P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Åtminstone inte hos mig, som haft trängselskatt i fem år nu. Trafiken gick ner i början, nu ökar antalet bilister stadigt. Och det är inte stadsborna som okynneskör bil utan inpendlingen till stan som ökar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/trangselskatten-spranger-miljardvall

Vad görs med pengarna? Grävs tunnlar?

Varför skulle det vara sannolikt att avsaknad av trängselskatter skulle ge färre bilister? Om det är så borde även höjda drivmedelspriser ge fler bilister? Är de för låga?

Om det kostar mer, borde det vara färre, än om det kostar mindre.
 
Det var du som bad om en förklaring och betydelse.

Det finns många politiska beslut idag som inte tagit tillräcklig hänsyn, därför är det en så medialt bevakad fråga idag.
Ja. Jag frågade därför att den där sloganen använts av dig och av ytterligare någon i tråden mot mig. Eftersom jag inte ser mig ha förbundit mig till slagropet, struntade jag bara i det. Sen började jag fundera på vad det betyder.

Utan att ha helheten på mina fem fingrar, så vågar jag utan minsta djärvhet gissa att drivkrafterna när det gäller den globala urbaniseringen är av kommersiell art snarare än politisk. Jag tror INTE att en handlingskraftig politik som stävjar det ryms inom en liberal syn på vad politik är och bör vara. Marknadskrafterna drar åt centralusering, inte det motsatta. Det är ett globalt fenomen.
 
Jag tror INTE att en handlingskraftig politik som stävjar det ryms inom en liberal syn på vad politik är och bör vara. .

Jag är övertygad om motsatsen.

Att högt värdera den individuella friheten att välja i sitt liv, oavsett förutsättningar, är garanten för mångfald och att människor inte tvingas in i mallar som andra valt. Det är pure socialliberalism för mig. Det finns ingen annan politisk inriktning som gör den prioriteringen.
 
Jag är övertygad om motsatsen.

Att högt värdera den individuella friheten att välja i sitt liv, oavsett förutsättningar, är garanten för mångfald och att människor inte tvingas in i mallar som andra valt. Det är pure socialliberalism för mig. Det finns ingen annan politisk inriktning som gör den prioriteringen.
Fast de åtgärder som tycks behövas för service osv ordnar sig ju inte av sig själva eller genom en osynlig hand.
 
Vad görs med pengarna? Grävs tunnlar?

Varför skulle det vara sannolikt att avsaknad av trängselskatter skulle ge färre bilister? Om det är så borde även höjda drivmedelspriser ge fler bilister? Är de för låga?

Om det kostar mer, borde det vara färre, än om det kostar mindre.
Ser att du editerat. Varför frågar du mig det?
 
Fast de åtgärder som tycks behövas för service osv ordnar sig ju inte av sig själva eller genom en osynlig hand.

Hur menar du nu?

Det vill säga, jag förstår och håller med om att "samhällsservice" som vård, skolor, förskolor inte ploppar upp mitt ute på en åker av sig själva.
Eller snöröjning av allmänna vägar, för den delen.

Men varför kommer den här invändningen som svar på @sjoberga s aktuella inlägg?
 
Dom som infört det påstår det iallafall för att kunna fortsätta att ha det.

Jag förstår inte att vi ens pratar om att höja priset för den enskilde när det gäller bilåkandet, med klimatet som referens - så länge som vi tillåter flyg... :meh:
Att spela ut frågor mot varandra är sällan särskilt begåvat. Ganska mycket av det som görs med bil är ganska lätt att göra på andra vis.

Flyget har sämre med alternativ, som det ser ut nu. Och så är flyg politiskt svårare eftersom det handlar om internationella regler. Bilpolitik är åtminstone delvis föremål för nationell politik.
 
Hur menar du nu?

Det vill säga, jag förstår och håller med om att "samhällsservice" som vård, skolor, förskolor inte ploppar upp mitt ute på en åker av sig själva.
Eller snöröjning av allmänna vägar, för den delen.

Men varför kommer den här invändningen som svar på @sjoberga s aktuella inlägg?
I relation till liberalism och marknadskrafter.
 
Dom som infört det påstår det iallafall för att kunna fortsätta att ha det.

Jag förstår inte att vi ens pratar om att höja priset för den enskilde när det gäller bilåkandet, med klimatet som referens - så länge som vi tillåter flyg... :meh:
Jag anser iaf personligen att all subventionering till flyget ska bort och att flygskatten ska höjas kraftigt.
Så det finns iaf ingen konflikt där från min sida. Båda är problematiska och jag tycker båda ska bli dyrare.
 
Att spela ut frågor mot varandra är sällan särskilt begåvat. Ganska mycket av det som görs med bil är ganska lätt att göra på andra vis.

Flyget har sämre med alternativ, som det ser ut nu. Och så är flyg politiskt svårare eftersom det handlar om internationella regler. Bilpolitik är åtminstone delvis föremål för nationell politik.

Flyget har sämre med alternativ, kanske.
Fast jag kan ju tänka mig att lämna åter ett förslag du lade kring bilism och jobb-pendande (jo, jag är tjatig kring just det): du menade att man skulle hindra längre pendlande mellan landet och staden.
Man bör i så fall lika gärna - eller kanske hellre när man ser på klimatpåverkan - förbjuda semesterresor med flyg.

Men jag håller med: leder ingen vart att föra in flyg i den här diskussionen.

Jag skulle dock vilja fundera över varför man ser just det svenska bilåkandet som det stora miljöhotet i Sverige.
Ja, vi är ett folk med hög ekonomisk standard där många människor har råd att äga och köra bil, och många människor gör det också.
Och OK, kanske bilåkandet ska "klämmas åt".
Men jag gissar att en åtklämning av bilåkandet - det där som gör att så många människor tydligen okynnesåker bil till köpcentra så att en avgiftsbeläggning/skatt på parkering vid just köpcentra - antagligen inte gör så stor klimatskillnad på det stora hela.
I ärlighetens namn.
 
I relation till liberalism och marknadskrafter.

Så för att han ser liberalism och marknadskrafter som verkliga - och till viss del önskvärda - motiverande faktorer i största allmänhet, så låtsas du att han skrivit att ingenting ska regleras någonstans?

I verkligheten är det väl något slags marknadskrafter som gör att vissa människor väljer stad och andra väljer landsbygd.

Man kan sedan genom politiska beslut påverka människors val: antingen genom att fördyra resor med egna färdmedel, vilket skapar ett ökat incitament att undvika landsbygden och i stället öka urbaniseringen, eller genom att inte ytterligare öka en redan hög beskattning av resor/drivmedel med egna färdmedel och då undvika att skapa ökat incitament att flytta till storstäder.

Man kan försöka styra människor att hellre välja allmänna kommunikationer än egna färdsätt.
Ett sätt kan vara att öka kostnaden för det egna resandet. Där tror jag att bränslet skulle behöva bli extremt dyrt för att folk faktiskt skulle avskräckas.
Ett annat sätt skulle kunna vara att göra allmänna kommunikationerna mer attraktiva, exempelvis genom tätare turer eller turer som är mer anpassade till "vanliga" arbetstider (vad det nu är), eller genom att sänka biljettpriset ordentligt.
Jag tror ju att en förbättring av de allmänna kommunikationerna skulle vara ett effektivare sätt att få fler människor att välja det, jämfört med att öka kostnaderna för dem som väljer eget färdmedel (i denna tråd bilen).

Och jo, jag vet att Mp gärna vill göra drivmedlet extremt dyrt för att få folk att avstå från bilen, hellre än att kraftigt förbättra allmänna kommunikationer.
Och samhällsekonomiskt är det naturligtvis "bättre" att öka skatteintäkterna snarare än att öka utgifterna genom ytterligare utbyggda kommunikationer.
 
Hur menar du? Alltså, varför skulle det just ur klimatperspektiv vara att föredra? Typ att fler borde bli jordbrukare?

Jag menar att lantbrukare behövs ur ett klimatperspektiv. För att landsbygden ska fungera är det bra om fler än de bor där.

De behöver inte bli fler, däremot skulle vi definitivt behöva producera mer mat i vårt eget land. Ur ett klimatperspektiv, skatteperspektiv, sysselsättningsperspektiv, miljöperspektiv osv. Men det är lite en annan diskussion.
 
Dom som infört det påstår det iallafall för att kunna fortsätta att ha det.

Jag förstår inte att vi ens pratar om att höja priset för den enskilde när det gäller bilåkandet, med klimatet som referens - så länge som vi tillåter flyg... :meh:
Tänker du på flygskatten så infördes den i januari i år, försök att minska resandet med flyg pågår det också. Även där uppstår problem med att det är billigare och smidigare att resa med flyg om dessutom avgår och anländer i tid jämfört med tex tåget som tar längre tid och dessutom ofta är försenat eller inställt. Men ingen ser mellan fingrarna på att det flygs och att det är ett stort problem.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 177
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 133
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
712
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp