Påbackad bil

Jag känner att jag måste försvara mig lite, bilen var inte dränkt i lera men när jag har kört på en grusväg med regnpölar i så blir min bil ibland nerstänkt. Det innebär inte att jag inte brukar tvätta den regelbundet

@Gimlan På den andra bilen lossnade som sagt ett fäste utan att kofångaren på den bilen såg skadad ut så tydligen kan saker hända under kofångaren utan att den går sönder.
 
I dont get it. En skada jag inte upptäckt utan att veta att den ev kan ha skett hade jag inte kallat en skada.

En stötfångare finns ju för att skydda mot stötar. Parkerar man här i sthlm räknar jag med att folk bumpar in lite lätt i min bil, blir det inte märken hade jag aldrig ens tänkt tanken på att leta efter dem.
 
Fast då syntes ju skadan...

Ja? Den syntes på så sätt att ena bakskärmen var lite lös och hade kommit lite ut från bilen. Själva kofångaren såg fortfarande hel ut men det hade ändå blivit en skada på bilen. Det finns andra exempel högre upp i tråden på bilar som har blivit betydligt mer skadade än vad som har synts. Det gör att jag inte känner mig helt säker på att det inte är något som har lossnat eller gått sönder på min bil men att det inte syns ännu.

Det var just därför jag startade tråden. jag vet inte så mycket om bilar och jag vet inte vad man bör vara observant på efter att ha blivit påbackad så därför ville jag ha tips och råd, vilket jag har fått.:bump:
Jag känner mig mycket säkrare på vad jag bör göra nu och om något sånt här skulle hända igen.
 
I dont get it. En skada jag inte upptäckt utan att veta att den ev kan ha skett hade jag inte kallat en skada.

En stötfångare finns ju för att skydda mot stötar. Parkerar man här i sthlm räknar jag med att folk bumpar in lite lätt i min bil, blir det inte märken hade jag aldrig ens tänkt tanken på att leta efter dem.

Nu har ju jag sett att det har skett en bump och det finns märken på min bil. Varför skulle jag inte kolla upp det?
 
Fast nutida bilar ÄR plastleksaker! Om man jämför stötfångaren på min SAAB från 1985 med den från 2000 så är det stor skillnad. Jag är inte övertygad om den skulle hålla för en kanin om man kör på den i en ordentlig hastighet. Repor får den bara man tittar på den :crazy:

Att de sedan är säkrare pga andra konstruktionsändringar är en annan femma men stötfångaren ger jag inte mycket för.

Lite sanning i det är det. Är det inte något med att All plast som går sönder ska(förutom göra bilen lättare) ta upp den värsta smällen för att skydda föraren istället för dåtidens hårdare fronter som inte absorberar något av slagkraften utan istället skickar en kraftigare stöt genom hela bilen? Surt att det lättare blir skador men säkrare för de som färdas i bilen?
Kan ha fattat helt fel men nått åt det hållet.

Hur som kan jag meddela att krockar man dessa plastbilar i -25 grader så ser det ut som ett helt slagfält trots lindrig smäll :p (krocken själv är en lite märklig historia med en kvinna som hade så brått att se vilket hus som brann i byn att hon missade kurvan på vägen och tog mig och min tjänstebil istället)
 
Nu har ju jag sett att det har skett en bump och det finns märken på min bil. Varför skulle jag inte kolla upp det?

Fast hur kan du vara 100% säker på att inte märkena fanns innan och inte syntes pga att bilen var skitig med tanke på att inget syntes direkt där på plats?

Jag är osäker på om det blev några märken på bilen, eventuellt så blev plasten på kofångaren repad men det var svår att säga, delvis på grund av att min bil är ganska smutsig.
 
Den andra ägaren är snäll om hon erkänner skada i efterhand. eftersom ni inte skrev handlingen på plats är bevisbördan nu hos dig och det är svårt att bevisa.
 
Om man blir påbackad så försvinner smutsen och man ser ett märke direkt. om man måste tvätta bilen och leta märken har ingen skada skett.
Den andra ägaren är snäll om hon erkänner skada i efterhand. eftersom ni inte skrev handlingen på plats är bevisbördan nu hos dig och det är svårt att bevisa.

Du får tro det om du vill, jag har en annan uppfattning. :)

Det var inte bara vi på plats när det skedde och dessutom vet jag mycket väl vem det är så jag är inte orolig för att hon ska försöka komma undan skulden.

Jag tycker att jag är väldigt tålmodig med att svara på era frågor men ingen av er har velat svara på varför ni tycker att jag inte ska besöka verkstaden. Vad anser ni att jag har att förlora på det?
 
Jag skrev att jag inte hade åkt in för en sån bagatell och svaret på varför är just för att en eventuell repa och eventuellt ett litet skavmärke på en stötfångare är en bagatell och därmed anser jag det vara helt onödigt att åka in till en verkstad.
 
Du får tro det om du vill, jag har en annan uppfattning. :)

Det var inte bara vi på plats när det skedde och dessutom vet jag mycket väl vem det är så jag är inte orolig för att hon ska försöka komma undan skulden.

Jag tycker att jag är väldigt tålmodig med att svara på era frågor men ingen av er har velat svara på varför ni tycker att jag inte ska besöka verkstaden. Vad anser ni att jag har att förlora på det?

Bra att du åker till verkstaden! Jag förstår inte heller varför du inte skulle göra det. Och självklart kan ju bilen ha blivit skadad även om smutsen inte har blivit bortskrapad. Min man råkade glida in i en annan bil när det var halt, det gick inte fort och den andra bilen gled undan, men ändå var krockzonerna tvungna att bytas ut.

När jag läser den här tråden så blir jag nästan chockad av vilket resonemang en del har. Jag är jätterädd om min bil (och om alla andras), så jag kan inte förstå varför man inte ska kunna bli besviken när man får sin bil skadad, oavsett om det är en liten repa eller inte.
 
Jag tror det beror på hur nojig man är och eventuella repor och färgskav är inget jag personligen nojar över och står ganska frågande när andra gör så. Varför? Det är en bil liksom, en brukspryl.

Min bil är vare sig lastgammal eller skabbig, men när vägen försvann under den under körning, så att jag damp ner i ett hål med lera och div stenar och sedan sjönk ner nån dm till än vad som syns på bilden så fanns det inte ens en sekunds tanke på att åka in till verkstad. Drog upp bilen med traktor och efter koll så: inga missljud, allt funkade som det skulle och visst det fanns några små kosmetiska skador , men såna gör vare sig till eller från för körduglighet eller säkerhet. Dvs den funkade helt som den skulle = bara att köra vidare

ojdaring_zps1de0f985.png
 
Bra att du åker till verkstaden! Jag förstår inte heller varför du inte skulle göra det. Och självklart kan ju bilen ha blivit skadad även om smutsen inte har blivit bortskrapad. Min man råkade glida in i en annan bil när det var halt, det gick inte fort och den andra bilen gled undan, men ändå var krockzonerna tvungna att bytas ut.

När jag läser den här tråden så blir jag nästan chockad av vilket resonemang en del har. Jag är jätterädd om min bil (och om alla andras), så jag kan inte förstå varför man inte ska kunna bli besviken när man får sin bil skadad, oavsett om det är en liten repa eller inte.
För mig är bilen i brukspryl, pappa är bilmek och han hade skrattat åt mig om jag kom med en sån grej.

Jag har själv backat på saker, han har kört på saker med min bil - och nej, han har inte gjort mer än att ev fylla i med lite lackstift om det blivit väl fult.
 
Woooh!! Onej, det är INTE sånt som händer. Har en förare inte koll på sin bil så ska hen ta ansvar för att åtgärda det denne förstört på den andres bil. Att det skulle vara "okej" med dörrslag, repor etc för att det är "sånt som händer" för att hen är klantig/ouppmärksam? NIX!

Givetvis ska TS åtgärda skadan om det blev en sådan. En fin bil ska få vara fin! Det kallas respekt. Vilket har visats i TS historia då "påbackaren" tagit sitt ansvar, vilket är toppen.

Men va? Min bil har fått massor av repor och några extra småbulor sedan jag fick den. Jag har verkligen ingen aning om hur de har uppkommit. Några kan jag omöjligt ha gjort själv. Men de påverkar varken bilens duglighet eller värde så jag skiter i vilket :). Bilar är till för att användas, inte för att ha som prydnad.
 
För mig är bilen i brukspryl, pappa är bilmek och han hade skrattat åt mig om jag kom med en sån grej.

Jag har själv backat på saker, han har kört på saker med min bil - och nej, han har inte gjort mer än att ev fylla i med lite lackstift om det blivit väl fult.

Det är ju du det, men man måste ju respektera att andra människor är rädda om sina bilar och att många har lagt ut väldigt stora summor för att kunna köpa sin bil.
 
Men va? Min bil har fått massor av repor och några extra småbulor sedan jag fick den. Jag har verkligen ingen aning om hur de har uppkommit. Några kan jag omöjligt ha gjort själv. Men de påverkar varken bilens duglighet eller värde så jag skiter i vilket :). Bilar är till för att användas, inte för att ha som prydnad.

Självklart påverkar det värdet om bilen är repig eller inte. Du får ju mer betalt för en fräsch bil jämfört med en som är full med repor och bulor. Och är lacken bortskrapad så är det ju inte så himla bra med tanke på rost.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp