Påbackad bil

Jag fattar fortfarande inte varför så många tycker det är konstigt att TS åker till verkstad. Hon har ju sett att bilen har blivit påkörd, och även om det inte syns på ytan, så kan bilen vara skadad. Detta har ju påpekats av flera andra personer i denna tråd, så jag fattar inte varför vissa fortsätter att tjata om att INTE åka till verkstad.
 
För att vi tycker det är helt overkill. simple as that.

Ja vis av egen erfarenhet så tycker ju inte jag att det är overkill, och ja om jag hade sett ett märke på bilen på samma sätt som jag drabbades av tidigare så åker jag nu till verkstaden för en koll.
 
När min bil vart påbackad så ja man såg en ordentlig repa och en trasig ruta, men eftersom det var en gammal bil som inte var värd så mycket så hade jag enbart lagat rutan om det hade vart jag som betalat. Men eftersom hela alltet var en lastbilschaufförs fel så tog ju självklart hans åkeris försäkring det och för det så skulle ju bilen lagas på en specifik verkstad, det visade sig sen att bakvagnen hade blivit skev. inget som någon såg med blotta ögat.

Så med en ny bil skulle jag hellre kolla upp en gång för mycket, än tvärtom.
 
Jag har blivit påbackad en gång eller ja min bil. Det blev ett rejält märke i kofångaren och tanten drog som en avlöning.

Nu var det på min 245a så jag brydde mig inte men hennes bil var rätt så ny...
 
Jag har inte läst alla svaren, men här låter det som om du fått försvara dig ganska rejält. Om någon backat på min bil vilket faktiskt hände för ca 2 år sedan, så skulle jag kolla upp den skadan även om den såg minimal ut. Min skada såg på utsidan inte särskilt märkvärdig ut, men, men under. På backande bil hade prickat rakt i en krockzon vilket innebar rätt omfattande reparationer med byte av bl a stötfångare som är en del i denna krockzon. På utsidan såg det mest ut som ett skrapmärke.

Jag var med om samma, någon hade backat på min bil, det var ett litet skrapmärke på stötfångaren men när jag kollade vid skarven vid hjulhuset hade hela stötfångaren förskjutits en dryg centimeter. Kollade med verkstaden och det är aluminium bakom som ska veckas vid krock och denna hade börjat veckas = sämre skydd om man råkar ut för en krock senare. Så jag bytte såklart stötfångaren.
 
Blev påbackad. Liten spricka i plasten på stötfångaren upptäcktes när bilen tvättats och jag kollade nooooga. Dock ny bil så ville ha det åtgärdat.

Slutade med ny stötfångare - den hade blivit alldeles ramsned...Gick lös på 8000 kr allt som allt, inkl lackering. (Plus hyrbil...). Allt gick på den andra bilens försäkring, jag betalade bara en liten del av hyrbilen.

Hade jag utnyttjat vagnskadegarantin hade jag fått betala 6500 kr i självrisk och hela hyrbilen. Not funny.

Så självklart tar man en såpass ny bil till verkstad där de som kan får kolla om det blivit skador som inte syns!
 
Visst håller jag med om att man skall åka till verkstad och kolla MEN om det är en så liten repa att det inte syns med blotta ögat om man väntar en vecka innan man tar den till verkstad vad är det som säger att det kommer från det tillfället då man blev påbackad? Kan ju lika gärna vara hunden som gjort det eller en sten eller vad som helst.

Jag är jätterädd om min bil. Ingen har backat på den och jag har inte kört in i något. Men jag kör på grusväg och även om jag kör sakta så har det sprutat upp stenar som gjort märken. Så märken får man ju tillslut ändå. Naturligtvis vill man inte ha dom av att någon annan backat på en men det känns lite som att komma med det i efterhand..hur ska den som backade på faktiskt kunna veta att det är hen som orsakat det?
 
Vad roligt att det fortsätter trilla in svar i tråden!
Jag känner verkligen att det var rätt beslut att göra en skadeanmälan efter att ha hört alla historier här om andras påbackade bilar som har blivit mer skadade än vad som synts på utsidan. Jag är också väldigt glad att jag startade tråden eftersom jag har fått många bra råd och insett att det kan vara allvarligt även om det inte ser så ut, vilket jag var rädd för att det kunde vara men inte visste om det var så eller om det bara var jag som nojjade.

Tyvärr fanns det ingen tid på verkstan här i Gävle i veckan och eftersom jag åker bort imorgon så kan det hända att det dröjer innan jag kan kolla upp bilen. Enligt försäkringsbolaget ska det dock inte vara något problem att jag dröjer med att visa upp bilen eftersom jag har gjort skadeanmälan. Jag fick förresten ett mail av försäkringsbolaget idag som meddelade att den andra föraren hade tagit på sig skulden och att hennes bolag kommer att täcka kostnaderna, skönt!
 
@bollen__ Förhoppningsvis kan verkstaden samt försäkringsbolaget avgöra det. Men visst finns en bedrägeririsk. Ytterligare an anledning att noga se sig för när man backar, att man riskerar att man får utnyttja sin försäkring för att bekosta gamla skador...

Min bil förresten. Den var in några dagar efter händelsen. Det var november. Jag fick tid för att laga i februari (!). Och det var då den visade sig vara ramsned. Så teoretiskt hade jag kunnat backa in i en snödriva och mosa hela stötfångaren mellan de två besöken.. Nu gjorde jag inte det men det vet ju bara jag. Men jag misstänker att det gjordes någon slags bedömning om huruvida det var rimligt att en påbackning såsom andra föraren beskrivit (jag vet inte alls, jag var inne och handlade) gav en ramsned stötfångare och att svaret på frågan var ja. Eftersom ingen sa pip om att det minsann kunde vara så att..
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W Mitt ex fick lära sig det den hårda vägen kan man säga. Visserligen "rätt" eftersom han gjorde fel men ändock.
Han backade på en bil på en parkering, men det fanns ingen där. Han kollade att det inte blivit några skador och sen åkte han därifrån :O Dock hade ju någon sett och tagit regnr så hans pappa som ägde bilen fick ett samtal. Då hade bilen plötsligt många skador! Det var bara att betala, annars skulle han bli anmäld..jag har svårt att tro att han någonsin skulle smita igen så på ett sätt var det ju bra - men de skador som ägaren påstod fanns - de hade han sett själv att de inte var där, så ägaren ljög ju - men förstod väl att han skulle kunna göra så också när det var en smitning!

Vår bil blev sidospegeln kraschad på förra sommaren. Men en himla ärlig människa som gjort det - hen hade satt fast en lapp att vi skulle ringa men det hann vi inte för hen kom springandes! Superbra gjort tyckte jag, man kunde ju inte bli arg när någon gjorde rätt för sig fast hen säkert kunnat smita..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp