Panik kring parkering

Idag fick jag tillträde till min nya lägenhet. Den är så fin, så fin. Jag blir så glad, bara jag slapp att flytta alla grejer. Men jag försöker andas lugnt och ta det stegvis.

Men ett stort orosmoln är parkering. Det är över tre års kö till föreningens parkeringar och det närmaste jag hittade i närheten var ett parkeringsbolag som tog 80 kr/dygn. Det funkar liksom inte… Såg några parkeringar där det stod ”boendetillstånd + parkeringsavgift” men dels framgick det inte kostnad och dels inte hur man får det där tillståndet.

Känner att paniken kommer krypande. Det är nog illa att jag måste ha bil för att åka till stallet varje dag. Ska den nu kosta 2400 kr varje månad blir jag ju ruinerad. :(

Vad är det jag missar? Eller är folk med bil i centrala Uppsala miljonärer?

Ska inte ens börja skriva om ångesten över att behöva sopa bort en massa snö från bilen och dessutom starta den kall. Hua så bortskämd jag varit när jag bara behövt köra bil 1-2 ggr/vecka tidigare. Tar jag fel beslut med flytten? :cry:
 

Jag bor inte centralt. Har medvetet valt boende utifrån hur det smidigast ska gå att ta sig till stallet, dvs jag bor i ytterkant i Uppsala. Jag känner mig lite lurad, speciellt som både mäklare och säljare sa att det fanns massor med parkeringar. Vilket iofs inte är en lögn, men jag trodde inte att de skulle vara så dyra.

Nu vill jag liksom inte flytta förrän jag fixat parkering. :(
Fast jo, Nyby räknas som relativt centralt. Kontakta kommunen innan du målar fan på väggen.
 
Fast jo, Nyby räknas som relativt centralt. Kontakta kommunen innan du målar fan på väggen.

Alltid lika trevlig… Men nä, Nyby finns inte med på kommunens karta, vilket får mig att tvivla på om de har den typ av parkering som kommunen har hand om. Det finns tex ingen skylt med boende i området.

Men såklart har jag kontaktat kommunen redan. Det har dock varit helg, så jag förväntar mig inget svar förrän om några dagar.
 
Liten uppdatering om läget. Igår åkte jag förbi lägenheten en sväng, då hittade jag en parkering i närheten där man får stå 4 h iaf. Känns ok medan jag är och grejar i lägenheten, även om det inte funkar efter flytt.

Sen har jag fått tips om en parkering där man får stå dygnet runt, det är dock en bit att gå till min lägenhet, så jag ska mäta sträckan på tisdag och se om det känns rimligt, åtminstone tills vidare.

Jag har även missförstått vilken busslinje som går förbi lägenheten, tydligen är det en linje som på 20 min går till Boländerna, så där behöver jag kolla ifall det kan funka med bilen på jobbet ändå (tänker ffa när jag behöver motorvärmare).

Tack till alla som engagerat sig. :heart
 
Alltid lika trevlig… Men nä, Nyby finns inte med på kommunens karta, vilket får mig att tvivla på om de har den typ av parkering som kommunen har hand om. Det finns tex ingen skylt med boende i området.

Men såklart har jag kontaktat kommunen redan. Det har dock varit helg, så jag förväntar mig inget svar förrän om några dagar.
Anser du att det där är otrevligt? Vad är inte ditt svar då? Förlåt för att jag som bott mer centralt i stan hela mitt liv försöker ge dig tips :banghead:
 
Liten uppdatering om läget. Igår åkte jag förbi lägenheten en sväng, då hittade jag en parkering i närheten där man får stå 4 h iaf. Känns ok medan jag är och grejar i lägenheten, även om det inte funkar efter flytt.

Sen har jag fått tips om en parkering där man får stå dygnet runt, det är dock en bit att gå till min lägenhet, så jag ska mäta sträckan på tisdag och se om det känns rimligt, åtminstone tills vidare.

Jag har även missförstått vilken busslinje som går förbi lägenheten, tydligen är det en linje som på 20 min går till Boländerna, så där behöver jag kolla ifall det kan funka med bilen på jobbet ändå (tänker ffa när jag behöver motorvärmare).

Tack till alla som engagerat sig. :heart
Det finns ju en stor fotbollsplan en liten bit från Nyby/i Gamla Uppsala, har den en parkering du kanske kan stå vid?
 
Alltid lika trevlig… Men nä, Nyby finns inte med på kommunens karta, vilket får mig att tvivla på om de har den typ av parkering som kommunen har hand om. Det finns tex ingen skylt med boende i området.

Men såklart har jag kontaktat kommunen redan. Det har dock varit helg, så jag förväntar mig inget svar förrän om några dagar.
Skulle inte heller räkna Nyby som centralt. Men att parkering är erkänt svårt och dyrt i Uppsala är inget nytt. Inte en stad som är gjord för att ha bil i alls. Eller besöka med bil. Hoppas att du hittar en lösning 😊
 
Skulle inte heller räkna Nyby som centralt. Men att parkering är erkänt svårt och dyrt i Uppsala är inget nytt. Inte en stad som är gjord för att ha bil i alls. Eller besöka med bil. Hoppas att du hittar en lösning 😊
Jag skriver verkligen under på det här! Uppsala är hopplöst ur parkeringssynpunkt och har dessutom hopplös kollektivtrafik.

Lång utläggning:
Att det var svårt med parkering i Kungsängen tycker jag inte var så märkligt. Det är verkligen mitt i stan. Centrala delarna av Uppsala (och många andra städer antar jag) är ju planerade innan privatbilismen slog igenom så att man inte planerat in parkeringsplatser då är ju inget att förvånas över. Till de nya husen byggs inte sällan p-hus i garageplanet, så där finns parkeringar (som de flesta inte har råd med, men det är en annan fråga). Bor man, som jag gjorde, tio minuters promenadväg från centralstationen är det ju enklare att klara sig utan bil också. Så även om jag var irriterad på parkeringssituationen var jag inte så förvånad.

Just nu är jag hundvakt i Stenhagen i två dygn. För er som inte känner Uppsala kan den stadsdelen verkligen inte kallas central. När jag går fem minuter ser jag ut över fälten utanför stan. Hittills har jag ställt bilen, när jag ska stanna över natt, på en inofficiell pendlarparkering som ligger vid väg 55. Nu är den stängd (tillfälligt eller permanent, vet ej) och jag insåg då att det inte fanns någon plats att parkera för mer än fyra timmar. Jag kunde inte ens betala mig till ett dygns parkering! Till slut hittade jag en gata med fri parkering och där fanns plats. Hur de stackars pendlarna gör vet jag inte. Jag pendlade kort den sträckan för ett antal år sedan och hela mitt liv hade fuckat upp om jag inte kunnat använda den pendlarparkeringen. Kollektivtrafiken är som sagt helt hopplös om man inte har en timme extra att spendera.

Det var samma när jag bodde i Kåbo, som är en ganska central del av Uppsala. Där har en hel del lägenheter byggts de senaste decenniet, tidigare var det mest villor. Jag hade parkering som hörde till huset. För gäster finns några gator där parkering är gratis men om det var fullt där fanns ingenstans gästerna kunde ställa bilen. Det absurda är att detta område är smockfullt med offentliga byggnader (främst universitets) med väl tilltagna personalparkeringar - som i många fall inte får användas över huvud taget av någon utan tillstånd och därför står tomma kvällar och helger. När folk åker runt och letar parkering...

Nu bor jag i Eriksberg, ett område byggt på 20-50-talen, dvs under en tid då privatbilismen föddes och började gå uppåt + vad jag förstår ganska låg omsättning på befolkningen. Och plötsligt kan jag säga till mina gäster: du kan parkera gratis där, eller där eller där, men i värsta fall om det är fullt finns gästparkering på gården. Kostar max 40 kr/dygn. Området ligger halvcentralt. Behovet av bil är rimligen inte större än om du bor i Nyby eller Stenhagen, men det är inte sådana, praktiska detaljer som styr tillgången på p-platser i Uppsala. Det är helt andra saker.

Jag försöker cykla så mycket som möjligt. Och självklart är även cykelparkeringarna i stan KAOZZZZZ.
 
Har fått svar från kommunen nu. De har inga parkeringar i Nyby. Jag blev hänvisad till två fastighetsbolag, men de hade inte heller parkeringar där. Jag ska ringa parkeringsbolaget imorgon, annars lutar det verkligen åt att fråga nån villaägare…

OJ, så jobbigt läge du är i! Känns vansinnigt att man inte ska kunna hyra en plats att ställa bilen inom rimligt avstånd från sin bostad!

Finns det några hyresrättsområden i närheten? Här där jag bor har alla på området egen parkeringsplats som ingår i hyran (lägenhetsnumret står skrivet på parkeringen). Men alla har inte bil och jag vet att några som har två/familj lånar/hyr parkeringsplats av nån som inte har nån bil. Så finns det nåt sånt område i närheten där alla har parkeringsplats (vårt byggdes i slutet av 70-talet) så kan det vara värt att sätta upp lapp där och fråga om nån vill låna ut sin parkeringsplats.
 
Inte till så mycket hjälp kanske, men jag delar din ångest över parkering i Uppsala. Bortsett från att jag har tillgång till boendeparkering men med de tider som jag använder bilen så är det ett i princip omöjligt att hitta en ledig plats ändå. Skaffade häst och köpte bil när jag bodde i Göteborg och då hittade jag en plats i ett garage enkelt. Trodde det skulle gå att lösa i Uppsala också.
 
Inte till så mycket hjälp kanske, men jag delar din ångest över parkering i Uppsala. Bortsett från att jag har tillgång till boendeparkering men med de tider som jag använder bilen så är det ett i princip omöjligt att hitta en ledig plats ändå. Skaffade häst och köpte bil när jag bodde i Göteborg och då hittade jag en plats i ett garage enkelt. Trodde det skulle gå att lösa i Uppsala också.

Min dröm är att kunna sälja bilen och åka kollektivt eller cykla till stallet, men jag inser att det inte kommer funka så länge jag bor i Uppsala. Kollektivtrafiken är verkligen hopplöst dålig. :(
 
Min dröm är att kunna sälja bilen och åka kollektivt eller cykla till stallet, men jag inser att det inte kommer funka så länge jag bor i Uppsala. Kollektivtrafiken är verkligen hopplöst dålig. :(
Jag hade ingen bil i början när jag hade häst där, en beror såklart på vilket håll man ska åt. Min häst stod i Björklinge :)
(Och bussarna kan ju blivit sämre sedan dess, var något år sen nu...)
 
Min dröm är att kunna sälja bilen och åka kollektivt eller cykla till stallet, men jag inser att det inte kommer funka så länge jag bor i Uppsala. Kollektivtrafiken är verkligen hopplöst dålig. :(
Det beror kanske på var du har hästarna. Om jag jämför med stan jag är uppvuxen i är kollektivtrafiken i Uppsala helt fantastisk. Och cykelvägar finns det ju gott om! Men som sagt, förstår att det kan bero på var hästarna bor.

Jag vet också hur svårt det är att få parkering i Uppsala, har tyvärr inga tips att komma med som inte redan lyfts i tråden. Att fråga villaägare hur de gör lät väldigt klokt. Jag själv bor en liten bit utanför stan och här är det inga problem, min hyresvärd har parkeringsplatser för någon hundralapp i månaden, och annars finns det ett par parkeringar i närheten där man kan långtidsparkera för 200 kr/mån alt stå gratis i 24 h. Ska inte flytta in till stan med andra ord! ;)
 
Jag hade ingen bil i början när jag hade häst där, en beror såklart på vilket håll man ska åt. Min häst stod i Björklinge :)
(Och bussarna kan ju blivit sämre sedan dess, var något år sen nu...)

Jag hade häst i Alunda i början, men då åkte jag inte ut varje dag. Dessutom var det 30 min promenad till stallet, gick inte ha cykel för den blev stulen hela tiden.

Nuvarande stall är det en promenad på 20 min som gäller, men den svåra delen är att öht ta sig till stationen från lägenheten. Ingen buss i närheten går förbi stationen.

Sen är det ju tiden också. Minst en timme på bussen jämfört med en kvart med bil…
 
Det beror kanske på var du har hästarna. Om jag jämför med stan jag är uppvuxen i är kollektivtrafiken i Uppsala helt fantastisk. Och cykelvägar finns det ju gott om! Men som sagt, förstår att det kan bero på var hästarna bor.

Jag vet också hur svårt det är att få parkering i Uppsala, har tyvärr inga tips att komma med som inte redan lyfts i tråden. Att fråga villaägare hur de gör lät väldigt klokt. Jag själv bor en liten bit utanför stan och här är det inga problem, min hyresvärd har parkeringsplatser för någon hundralapp i månaden, och annars finns det ett par parkeringar i närheten där man kan långtidsparkera för 200 kr/mån alt stå gratis i 24 h. Ska inte flytta in till stan med andra ord! ;)

Haha, där jag växte upp gick bussen en gång om dagen… ;)

Just nu står de 1 1/2 mil från stan. Vill egentligen inte flytta dem, trivs bra där. Men det kanske måste bli så längre fram. :(
 
Jag hade häst i Alunda i början, men då åkte jag inte ut varje dag. Dessutom var det 30 min promenad till stallet, gick inte ha cykel för den blev stulen hela tiden.

Nuvarande stall är det en promenad på 20 min som gäller, men den svåra delen är att öht ta sig till stationen från lägenheten. Ingen buss i närheten går förbi stationen.

Sen är det ju tiden också. Minst en timme på bussen jämfört med en kvart med bil…
Ja, fy, också haft häst åt Alunda-hållet och håller med om att det var drygt utan bil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp