Bukefalos 28 år!

P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Jag menar att det generellt är billigare att bo på landet. Främst då i inköpskostnad eller i hyra. Då behöver man jämföra likvärdiga boenden.
När man bor på landet har man ju å andra sidan en del ökade kringkostnader jmft med om man bor i stan. Tex alla kostnader kring bilen.
Helhetsmässigt känns det konstigt att då gnälla över en liten p-avgift.

Jag vet inte om du är medveten om det men det är inte så vanligt att det finns lägenheter ute på landet (och när jag nu skriver "på landet" så syftar jag på ren landsbygd). Så det är svårt att jämföra en tvårumslägenhet med en bostad riktigt ute på landet.

de ökade kringkostnader jag ser som "obligatoriska" när jag nu bor på landet är framför allt sophantering, avloppshantering (jodå, jag hade "turen" att bli tvungen att byta avlopp och installera minireningsverk, det var ganska dyrt särskilt med tanke på det där minireningsverket), uppvärmning.
Självklart är mina resekostnader till jobbet betydligt högre nu jämfört med att bo i lägenheten men den delen valde jag ju att acceptera pga ökande trivsel.
Sedan blir det ju dyrare för mig så fort något måste repareras (och med en stuga från början av 1800-talet och som inte renoverats sedan 1960-talet förutom badrummet som gjordes om i slutet av 1990-talet) så blir det en del allt eftersom. Tak, brädfodring och så vidare.

Så nej, om man ser till skillnaden i underhållskostnader och liknande som också bör räknas in i boendekostnaden, så blir det inte billigare att bo på landet.

Och ca 900.000kr, som är vad jag gav för min gård, är ju inte så dyrt för en villa, oavsett om den är taxerad som jordbruksfastighet eller som friliggande villa.

Hyreslägenheterna i samhället i närheten av där jag bor är inte särskilt mycket billigare än inne i stan efter vad jag hört av kompisar som bor i hyreslägenheter.
 
I mina ögon betyder "slagropet" att människor ska få välja om man vill bo i storstad, mindre stad, samhälle eller helt lantligt.

Väljer man att bo mer lantligt så innebär det som regel att man har sämre tillgång till samhällets service jämfört med om man bor i en stad, och det är ju ett val man gör.

Men att du kallar det för "slogan" och "slagrop" är ju faktiskt ganska oförskämt.

Vem bestämmer vad som är mest rätt?
Menar du att alla ska bo i städer?

Eller, som du tidigare antytt i ett annat inlägg, att vissa ska få bo på landet och då får de inte färdas regelbundet till städer - om de bor tillräckligt långt ut på landet?

Jag får känslan, kanske helt fel, att du önskar bestämma hur andra människor ska få leva.
Du vill bestämma - verkar det som - att människor inte får bo långt från städer. Och om de nu envisas med att göra det, så ska de inte få transportera sig dagligen till städerna. Jobbpendling verkar du vilja förbjuda.

Hur tänker du dig ett framtida Sverige?
Ok. Alla får ju bo var de vill, så då är ju problemet löst.
 
Jag vet inte om du är medveten om det men det är inte så vanligt att det finns lägenheter ute på landet (och när jag nu skriver "på landet" så syftar jag på ren landsbygd). Så det är svårt att jämföra en tvårumslägenhet med en bostad riktigt ute på landet.

de ökade kringkostnader jag ser som "obligatoriska" när jag nu bor på landet är framför allt sophantering, avloppshantering (jodå, jag hade "turen" att bli tvungen att byta avlopp och installera minireningsverk, det var ganska dyrt särskilt med tanke på det där minireningsverket), uppvärmning.
Självklart är mina resekostnader till jobbet betydligt högre nu jämfört med att bo i lägenheten men den delen valde jag ju att acceptera pga ökande trivsel.
Sedan blir det ju dyrare för mig så fort något måste repareras (och med en stuga från början av 1800-talet och som inte renoverats sedan 1960-talet förutom badrummet som gjordes om i slutet av 1990-talet) så blir det en del allt eftersom. Tak, brädfodring och så vidare.

Så nej, om man ser till skillnaden i underhållskostnader och liknande som också bör räknas in i boendekostnaden, så blir det inte billigare att bo på landet.

Och ca 900.000kr, som är vad jag gav för min gård, är ju inte så dyrt för en villa, oavsett om den är taxerad som jordbruksfastighet eller som friliggande villa.

Hyreslägenheterna i samhället i närheten av där jag bor är inte särskilt mycket billigare än inne i stan efter vad jag hört av kompisar som bor i hyreslägenheter.
Det ser såklart olika ut. Där jag bor är det billigare att hyra lägenhet i mindre samhällen jmrft med stad. Man kan dessutom köpa en villa på landet för samma pengar eller mindre än vad jag betalade för min lägenhet.
Att köpa en villa i stan är många miljoner dyrare än en villa på landet.
Såhär ser det ju ut på många ställen. Så jag vidhåller nog att det är billigare att köpa bostad på landet än i stan.
 
Ni som anför sloganen att Hela Sverige ska leva, vad menar ni med det, egentligen?

Bör vi bo i obygden för detta slagrops skull?

Hur mycket utsläpp av växthusgaser är okej för detta slagrops skull?

Och vat BETYDER det?

Att fritt kunna bosätta sig åtminstone i de befintliga fastigheter och orter som existerar och där kunna få en rimlig samhällsservice och inte bli direkt motarbetad i sitt val genom åtgärder och politiska förslag.

Om det finns människor som vill bo i obygden så bör de kunna göra det, utan att de blir av med sitt medborgarskap och sina rättigheter till samhällsservice.

De som inte vill göra det bosätter sig någon annanstans. Det är inte en uppmaning att styra någons val, utan en uppmaning att tillåta olika val och inte förhindra människor att välja. Individuell frihet.

Ja, det får kosta rätt mycket för att inte skapa en accelererad urbanisering och en avfolkning av landsbygden.
 
I

Vid tex den nivå som jag finner bekväm och praktisk, så är det inte landsbygd längre. Det blir en stad av det.

Därav ditt val. Alla gör inte samma prioriteringar. För vissa räcker det att ha 10 mil till vårdcentralen och livsmedelshandel, 45 minuter tills ambulansen kommer, en timme till polisen kan komma vid akut ärende och 15 mil till jobbet. Men kanske går gränsen för samhällskontraktet där någonstans när försämringar aviseras och allt centraliseras.
 
Senast ändrad:
Att fritt kunna bosätta sig åtminstone i de befintliga fastigheter och orter som existerar och där kunna få en rimlig samhällsservice och inte bli direkt motarbetad i sitt val genom åtgärder och politiska förslag.

Om det finns människor som vill bo i obygden så bör de kunna göra det, utan att de blir av med sitt medborgarskap och sina rättigheter till samhällsservice.

De som inte vill göra det bosätter sig någon annanstans. Det är inte en uppmaning att styra någons val, utan en uppmaning att tillåta olika val och inte förhindra människor att välja. Individuell frihet.

Ja, det får kosta rätt mycket för att inte skapa en accelererad urbanisering och en avfolkning av landsbygden.
Men det är väl ingen som säger att man ska hindra folk från att bo där de vill?
 
Frågan var definitionen av "Hela Sverige ska leva". Den betyder just det för mig. Skapa inte hinder för att människor fritt ska få välja bostadsplats i landet.
Det är väl det där med att skapa hinder. Att man fattar politiska beslut i ett försök att rädda planeten kommer ju drabba människor. Vissa beslut drabbar just bilister mer. Så är det ju bara. På sikt gynnas vi alla.
 
Det är väl det där med att skapa hinder. Att man fattar politiska beslut i ett försök att rädda planeten kommer ju drabba människor. Vissa beslut drabbar just bilister mer. Så är det ju bara. På sikt gynnas vi alla.

Då kan man se till att det antingen finns bra alternativ när reglerna ändras, eller helt enkelt ställa upp hinder som inte försvårar boende på landsbygden i större utsträckning. Trängselskatt är liksom smart, för det träffar rätt där problemen är som störst. Generella skattehöjningar på drivmedel funkar ganska dåligt, till den dag det finns alternativ att välja på.

På sikt gynnas ingen av starkt begränsad individuell frihet och stöpande i mallar.

För att återknyta till frågan, "Hela Sverige ska leva" innebär att man i varje sådant beslut aktivt tänker över konsekvenserna för de som valt att bo utanför städerna, på landsbygd och i glesbygd och ser till att dessa hinder sammantaget inte blir för stora.
 
Vad skulle kunna vara konkreta exempel på dessa två?

När man lägger ned lokala polisstationer så att det tar 5 timmar för polisen att komma på plats vid akuta problem. När man lägger ned BB så att blivande mammor måste vara mer nervösa för transporten till BB än resten av själva förlossningen. Om man höjer drivmedelsskatterna så att en normalinkomsttagare inte har råd att ta sig till och från jobbet om man inte bor längs kollektivtrafiklinjer. Om man lägger ned vårdcentraler så att det krävs 1 dygns resa för att få tillgång till primärvård.

Osv.

Dvs när samhällskontraktet naggas så hårt att det inte längre är värt något. Bara för att man valt att bosätta sig utanför tätorterna.
 
När man lägger ned lokala polisstationer så att det tar 5 timmar för polisen att komma på plats vid akuta problem. När man lägger ned BB så att blivande mammor måste vara mer nervösa för transporten till BB än resten av själva förlossningen. Om man höjer drivmedelsskatterna så att en normalinkomsttagare inte har råd att ta sig till och från jobbet om man inte bor längs kollektivtrafiklinjer. Om man lägger ned vårdcentraler så att det krävs 1 dygns resa för att få tillgång till primärvård.

Osv.

Dvs när samhällskontraktet naggas så hårt att det inte längre är värt något. Bara för att man valt att bosätta sig utanför tätorterna.

Märkligt att din älskade privatisering inte löst de problemen med samhällskontraktet.
 
Märkligt att din älskade privatisering inte löst de problemen med samhällskontraktet.

Inte märkligt alls.
Självklart behövs ett tillräckligt stort "kundunderlag" för att privat verksamhet ska kunna fungera.
De offentliga alternativen har större möjligheter att ta igen på karusellerna det de förlorar på gungorna...

För övrigt, om du möjligen syftar på privata vårdgivare, kan man se att i Värmland till exempel har det etablerats lika många privata alternativ ute på landsbygden och i mindre orter, som i centralorterna.
Trots att befolkningsunderlaget är väldigt mycket större på centralorterna.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 366
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 424
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
725
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp