P.R.E pura raza española

Men varför skriver du allt detta när det egentligen inte har med din fråga att göra? Du tycker det är tråkigt att ingen kan svara på din fråga, jag försöker hjälpa dig att ställa den så de som kan svara har en chans att förstå vad du menar? Och de som kan sånt är troligen rätt kunniga när det gäller PRE - de blir kanske inte så välvilligt inställda när du förklarar att PRE-folk i Sverige är korkade?
Men korkat förstår du inte är priset jag syftar på generellt för dessa hästar jag kollat på för över 60 k. Är det verkligen ett rimligt pris? Då är jag väl förmodligen lika korkad som vill köpa en pre. Jag förklarade endast vad jag menade med korkad. Att man förmodligen kan få en häst för samma pris men bättre i Spanien. Därför ville jag få svar på den bifogade filen för dem hästarna jag tittat på har haft gul färg i stammen. Och då till min vidare fråga vad det innebär? Sen om man nu känner sig träffad ja då har man kanske gjort en dålig affär? Vad vet jag?! Varför skulle man bry sig annars? ☺ Detta är helt min egna erfarenheter och det jag stött på när jag letat efter en ridbar pre. För det säger jag ju inte att alla är så. För det är den ju inte! Och väl värda sitt pris förmodligen.
 
Senast ändrad:
Spanien har inte samma tradition av att kastrera som vi i Sverige, förr var svensk avel topstyrt och vem som helst fick inte äga hingst över 2 år (tror det var 2 år) och många ihemska reser försvann då i Sverige.
Att det inte rids på ston har troligen rötter från 1800 talet då fransmännen stal hästar och bara några få av rasen blev kvar i Spanien och senare på 1800 talet en sjukdom som tog många hästar i Spanien.

Som alltid ligger priset på vad någon är villig att betala och vad någon är villig att sälja för.
När krisen var i Spanien var det en hel del hästar som gick till slakt då ägarens inte hade råd med dom och en del såldes riktigt billigt.

En PRE är en av värdens äldsta raser och det föds ca 400 föl varje år som är PRE, som Andalusier räknas oxå rasen Kartusianern så finns 2 reser under namnet Andalusier.

Om det nu går att köpa så billigt i Spanien och sälja dyrt i Sverige så har du ju en kalas bra affär och bara att starta eller är det bara en buhu jag har inte råd att köpa en pre tråd.
Hur kommer det sig det föds 400 föl per år? Är det för efterfrågan liten? Eller att uppfödarna går back på försäljningen och inte har pengar till att bedriva uppfödning? Att hästarna köps billigt i första hand och sedan exporteras till andra länder med ett bra påslag??
 
Synd ingen vet något om dessa rosetter
Men har du ens googlat? Det tog mig knappt tre sekunder att få fram en wikisida som staplar upp exakt vad som krävs för varje nivå. Om du seriöst funderar på att importera hästar själv kommer det nog krävas åtminstone lite mer ansträngning än att bara fråga på ett forum och bli sur om man inte får svar. Att googla är en bra grej att börja med :up:.

Här är lägsta nivån:

Aptitud Básica para la reproducción[editar]
Una vez solicitada la valoración, los veterinarios delegados del Libro Genealógico del PRE examinan a estos ejemplares y emiten un certificado de Aptitud Básica para la reproducción. Para alcanzar dicha aptitud básica es necesario que:

  • Los machos midan más de 1.52 m. a la cruz y las hembras 1.50 m.
  • No tengan cuello de gato vencido, ni invertido (o de ciervo).
  • No sean monórquidos ni criptórquidos.
  • Se observe fidelidad al patrón racial.
A partir de ese momento, sus descendientes podrán ser inscritos en el Libro Genealógico. En caso contrario, conservan su certificado de origen racial, siguen inscritos en el Registro de Nacimientos y siguen siendo considerados como Pura Raza Española, pero carecen del derecho de registrar su descendencia.

El ejemplar que no supera esta valoración puede volver a presentarse una segunda vez cuando el propietario estime conveniente.

Resten finns här: https://es.wikipedia.org/wiki/Pura_Raza_Española (under Reproductores contemplados en el PRE).

Jag tänkte inte översätta allt åt dig dock utan du får använda Google Translate eller nån av din spansktalande vänner.
 
Men har du ens googlat? Det tog mig knappt tre sekunder att få fram en wikisida som staplar upp exakt vad som krävs för varje nivå. Om du seriöst funderar på att importera hästar själv kommer det nog krävas åtminstone lite mer ansträngning än att bara fråga på ett forum och bli sur om man inte får svar. Att googla är en bra grej att börja med :up:.

Här är lägsta nivån:

Aptitud Básica para la reproducción[editar]
Una vez solicitada la valoración, los veterinarios delegados del Libro Genealógico del PRE examinan a estos ejemplares y emiten un certificado de Aptitud Básica para la reproducción. Para alcanzar dicha aptitud básica es necesario que:

  • Los machos midan más de 1.52 m. a la cruz y las hembras 1.50 m.
  • No tengan cuello de gato vencido, ni invertido (o de ciervo).
  • No sean monórquidos ni criptórquidos.
  • Se observe fidelidad al patrón racial.
A partir de ese momento, sus descendientes podrán ser inscritos en el Libro Genealógico. En caso contrario, conservan su certificado de origen racial, siguen inscritos en el Registro de Nacimientos y siguen siendo considerados como Pura Raza Española, pero carecen del derecho de registrar su descendencia.

El ejemplar que no supera esta valoración puede volver a presentarse una segunda vez cuando el propietario estime conveniente.

Resten finns här: https://es.wikipedia.org/wiki/Pura_Raza_Española (under Reproductores contemplados en el PRE).

Jag tänkte inte översätta allt åt dig dock utan du får använda Google Translate eller nån av din spansktalande vänner.
Tack. Sur låter mer som du är det eller tagit åt dig på något sätt. Är väl inte förbjudet att fråga på ett forum? Du hittade ju svaret till mig nu! Har googlat men hittade inget. Är väl inte lika bra på Google och spanska förmodligen. Dessutom va det alla rosetfärger jag vill ha svar på helst
 
Tack. Sur låter mer som du är det eller tagit åt dig på något sätt. Är väl inte förbjudet att fråga på ett forum? Du hittade ju svaret till mig nu! Har googlat men hittade inget. Är väl inte lika bra på Google och spanska förmodligen. Dessutom va det alla rosetfärger jag vill ha svar på helst
Jag är inte sur alls. Däremot tycker jag att det är slött att inte ens googla.

Jag googlade Pura raza española reproductor básico, dvs exakt de orden du nämnt i tråden. Var plättlätt.
 
Jag är inte sur alls. Däremot tycker jag att det är slött att inte ens googla.

Jag googlade Pura raza española reproductor básico, dvs exakt de orden du nämnt i tråden. Var plättlätt.
ett forum är väl till att fråga på? Annars är det väl inget forum? Eftersom många här är så pålästa trodde jag att någon kanske satt på vad det betydde. Men du löste ju det.
 
ett forum är väl till att fråga på? Annars är det väl inget forum? Eftersom många här är så pålästa trodde jag att någon kanske satt på vad det betydde. Men du löste ju det.
Ja men du ställde frågan, ingen kunde svara och sen beklagar du dig över att ingen svarar. Då menar jag att en enklare metod är att ta tre sekunder till att googla - hade förmodligen tagit kortare tid än att skriva inlägget här ;).

Men nu har du svaret i alla fall. Lycka till med hästjakten!
 
ett forum är väl till att fråga på? Annars är det väl inget forum? Eftersom många här är så pålästa trodde jag att någon kanske satt på vad det betydde. Men du löste ju det.

Moderatorn hälsar att det både är till för att fråga på och att diskutera på. Bästa sättet att få bra svar på sina frågor är att formulera dem tydligt. Jag tillhör de som inte heller förstod din fråga.
 
Hur kommer det sig det föds 400 föl per år? Är det för efterfrågan liten? Eller att uppfödarna går back på försäljningen och inte har pengar till att bedriva uppfödning? Att hästarna köps billigt i första hand och sedan exporteras till andra länder med ett bra påslag??
Skulle gissa på att antalet föl beror på att rasen nästan var utdöd efter kriget och sedan hästsjukdomen, det finns ju ca 20 000 av rasen idag (kallblodstrsvare finns det ca 10 000 av) och rasen har ju inte varit så längre poppis för omvärlden.
 
Ja men du ställde frågan, ingen kunde svara och sen beklagar du dig över att ingen svarar. Då menar jag att en enklare metod är att ta tre sekunder till att googla - hade förmodligen tagit kortare tid än att skriva inlägget här ;).

Men nu har du svaret i alla fall. Lycka till med hästjakten!
Absolut så sant så. Tack för du hittade ett av svaren.
 
Moderatorn hälsar att det både är till för att fråga på och att diskutera på. Bästa sättet att få bra svar på sina frågor är att formulera dem tydligt. Jag tillhör de som inte heller förstod din fråga.
Ja men några verkade åtminstone förstå. Sen utvecklade jag det hela och frågade annat. Men kanske inte går på detta forumet? Man kanske ska hålla sig till en tråd vad exakt det man skrev innehöll?!
 
Ja men några verkade åtminstone förstå. Sen utvecklade jag det hela och frågade annat. Men kanske inte går på detta forumet? Man kanske ska hålla sig till en tråd vad exakt det man skrev innehöll?!

Det finns ett talesätt som säger att som man ropar får man svar, d v s att uttrycker man sig tydligt får man oftast fler och bättre svar.
Därtill att ju trevligare man är desto mer är andra benägna att hjälpa en.
 
Varför väljer man dem när man är intresserad av att tävla i dressyr? Jag har tänkt om nu när jag läst endel och andras åsikter. Kommer man ändå inte längre med dem i dressyren än en fd travare så satsar jag hellre på ett halvblod eller någon korsning med bra exteriör och gångarter för "svensk" dressyr.
 
Senast ändrad:
Varför väljer man dem när man är intresserad av att tävla i dressyr? Jag har tänkt om nu när jag läst endel och andras åsikter. Kommer man ändå inte längre med dem i dressyren än en fd travare så satsar jag hellre på ett halvblod eller någon korsning med bra exteriör och gång för dem pengarna. Om man gillar gångarter så kan man ju skaffa sig en islandshäst eller pre då

De är ju skapta för samling. Så rider man svårklass och väljer en individ med för rasen bra förmåga till längning i trav så kan du ju tom rida världscup.

Jag har vänner som rider såna på olika nivå. Med bra ridning har de vunnit även lättklass och msv, trots att rasens riktiga förtjänster är samling(som kommer senare).

De ger ju en väldigt härlig ridkänsla med mkt power, känslighet och lätthet tycker jag. Sen för någon som mig som är intresserad av samling är de ju bäst lämpade för det eg.

Man har ju idag börjat avla lite mer på sporthästar som är mer lämpade för tävlingsdressyr också, som en en förgrening sas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp