P.R.E pura raza española

De är ju skapta för samling. Så rider man svårklass och väljer en individ med för rasen bra förmåga till längning i trav så kan du ju tom rida världscup.

Jag har vänner som rider såna på olika nivå. Med bra ridning har de vunnit även lättklass och msv, trots att rasens riktiga förtjänster är samling(som kommer senare).

De ger ju en väldigt härlig ridkänsla med mkt power, känslighet och lätthet tycker jag. Sen för någon som mig som är intresserad av samling är de ju bäst lämpade för det eg.

Man har ju idag börjat avla lite mer på sporthästar som är mer lämpade för tävlingsdressyr också, som en en förgrening sas.
Ja fast längning är ju det mindre positiva med dem eftersom många hävdar det är till deras nackdel. Klart dem har lätt med samling då ryggen är kort. Allt handlar väl om träning och exteriör för och nackdelar. Finns ju travare, fjordingar och ardenner som tävlar upp till msv i dressyr.
 
Vad det gäller priser på importer, det är väl rätt självklart att en hästhandlare köper billigt och säljer dyrt? Det handlar om att tjäna pengar och inte välgörenhet. Det är köparens sak att se till att hästen man köper är veterinärbesiktigad och orkar man inte kolla upp hästen innan så får man vad man betalar för.
 
Vad det gäller priser på importer, det är väl rätt självklart att en hästhandlare köper billigt och säljer dyrt? Det handlar om att tjäna pengar och inte välgörenhet. Det är köparens sak att se till att hästen man köper är veterinärbesiktigad och orkar man inte kolla upp hästen innan så får man vad man betalar för.
Ja i klass med en bilhandlare
 
Ja fast längning är ju det mindre positiva med dem eftersom många hävdar det är till deras nackdel. Klart dem har lätt med samling då ryggen är kort. Allt handlar väl om träning och exteriör för och nackdelar. Finns ju travare, fjordingar och ardenner som tävlar upp till msv i dressyr.
På OS i Rio deltog det 11 lusitanos. I Sverige finns det ett hyfsat stort gäng iberiska hästar (lus + PRE) som presterar bra i dressyr, upp till och med svår klass. Ett ganska bra antal i förhållande till hur stora raserna är i Sverige faktiskt. Men precis som med andra hästraser gäller det förstås att välja en lämplig individ inom rasen också.
 
Har lite funderingar jag hoppas kan få respons och erfarenhet kring. Jag är dressyrintresserad och har kollat lite på det "spanska halvblodet" Andalusier P.R.E Till min egna fakta och sökning tycker jag deras gångarter är väldigt lika kallblodstravaren. Framförallt traven. Många har jag sett briljadera. Och tycker deras gångarter är för trippiga. // Har även hört pre hästar utan stam som verkar bli sålda för hur mycket som helst bara dem har stämpeln i arslet. Dessa hästar jag tittar på har varit 5 år hingstar. Varför kastreras inte dessa hästar i Spanien? Är det för att vi här i Sverige är korkade? Och betalar vad som helst för att det är en pre men har ingen aning om vad vi egentligen köper? En häst för 70 k 5 år inriden några månader i Sverige och hingst utan kända föräldrar är för mig ett ????. Varför betalar man ett sånt pris? Den är garanterat köpt för mindre än halva priset i Spanien och ett jäkla påslag när den kommit hit Jag är fullt medveten om att meriterande hästar kostar. Men just dessa jag har tittat på får mig att undra?! Vad betalar man för en stämpel och en vanlig häst från Spanien?!

Du vill tävla dressyr och tycker att PRE är väldigt lika kallblodstravare, de är för trippiga och biljarderar. Ja, då ska du förstås inte köpa någon PRE, utan ett halvblod. Det finns säkert massvis med 5-åriga halvblod med kända föräldrar och fantastiska gångarter som kostar mycket mindre än 70 000:-, så köp en sådan då istället.
Varför hingstarna inte kastreras i Spanien beror på att deras hästkultur inte är likadan som vår hästkultur. Därnere kastrerar man bara om det finns någon fysisk anledning till det (att hästen alltså har något fel på just de delarna som inte går att lösa på annat sätt). Spanjorer gillar vackra, häftiga, showiga hästar och en hingst är ju oftast mer showig än en valack eller ett sto. De tycker också att det är vackert när hästar biljarderar och har därför avlat på hästar som gör det, det är därför många PRE biljarderar. De tycker också att det är vackert med höga knälyft och mycket energi, därav de trippiga gångarterna. Vill man ha en PRE som är mer likt ett halvblod ska man titta på de som har mycket Yeguada Militar i stammen, det är de som avlats för militärt bruk, inte show, och då är det ju de halvblodslika egenskaperna som premieras.
Är vi i Sverige korkade? Ja, säkert på många sätt. Tycker dock inte att 70 000:- är ett hutlöst överpris för en frisk, inriden 5-åring, importerad med alla kostnader som det innebär. Personligen lägger jag inte så mycket pengar på något som bara är en hobby för mig, men det innebär ju också att jag får nöja mig med "mindre bra" hästar, eller ta en risk och köpa någon med tex röntgenfynd och hoppas att den håller ändå.

PRE = Pura Raza Espanol, betyder att hästen är renrasig och alltså inskriven i stamboken och har kända föräldrar. Andalusier betyder att hästen är född i Andalusien, kan vara korsning, kan ha helt okända föräldrar. "Stämpeln" i rumpan är ju uppfödarens märkning, inte en ras-märkning.
 
Du vill tävla dressyr och tycker att PRE är väldigt lika kallblodstravare, de är för trippiga och biljarderar. Ja, då ska du förstås inte köpa någon PRE, utan ett halvblod. Det finns säkert massvis med 5-åriga halvblod med kända föräldrar och fantastiska gångarter som kostar mycket mindre än 70 000:-, så köp en sådan då istället.
Varför hingstarna inte kastreras i Spanien beror på att deras hästkultur inte är likadan som vår hästkultur. Därnere kastrerar man bara om det finns någon fysisk anledning till det (att hästen alltså har något fel på just de delarna som inte går att lösa på annat sätt). Spanjorer gillar vackra, häftiga, showiga hästar och en hingst är ju oftast mer showig än en valack eller ett sto. De tycker också att det är vackert när hästar biljarderar och har därför avlat på hästar som gör det, det är därför många PRE biljarderar. De tycker också att det är vackert med höga knälyft och mycket energi, därav de trippiga gångarterna. Vill man ha en PRE som är mer likt ett halvblod ska man titta på de som har mycket Yeguada Militar i stammen, det är de som avlats för militärt bruk, inte show, och då är det ju de halvblodslika egenskaperna som premieras.
Är vi i Sverige korkade? Ja, säkert på många sätt. Tycker dock inte att 70 000:- är ett hutlöst överpris för en frisk, inriden 5-åring, importerad med alla kostnader som det innebär. Personligen lägger jag inte så mycket pengar på något som bara är en hobby för mig, men det innebär ju också att jag får nöja mig med "mindre bra" hästar, eller ta en risk och köpa någon med tex röntgenfynd och hoppas att den håller ändå.

PRE = Pura Raza Espanol, betyder att hästen är renrasig och alltså inskriven i stamboken och har kända föräldrar. Andalusier betyder att hästen är född i Andalusien, kan vara korsning, kan ha helt okända föräldrar. "Stämpeln" i rumpan är ju uppfödarens märkning, inte en ras-märkning.
Vill poängtera att hingsten på 5 år ej var frisk för 70 k. Visade sig på närmare veterinärkontroll. Hur vet man t ex det inte blir tjuvbetäckningar när mestadels av hästarna är hingstar och t ex inavel? Även dem utan stam blir ju märkta med uppfödarens "symbol"
 
Du vill tävla dressyr och tycker att PRE är väldigt lika kallblodstravare, de är för trippiga och biljarderar. Ja, då ska du förstås inte köpa någon PRE, utan ett halvblod. Det finns säkert massvis med 5-åriga halvblod med kända föräldrar och fantastiska gångarter som kostar mycket mindre än 70 000:-, så köp en sådan då istället.
Varför hingstarna inte kastreras i Spanien beror på att deras hästkultur inte är likadan som vår hästkultur. Därnere kastrerar man bara om det finns någon fysisk anledning till det (att hästen alltså har något fel på just de delarna som inte går att lösa på annat sätt). Spanjorer gillar vackra, häftiga, showiga hästar och en hingst är ju oftast mer showig än en valack eller ett sto. De tycker också att det är vackert när hästar biljarderar och har därför avlat på hästar som gör det, det är därför många PRE biljarderar. De tycker också att det är vackert med höga knälyft och mycket energi, därav de trippiga gångarterna. Vill man ha en PRE som är mer likt ett halvblod ska man titta på de som har mycket Yeguada Militar i stammen, det är de som avlats för militärt bruk, inte show, och då är det ju de halvblodslika egenskaperna som premieras.
Är vi i Sverige korkade? Ja, säkert på många sätt. Tycker dock inte att 70 000:- är ett hutlöst överpris för en frisk, inriden 5-åring, importerad med alla kostnader som det innebär. Personligen lägger jag inte så mycket pengar på något som bara är en hobby för mig, men det innebär ju också att jag får nöja mig med "mindre bra" hästar, eller ta en risk och köpa någon med tex röntgenfynd och hoppas att den håller ändå.

PRE = Pura Raza Espanol, betyder att hästen är renrasig och alltså inskriven i stamboken och har kända föräldrar. Andalusier betyder att hästen är född i Andalusien, kan vara korsning, kan ha helt okända föräldrar. "Stämpeln" i rumpan är ju uppfödarens märkning, inte en ras-märkning.
 
Kända föräldrar nej. Är ju just det den inte har. Utan är bedömd på basico nivå. (föräldrarna) Alltså aldrig presterat utan bara rastypisk utan vissa sjukdomar. Är lägsta klassen för att få sto och hingst godkänd. Gul rosett i stammen
 
Du vill tävla dressyr och tycker att PRE är väldigt lika kallblodstravare, de är för trippiga och biljarderar. Ja, då ska du förstås inte köpa någon PRE, utan ett halvblod. Det finns säkert massvis med 5-åriga halvblod med kända föräldrar och fantastiska gångarter som kostar mycket mindre än 70 000:-, så köp en sådan då istället.
Varför hingstarna inte kastreras i Spanien beror på att deras hästkultur inte är likadan som vår hästkultur. Därnere kastrerar man bara om det finns någon fysisk anledning till det (att hästen alltså har något fel på just de delarna som inte går att lösa på annat sätt). Spanjorer gillar vackra, häftiga, showiga hästar och en hingst är ju oftast mer showig än en valack eller ett sto. De tycker också att det är vackert när hästar biljarderar och har därför avlat på hästar som gör det, det är därför många PRE biljarderar. De tycker också att det är vackert med höga knälyft och mycket energi, därav de trippiga gångarterna. Vill man ha en PRE som är mer likt ett halvblod ska man titta på de som har mycket Yeguada Militar i stammen, det är de som avlats för militärt bruk, inte show, och då är det ju de halvblodslika egenskaperna som premieras.
Är vi i Sverige korkade? Ja, säkert på många sätt. Tycker dock inte att 70 000:- är ett hutlöst överpris för en frisk, inriden 5-åring, importerad med alla kostnader som det innebär. Personligen lägger jag inte så mycket pengar på något som bara är en hobby för mig, men det innebär ju också att jag får nöja mig med "mindre bra" hästar, eller ta en risk och köpa någon med tex röntgenfynd och hoppas att den håller ändå.

PRE = Pura Raza Espanol, betyder att hästen är renrasig och alltså inskriven i stamboken och har kända föräldrar. Andalusier betyder att hästen är född i Andalusien, kan vara korsning, kan ha helt okända föräldrar. "Stämpeln" i rumpan är ju uppfödarens märkning, inte en ras-märkning.
Tror dessutom importören betalar det minsta möjliga under resans gång och va denne har råd att "förlora"
 
Tror dessutom importören betalar det minsta möjliga under resans gång och va denne har råd att "förlora"
Jag tror varken importör eller transportör lastar en häst på vinst och förlust för en transport till Sverige, det ligger i bådas intresse att det finns en oskadd häst att lasta av vid framkomsten. För importören är en skadad/död häst en förlust, för transportören kan det handla om hela verksamheten för ingen transporterar hästar med någon med dåligt rykte där hästarna skadas eller är döda vid framkomsten.
 
Jag tror varken importör eller transportör lastar en häst på vinst och förlust för en transport till Sverige, det ligger i bådas intresse att det finns en oskadd häst att lasta av vid framkomsten. För importören är en skadad/död häst en förlust, för transportören kan det handla om hela verksamheten för ingen transporterar hästar med någon med dåligt rykte där hästarna skadas eller är döda vid framkomsten.
Nej det förstår jag. Finns väl folk som köper själva på marknader och transporterar hem. Sen skiljer sig väl priserna från transportör till transportör. Mer seriösa mindre seriös osv.
 
Kända föräldrar nej. Är ju just det den inte har. Utan är bedömd på basico nivå. (föräldrarna) Alltså aldrig presterat utan bara rastypisk utan vissa sjukdomar. Är lägsta klassen för att få sto och hingst godkänd. Gul rosett i stammen

Kända föräldrar = man vet vilka föräldrarna är och de är godkända. Min första häst hade okänd stam, vilket innebar att man visserligen visste vem mamman var, men hon var inte godkänd, man var inte säker på vem pappan var och om det var den man misstänkte, så var inte han heller godkänd. Alltså okända föräldrar. (Inte PRE, utan knabstrupkorsning)
 
Kända föräldrar = man vet vilka föräldrarna är och de är godkända. Min första häst hade okänd stam, vilket innebar att man visserligen visste vem mamman var, men hon var inte godkänd, man var inte säker på vem pappan var och om det var den man misstänkte, så var inte han heller godkänd. Alltså okända föräldrar. (Inte PRE, utan knabstrupkorsning
Förstår..
 
Ok dem jag tittat på har vuxit upp på "lösdrift" i Spanien.

Jag har bara varit i Portugal men gissar att hästhållningen är liknande i Spanien. De hingstar vi tittade på i Portugal gick i flock till de var tre år. Sedan togs de in, stallades upp och reds in. Stona gick ute i markerna i flock året om. Den utvalda hingsten gick med stona under en viss tid. Ibland användes även handbetäckning. Men generellt fanns det ingen kontakt mellan unghingstflockar och stoflockar och ridhästarna som alltid var hingstar stod på stall. Inga ston på gården utom i undantagsfall (konvalecens, försäljning etc). Risken för tjuvbetäckningar var med andra ord ytterst liten.
 
Det står så mycket dumheter i den här tråden att hälften vore nog O_o Tänker inte diskutera mer men lägga Ina några saker....

Vill man veta mer om rasen PRE lär man sig inget här. När man bedömer stam på pre tittar man på vilka blodslinjer/stuterier som finns bakom. Apto/basgodkännande säger ingenting. Finns för bara 2 elit hingstar.
Linjerna talar om massor. Finns även motsvarande blup på en del hästar i stamboken men det är inte uträknat på alla.
För att stamboksföras dna testas alla hästar. Man har även språngsedlar. Tjuvbetäckningar finns inte med om de inte är resultatet av två avelsgodkända pre.

Vill man ha en bra pre där man vet historian så köper man en svenskuppfödd. Vi har jättefina hingstar och ston i avel i Sverige.

Ska man köpa från Spanien för så pass lite som 70 000 ska man ha turen med sig. Och ha en egen bra spansk veterinär. Eller anlita en förmedlare. Men då får man normalt lägga betydligt mer.

Sheeesh...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp