P.R.E pura raza española

Presterat vad? Hoppning? Det finns ju inte några prestationsgrenar för PRE i Sverige.
Nej i stammen finns en färg "rosett" den visar olika kvalificeringar som finns i stammen
 

Bifogade filer

  • _20180212_124500.JPG
    _20180212_124500.JPG
    20,7 KB · Visningar: 47
Men vad vill du ha? Vad är behövda? Menar du bedömda? Jag förstår inte vad du vill med tråden. Halvbloden i Sverige avlas ju oftast bara på pappa-morfar.
Stoet kan ofta vara helt utan prestationer och ibland inte ens vara ridbar eller ha lynnesfel. Jag vet om en linje där det avlades på märrar där minst två generationer bet sina fölungar så det vart ärr. Ett halvt öra hade stoet att visa upp från sin föltid och hon själv bet sin fölunge så den hade sår på aschlet.
 
Men vad vill du ha? Vad är behövda? Menar du bedömda? Jag förstår inte vad du vill med tråden. Halvbloden i Sverige avlas ju oftast bara på pappa-morfar.
Stoet kan ofta vara helt utan prestationer och ibland inte ens vara ridbar eller ha lynnesfel. Jag vet om en linje där det avlades på märrar där minst två generationer bet sina fölungar så det vart ärr. Ett halvt öra hade stoet att visa upp från sin föltid och hon själv bet sin fölunge så den hade sår på aschlet.
 
Jag vill ha svar på min fråga vad dessa rosetter i stammen betyder indirekt. Kanske va jag inte tillräckligt tydlig? Verkar ju inte vara någon som är insatt i det heller. De står för olika kvalifikationer hingsten har och jag vill veta mer ingående vad den betyder och vad dem måste göra för att få dem olika kvalificeringar.
 
Men vad vill du ha? Vad är behövda? Menar du bedömda? Jag förstår inte vad du vill med tråden. Halvbloden i Sverige avlas ju oftast bara på pappa-morfar.
Stoet kan ofta vara helt utan prestationer och ibland inte ens vara ridbar eller ha lynnesfel. Jag vet om en linje där det avlades på märrar där minst två generationer bet sina fölungar så det vart ärr. Ett halvt öra hade stoet att visa upp från sin föltid och hon själv bet sin fölunge så den hade sår på aschlet.
Tror du inte riktigt förstår min fråga
 
Tror du inte riktigt förstår min fråga
Det gjorde inte jag heller - jag uppfattade det som om du ville säga att alla som köper PRE i Sverige är korkade, men du är lite smartare för du köper en bättre häst direkt från Spanien.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vad rosetterna betyder, men det finns många duktiga PRE-människor i Sverige, så förhoppningsvis kan du få hjälp av någon av dem. Vi har däremot köpt några lusitanos från Portugal, och kan konstatera att de bra inte är billiga även om man köper dem där. Dessutom kostar det en del att få hem dem, och det är lite jobb med att anpassa dem till svenskt klimat och djurhållning - det kan också vara bra att ha i åtanke.
 
Det gjorde inte jag heller - jag uppfattade det som om du ville säga att alla som köper PRE i Sverige är korkade, men du är lite smartare för du köper en bättre häst direkt från Spanien.


Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vad rosetterna betyder, men det finns många duktiga PRE-människor i Sverige, så förhoppningsvis kan du få hjälp av någon av dem. Vi har däremot köpt några lusitanos från Portugal, och kan konstatera att de bra inte är billiga även om man köper dem där. Dessutom kostar det en del att få hem dem, och det är lite jobb med att anpassa dem till svenskt klimat och djurhållning - det kan också vara bra att ha i åtanke.
Synd ingen vet något om dessa rosetter. Har faktiskt tittat på lusitano också. Då jag läst dem har lite mer bättre kropp och hållbarhet. Ja menar mer att för dem pengar du köper en "vanlig" pre här i Sverige, kan du förhoppningsvis köpa en bättre med en hingst som far som presterat något. Som jag påpekar återigen har dem hästar jag kollat på för 70 k och uppåt inte haft någon i sin stam av prestation. Och jag förstår såklart också att det bästa spar dem ju till sig själva. Det är ju det andra utöver som i regel exporteras till andra länder.
 
Synd ingen vet något om dessa rosetter. Har faktiskt tittat på lusitano också. Då jag läst dem har lite mer bättre kropp och hållbarhet. Ja menar mer att för dem pengar du köper en "vanlig" pre här i Sverige, kan du förhoppningsvis köpa en bättre med en hingst som far som presterat något. Som jag påpekar återigen har dem hästar jag kollat på för 70 k och uppåt inte haft någon i sin stam av prestation.( Hingstar 5 år aldrig rida eller lite rida i klass med vad en åsna kan) Och jag förstår såklart också att det bästa spar dem ju till sig själva. Det är ju det andra utöver som i regel exporteras till andra länder.
Det jag menar med korkat är att man köper dem för så mycket här i Sverige. Att det är ett jäkla påslag. Och jag har svårt att tro att resa, papper, lite ridning skulle öka värde på 50-60k. Och då vet man ingenting om stammen mer än att det står tjusiga spanska namn. I regel åker ju en stor lastbil med ett flertal hästar. Från Irland ligger priset på 9000 kr per häst att få till Sverige. (finns billigare)
 
Synd ingen vet något om dessa rosetter. Har faktiskt tittat på lusitano också. Då jag läst dem har lite mer bättre kropp och hållbarhet. Ja menar mer att för dem pengar du köper en "vanlig" pre här i Sverige, kan du förhoppningsvis köpa en bättre med en hingst som far som presterat något och som finns att se på nätet. Som jag påpekar återigen har dem hästar jag kollat på för 70 k och uppåt inte haft någon i sin stam av prestation. Och jag förstår såklart också att det bästa spar dem ju till sig själva. Det är ju det andra utöver som i regel exporteras till andra länder.
 
Det jag menar med korkat är att man köper dem för så mycket här i Sverige. Att det är ett jäkla påslag. Och jag har svårt att tro att resa, papper, lite ridning skulle öka värde på 50-60k. Och då vet man ingenting om stammen mer än att det står tjusiga spanska namn. I regel åker ju en stor lastbil med ett flertal hästar. Från Irland ligger priset på 9000 kr per häst att få till Sverige. (finns billigare)
För en bra resa från iberiska halvön får du betala 15 000 till Skåne - och du vill att hästen ska åka bra. Sen är det några månaders arbete innan hästen har acklimatiserat sig och ens kan visas. Har du köpt en så billig häst behöver du troligen lägga en hel del arbete på ridningen av den också för att den ska funka för en svensk köpare. Under den här tiden har du både kostnader och arbete. Jag är istället förvånad över att det går att sälja hästar så billigt som för 70 000 i Sverige. Då måste de vara väldigt billiga i Spanien - så billiga hästar har iaf inte jag sett i Portugal. Dina inlägg utstrålar en ganska arrogant och samtidigt oinsatt attityd, tyvärr - och din fråga framgick inte alls. Om du vill ha svar på den kanske du ska göra en ny trådstart, där du ställer din fråga klart och tydligt? Något i stil med " i PRE-stamboken graderas hästarna med olika rosetter. Vad betyder de? Hur fungerar avelsmeriteringssystemet i Spanien?"
 
Det jag menar med korkat är att man köper dem för så mycket här i Sverige. Att det är ett jäkla påslag. Och jag har svårt att tro att resa, papper, lite ridning skulle öka värde på 50-60k. Och då vet man ingenting om stammen mer än att det står tjusiga spanska namn. I regel åker ju en stor lastbil med ett flertal hästar. Från Irland ligger priset på 9000 kr per häst att få till Sverige. (finns billigare)
Alla gör självklart som dem vill och är inte ute efter trampa någon på tårna . Är bara den uppfattning jag fått.
 
För en bra resa från iberiska halvön får du betala 15 000 till Skåne - och du vill att hästen ska åka bra. Sen är det några månaders arbete innan hästen har acklimatiserat sig och ens kan visas. Har du köpt en så billig häst behöver du troligen lägga en hel del arbete på ridningen av den också för att den ska funka för en svensk köpare. Under den här tiden har du både kostnader och arbete. Jag är istället förvånad över att det går att sälja hästar så billigt som för 70 000 i Sverige. Då måste de vara väldigt billiga i Spanien - så billiga hästar har iaf inte jag sett i Portugal. Dina inlägg utstrålar en ganska arrogant och samtidigt oinsatt attityd, tyvärr - och din fråga framgick inte alls. Om du vill ha svar på den kanske du ska göra en ny trådstart, där du ställer din fråga klart och tydligt? Något i stil med " i PRE-stamboken graderas hästarna med olika rosetter. Vad betyder de? Hur fungerar avelsmeriteringssystemet i Spanien?"

För en bra resa från iberiska halvön får du betala 15 000 till Skåne - och du vill att hästen ska åka bra. Sen är det några månaders arbete innan hästen har acklimatiserat sig och ens kan visas. Har du köpt en så billig häst behöver du troligen lägga en hel del arbete på ridningen av den också för att den ska funka för en svensk köpare. Under den här tiden har du både kostnader och arbete. Jag är istället förvånad över att det går att sälja hästar så billigt som för 70 000 i Sverige. Då måste de vara väldigt billiga i Spanien - så billiga hästar har iaf inte jag sett i Portugal. Dina inlägg utstrålar en ganska arrogant och samtidigt oinsatt attityd, tyvärr - och din fråga framgick inte alls. Om du vill ha svar på den kanske du ska göra en ny trådstart, där du ställer din fråga klart och tydligt? Något i stil med " i PRE-stamboken graderas hästarna med olika rosetter. Vad betyder de? Hur fungerar avelsmeriteringssystemet i Spanien?"

För en bra resa från iberiska halvön får du betala 15 000 till Skåne - och du vill att hästen ska åka bra. Sen är det några månaders arbete innan hästen har acklimatiserat sig och ens kan visas. Har du köpt en så billig häst behöver du troligen lägga en hel del arbete på ridningen av den också för att den ska funka för en svensk köpare. Under den här tiden har du både kostnader och arbete. Jag är istället förvånad över att det går att sälja hästar så billigt som för 70 000 i Sverige. Då måste de vara väldigt billiga i Spanien - så billiga hästar har iaf inte jag sett i Portugal. Dina inlägg utstrålar en ganska arrogant och samtidigt oinsatt attityd, tyvärr - och din fråga framgick inte alls. Om du vill ha svar på den kanske du ska göra en ny trådstart, där du ställer din fråga klart och tydligt? Något i stil med " i PRE-stamboken graderas hästarna med olika rosetter. Vad betyder de? Hur fungerar avelsmeriteringssystemet i Spanien?"
Oinsatt attityd? Ifrågasätter ju och nån mer här har ju även sagt att man kallar dessa hästar "svensk häst" Men vad vet du om dessa hästar jag syftar på? Dessa har många kommit via försäljningstall. Och inte ens varit vaccinerade eller avmaskade. Tänder aldrig kollade och kunskap i ridning likt en åsna. Har inte jag rätt då att ifrågasätta hur en sådan häst kan kostar 60-70 k och uppåt? 5 år knappt ridna.
 
Oinsatt

St

Oinsatt attityd? Ifrågasätter ju och nån mer här har ju även sagt att man kallar dessa hästar "svensk häst" Men vad vet du om dessa hästar jag syftar på? Dessa har många kommit via försäljningstall. Och inte ens varit vaccinerade eller avmaskade. Tänder aldrig kollade och kunskap i ridning likt en åsna. Har inte jag rätt då att ifrågasätta hur en sådan häst kan kostar 60-70 k och uppåt? 5 år knappt ridna.
Men varför skriver du allt detta när det egentligen inte har med din fråga att göra? Du tycker det är tråkigt att ingen kan svara på din fråga, jag försöker hjälpa dig att ställa den så de som kan svara har en chans att förstå vad du menar? Och de som kan sånt är troligen rätt kunniga när det gäller PRE - de blir kanske inte så välvilligt inställda när du förklarar att PRE-folk i Sverige är korkade?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp