P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Jag räknar inte med att civilisera människor kan räkna med att bränna fram ostört överhuvudtaget.

Men jag cyklar alltså i Sveriges näst största stad. Jag har inte de problem du beskriver. Folk i tråden som cyklar i skånska städer uttrycker inte heller de här problemen.

Jag snittar ca 20 km/tim på cykel, drygt 25 km/tim på min elcykel.
Då skulle jag klart uppleva dig som en fara för övriga trafikanter. cykelbanorna är inte alls byggda för den hastigheten. Kör du 25 km/h i en miljö med lite stopp och så så har du en topphastighet på 30/35 km i timmen. Inte alls lämpligt på flertalet cykelbanor.
 
Va? Vad har det med mitt svar att göra? Ingenting vad jag kan se i alla fall. Det handlade om hur jobbigt det är att cykla.

Själv cyklar jag nästan 1 mil på smal landsväg utan vägren när jag ska till eller från jobbet. Jo man får ju hålla i hatten.
Hu kan du få för dig att det är jobbigt att cykla på en elcykel? Den kör nästan av sig själv.
 
Men du, varför tror du jag talar om supercyklister? (på tal om att missa poängen)

På vilket sätt indikerar stadsmiljö, att folk tvingas stanna vid korsningar, rödljus, skymd sikt, väja för andra trafikanter och att de flesta klarar 20 km i timmen om det är fritt blås på att jag talar om supercyklister? Det är alltså möjlig och lämplig hastighet jag talar om inte vad man kan åstadkomma under mer optimala förhållanden.

Det är många som upplever att cyklister far fram i alltför höga hastigheter, inte bara elcyklar. Det handlar egentligen tvärt om vad du tror att även icke supercyklister kommer upp i så pass höga hastigheter i framförallt stadsmiljö att det blir farligt. Är det en del stopp och passager med lägre hastighet så kanske du behöver en topphastighet som är en bra bit högre. Det är inte alls lämpligt för en vältrafikerad cykelbana i stadsmiljö.
Okej, så nu cyklar alla jättesnabbt. Bra då är vi överens.
Vad supercyklister har med detta att göra? Jo du replikerar ju på ett inlägg som handlar om att man måste vara supercyklist för att orka cykla en längre sträcka. Det är inte ofta jag ledsnar, men detta tar ju priset...
 
Inte?
Från Torgnys gata i Linköping är det enligt hitta.se 18 km drygt till Uppvindsvägen i Linköping.
Linköping är inte en extremt stor stad, elelr?
Men vilken konstig jämförelse. Malmslätt är en egen tätort på landet utanför Linköping. Tallboda ingår visserligen i tätorten men det är ju mer som en förort halvvägs ut på landet.

Det är dessutom verkligen inte ”stadsmiljö” man cyklar genom mestadels.

Ta ett exempel du har lite bättre koll på kanske?
 
Jo precis. Men det är ju inte "omöjligt" att cykla även på landet även om många vill påskina att det är helt omöjligt och att en fossildriven bil för evigt är det enda möjliga färdmedlet.

Vem vill påskina det?

Konceptet bil är inte nödvändigtvis fossildriven, även om det är ett mycket effektivt och miljövänligt alternativ i vissa användningsfall.

Däremot är konceptet apostlahäst, cykel, buss, tåg inte i närheten av möjliga eller ens effektiva om de vore möjliga för många. Bilen är överlägsen i många användningsfall.

Och jo, det finns sträckor som är omöjliga att cykla på utan att riskera liv och lem, en del året om andra mest på vintern. Måste det vara så för evigt? Tja. Att bygga bort alla sådana sträckor är säkert inte dyrare än hela sjukvårdssystemet kostar på 50 år och lär väl belasta miljön ungefär som 100 års bilkörning som idag.

Ska det hindra att vi ställer om de 80% av biltransporterna som inte är effektivast med bil? Självklart inte, men i den strävan, måste resten finnas med i ekvationen.
 
Då skulle jag klart uppleva dig som en fara för övriga trafikanter. cykelbanorna är inte alls byggda för den hastigheten. Kör du 25 km/h i en miljö med lite stopp och så så har du en topphastighet på 30/35 km i timmen. Inte alls lämpligt på flertalet cykelbanor.

Har du verkligen koll på hur fort/långsamt det är? Räknade min snitthastighet den sträckan jag oftast cyklade i Uppsala (från "förort" men sen inne i stan), den var drygt 21 km/h och då är jag verkligen ingen snabb cyklist. (Och jag har mätt sträckan med gps-klocka så det är ganska exakt.)
 
Har du verkligen koll på hur fort/långsamt det är? Räknade min snitthastighet den sträckan jag oftast cyklade i Uppsala (från "förort" men sen inne i stan), den var drygt 21 km/h och då är jag verkligen ingen snabb cyklist. (Och jag har mätt sträckan med gps-klocka så det är ganska exakt.)
Hela grejen med att 20 km/h på cykel skulle vara det större säkerhetsproblemet på gator där bilar kör betydligt fortare.
 
Vem vill påskina det?

Konceptet bil är inte nödvändigtvis fossildriven, även om det är ett mycket effektivt och miljövänligt alternativ i vissa användningsfall.

Däremot är konceptet apostlahäst, cykel, buss, tåg inte i närheten av möjliga eller ens effektiva om de vore möjliga för många. Bilen är överlägsen i många användningsfall.

Och jo, det finns sträckor som är omöjliga att cykla på utan att riskera liv och lem, en del året om andra mest på vintern. Måste det vara så för evigt? Tja. Att bygga bort alla sådana sträckor är säkert inte dyrare än hela sjukvårdssystemet kostar på 50 år och lär väl belasta miljön ungefär som 100 års bilkörning som idag.

Ska det hindra att vi ställer om de 80% av biltransporterna som inte är effektivast med bil? Självklart inte, men i den strävan, måste resten finnas med i ekvationen.
Och INGEN har väl sagt att bilar ska förbjudas? Bilarna är väl det vinnande laget i alla avseenden - om än med omfattande externa negativa bieffekter. Din iver att försvara det vinnande laget mot det MINIMALA hot i form av cyklar och trängselskatter skulle vara rörande om den inte var så absurd att det är rent skrämmande.
 
Men vilken konstig jämförelse. Malmslätt är en egen tätort på landet utanför Linköping. Tallboda ingår visserligen i tätorten men det är ju mer som en förort halvvägs ut på landet.

Det är dessutom verkligen inte ”stadsmiljö” man cyklar genom mestadels.

Ta ett exempel du har lite bättre koll på kanske?
Jag har knappt varit i Linköping, men jag blev förvånad över att den staden är så mycket större än Göteborg. Här kan man inte cykla 17 km i stadstrafik om man inte snirklar runt i cirklar.
 
Jag fattar inte alla inlägg som måste förklara att det minsann inte finns kollektivtrafik överallt eller inte är lämpligt att cykla överallt. Jag tror inte jag sett något inlägg där jag tänkt att "oj den där personen fattar ju inte att det inte funkar att cykla eller åka kollektivt överallt". Och jag bor själv där det är olämpligt att cykla på vintern (inte pga väder dock, det löser kläder och vinterdäck, utan pga trafiken och ingen cykelväg). Västerut finns nästintill ingen kollektivtrafik alls. Tycker det är lite roande att om man uttrycker sig det minsta skeptiskt mot bilar så beror det nog på att man har noll koll på hur Sverige ser ut förutom i städerna :grin:
 
Vem vill påskina det?

Konceptet bil är inte nödvändigtvis fossildriven, även om det är ett mycket effektivt och miljövänligt alternativ i vissa användningsfall.

Däremot är konceptet apostlahäst, cykel, buss, tåg inte i närheten av möjliga eller ens effektiva om de vore möjliga för många. Bilen är överlägsen i många användningsfall.

Och jo, det finns sträckor som är omöjliga att cykla på utan att riskera liv och lem, en del året om andra mest på vintern. Måste det vara så för evigt? Tja. Att bygga bort alla sådana sträckor är säkert inte dyrare än hela sjukvårdssystemet kostar på 50 år och lär väl belasta miljön ungefär som 100 års bilkörning som idag.

Ska det hindra att vi ställer om de 80% av biltransporterna som inte är effektivast med bil? Självklart inte, men i den strävan, måste resten finnas med i ekvationen.
Perfekt med elbil när man ändå bara håller 80-90 km/h.
 
Har du verkligen koll på hur fort/långsamt det är? Räknade min snitthastighet den sträckan jag oftast cyklade i Uppsala (från "förort" men sen inne i stan), den var drygt 21 km/h och då är jag verkligen ingen snabb cyklist. (Och jag har mätt sträckan med gps-klocka så det är ganska exakt.)
Jag talar om snitthastighet på 20 km i timmen i stan där du kanske stannar ett par gånger för att andra har företräde och 1-2 minuter vid rödljus.. Det innebär att du behöver köra så där en 25 km i timmen, kanske mer några dm från gångbanan på många ställen. Jag tycker det är för snabbt och har sett otäcka olyckor och även blivit omkullkörd ( Köpenhamn visserligen). På en cykelbana eller ute i trafiken och helst utan hinder eller korsande trafik är det inga problem och det går ofta fortare.
 
Jag talar om snitthastighet på 20 km i timmen i stan där du kanske stannar ett par gånger för att andra har företräde och 1-2 minuter vid rödljus.. Det innebär att du behöver köra så där en 25 km i timmen, kanske mer några dm från gångbanan på många ställen. Jag tycker det är för snabbt och har sett otäcka olyckor och även blivit omkullkörd ( Köpenhamn visserligen). På en cykelbana eller ute i trafiken och helst utan hinder eller korsande trafik är det inga problem och det går ofta fortare.

Fast som sagt: det här var en bra bit inne i stan också och jag är inte särskilt snabb så vägen in mot stan kan omöjligt ha gått så himla fort. Ändå hamnar snitthastigheten på dryga 21 km/h. Det är helt enkelt inte snabbt att cykla runt 20 km/h.
 
Perfekt med elbil när man ändå bara håller 80-90 km/h.

Elbil kommer möjligtvis bli bättre alternativ nu när man fått ordning på räckvidd. Fortfarande är kostnad, driftsäkerhet och miljöbelastning stora frågetecken. Med tanke på den forskning som pågår så kommer det nog att lösas.
 
Och INGEN har väl sagt att bilar ska förbjudas? Bilarna är väl det vinnande laget i alla avseenden - om än med omfattande externa negativa bieffekter. Din iver att försvara det vinnande laget mot det MINIMALA hot i form av cyklar och trängselskatter skulle vara rörande om den inte var så absurd att det är rent skrämmande.

Jag vill ju att ”laget” förlorar 80/20 så det är intressanta tolkningar du gör.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 177
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 133
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
712
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp