågat runt bland hästvänner och inte en enda har råkat ut för det. Nu bor vi förvisso i glesbygd, men vi har tre travbanor inom rimligt avstånd och jag har ofta kört till och från travet på träningar och tävlingar och inte heller där förekom det.

Har DU någonsin blivit stoppad och viktkontrollerad? Har du någonsin fått böter för överlast?
Har aldrig blivit stoppad med hästtransport och nästan alltid kört lagligt.
Har däremot fått hämta hem min 1990kg transport efter att min pappa lånat ut den till sin bror utan BE… Han fick vackert parkera den mitt på torget där han stoppades, utan häst i som tur var. Så fick jag hämta hem den. 🤷🏼‍♀️ Vet faktiskt inte vad han fick i böter för olovlig körning.

En kompis blev nästa provocerad när jag inte vill köra mina två tillsammans till ridhuset pga överlast. Har BE men för klen bil, kan dra en.
Hon menade att risken att bli stoppad är minimal. Ja så är det kanske, men körsäkerheten? Bilen är inte gjord för tyngden, runt 300kg överlast, och om det händer en olycka blir nog inte försäkringsbolaget så glad. Måste ut på motortrafikled.

Stoppad innan den digitala tiden så diskussion om vad släpet vägde (nervägt) uppstod.
Den diskussionen avslutades snabbt och polisen skriker KÖR när monstret där bak var på väg genom väggen. (en jäkla skithäst att ha i släpp, hon har knäckt en mellanvägg på mitten)

Har däremot stallkompisar som har lastat 2 D-ponny i ett släp med lastvikt 400kg blir stoppade/vägda och får ringa efter en transport och lasta om på platsen.

Finns permanent våg på motorvägen utanför staden

Stoppad flera gånger för vägning. Vid ett tillfälle samåkte vi med vänner till Tjeckien tor och blev stannade bara ett par timmar innan vi var hemma igen, bussen var tydligen nertypad så rejält med överlast, det vara bara att åka till närmsta travbana och lasta om 😅 Övriga gånger har det bara varit tuta o köra vidare (BE och bra lastvikt på ekipage).

Vi blev stoppade en gång när vi hämtade hö. De vägde aldrig, men de kontrollerade att bilen fick köra det släp som låg bakom.

Aldrig. Kört släp sen början på 90 talet. Haft BE sedan 97. Kört med pickis, jeepar, stora släp. Nu Dodge Ram med 3 hästars stort Boj magnum med bodel.

En gång när jag stod parkerad vid en mack kom en polis förbi och sade.. jag förutsätter att du har ett stort körkort med det ekipaget. Jag svarade bara ja men det var ingen som kollade.

Jobbarkompisen fick åka 30 mil (enkel resa) för några veckor sedan när hans svärfar blev stoppad med flyttlass. Det var bara att lasta över till jobbarkompisens släp. Var någon våg söder om jönköping där de brukar stå och väga lastbilar och släp. Har även hört om andra som fått väga släpen inte bara hästsläp.

Jag har blivit stoppad för nykterhetskontroll ca kl 6 på jag har för mig typ tisdagmorgonen när vi var på väg till veterinär.. Hur stora är oddsen att man kör onykter då liksom och med hästsläp dessutom..
Däremot har jag fått böter för fortkörning med släp på en sträcka som dom gjort om från 80 till 60 och jag var disträ ska jag erkänna efter en lång dag hos veterinären så körde väl drygt 70.. Var en lång raksträcka med svacka på mitten och så stod dom med laser i backen upp. Tråkiga pengar!! Det hade ju inte varit gratis hos vet heller så den dagen vill jag nog helst glömma faktiskt!😣
Blev stoppad runt 08 häromdagen. I samma kontroll tog dom en person för rattfylleri läste jag senare. Så jo, det förekommer dygnets alla timmar.

Jag har blivit stoppad för nykterhetskontroll ca kl 6 på jag har för mig typ tisdagmorgonen när vi var på väg till veterinär.. Hur stora är oddsen att man kör onykter då liksom och med hästsläp dessutom..
Däremot har jag fått böter för fortkörning med släp på en sträcka som dom gjort om från 80 till 60 och jag var disträ ska jag erkänna efter en lång dag hos veterinären så körde väl drygt 70.. Var en lång raksträcka med svacka på mitten och så stod dom med laser i backen upp. Tråkiga pengar!! Det hade ju inte varit gratis hos vet heller så den dagen vill jag nog helst glömma faktiskt!😣
Jag har blivit stoppad för att blåsa tidiga morgnar tre gånger tror jag. Kvällstid bara en gång, och då var jag väldigt tydligt gravid. Nej jag har verkligen inte druckit då tack så mycket...

Blivit stoppad och vägd... 2 ggr, tror jag. En gång med min gamla, lilla peugot + enkelaxlat släp med en arab i. Då klarade vi oss med typ 50 kg eller nått så det var på håret, andra gången med b-kortsbil med två russ i, då var det stor marginal åt rätt håll. Brukar försöka hålla ordning på vikterna, åkt till kvarnen i närheten och vägt ekipaget några gånger för att vara på den säkra sidan...

Jag har blivit stoppad en gång med släp, blev inte vägd men de kontrollerade bil, släp, vikter osv. De var lite luriga och frågade: Får du köra detta? JA. Är du säker? JA, annars hade jag inte gjort det.
Vad väger hästen?
Jag kom från klinik med nyvägd häst så kunde lämna ett hel-aktuellt svar, och var inom gränserna ;)

Jag har kört transport rätt så regelbundet sedan jag tog körkortet för ca 30 år sedan (herregud så gammal jag kände mig nu) och alltid varit noga att jag kan reglerna och att bil och släp- ekipaget är lagligt vad gäller vikter och last.

Jag har dock ALDRIG blivit stoppad för viktkontroll?! Jag har frågat runt bland hästvänner och inte en enda har råkat ut för det. Nu bor vi förvisso i glesbygd, men vi har tre travbanor inom rimligt avstånd och jag har ofta kört till och från travet på träningar och tävlingar och inte heller där förekom det.

Har DU någonsin blivit stoppad och viktkontrollerad? Har du någonsin fått böter för överlast?
Jag blev stoppad i fjol med mitt stora tunga släp, men polisen verkade vara lite besviken när det såg att jag hade BE och att släpet var tomt:grin: Annars hade nog vägning varit aktuellt, såg dem plocka in ett husvagnsekipage från mötande trafik, så bil med släp var nog deras fokusområde den dagen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka