Påbackad bil

@Jeffery Vagnskadegaranti har också en självrisk, oftast en högre sådan än en vagnskadeförsäkring (där man kan välja själv). Den självrisken är inte betald av den som köpte den ny, utan det är garantin de har betalat för - dvs att bilen slipper ha vagnskadeförsäkring i 3 år - och då inte obegränsat självriskfria skador i 3 år.
OK. Min enda praktiska erfarenhet av att utnyttja en vagnskadegaranti var när jag hjälpte min far med hans nya Hyundai. De har ingen självrisk whatsoever på sin försäkring, så det var väldigt enkelt.
Och alla bilmärken har sina egna konstruktioner på sin vagnskadegaranti, ser jag.
Så fel av mig.

Vad jag menade med att försteköparen redan betalt självrisken (egentligen garantin) är att alla kostnader för slikt alltid är inbakade i försäljningspriset. Bilbranschen är ju väldigt ointresserade av att nånting ska vara en förlustaffär för dem.
 
OK. Min enda praktiska erfarenhet av att utnyttja en vagnskadegaranti var när jag hjälpte min far med hans nya Hyundai. De har ingen självrisk whatsoever på sin försäkring, så det var väldigt enkelt.
Och alla bilmärken har sina egna konstruktioner på sin vagnskadegaranti, ser jag.
Så fel av mig.

Vad jag menade med att försteköparen redan betalt självrisken (egentligen garantin) är att alla kostnader för slikt alltid är inbakade i försäljningspriset. Bilbranschen är ju väldigt ointresserade av att nånting ska vara en förlustaffär för dem.

Det var intressant, att ni inte hade en självrisk. Det var jag inte medveten om att det existerade (men nu blev jag nyfiken på fenomenet!). Däremot så är det ju så att om skadan orsakats av någon annan bil, så är det förstås ingen självrisk. Trafikförsäkringen på deras bil betalar då självrisken på vagnskadegarantin. Sedan finns det även extraförsäkringar man kan teckna, som ger 0 i självrisk, tex vid djurkollision mm. Vissa företagsbilar har avtal där parkeringsskador som orsakats av annan betalas av företaget ifråga. Hyundai anger nämligen följande på sin hemsida (hittade tyvärr inget liknande på Kia): http://www.hyundai.se/garantier?gcl...zvJjQFhsZt_4gnirJnmgEJpH1J7htegM7qEzowj7w_wcB

Jag förstod vad du menade med att självrisken betalats av den som köpte bilen ny, däremot så blev jag konfunderad över en självrisklös vagnskadegaranti. När det inte finns en egenavgift, riskerar man att garantin utnyttjas friskt -> riskerar att bli olönsamt fort. Då behöver man inte som bilägare ta hand om sin bil första 3 åren, alls - "Bara att lämna in". Det finns ju en anledning till varför det finns en självrisk på majoriteten av försäkringarna, därav min förvåning.

Ytterligare en artikel om vagnskadegaranti (mycket gammal sådan dock): http://www.gp.se/motor/1.20463-vagnskadegarantin-en-papperstiger-

Hoppas inte att inlägget uppfattas som drygt - jag är bara lite av en försäkringsnörd. Nu ska jag försöka få klarhet i om det finns en vagnskadegaranti helt utan självrisk.

@Daff Ursäkta urspårningen!
 
Ingen fara @SweetPanther jag tycker också att det är ganska intressant med försäkringar ;)

Nu på morgonen så kollade jag lite närmare på kofångaren och hittade förutom tidigare nämnd repa även en liten fläck där det såg ut som att lacken har släpt. Jag har ringt och pratat med Kia och dom tyckte att vi skulle göra en skadeanmälan så det är gjort och jag har tagit regnummer av den andra bilens förare. Nästa steg blir att få en tid på verkstaden för att dom ska kika på den men tyvärr fanns det ingen tid här i Gävle innan jag åker till Skellefteå på lördag så antingen får jag boka en tid här när jag kommer tillbaka (var tydligen ingen stress så länge som jag hade gjort en skadeanmälan) eller så åker jag förbi Kia i Skellefteå till veckan.

Självrisken på vagnskadegarantin var förresten 6 200 kronor så jag är glad att jag inte behöver betala den...
 
Jag backade in i en grannes bil på parkeringen hemma med mitt släp (två gånger inom loppet av 1 min ;p). Mitt försäkringsbolag skötte allt och jag fick betala 1000 kr. Hade jag varit över 25 vid tillfället hade jag inte behövt betala något.

Var en rätt gammal bil jag backade på men tyckte ändå det var självklart att stå för det. Blev iofs ett hål i dörren också hehe :p
Gillar sista meningen om att det iofs vart ett hål på dörren :rofl:
 
@Maqurell Ja jag har funderat lite över just fästena, jag är lite orolig över att något där under kan ha gått sönder utan att jag ser det på utsidan.
Det låter verligen som en knäpp parkering, stå på sin plats sådär ;) Det var ungefär så "våran" olycka gick till också, jag stod stod stilla på en av parkeringsplatserna, hon såg verkligen inte min bil utan backade rätt på den bara :O Tur att hon inte hävdar att den faktiskt hade varit osynlig där en sekund eller nåt ;)
 
Fast ett fäste lär inte gå sönder om inte något annat syns på utsidan. Det är ingen plastleksak, det är en bil.

OM ett fäste gått sönder, hade jag inte velat ha den bilen med hänsyn till krocksäkerheten. En kollision med en hare i 30 km i timmen lär vara en säker död för föraren, och ett blåmärke på haren. I så fall.
 
Fast nutida bilar ÄR plastleksaker! Om man jämför stötfångaren på min SAAB från 1985 med den från 2000 så är det stor skillnad. Jag är inte övertygad om den skulle hålla för en kanin om man kör på den i en ordentlig hastighet. Repor får den bara man tittar på den :crazy:

Att de sedan är säkrare pga andra konstruktionsändringar är en annan femma men stötfångaren ger jag inte mycket för.
 
Lite småskavanker här och där är sådant som händer

Woooh!! Onej, det är INTE sånt som händer. Har en förare inte koll på sin bil så ska hen ta ansvar för att åtgärda det denne förstört på den andres bil. Att det skulle vara "okej" med dörrslag, repor etc för att det är "sånt som händer" för att hen är klantig/ouppmärksam? NIX!

Givetvis ska TS åtgärda skadan om det blev en sådan. En fin bil ska få vara fin! Det kallas respekt. Vilket har visats i TS historia då "påbackaren" tagit sitt ansvar, vilket är toppen.
 
Fast ett fäste lär inte gå sönder om inte något annat syns på utsidan. Det är ingen plastleksak, det är en bil.

OM ett fäste gått sönder, hade jag inte velat ha den bilen med hänsyn till krocksäkerheten. En kollision med en hare i 30 km i timmen lär vara en säker död för föraren, och ett blåmärke på haren. I så fall.

På den andra bilen var det ett fäste som hoppade loss i kollisionen vilket gjorde att bakskärmen på hennes bil blev lite lös.
Och ja, det är främst plast i nya bilar och säkra ska dom kunna vara ändå. Eftersom jag inte kan något om bilar så är jag defenitivt inte lika säker som dig på att inget har gått sönder och jag vill därför kolla upp det så att det inte är något som märks av i efterhand.
 
Fast nutida bilar ÄR plastleksaker! Om man jämför stötfångaren på min SAAB från 1985 med den från 2000 så är det stor skillnad. Jag är inte övertygad om den skulle hålla för en kanin om man kör på den i en ordentlig hastighet. Repor får den bara man tittar på den :crazy:

Att de sedan är säkrare pga andra konstruktionsändringar är en annan femma men stötfångaren ger jag inte mycket för.
Gamla bilar var tåliga. Jag krockade med en ny fin bil med min Volvo 242a och den bilen fick lagas för en massa pengar och det syntes knappt på min stötfångare fram. Vi skickade in skadeanmälan och sen hörde jag inget mer.
 
Du har en rätt ny bil, och jag förstår att du inte vill få den repad. Men det kommer inte att gå att hålla bilen helt repfri år efter år. Lite småskavanker här och där är sådant som händer, och jag hade inte gjort något åt det alls faktiskt. Det låter helt enkelt som en bagatell. Var glad att det inte blev värre i stället :)!

Jo, det går jättebra om man är rädd om sin bil och har lite tur att någon annan inte repar den. Jäkligt konstig inställning du har, skadar man någon annans bil, då får man stå för det, oavsett hur gammal, ny, repfri eller repig den är.
 
Nä, men jag har rätt bra koll på hur en färsk repa ser ut och syns ingen sådan vid kontroll där och då så anser jag att ingen repa blev gjord just där och då.

Jag är inte ett dugg irriterad, möjligen lite road över sån noja över en eventuell repa i plasten.

Det kan ju ha blivit andra skador än repor, skador som inte syns jättetydlig på en gång. Är bilen skitig, så är det ju enkelt att se om det blivit en ny repa, men många bilar har krockzoner i kofångarna som inte får skadas och det är bra om verkstaden får kolla på den.
 
Haller med om att det ar bast att det kollas. Inte sakert att det syns ordentligt utanpå om det finns nagra skador. Som någon sade ar det ju bast att kofångaren funkar optimalt om det nu skulle bli en mer ordentlig krock nagongang.

Jag blev pakord bakifran for nagra ar sedan, blev en mindre buckla i kofångaren. Visade sig vara storre skador inuti skuffen nar verkstaden kollade pa den sa forsakrings bolaget skrev av bilen da reparationskostnaderna blev hogre an bilens varde (10 ar gammal).

Edit: personen som korde pa mig betalade for det, trots att bilen var gammal och han korde i lag fart ;) Sjalvklart ska man betala for om man tillfogar skador pa någon annans bil, blir helt galen pa folk som verkar tro att det ar ok att slanga upp dorrar pa min bil (aven nar dem ar aldre och skruffiga, varför gora dem varre?)
 
Woooh!! Onej, det är INTE sånt som händer. Har en förare inte koll på sin bil så ska hen ta ansvar för att åtgärda det denne förstört på den andres bil.

Jo, det ÄR sådant som händer, och nu menar jag självklart inte stora bucklor eller djupa repor som kan rosta. Det finns så OTROLIGT mycket här i livet att reta sig på/bli upprörd över och jag tränar mig själv att försöka fokusera på det som är viktigt. Minimala skador på materiella saker räknar jag inte dit.
 
Men om bilen är så skitig att man inte ens ser om det blivit en repa vid skadetillfället, hur ska man då kunna påvisa att repan man sen hittar under skiten skedde då?

Om ägaren inte ens håller sin bil så pass ren under sommartid att det syns lär hon inte vara så värst försiktig med den annars heller.
Lackskadan kan ju lika gärna komma av all skit.
 
Men käre värld. Skadan kan ju ligga INNANFÖR kofångaren som kanske fördelat trycket som den ska göra men ett fäste brustit. Är väl självklart man ska fia till på en sådan ny bil.

Tacka vet jag gamla bilar - iskanade i slow motion in i grannens vedskjul på åttiotalet med min 245a. Brädan böjde sig snällt, bara ett märke i rödfärgen blev kvar när vi fått bort bilen. Inte mer än rödfärg på gummikofångaren heller. MEN hela framskärmen hade böjts in några centimeter med två fina veck på plåten och krackelerad lack som följd. Vi tog andra grannens lastmaskin och drog ut bucklan. Klart.
Sambon böjde andra sidan på ett liknade sätt efter några månader då han körde på vår andra parkerade bil för han hade fullt upp med att kolla på vem som redan satt igång att vårbruka. Vi fick sen frågan om vi inte gillade originalmodellen eftersom vi jobbade så hårt på att forma om den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp