Påbackad bil

Jag är rädd om min bil, håller den snygg, lämnar in på verkstad när slitdelar ska bytas etc. etc. men det är fortfarande en brukspryl som används och då blir det små kosmetiska skavanker och såna ser jag ingen nytta med att noja över för de gör vare sig till eller från för säkerheten eller funktionen.
 
Jag är rädd om min bil, håller den snygg, lämnar in på verkstad när slitdelar ska bytas etc. etc. men det är fortfarande en brukspryl som används och då blir det små kosmetiska skavanker och såna ser jag ingen nytta med att noja över för de gör vare sig till eller från för säkerheten eller funktionen.
Exakt så... Min bil är petermeterskött när det kommer till motor osv olja byts oftare än vad som behövs enligt papperen (bra om man drar tungt ofta fö) och den servas ngt oftare än vad son krävs, pappa bilmek sköter ju allt sånt, men den är ju till för att användas.
 
Men om min bil blev påbackad, jag inte kunde se nåt utan behövde åka in till verkstad för att leta om det fanns nån repa så nä, då är det helt overkill.

Precis så. Hade det blivit någon liten repa på en plastdetaj (kjolpaket, skärm eller så) hade jag inte orkat röja runt om det. Spelar ju absolut ingen roll, och det räcker med att jag parkerar nära en buske så är det någon ytlig reva i lacken ändå.
 
Jag har visst bilar som jag är löjligt rädd om (och grannen har ännu fler), men de är inte ute på parkeringsplatser, på grusvägar eller på andra ställen där det ens finns en rimlig risk att något kan hända med lacken.

Bruksbilarna däremot har lite tröttsamma parkeringsskador, och visst blir jag irriterad när det är en stor buckla i sidan för någon kört in sin bildörr i min bil. Men det är ju bara att suga på luvan och gilla läget.

Däremot irriterar jag mig inte över småskråmor och liknande, där det t o m går att putsa tillbaka med rätt grejor.
 
Jag förstår att flera av er har en annan uppfattning än mig om synen på repor, bucklor och andra skador på bilen. För mig var det väldigt stort att köpa en helt ny bil och även om jag också anser att det är en brukssak så vill jag gärna hålla den snygg och fräsch så länge som det är möjligt. Om jag är oförsiktig och skadar bilen så får jag såklart ta det men när någon annan skadar bilen så ser jag inte någon anledning till att inte vara noga.

Jag blir förvånad över att ni anser att repor och bucklor inte sänker värdet på bilen, jag skulle defenitivt inte betala lika mycket för en repig bil som för en som är felfri.

Som tur var är vi alla olika och har olika prioriteringar, för mig är det inte något problem att lägga tid på att åka till verkstaden jämfört med att gå och irritera mig på en repa någon annan har gjort. Har ni en annan uppfattning så får ni såklart ha det och jag har inga problem med att ni inte fixar till skador på er bil så jag blir förvånad över att ni lägger så mycket energi på att håna mig för att jag gör det.

@Pontevecchio - jag tror att hur mycket jag än försökte förklara för dig så skulle du komma med nya frågor för att försöka "sätta dit" mig. Jag tror inte att jag kommer att få dig att se saken på mitt sätt och det är inte heller en viktig principiell fråga för mig så jag ser ingen mening med att fortsätta diskusionen med dig. Jag menar inte att vara otrevlig men det tar energi av mig att fortsätta debattera detta och jag har inget att vinna på det.
 
Kör man sen med hästsläp på grusvägar så kan man ju glömma det direkt.
(och det är ju inte asfalt hela vägen till stallen oftast)

@Daff antar du inte drar med din bil? Att människor har en annorlunda uppfattning än dig kan ju bero på att det är ett hästforum, leriga vägar är ju inte direkt ovanligt för hästmänniskor :)
 
Jag förstår att du är rädd om bilen och att det är surt att få en repa, men den första repan kommer förr eller senare. När första repan väl kommit är den andra mindre dramatisk ;)

Jag hade också blivit lite deppig om min orepade bil fick sig en liten skavank, men jag hade suckat, surat och släppt det till dagen därpå. En bil är till för att användas, framförallt när det är en riktig bruksbil. Jag tycker det är viss skillnad om det är en KIA eller en gammal pedantskött veteranbil. Efter 1,5 år det nog snarare regel än undantag att det dykt upp någon lite skavank i lacken eller på någon plastdetalj. Att det skulle påverka värdet tror jag inte alls om det rör sig om en sådan liten skada att den måste lämnas in till verkastaden för att skadan ska faställas.

Ett tips i all välmening: är du rädd om din bil så borde du se till att tvätta den bättre. Det är definitivt inte bra för lacken att låta smutsen gro in. Låter faktiskt rätt motsägelsefullt att fästa sig vid en eventuell skada, om bilen är så smutsig att du inte ens kan fastställa skadan utan att tvätta bilen. Mest troligt är det du själv som står för mest åverkan på bilen skick genom att inte ta hand om den bättre.
 
@Sedna jag tror att det jag skrev om att bilen var smutsig uppfattades på ett annat sätt än jag hade tänkt, den är faktiskt inte så skitig! Den tvättas minst varannan vecka - jag lovar! :p

Jag tror du har mycket rätt i att första skavanken är värst, det är ju därför jag inte vill ha nån skavank .
 
@Oldie Jag drar inte med min bil nej, jag kör iofs min hund i bilen men då sitter hon tryggt instängd i sin bur.
 
Aha, så om du själv ska betala, då kan du acceptera att din bil blivit repad (genom att du kört nära en buske t ex), men när du någon annan står för fiolerna är det inte acceptabelt att ha några små rispor i lacken?

Trevligt.

Om jag har gjort det själv får jag själv stå för kostnaderna med att fixa det, vad är problemet med det?
 
@Daff det måste ju vara en minimal repa om du inte kan själv kan faställa skadan och bilen bara är "normalsmutsig"? Förstår att du inte vill ha någon skavank, vem vill det? Men kan du inte acceptera en liten liten skada så bör du nog inte heller använda bilen.
 
@Sedna jag förstår vad du menar men jag ser det på ett annat sätt helt enkelt . Jag tror inte det är någon ide att jag försöker förklara det här tydligare, jag verkar inte lyckas särskilt bra och det spelar egentligen inte så stor roll. Det viktigaste för mig var att få stöd i situationen och det har jag fått.
Jag menar inte att vara otrevlig men jag orkar inte fortsätta att försvara mig här.
 
@Sedna jag förstår vad du menar men jag ser det på ett annat sätt helt enkelt . Jag tror inte det är någon ide att jag försöker förklara det här tydligare, jag verkar inte lyckas särskilt bra och det spelar egentligen inte så stor roll. Det viktigaste för mig var att få stöd i situationen och det har jag fått.
Jag menar inte att vara otrevlig men jag orkar inte fortsätta att försvara mig här.

Jag har inte läst alla svaren, men här låter det som om du fått försvara dig ganska rejält. Om någon backat på min bil vilket faktiskt hände för ca 2 år sedan, så skulle jag kolla upp den skadan även om den såg minimal ut. Min skada såg på utsidan inte särskilt märkvärdig ut, men, men under. På backande bil hade prickat rakt i en krockzon vilket innebar rätt omfattande reparationer med byte av bl a stötfångare som är en del i denna krockzon. På utsidan såg det mest ut som ett skrapmärke.

Och självklart ska den som backat på mig stå för kostnaderna, varför ska du använda din vagnskada när du vet vem som är orsaken.

Skulle inte heller tycka det är roligt med repor på bilen, faktum är att jag blir vansinnig på denna jävla nonchalans från olika människor och bristen på respekt för annans egendom.

Vad gör det om man skrapar en annan bil, det är väl inte så farligt om man slår upp bildörren i nästa bil osv.

Stå på dig, och se till att få skadan kollad, och ev åtgärdad.
 
Helt otroligt vart denna tråden skenat.

Först, var är respekten för TS önskan? Alla är olika i hur vi ser på våra saker runt-om-kring. Har själva precis köpt en Porsche 911 C4S, iofs begagnad från 2003, och chockerade precis en Audi-säljare när jag berättade att vår dotter mer än gärna fick gå in med skor till bilbarnstolen i baksätet, att min fru skulle kunna ha hästkläder och leriga stövlar utan att känna sig dum i den.
Dock måste man ju respektera den (Audisäljaren i det här fallet) som tycker det omvända och kanske helst lindat in sin bil i bomull.

Daff har mitt fulla stöd i det hela oavsett om den var ny, begagnad, smutsig eller precis recondad! Även situationen kan jag känna igen (om jag tolkat det rätt) att det känns lätt för stunden men så börjar man fundera på om det kanske ändå var något osv...och då vänder man sig hit i förhoppning om hjälp!

Mvh Thomas
 
Min bil blev idag påbackad på parkeringen till brukshundklubben. Hon som backade på den bad så hemskt mycket om ursäkt och frågade om vi skulle göra en skadeanmälan och var väldigt ledsen. Jag har hennes namn och vet vem det är.

Jag är osäker på om det blev några märken på bilen, eventuellt så blev plasten på kofångaren repad men det var svår att säga, delvis på grund av att min bil är ganska smutsig.

Jag vet inte riktigt vad nästa steg är? Jag tänkte att jag skulle ta bilen till verkstaden imorgon och be dom kolla på den och se om dom tycker det behöver göras något men borde jag anmäla det till mitt försäkringsbolag?

Min bil är en 1,5 år gammal Kia och eftersom den är så pass ny och inte har några skador sen innan så känns det trist att få en repa på bilen.

Om verkstaden tycker att det borde fixas, visst är det andra bilens förares försäkring det går på och hon som får betala självrisk?

Utifrån din trådstart:
Jag hade ryckt på axlarna och struntat i det.
Jag har en bil som är knappt 1½ år gammal och betydligt dyrare än en KIA.
 
Jag rycker inte på axlarna åt en skada. Men i detta fallet var det en skada som TS inte ens kunde se. När hon tvättar bilen hittade hon nåt som ev kunde tillhöra situationen.

Åker ni till verkstaden om ni vid tvätt finner ett skrapmärke? Som ni inte har en aning om när den kom eller hur den uppkom?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp