Bukefalos 28 år!

På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Misstänkte det, och ha nu en Glad j-a Midsommar!:p
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag tillägger att Cosmos var helbror med Stratos 1950 - 1978. Stratos användes mest i fullblodsaveln och måttligt i den rödfärgade:p men lyckades där bli mormorsfar till Eloge 738

athena; vill du ha en utflytning om Harras eller känner du till honom? Utrillo förutsätter jag att alla som som någon gång kommit i kontakt med svensk halvblodsavel känner till;)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Vi kanske ska ta och byta färg på halvbloden till denna istället mesfärg till meshästar, hehe.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Vi kanske ska ta och byta färg på halvbloden till denna istället mesfärg till meshästar, hehe.

:mad: :p

Den här har jag inget emot:D
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag har träffat Hilton en hel del och även ridit några unghästar med stammen Hilton - Harras - Utrillo.

Tillägger, men det var 100 år sedan, det stoet du nämner torde vara rätt gammal.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Du med, med tanke på ordvalet:angel:
torde vara rätt gammal.
Finns en stor risk att många (yngre förmågor) inte hajjar vad du menar när du skriver så;)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Då torde de behöva friska upp svenska lite bättre än att bara köra på med aja, juh, hajja mm. :D
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Eller hur ba liksom bah, men hon bara å han bara me så då liksom bidde de inge liksom då ba!
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Asså, liksom när du ändå bah sitter där juh så kan du ju typ klämma fram nån info typ om Daily Mail och Vilmorence. Aja typ vad de gjort inom fullblodssamanhang liksom, eller dizzar du frågan typ? :D
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Men guuu, då måste jag ju tänka bah.
Jag tänkte ju fira midsommar nu i helgen:banana: men.... kan du pm:a frågan till mig (så ett en senildement inte glömmer den) så ska jag tänka igenom svaret under helgens alkoholrus och golfrundor! :p
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

PM kommer, det torde dock dröja tills i morgon så jag kan återfinna stammen och att fullbloden kommer i rätt ordning.

Tips inför helgens alkoholdimmiga minne: det är klumpen i slutet av pinnen du ska slå de små bollarna med. :D
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Oj, spännande! Denna heter Rotera och är -86. Ngn klocka som ringer?

Görel; gärna en utvikning om Harras om man får för roslagen :angel: (du får väl skriva i rosa :p ).

roslagen; Midsommar blir nog som den blir, så j-a glad tror jag inte, men lugn i alla fall :D.

mimus skrev:
Jag har träffat Hilton en hel del och även ridit några unghästar med stammen Hilton - Harras - Utrillo.

Tillägger, men det var 100 år sedan, det stoet du nämner torde vara rätt gammal.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag föredrar lila :p

Först den sedvanliga länken till bild och stam http://www.allbreedpedigree.com/harras2 Harras kom alltså från Kyffhäusers hingstlinje, den äldsta svenska hingstlinjen idag som represenetars av Lambourghini och Black Coffe.

Harras 348 föddes 1950 hos Jesper Carlsson, Tibbaröd, Röstånga och inköptes av staten som föl. Han tillhörd Strömsholms hingstdepå och efter des nedlägging 1967 såldes han till Ewe Johnsson, Borrby som ägde honom till hans död 1978. Harras var brun och 157 cm.

Han tillhörde stofamilj 41 från vilken också bl a Happy Day, Callaghan och Ultimus gjorde.

I aveln lämnade han den gode sonen Optimist 443 som gick både svår hoppning och körning, samt över 70 stamboksförda ston. Förutom Optimist hade han två avommor till i svår hoppning. Han ska ha ytterligare en avkomma i svår klass men jag vet inte i vilken gren. Sammanlagt betäckte han 563 ston.

 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Ja, det ringer klockor!
Vad kul, undrar om jag har några bilder på henne som föl...

Trodde hon såldes till Danmark.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Du med, med tanke på ordvalet:angel: Finns en stor risk att många (yngre förmågor) inte hajjar vad du menar när du skriver så;)

Jag har ännu inte uppnåt den aktningsvärda åldern av hundra år, men är på god väg...

:rofl:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Temat, att använda xx, x, ox hingstar i vår halvblodsavel, har så länge jag kan minnas varit ett hett debaterat ämne, tyvärr.
Min personliga åsikt är att om vi ska hålla samma takt i utvecklingen som tex Tyskland så måste vi börja använda mer ädelt blod.
Det gäller inte bara fullblod utan även anglo osv.
Man kan nästan påstå att vi i Sverige tillhör ett U-land när det gäller den utvecklingen, och vi alla uppfödare måste börja att tänka om och få fram hästar som håller den mer internationella typen.

Anglo hästarna som man använder sig utav i Tyskland har gjort mycket för att lätta upp hästarna och samt satt ett lättare och snyggare huvud på hästarna.
Vi borde följa deras utveckling och våga ta steget för en förändring...

Lotta
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Men gud vad kul! Det skulle vara fantastiskt kul att få se... (nu är det ju inte min häst men iaf ;) ).

mimus skrev:
Ja, det ringer klockor!
Vad kul, undrar om jag har några bilder på henne som föl...

Trodde hon såldes till Danmark.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag är nyfiken på vilket angloblod man använder sig av i tyskland??
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Och Matcho x, far till bl a Mazarin.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
396
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Uppdateringstråd 29
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp