Bukefalos 28 år!

Pälsavfall mitt i smällkalla vintern

P

Polarbear07

Sedan ca 1-1,5 månad bakåt har vår 11 årige blandras hund (schäfer, dobberman, labrador) tappat större mängder päls. Han har inte blivit kal någonstans men man ser att pälsen börjat bli tunnare på en del ställen. Vad som är märkligt tycker då vi är att det ju är mitt i vintern och rätt kyligt vilket känns som fel period att byta päls på och vi märker också att han fryser för när vi kommer hem från en promenad så darrar han en stund. Vi ser också att han tappar mycket päls i samband med badningen. Allmäntillståndet i övrigt verkar okej, han äter, leker, kissar och bajsar. Kan också tillägga att han senaste året har fått ledproblem i bakre ben och har svårt att resa sig men när han väl är öppen så traskar han friskt på vi har också nyligen påbörjat använda Hills foder med Advanced mobility formula enligt veterinärens rekommendationer. Problemen med pälsavfallet sammanföll med att vi började använda ett preparat mot klåda av märket PROB där vi använde dels en salva som skulle smörjas in i pälsen samt ett schampo av samma märke och vi har funderat om detta kan ha något samband med pälsavfallet. Nu har klådan avtagit mycket så vi har bara använt schampot och det var typ två-tre veckor som vi badade han senast och pälsavfallet fortsätter. Kan dessa produkter ha orsakat pälsavfallet eller kan det finnas andra orsaker som tex. detta med hans ledproblem eller brist på någon vitamin. Någon som känner igen problemet eller känner till att PROB kan ha dessa biverkningar?
 
Sv: Pälsavfall mitt i smällkalla vintern

Vad var orsaken till klådan?

Det första man misstänker vid klåda och/eller pälsavfall är ohyra.
 
Sv: Pälsavfall mitt i smällkalla vintern

Vår hund har haft klådan en längre period och vid en utredning där veterinären genomförde ett flertal tester fann man ingen egentlig orsak. Istället pekade man på att de raser han har i sig brukar ha den typ av problem. Vi rekommenderades att behandla hunden med kortisontabletter då varken schampon eller specialfoder hjälpte så när klådan började att besvära honom riktigt fick han tabletterna. Då vi känner till att längre tids behandling med kortison inte är skonsam har vi letat efter andra lösningar och då fick vi vetskap om PROBs produkter.
 
Sv: Pälsavfall mitt i smällkalla vintern

Hur länge har hunden haft klådan?

Jag skulle kunna tänka mig att hunden har mjällkvalster. Det är mycket vanligt och hundar kan vara olika känsliga för det. På en del märks det inte alls, andra är bara lite mjälliga och en del kan få svåra eksem. Ofta syns det inte på skrapprov och veterinärer kan vara skrämmande okunniga om det.

Har ni provat att ohyrebehandla? Om inte - gör det!
 
Sv: Pälsavfall mitt i smällkalla vintern

Det kan finnas många orsaker till pälsavfall - jag tror inte det beror på PROB produkterna. Ett vanligt problem, framförallt hos lite äldre hundar, är hypotyroidism. Alltså låg sköldkörtelfunktion. Det ger ofta håravfall (ofta symmetriskt) och andra hudproblem och kan också göra dem lite slöa, lite tjocka och ofta fryser de, de kan få mörka hudfläckar osv. Det är lätt att konstatera med ett blodprov och väldigt lätt att behandla - de får dagligt tillskott av Levaxin. Om det är vad din hund har och du behandlar honom så kommer du nog upptäcka att han kommer att verka flera år yngre inom några veckor, ofta har de här problemen pågått under längre tid och hunden blir jättepigg och fin igen när den får sitt tillskott. Som ny! :D
 
Sv: Pälsavfall mitt i smällkalla vintern

Är hunden kastrerad eller har han testiklarna kvar? Om han har dem kvar kan en av dem eller båda vara orsaken till pälsavfallet. En av mina hundar tappade också päls, en av testiklarna hade börjat bli större. På grund av det blev det fel på något slags hormoner som orsakade pälsavfallet. När testikeln blev bortopererad fick han pälsen tillbaka. Den andra testikeln var det inget fel på, så den fick han behålla livet ut. Det var en godartad tumör i den testikel man tog bort.

Jag kan inte minnas att han hade klåda dock. Men klådan kan bero på annan orsak än pälsavfallet.
 
Sv: Pälsavfall mitt i smällkalla vintern

Vixxit, är det hos veterinären som man tar ett sådant prov, vet du möjligtvis vad det kostar att ta ett sådant prov?

Trani, har du tips på ett bra medel mot ohyra om det nu skulle röra sig om det?

dpmatte nej han är inte kastrerad men tack för inlägget:)
 
Sv: Pälsavfall mitt i smällkalla vintern

Vixxit, är det hos veterinären som man tar ett sådant prov, vet du möjligtvis vad det kostar att ta ett sådant prov?


Ja det är ett blodprov hos veterinären. Jag vet tyvärr inte vad det kostar i Sverige, har bott utomlands för länge. Men det finns olika prov man kan ta, antingen testar de bara T4 vilket nog är billigare men inte lika tillförlitligt, eller kan man göra ett komplett tyroideaprov där de testar flera olika värden. Du skulle kunna testa bara T4 för är det lågt så är det bara att ge tillskott. Det kan däremot ibland se normalt ut fast det inte egentligen är det, i de fallen behöver man de andra värdena att jämföra med.
Förhoppningsvis är det inte alltför dyrt eftersom det bara är att ta blodprovet och sen skicka det till ett lab.
 
Sv: Pälsavfall mitt i smällkalla vintern

T ex Sebacil. Det måste vara någonting som en veterinär har skrivit ut.
 

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 512
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 309
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 293
Senast: Karminnie
·
Katthälsa Det började för lite mer än ett år sedan - Minimannen tvättade bort pälsen. Tvättade tvättade tvättade tills svansen var kal och...
Svar
18
· Visningar
15 311
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp