Bukefalos 28 år!

På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Inschallah X är väl en av dem.
Matcho x, far till bl a Mazarin.
Innan jag kör in i midsommardimman bara en snabb parentes, dessa är franskfödda hästar, precis som merparten av de fullblodslinjer jag redogjort för. Fransmännen har vetat länge hur man bär sig åt och Tyskarna har vart snabba på att ta till sig och praktisera det i stor skala!
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Du verkar ju verkligen ha koll på detta med fullblodsstammar.

Vad tror du om ett litet fullblodssto med stammen:

Richard of York - Soul Sister (Diaghlyphard)

Något att köpa och ha som ridhäst (dressyr) och ev avla på så småningom?

/Lizzie
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag vet att roslagen ÄLSKAR Richard of York;)

Fast hon får själv förklara varför!
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Mitt sto är efter Richard of york och undan Tailormade.
Hon har inge bra huvud, alla säger att det är hennes pappas fel men det kan ju vara mamman som är boven i det hela. Vad jag sett så har Tailormade bara fått två avkommor. Hade hon varit ett bättre sto hade hon ju betäckts mer. Stona är ju också väldigt viktiga, inte bara hingstarna.

Ville bara skriva lite :)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Vad finns det att förklara? Han har ju ALLT!:love: :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

På fädernet linjeavlad på Bay Ronald (e. Hampton) som i sin tur genom sonen Bayardo sonsonen Gainsborough och hans son Hyperion har skapat en hingstlinje som heter duga.
Gainsborough är även pappa åt Mah Mahal som jag redan nämnt.

En annan gren av Bay Ronald-blodet finner man hos Cottage Son där hans pappa Young Lover e. Son-in-Law är ett barnbarn till Bay Ronald. Cottage Son har även Bay Ronalds pappa Hampton i sin mödernelinje.

Ytterligare en produkt av Bay Ronald-blodet är Sacramento Song som har ett möderne linjeavlat på Bay Ronald sonsonen Dark Legend.
Morfarsmor till Sacramento Song, Rosy Legend blev även mamma till hingsten Dante (pappa till Carnoustie)

Med dessa fakta kan man lätt;) se att den idag verksamme och utmärkte hingsten Lauries Crusador i rakt nedstigande hingstled på fädernet och via ett sicksack hopp på morfarslinjen (via märren Rosy Legend )kommer ur Bay Ronald-linjen.

Andra (kända ur ridsportsammanhang) hingstar med detta blodet den i Holland innan sin död verkande Julio Mariner.

Sverigekända Hornbeam, Aleppo, Romeo (både på fädernet och mödernet)

Frankrike(Tyskland)kända Furioso (med t.ex avkomman Lutteur B som vunnit OS-guld i hoppning!!)

Englandskända Master Spiritus (far till fälttävlans-essen Master Craftsman och Electra Spiritus)

Farfar var den eminenta hingsten Teddy en typiskt hingst att finna bakom ridsporthästar te.x Laudanum (och även galopphästar)

Mödernet är lite blandad kvalisort, även om där finns bakomliggande goda gener har de inte alltid visat sig från sin bästa sida prestationsmässigt men har man tid att vänta och en vilja att korsa in annat blod med starkare nedärvning så är det inte så dumma linjer.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Absolut, jag tror du och jag pm-ade varandra när du köpte den och jag säger bara U Go Girl!:)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

KL

och jag som har frågat så mycket om Diaghlyphard i andra trådar och det blir bara ett fåtal svar. och nu denna tråden där folk har koll på linjer och blodsband hittan och dittan. Nog MÅSTE ni ha ngt att säga om den stammen (bortsett från det vanliga då att han anses kunna ge "skarpa" avkommor) :smirk:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

:o

Så här är det, han lämnar ibland skarpa avkommor men mycket, mycket kapabla löphästar och detta beroende på sin briljanta stam.

Hans farfar är den legendariske Northern Dancer

Northern Dancer glömde jag bort i min tråd ovan om Marcio men även han kommer från Bay Ronald-linjer.
Detta gör även Diaghlyphards pappa Lyphard via sin morfar Court Martial.
Farmorsmors far Formor är av gammal klassisk fransk stam med hingstar såsom Chouberski, Brûleur, Ksar o Omnium (några av dem släkt med varandra) linjeavlad på Upas.

Morfar till Diaghlyphard, Hasty Road är en mestadels amerikanskättad hingst med den Franske Teddy bakom sig. Mamman till Hasty Road gjorde mycket bra ifrån sig på bana och i avelsboxen.
Farmorfars linje kom på fädernet från Phalaris, även detta en smått legendarisk linje och sedan kommer farmorfars linjen från den jag nämnde strax ovan här nämligen den från Bay Ronald.

Den rena mödernelinjen är i sig inte direkt stark men det finns en hel del där bakom honom och hans avkommor har ju faktiskt sprungit in en hel del pengar i Sverige i runda slängar cirka 62 mille:)

Egentligen ingen dum hingst alls men som fått ett (oförtjänt?) rykte om sig att lämna svåra avkommor. Med en D-häst med bra mödernelinjer och en vettig halvblodshingst hade jag inte tvekat att betäcka och göra fler pållar:)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Zinsky trillade väl av pinnen alltför snabbt han kom till Sverige -90 och dog -94.
Mycket bra hingst med fin stam.

Jag har faktiskt haft tillgång till en Zinsky-valack som hoppade hur bra som helst men av olika orsaker aldrig kom någonstans (läs ägaren) inom tävlingsverksamheten.
Ett par bekanta till mig hade en urläcker unghäst efter Zinsky med kanonmöderne som jag inte har en aning vad som hänt med. Detta måste jag forska vidare i.:)

:) Vilken pärla jag måste ha här hemma då!!
Sto e. Zinsky xx - Danser ox - Caracas xx - Moderne xx - osv.
Verkar som de flesta "ingredienserna" för ett lyckat resultat finns där! ;)
Vad tycker du? :angel:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Lånar Tråd; Vi har tre olika stostammar med Romeo xx i, en av dessa är Labrador -Romeo xx och stoet (nu tyvärr död) har en avkomma e. Bourbon (Inchalla x) vilket är en otroligt snygg lättarbetat och oehört snällt sto.
De andra två har Romeo xx lite längre bak som i tredje led!
Vi avlar också Ridponnyer och xx är oehört viktigt det vi har i vår avel är Sweet Reclaim xx, Julio Marnier xx /mkt vanlig i Holländska ridponnyer samt Cocky Dundas och Let's Be Better xx
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Tack för ett mycket uttömande och intressant svar!!! :bow:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Mhm på fullblodssidan ja:) men sedan är det ju denna inblandning av Danser ox som jag inte kan säga mycket om:angel:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Är det någon som vet vart Underworld xx tog vägen och om han lämnade något bra efter sig?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
365
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 461
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
643

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp